اخبار داغ

در گفت‌‌وگو با کارشناس مسائل سیاسی مطرح شد؛

واکاوی جنایت‌های آمریکا علیه ایران/ از حمله به هواپیمای مسافربری توسط ناو آمریکایی تا نادیده گرفتن برجام توسط ترامپ

واکاوی جنایت‌های آمریکا علیه ایران/ از حمله به هواپیمای مسافربری توسط ناو آمریکایی تا نادیده گرفتن برجام توسط ترامپ
آمریکا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با توجه به نگاه استکباری خود همواره به ایران به عنوان حیاط خلوت خود می نگریست و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی نیز نه تنها احترامی به ملت ایران نگذاشت، بلکه تا جایی که در توان داشت علیه این انقلاب مردمی اقدامات و جنایات بسیاری را مرتکب شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، ریچارد نیکسون در کتاب « ۱۹۹۹ پیروزى بدون جنگ » ضمن اعتراف به دخالت مستقیم آمریکا در کودتا 28 مرداد مى گوید : « عملیات پنهانى آیزنهاور رژیمى را درایران بوجود آورد که به مدت یک ربع قرن نه تنها به منافع آمریکا بلکه به منافع مردم ایرانو دوستان و متحدان ما در منطقه نیز خدمت کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک،,

در دوره معاصر زخم‌های بزرگی از سوی مستکبران بر پیکر ملت ایران وارده شده که بیانگر ماهیت استکبار و بی‌‌‌‌ثمر بودن سازش با مستکبر است. امروزه دولت امریکا نماد استکبار است. از سال1332 با کودتای 28مرداد جنایت‌های امریکا علیه ملت ایران شروع شد و با پیروزی این ملت بر رژیم سلطنتی و وابسته پهلوی، دولت امریکا در سطح بین‌‌‌‌الملل با تمام قدرت در مقابل انقلاب اسلامی ملت ایران قرار گرفت.

,

امریکا به دلیل از دست دادن منافع خود، به شیوه‌های گوناگون، اعم از دخالت مستقیم و غیر‌‌‌‌مستقیم، علیه ملت ایران دست به جنایت زد و بدیهی‌‌‌‌ترین قوانین و عرفیات دیپلماتیک را زیر پا گذاشت. اقدامات امریکا علیه ملت ایران متعلق به یک دولت، حزب یا فرد خاصی نیست، بلکه ماهیت نظام سیاسی امریکا ماهیتی استعماری است و نمی‌توان از امریکا انتظاری غیر از این در رویارویی با انقلاب‌‌ها و دولت‌های مستقل داشت. با‌‌‌‌توجه‌‌‌‌به توطئه‌های بی‌‌‌‌وقفه امریکا علیه ملت ایران، در ادامه به نمونه هایی از دشمنی امریکا با ملت ایران و چند نمونه از مصادیق جنایات امریکا علیه ملت و انقلاب اسلامی ایران اشاره شده است.

, .,

 

,

تاسیس ساواک در ایران

, تاسیس ساواک در ایران,

ساواک زیر نظر آمریکا تأسیس شد و مستشاران آمریکایی در همه‌ سطوح ساواک، به طور مستقیم و غیرمستقیم مداخله می‌کردند. نکته‌ی جالب توجه این بود که در تشکیل ساواک نه تنها «سازمان سیا» نقش مؤثری داشت، بلکه «اف‌بی‌آی» و «آژانس امنیت ملی آمریکا» نیز با ساواک همکاری می‌کردند.

, .,

ساواک با بازداشت‌های خودسرانه و انواع شکنجه‌های فجیع جسمی و روحی افراد زندانی برای گرفتن اعتراف و ایجاد فضای رعب و وحشت تلاش کرد رژیم پهلوی را حفظ کند ولی این اقدامات نتیجه‌‌ی عکس به بار آورد و موجبات خشم و تنفر بیشتر مردم از رژیم پهلوی و نهایتاً شعله‌ور شدن آتش انقلاب را فراهم کرد.

, .,

دانشجویان پیرو خط امام که به سفارت آمریکا حمله کرده بودند، به همه پرونده های سفارت دست یافتند. کارکنان سفارت، پیش از آن که به گروگان درآیند، می کوشند تا آنجا که ممکن است با دستگاه رشته کننده، پرونده ها را نابود کنند، ولی دانشجویان اسناد برش خورده را مرتب می کنند و به طور منظم آنها را در کنار هم می چسبانند. این اسناد بعدها به صورت کتاب منتشر شد که تاکنون به ۷۰ نسخه رسیده است. بیشتر این اسناد، گزارش های اداره سیا و تماس های مخفی آنها است.

, .,

 

,

خدشه دار شدن اقتدار بین المللی آمریکا با اشغال لانه جاسوسی

, خدشه دار شدن اقتدار بین المللی آمریکا با اشغال لانه جاسوسی,

یک سال بعد اشغال لانه جاسوسی آمریکا در حالی که اقتدار بین المللی آمریکا خدشه دار شده بود و از آنجا که واشنگتن به هیچ عنوان حاضر به تحویل محمدرضا پهلوی به دولت ایران نبود راه حل مسالمت آمیزی برای حل قضیه باقی نمانده بود، ایالات متحده برای بازسازی ابهت و اقتدار خود تصمیم داشت به یک محمل قاطع و تهاجمی دست بزند .

,  .,

کودتای نوژه در ۱۸ تیر ۱۳۵۹ ، جنگ تحمیلی تشدید جنایات آمریکا و حمایت تسلیحاتى و اطلاعاتى از صدام، تأمین سلاح‏هاى شیمیایى عراق علیه ایران‏، حمله آمریکا به کشتى‏ها و سکوهاى نفتى ایران‏، ساقط کردن هواپیماى مسافربرى ایران‏، حمایت آمریکا از سازمان منافقین‏، اعمال تحریم‏هاى ظالمانه علیه ایران‏،  تهاجم فرهنگى و جنگ نرم علیه ملت ایران‏، ساخت فیلم‏هاى ضد ایرانى و ضد اسلامى‏، حمایت آمریکا از هر گونه فتنه و اغتشاش در سالهاى ۸۸، ۸۲، ۷۸، ترور دانشمندان هسته‏اى ایران‏ از جمله جنایتهایی است که آمریکا بر علیه ملت ایران داشته است.

, .,

 

,

بعد از انقلاب منافع آمریکا در ایران مورد مخاطره قرار گرفت 

, بعد از انقلاب منافع آمریکا در ایران مورد مخاطره قرار گرفت ,

محمد حسن جباری، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اسفراین و دانشجوی دکترای سیاسی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار کرد: در 13 آبان سال 58  نفوذ و منافع چپاول گرانه آمریکا مورد تعدی قرار گرفت.

, .,

وی ادامه داد: 13 آبان تیر خلاصی برای نفوذ و استفاده از منافع و منابع آمریکا در منطقه و ایران بود که باعث شد آمریکا احساس کند راهی برای حضور در ایران پیدا نمی کند و وارد حوزه های دیگر شد که بتواند ایران را تحت فشار قرار دهد.

, .,

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: شرایط انقلاب منافع آمریکا را مورد مخاطره قرار داده بود و قبل از انقلاب قرادادهایی همچون کاپیتولاسیون بر علیه ایران منعقد شد که مصونیت هایی به نظامیان آمریکا داده شود و به گونه ای که هژمونی، برتری و منافع آمریکا در دوران پهلوی در برابر ایران مشهود بود.

,

وی عنوان کرد: بعد از انقلاب منافع آمریکا در ایران مورد مخاطره قرار گرفت و آمریکا دنبال این بود که از هر طریق ممکن بتواند منافع خود را در منطقه و ایران حفظ کند.

, .,

جباری گفت: تا روز 13 آبان شرایط به گونه ای بود که امریکا احساس می کرد، شاید در آینده نفوذ شان در ایران بیشتر خواهد بود، اما 13 آبان دانشجویان پیرو خط امام سفارت آمریکا را تسخیر کردند و امید حضور آمریکا در ایران منتفی شد .

,

این مدرس دانشگاه یاداور شد: بعد از روز 13 آبان آمریکا به دنبال استفاده از حربه های مختلفی برای به چالش کشاندن جمهوری اسلامی ایران بود که در کودتا نوژه در تیرماه 59 بخشی از نیت خود را عملی کرد.

,

وی از ماجرای طبس و سقوط هواپیما را نیز بخشی از اقدامات در راستای منافع خودشان بود که با شکست مواجه شد و پس از آن جنگ تحمیلی، یکی از این ابزارهایی بود که با حمایت دو بلوک غرب و شرق وابسته به آمریکا و شوروی می خواستند ایران را به چالش بکشانند.

, .,

جباری یادآور شد: جنگ تحمیلی مدت هشت سال طول کشید، آمریکا در این مدت تسلیحات، نیرو، منابع مالی در اختیار عراق قرار داد اما با این شرایط نیز در مقابل اراده ملت ایران که مبتنی بر ارزشهای الهی و انسانی بود موفق نشدند.

, .,

 

,

شهادت 290 مسافر ایران توسط ناو آمریکایی

, شهادت 290 مسافر ایران توسط ناو آمریکایی,

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اسفراین اضافه کرد: در 12 تیرماه 1367، ناو آمریکایی وینسنس، یک فروند هواپیمای مسافربری ‏ایران را در خلیج فارس هدف قرار داد و همه 290 سرنشین آن را به شهادت رساند.این خبری بود که در زمان خودش با بهت فراوان از سوی رسانه‌‏های جهان منتشر شد که 118 نفر از این مسافران بی‏گناه، زن و کودک بودند. همچنین 20 هندی، یک ایتالیایی، 6 پاکستانی، 13 نفر تبعه امارات و 6 یوگسلاو نیز در میان مسافران هواپیما دیده می‌شد.

, .,

این مدرس دانشگاه ادامه داد: رفتار مزدورانه آمریکا در این میان نیز قابل مطالعه است. از یک سو،رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا، در اعلامیه‌‏ای، با اظهار تأسف از این رویداد تلخ، به سرنگون شدن هواپیمای مسافربری ایران اعتراف کرد، ولی اقدام ناو آمریکایی را عمل دفاعی بجا دانست و مدعی شد هواپیمای ایرباس ایرانی در حال کاهش ارتفاع و شیرجه رفتن به سوی ناو آمریکایی بوده است. از سوی دیگر، به فرمانده ناو وینسنس که موجب سقوط هواپیمای مسافربری ایران شده بود نشان افتخار داد و بر جنایت او مهر تأیید زد. این تناقض آشکار، از عوام فریبی ریاکارانه دولت آمریکا و نیات شوم سردمداران این کشور خبر می‏داد. عوام فریبی و جنایتکاری‏ای که همچنان ادامه داشته و در ذات حاکمیت آمریکا نهادینه شده است.

, .,

جباری بیان داشت: آمریکا از هر ابزاری که می توانست استفاده می کرد تا ایران را به چالش بکشاند، ضمن اینکه زمانی که سفارت آمریکا اشغال شد از روشهای دیگری همچون تحریم های اقتصادی می خواست ایران را در تنگا قرار دهد که اولین تحریم های صورت گرفته علیه ایران، تحریم کارتر بود که در سال 58 رخ داد.

, .,

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: در سال های بعد رئیس جمهور امریکا ریگان به روشهای کارتر استمرار دارد و با محدود کردن نفوذ ایران در منطقه ادامه داد.

, .,

وی یاداور شد: در دوران بوش نیز رفتارهای آمریکا به دنبال این روند که نفوذ ایران را کنترل کند و اقدامات ایران در منطقه را تحت کنترل قرار دهد ادامه یافت.

,

 

,

گفتمان جمهوری اسلامی با منافع آمریکا در منطقه سنخیت ندارد

, گفتمان جمهوری اسلامی با منافع آمریکا در منطقه سنخیت ندارد,

جباری با اشاره به اینکه در دوره کلینتون فروش نفت را تحت تاثیر قرار دادند، گفت: در دوره اوباما وضعیت از لحاظ نظامی خودش را نشان نمی داد بلکه تمرکزشان در راستای ابزار تجاری و اقتصادی بود که تحریم های  مالی وسیع تری را ایجاد کردند.

, .,

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اسفراین گفت: در دوره اوباما قرارداری به نام برجام بین ایران و آمریکا منعقد شد که این قرارداد به گونه ای بود که شروطی که بین طرفین قرار داد، وجود داشت، ایران تعهداتی را بپذیرد، در حالیکه آمریکا به دنبال این نبود که تعهداتشان را عملیاتی کنند، بلکه دنبال این بود که قدرت مانور دهی ایران را در منطقه کنترل کنند و ظرفیت ها و قابلیت هایی که ایران ممکن است برخوردار باشد را کنترل کند.

, .,

وی با بیان اینکه مشکل ایران با آمریکا مشکل با این قراردادها نیست، ادامه داد:  در واقع مشکل طوری است که گفتمان جدیدی شکل گرفته که این گفتمان مبتنی بر ارزشهای اسلامی و دینی است و با منافع آمریکا در منطقه خیلی سنخیت ندارد.

, .,

جباری اضافه کرد: رفتارهای آمریکا به لحاظ سیاست های خارجی در منطقه استمرار دارد و قرارداد برجام توسط ترامپ نادیده گرفته شد.

, .,

وی خاطر نشان کرد: در واقع آمریکا با استفاده از ابزارهای مختلف برعلیه ایران به دنبال ایجاد کشور وابسته ای بود، در حالیکه در طول تاریخ نشان داده شده که نمی شود به آمریکا اعتماد کرد و این کشور غیر قابل اعتماد است، اما ملت ایران به یک سری ارزشها و باورهایی رسیده که حاضر نمی شود آن ها را زیرپا بگذارد.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه