اخبار داغ

ضدونقیض صحبت‌های مسئولان در ماجرای ذرت‌های وارداتی؛

جولان ذرت‌های آلوده و حل مشکل روی کاغذ/ وقتی امنیت غذایی مردم قربانی بی‌توجهی مسئولان می‌شود

جولان ذرت‌های آلوده و حل مشکل روی کاغذ/ وقتی امنیت غذایی مردم قربانی بی‌توجهی مسئولان می‌شود
انتشار خبر ورود ذرت‌های آلوده به بازار کشور موجی از نگرانی و سردرگمی در جامعه ایجاد کرده است؛ خبری که فارغ از صحت و سقمش، آنچنان در سطح گسترده پخش شده که تکذیبش، آنطور که باید و شاید هم افکار عمومی را قانع نمی‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ ذرت یکی از غلات پرمصرف و پر طرفدار برای مردم جهان است که در شکل های مختلف مصرف می‌شود؛ ایران هم جزو کشورهای مصرف کننده این محصول برای انسان و دام است اما مدتی است اخباری درخصوص ذرت‌های آلوده در فضای مجازی منتشر شده است که موجی از نگرانی و سردرگمی در جامعه ایجاد کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان؛,

ماجرا از اینجا شروع شد که در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه 3 مطرح شد که مواد غذایی که شامل ذرت می‌شود تا اطلاع ثانوی مورد مصرف قرار نگیرد زیرا ذرت‌های آلوده‌ای وارد بازار شده که سمی و خطرناک است، مسئله واردات ذرت‌های آلوده به کشور را یک نماینده مجلس در این برنامه تلویزیونی مطرح کرد البته این نماینده تاکید کرد که بر اساس مستنداتی که اداره استاندارد ارائه داده است ذرت های سمی توزیع نشده اند.

,

طبق گفته این نماینده مجلس حدود ۳۵۰ هزار تن ذرت آلوده وارد بازار شده که آلوده بودن آن تایید شده است و حدود ۱۴۰هزار تن نیز توقیف شده و روی آن 2 هزار بار آزمایش انجام شده و مشخص شده این 140 هزار تن به سم آفلاتوکسین آلوده است لذا عاملان این تخلف تحت پیگرد قانونی هستند.

,

بررسی های انجام شده نشان می دهد 9 شرکت خصوصی و دولتی این ذرت ها را با ارز 4200 تومانی در سال 95 وارد کرده اند و بعد از گذشت 3 سال هم چنان در بندر امام خمینی که یکی از مهم ترین بنادر کشور است نگه داری می شوند اما خطر نگهداری این محصول در انبار در کنار سایر کالاها مسئله ای است که ذهن بسیاری از مردم را درگیر کرده است که در این خصوص آن‌ گونه که عنوان شده این انبار‌ها پلمب است و هیچ گونه خطری سایر کالا‌های اساسی موجود انبار‌های سازمان بنادر را تهدید نمی‌ کند.

,

امحا ذرت‌های آلوده 200 میلیارد تومان هزینه دارد

, امحا ذرت‌های آلوده 200 میلیارد تومان هزینه دارد,

امیر خجسته رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس و نماینده افشاگر ذرت های سمی در برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از گذشت 3 سال هیچ اقدامی برای امحای ذرت ها صورت نگرفته است، اظهار کرد: امحای این ذرت ها هزینه هنگفتی دارد و آن طور که استاندار خوزستان به ما گفته امحا 200 میلیارد تومان هزینه دارد و 700 روز وقت  و 7000 کامیون هم برای حمل نیاز دارد.

,

در پی انتشار این صحبت ها و نگرانی ایجاد شده در بین مردم سه مجموعه دولتی شامل سازمان ملی استاندارد، گمرک و وزارت جهاد کشاورزی برای تنویر افکار عمومی بیانیه ای صادر کردند که در این بیانیه ذکر شده است: پیرو انتشار اخبار متناقض درباره ورود ذرت‌های آلوده، به هموطنان گرامی اطمینان می‌دهیم کیفیت و سلامت 350 هزار تن ذرت قبل از ورود به کشور را سه مرجع نظارتی سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی پایش و تأیید کرده اند و سپس مجوزهای لازم برای ترخیص صادر شده است، لذا مصرف کنندگان نسبت به سلامت ذرت‌ها و محصولات تهیه شده از این محموله هیچ گونه نگرانی نداشته باشند.

, بیانیه ای ,

علی ای حال مردم انتظار دارند مسئولان مربوطه در این خصوص که با امنیت غذایی میلیون ها انسان ارتباط دارد اقدام جدی انجام دهند و نسبت به امحای ذرت های آلوده اقدام نمایند و در این بین از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری این موضوع انتظار بیشتری می رود که در همین خصوص با سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس و اقدامات آن ها در این زمینه گفت و گویی داشته ایم که در ادامه به آن اشاره می شود.

,

350 هزار تن ذرت توزیع شده در بازار برای خوراک بوده است نه انسان

, 350 هزار تن ذرت توزیع شده در بازار برای خوراک بوده است نه انسان,

علی ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس در همین خصوص با دعوت از سازمان غذا و دارو، سازمان حفظ نباتات، سازمان استاندارد، نماینده قوه قضائیه، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت‌های وارد کننده جلسه تشکیل داد.

,

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: طبق گزارشات ارائه شده هیچ ذرت آلوده ای وارد کشور نشده است و آنچه آلوده تشخیص داده است چیزی حدود 150 هزار تن که آلوده به سم آفلاتوکسین است در حال حاضر در گمرک توقیف شده است.

,

ابراهیمی بیان کرد: مصرف این ذرت های آلوده برای دام هیچ مشکلی ندارد و معمولا در ذرت های تولید داخل نیز مقداری سم در اثر نحوه نگهداری وجود دارد ولی میزان مجاز مصرف دارد لذا ذرت هایی که ترخیص شدند هیچ مشکلی نداشتند.

,

وی خاطر نشان کرد: ذرت وارداتی برای خوراک دام و نه انسان وارد شده است لذا مردم نباید در این خصوص هیچ نگرانی داشته باشند چرا که آفلاتوکسین سمی است که در اثر نحوه نگهداری و افزایش رطوبت تولید می‌شود.

,

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در واکنش به هشدار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در برنامه تلویزیونی در خصوص آلوده بودن 350 هزار تن ذرت موجود در بازار گفت: کسی که اعلام کرده است این ذرت ها سمی است خود باید پاسخگو باشد ولی چیزی که ما می دانیم این است که ذرت وارداتی برای خوراک دام و نه انسان بوده است.

,

طبق این گزارش صحبت‌های ضد و نقیض مسئولان معمای بزرگی را در اذهان عمومی ایجاد می کند که با کنار هم قرار دادن بخش های مختلف این پازل به این نتیجه می رسیم که تعداد قابل توجهی از مسئولان برای تکذیب این خبر در تلاش هستند ، خبری که فارغ از صحت و سقمش آنچنان در سطح گسترده پخش شده که تکذیب آن شاید آن چنان که باید و شاید هم افکار عمومی را قانع نکند اما آنچه مسلم است این است که ذرت آلوده یک بار در سال‌ 92 و یک بار هم در سال 95 به بندر امام وارد شده  و تاکنون علی رغم وعده‌های داده شده از سوی مسئولان کشور تکلیف آن مشخص نشده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه