اخبار داغ

گزارش؛

فرا رسیدن عصر افول آمریکا وشکستن استکبارجهانی

فرا رسیدن عصر افول آمریکا وشکستن استکبارجهانی
بسیاری از اندیشمندان براین باورند که آمریکا در حال افول است و شاخصه های مختلفی در داخل این کشور گواه برآن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، بعد از پایان جنگ سرد و فروپاشی نظام دو قطبی، ایالات متحده آمریکا که رهبری بلوک غرب را در دست داشت، تلاش کرد سلطه خود را در جهان گسترش دهد و خود را به عنوان پلیس جهان معرفی نماید. مداخله در امور سایر کشورها و حمله نظامی به عراق و افغانستان از جمله این تلاش ها بود که البته نه تنها آمریکا را به هدف خود نرساند، بلکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امور بین‌الملل این اقدامات موجبات زوال هر چه سریعتر قدرت آمریکا را فراهم آورده است. کارشناسان، خیزش قدرت‌های نوظهور از جمله چین و‌ هند را علامت آشکار پایان برتری آمریکا در عرصه‌های مختلف به ویژه اقتصاد تلقی می‌کنند. جان ایکنبری، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون آمریکا معتقد است عصر آمریکایی رو به پایان و نظم شرقی در حال جایگزینی است. به گفته ایکنبری در این فرایند، شاید چین بیشتر از سایر کشورها بهره‌مند‌ ‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار, ایلام بیدار,

این احساس که آمریکا رو به افول است  ، به شدت رایج است؛ و نه فقط در میان آمریکایی‌ها. جایگاه جهانی آمریکا پس از مراسم تحلیف دونالد ترامپ وارد یک سقوط آزاد شد. از میان ۳۷ کشوری که سال ۲۰۱۷ [با آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ] در یک  نظرسنجی شرکت کردند، به طور متوسط ۴۹ درصد درباره آمریکا نظر مثبتی داشتند؛ در حالی که این رقم در پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما ۶۴ درصد بود. در شرایطی که سایر کشورها (و شهروندان خود آمریکا) دارند اعتقادشان به مدل آمریکایی [دموکراسی] را از دست می‌دهند، ترویج دموکراسی در خارج از کشور برای واشینگتن دشوار خواهد بود. عقب‌نشینی آمریکا از عرصه رهبری جهانی نیز این تردیدها را وارد سقوط آزادِ مارپیچ‌شکلی کرده است که خودش، خودش را تشدید می‌کند.

,

طبق اعتقاد عموم کارشناسان بین‌الملل، بعد از جنگ جهانی دوم تنها دو ابرقدرت در دنیا باقی ماندند که عبارت بودند از ایالات متحده آمریکا و اتحادیه جماهیر شوروی. با این حال، پس از فروپاشی شوروی دنیا وارد عصری تک‌ابرقدرتی یا تک‌قطبی شد که در آن عده‌ای حتی آمریکا را یک «فراقدرت » می‌دانستند، یعنی کشوری که یک گام فراتر از ابرقدرتی برداشته و در همه جوانب از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر همه کشورها سلطه یافته است. اگرچه چنین توصیفی از آمریکا در حال حاضر به شدت به چالش کشیده شده است، و روزهای افول خود را سپری می کند.

,

 

,

حجت السلام احمد امرایی امام جمعه چرداول در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار در چرداول گفت: این روزها بیش از هر زمان دیگری این آمریکا است که به نقطه هبوط و سقوط خود نزدیک می‌شود. شرایط کنونی آمریکا از سست‌ترین موقعیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دهه های اخیر این حکومت عصیانگر است و به لطف الهی این شرایط نویدبخش پایان یافتن هژمونی سیاه و تباه امریکا در عصر حاضر خواهد بود.

, ایلام بیدار ,

وی اظهار کرد: آمریکا در طی سال های اخیر تمام تلاش نظامی و سیاسی خود را مبنی بر سقوط دولت بشار اسد و کوتاهی دست مقاومت از مرزهای اسرائیل به عمل آورد، ولی نه تنها به هدف خود نرسید بلکه قدرت جریان مقاومت در سوریه برای وارد کردن ضربه کاری به اسرائیل شریک دیرینه آمریکا امروز به مراتب بیشتر از سالهای قبل از جنگ است. آمریکا امروز در حالی با خفت عرصه نظامی در عراق را ترک کرده است که در عرصه سیاسی نیز توان به قدرت رساندن متحدان عراقی خود را نیز ندارد.

,

امرایی خاطرنشان کرد: ملت ایران هیچگاه ددمنشی خصمانه آمریکا در برنامه جامع جاسوسی از ایران قبل از انقلاب و بین ماههای پیروزی انقلاب تا تسخیر لانه جاسوسی، تحریمهای مخرب و ضدبشری اقتصادی، کشتار ۲۹۰ مسافر بیگناه در حمله به هواپیمای مسافربری، حمایت اطلاعاتی از کودتای پایگاه هوایی شهید نوژه، تجاوز خصمانه به خاک ایران با حضور مخفیانه در طبس، حمله به کشتیها و سکوهای نفتی ایران در دوران جنگ تحمیلی‏، پشتیبانی از حمله شیمیایی عراق به ایران، طراحی ویروس استاکس نت برای تخریب دوهزار سانتیفیوژ، حمایت از گروهکهای تروریستی منافقین خلق، دمکرات، جندالشیطان، پژاک، الاهواز و... ، حمایت از اغتشاشات سیاسی و امنیتی سالهای ۷۸، ۸۲، ۸۸، و ۹۶، مشارکت اطلاعاتی در ترور دانشمندان هسته ای و دیگر جنایتی که هنوز اثرات آن جلوی چشمان مردم ایران پدیدار است را فراموش نخواهد کرد.

,

امام جمعه چرداول تصریح کرد:13 آبان نشان دهنده آغازی برافول آمریکا وشکست های پی درپی ان است که در خاطر همه مردم ایران جاودان شده است.

,

 

,

قدرت اله نیا صادق تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار در چرداول گفت:شواهد افول آمریکا را در مواردی همچون ضعف نظام حاکم، مشکلات اقتصادی،هزینه های نظامی، مشکلات اجتماعی ،فقر وتضعیف آمارها جستجو کرد.

, ایلام بیدار,

وی اظهار کرد: چالش‌های موجود بر سر راه آمریکا بسیار بزرگتر از این موارد است. آمریکا در اغلب موارد منفی از جمله تعداد زندانیان، ‌قتل و تجاوز،‌ نظامی‌گری،‌ فقر کودکان و ... مقام اول را در بین کشورهای توسعه یافته دارد. ضمن اینکه فرسودگی زیرساخت‌ها، نابرابری فزاینده و عدم تحرک طبقاتی، معضلی برای اقتصاد آمریکا به شمار می‌رود.

,

نیاصادق بیان داشت: در واقع پیروزی دونالد ترامپ به عنوان فردی مخالف ساختار حاکم، از ناکارآمدی موجود در سیاست، اقتصاد و جامعه آمریکا حکایت دارد. ترامپ،‌ رئیس جمهور منتخب مدعی بازگرداندن قدرت آمریکاست، اما با توجه به وعده‌های انتخاباتی‌اش به نظر می‌رسد که او علاوه بر ناکامی در حل مشکلات ساختاری و بنیادین آمریکا، بر دشواری‌های پیش روی این کشور به ویژه در عرصه جهانی خواهد افزود.

,

تحلیلگرمسائل سیاسی تصریح کرد:افول آمریکا امری اجتناب ناپذیر است وهمه ابعاد آن دامن گیر این کشور شده است که شکست های پی در پی در عرصه های جهانی هم برمشکلات این کشور افزوده و واقعیت این است که این کشور هر روز بیشتر به افول خود نزدیک می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه