اخبار داغ

میراث فرهنگی دقیقا کجایی؟!

ابتذال در اقامتگاه‌های بومگردی کرمانشاه/ اینجا خبری از نظارت نیست +فیلم

ابتذال در اقامتگاه‌های بومگردی کرمانشاه/ اینجا خبری از نظارت نیست +فیلم
اقامتگاه‌های بومگردی و تورهای گردشگری کرمانشاه در سایه غفلت مسئولان پاتوقی برای برگزاری مراسم ابتذال رقص مختلط و بی‌حجابی شده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز  میزبانی رویداد جهانی گردشگری 2020 با تمرکز گردشگری روستایی می‌تواند نقطه عطفی در رشد گردشگری و شناساندن تمدن کهن کرمانشاهان به جهانیان باشد؛ البته اگر به درستی از این فرصت استفاده شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز ,

حوزه گردشگری در کرمانشاه یکی از حوزه‌های پیشران توسعه استان می‌تواند باشد تا آنجا که در برهه‌هایی از زمان در کانون توجه والیان و مدیران ارشد قرار گرفته و برای آن اهمیت فراوانی قائل بودند.

,

این توجه در سالهای اخیر موجب شد تا برای رونق گردشگری با استفاده از تجارب سایر استانها مسئولان این حوزه به فکر راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی باشند و افزایش بی‌ضابطه این اقامتگاه‌ها را دنبال کنند.

,

تجربه موفق استانهایی همچون کرمان، یزد و... در ایجاد این اقامتگاه‌های بومگردی و نقش بسزایی که این حوزه در اقتصاد و معیشت مردمان روستانشین این استانها دارد می‌توانست سرلوحه استانهای تازه‌کاری مثل کرمانشاه باشد، اما نشد و مدیران این حوزه صرفا به فکر افزایش کمی و نه کیفی این واحدها بودند.

,

فارغ از اینکه این اقامتگاه‌ها چقدر در اقتصاد روستاها موثر بوده اند، باید به این موضوع پرداخت که آیا اصولا بر خدمات این اقامتگاه‌ها نظارتی می‌شود یا خیر؟!

,

برخی از این اقامتگاه‌ها در سایه غفلت مسئولان میراث فرهنگی به جای نمایش فرهنگ غنی منطقه و آداب و رسوم مردمان مهمان‌نوازش، با برگزاری مراسم رقص و پایکوبی مختلط به ابتذال کشیده می‌شوند.

,

واقعا جای سوال است که چرا در این استان اکثر برنامه‌های حوزه میراث فرهنگی و البته گردشگری باید به ساز و ضرب و رقاصی مختلط منتهی شود؟!

,

موضوع دیگر عدم نظارت‌ بر آژانس‌های مسافرتی است که اقدام به برپایی تورهای گردشگری می‌کنند و بدون رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی با تدارک این برنامه‌های مبتذل برای شرکت‌کنندگان، لذت بهره‌مندی از طبیعت و اقامتگاه‌های بومگردی را به کام سایر افراد از جمله خانواده‌ها تلخ کرده‌اند و گلایه‌های متعددی بارها در این حوزه مطرح شده است، اما ظاهرا نظارت چندانی بر فعالیت آنها هم صورت نمی‌گیرد.

,

برای نمونه تنها گوشه ای از یکی از برنامه‌های تورهای گردشگری که توسط دو موسسه کرمانشاهی در یکی از اقامتگاه‌های بومگردی روستاهای اورامانات برگزار شده را در این فیلم برای اثبات ادعای مطرح شده قرار می‌دهیم.

,
 
,
 
,

رعایت هنجارهای اسلامی و اجتماعی خط قرمز ماست

, رعایت هنجارهای اسلامی و اجتماعی خط قرمز ماست,

امید قادری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد درباره نظارت بر آژانس های مسافرتی و اقامتگاه‌های بومگردی اظهار داشت: بومگردی ها و آژانس های مسافرتی که از میراث فرهنگی مجوز دارند تحت کنترل ما هستند و این سازمان دائما از طریق تدوین و ابلاغ بخشنامه ها، بازرسی و نظارت ها را در دستور کار قرار می دهد.

,

وی با تاکید بر اینکه به همه واحدهای مذکور تذکرات لازم داده شده است، گفت: هنجارهای اسلامی و اجتماعی خط قرمز ماست بر همین مبنا با هنجارشکنان به طور جدی برخورد می شود.

,

قادری خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است عده ای بدون راهنما به مناطق گردشگری مراجعه کنند همچنین بعضی بوم گردی ها بدون مجوز هستند که در راستای شناسایی آنها اقدامات لازم انجام و تاکنون نیز با موارد هنجارشکنانه برخورد شده است.

,

وی با بیان اینکه موارد برخورد با آژانس های متخلف از طریق گزارشهای مردمی یا نهادهای انتظامی اطلاع رسانی شده است، افزود: شماری از بوم گردی ها و آژانس های مسافرتی تعلیق و به شماری نیز تذکر داده شده اما اخیرا مورد خاصی از تخلف گزارش نشده است.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: انجمن دفاتر مسافرتی هم به منظور نظارت بر آژانس هایی که خارج از چارچوب فعالیت می کنند، فعال شده اند.

,

قادری با بیان اینکه عده ای اندک درصدد هنجارشکنی هستند، گفت: راهنمایان تور و آژانس های مسافرتی و مراکز بوم گردی به هنجارشکنان تذکر می دهند زیرا در غیر این صورت با مسئولان آژانس های مسافرتی به سختی برخورد می شود.

,

 وی افزود: قوانین و مقررات مشخص است و ممکن است موضوعی هنجار نباشد اما قانونی باشد نظیر آواز خوانی مردان که خلاف قانون نیست اما ممکن است به صورت سلیقه ای در مواردی از نظر هنجار پذیرفتنی نباشد.

,

قادری با تاکید بر اینکه هم در چارچوب قوانین کشور حد و حدود موسیقی مشخص شد و با افراد خاطی هنجار شکن برخورد می کنیم، عنوان کرد: این گونه نیست که همه گردشگری کرمانشاه در موسیقی خلاصه شده باشد زیرا شمار گردشگران مذهبی و سلامت، گردشگران باستان شناسی و طبیعت گردی هم بالا است، اما ممکن ست به این دلیل اینکه موسیقی در کشور ما مساله ای چالش انگیز بوده، این موضوع بیشتر به چشم آید.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با بیان اینکه نمی توان فراتر از قانون رفت، خاطرنشان کرد: به اشتراک گذار
ی ویدئو ها در شبکه های اجتماعی مرسوم شده و ممکن است این مطلوب نباشد اما در چارچوب قانونی می توانیم برخورد کنیم.

,
,

قادری عنوان کرد: در برگزاری مراسماتی نظیر جشنواره همواره نظر علما و روحانیون ارجح بوده است به گونه ای که بدون صلاحدید آنها جشنواره ای برگزار نمی شود.

,

به گزارش مرصاد، با وجود این صحبتها، اما نمود چندانی را در عمل شاهد نیستیم و بارها شاهد تخطی تورهای گردشگری و اقامتگاهای دارای مجوز در استان بوده‌ایم که انتظار می‌رود نظارت‌های بیشتری در این حوزه انجام شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه