اخبار داغ

تغییر سبک زندگی راه درمان پای بی‌قرار!

تغییر سبک زندگی راه درمان پای بی‌قرار!
فارسپای بی‌قرار، یک بیماری است؛ بی تفاوت بودن نه تنها آن را درمان نمی‌کند بلکه شدت خواهد بخشید و به عقیده روانپزشکان، تغییر سبک زندگی، مهمترین و بهترین راهکار برای رهایی از این سندروم و عوارض عذاب آورش محسوب می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از بیماری‌های آزار دهنده‌ای که شاید بسیاری از مردم با آن مواجه شده باشند، "سندروم پای بی‌قرار" است، مشکلی که در آن فرد در پای خود احساس ناخوشایندی نظیر خارش، ضربان، کوبش، سوزش، کشش، مالش و ... کرده و تنها با راه رفتن می‌تواند برای لحظاتی از آن رهایی یابد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
دکتر «لیلا رازقیان»، روانپزشک بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز در این خصوص به ایسنا گفت: مشکلات سندروم پای بیقرار عمدتا هنگام خواب سراغ فرد می‌رود؛ سن نمی‌شناسد و با گذشت زمان، شدت آن افزایش خواهد یافت، فرد خصوصا در زمان خواب، حسی ناراحت کننده در یک یا دو پای خود را شاهد است و مجبور می‌شود که پاهایش را به شدت حرکت داده یا راه برود و پاها را ماساژ دهد.
,
 
,
او با بیان اینکه بعضی اوقات این حس ناراحت کننده، هنگام نشست طولانی مدت هم سراغ فرد می‌آید، گفت: سندروم پای بی قرار در واقع احساس غیرقابل مقاومت برای حرکت دادن اندام ها در موقع استراحت و خوابیدن است؛ حسی که باعث کم خوابی فرد خواهد شد.
,
 
,
رازقیان با بیان اینکه حرکت دادن پاها و راه رفتن این احساس ناآرامی را بهبود می بخشد؛ گفت: سندروم پای بی قرار در کسانی که سابقه خانوادگی این اختلال را دارند، سه تا پنج برابر دیگر افراد بوده و معمولا در میانسالی آغاز شده و در طول زمان تشدید می شود و شیوع آن در بانوان بیشتر از مردان است.
,
 
,
این روانپزشک ادامه داد: افرادی که دچار سندروم پای بی قرار هستند، باید از لحاظ مشکلات کلیوی کمبود آهن و اسید فولیک و دیگر بیماری ها بررسی شوند، زیرا این بیماری ممکن است با بیماری های رماتیسمی، دیابت، تیروئید و بیماری های ریوی شیوع بیشتری داشته باشد.
,
 
,
درمان سندروم پای بی قرار با تغییر سبک زندگی
,
 
,
به گفته این روانپزشک اگر سندروم پای بی قرار با هیچ بیماری دیگری مرتبط نباشد، برای درمان آن باید بر تغییرات سبک زندگی یا درمان دارویی تمرکز کنیم، درمان دارویی تنها با دستور پزشک مجاز بوده و بدون مراجعه به روانپزشک ممکن نیست.
,
 
,
وی با یادآوری این نکته که شیوع و شدت سندروم پای بی قرار در بانوان باردار بیشتر است، گفت: افرادی که دچار سندروم پای بی قرار هستند باید از مصرف مواد محرک هنگام خواب خودداری کنند.
,
 
,
رازقیان ادامه داد: راهکارهایی برای برخورد با این احساسات ناخوشایند در افراد مبتلا وجود دارد؛ ماساژ پای درگیر، حمام گرم یا سرد و انجام ورزش متوسط به درمان سندروم پای بیقرار کمک می کند.
,
 
,
این پزشک متخصص با بیان اینکه داروهای مختلفی برای کنترل این بیماری وجود دارد، به افراد مبتلا به سندروم پای بیقرار توصیه کرد که افرادی که حتما به روان پزشک مراجعه کنند.
,
 
,
رازقیان در عین حال یادآور شد که بسیاری از افراد مبتلا به سندروم پای بی قرار به علت مشکلات ناشی از آن دچار ترس از رفتن به رختخواب می‌شوند و این موضوع کیفیت زندگی این افراد را تنزل خواهد داد.
,
 
,
علت های ابتلا به سندروم پای بی قرار
,
 
,
او با بیان اینکه علت قطعی این بیماری معلوم نیست و هیچ روش آزمایشگاهی یا تصویر برداری نمی تواند این بیماری را تشخیص دهد، گفت: متخصص اعصاب و روان براساس شرح نشانه توسط بیمار، این سندروم را تشخیص می دهد.
,
 
,
رازقیان با اشاره به این واقعیت که برخی از افراد دچار سندروم پای بی قرار، هیچ وقت به روانپزشک مراجعه نمی کنند، گفت: اغلب بیان نشانه ها و توضیح مشکل برای افراد مبتلا به این سندروم سخت است و مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدتهوع، ضدافسردگی، ضدحساسیت، داروهای سرماخوردگی و مصرف الکل و مصرف سیگار و بی خوابی این سندروم را تشدید می کند.
,
 
,
این روانپزشک با بیان اینکه تشخیص نشانه‌های این سندروم بالینی است، ادامه داد: نشانه های سندروم پاهای بی قرار، سیر متغییری دارد، اما اغلب با افزایش سن پیشرفت می کند و ممکن است در برخی افراد برای مدتی نشانه ها به طور خود به خود برطرف شود، از آنجایی که بیشتر نشانه ها عود می کند، بنابراین توصیه می شود، افراد در صورت مشاهده احساس ناراحتی در پاها به روانپزشک مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه هر نوع دارو برای بهبود این وضعیت خوداری کنند.
,
منبع: ایسنا
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه