اخبار داغ

برشی از حواشی یک مسابقه؛

تصویر واقعی مردم تبریز/ گل‌آلودی آب به نفع کیست؟

تصویر واقعی مردم تبریز/ گل‌آلودی آب به نفع کیست؟
معدود طرفدارنماهای تیم‌های تبریزی که در این چند روز کل هوادارن را به لامذهبی و ضد ایرانی بودن نشان داده‌اند نه نماینده هوادارانند و نه نماینده مردم تبریز و آذربایجان.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ یک بازی حساس، هیجانی و پرچالش تاریخی؛ دست در دست هم می‌دهد که بازی تراکتور با تیم تهرانی چون استقلال نه تنها رکورد هوادار و حساسیت را بزند بلکه به سرتیتر چندروزه خبرگزاری‌ها تبدیل شود اما ادامه دار بودن خبرها تنها به خود بازی مربوط نیست بلکه به حواشی پس از آن باز می‌گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

مشخص است که در ابتدای کار نباید مشکلات و حواشی به وجود آمده را تنها در تبریز جست‌وجو و فقط هواداران ترک زبان را متهم کرد، بلکه نقش برخی از تماشاگرنماهای تهرانی که همواره در مقابل تیم های شهرستانی قصد ایجاد اختلاف و تشنج دارند نیز می بایست تعیین و برخورد مقتضی با آن ها صورت پذیرد.

,

آنچه در بازی چند روز قبل تراکتور و استقلال موجب ایجاد موج فزاینده نگرانی در شبکه های اجتماعی شد را نیز باید در همین تنش‌ها و تحریکات موجود در تهران و تبریز جست‌وجو کرد. عده‌ای قلیل، که تعدادشان شاید به 150 هم نرسد در برابر بیش از 80هزار تماشگر پرشور، با احساس و معتقد دست به برخی شعارها زدند که نه‌تنها در مقاطع کوتاهی از بازی این اتفاق رخ داد بلکه با عدم استقبال دیگر هواداران رفته رفته به سکوت ختم شد.

,

اما چندروزی است که برخی از رسانه‌ها که اتفاقا در ندیدن بسیاری از اشتباهات هوادارنماهای تهرانی ید بیضایی دارند، شعار چند منحرف و هیجان زده را به کل ورزشگاه، هواداران و مردم آذربایجان تعمیم می‌دهند.

,

تصویر واقعی مردم تبریز و آذربایجان

,

یکی از فعالین مجازی در استوری خود به کنایه خطاب به برخی از مدعیان که در پی دامن زدن به حواشی هستند نوشت: «آذربایجان و تبریز را با شعار چند تماشگرنما آنهم در فضای هیجانی نسنجید. تنها روایت یک بُعد از چهره آذربایجان برای تنویر افکار کافی است و آن اینکه؛ در 5 سال گذشته آذربایجان شرقی رتبه اول کمک به جبهه مقاومت جهانی را داشته است. این تصویر واقعی تبریز و آذربایجان است، بقیه تصاویر نه ماندگارند و نه واقعی.»

,

 

,

, ,

حتی بسیاری از آن تعداد معدود هوادارنمایی که تحت تاثیر جو استادیوم و حواشی و تحریکات قبل از بازی، اقدام به سر و صدا هنگام پخش قرآن یا سرود ملی می‌کنند نیز ریشه محکم اعتقادی است. اکثر جوانان تبریزی و آذربایجانی با امام حسین(ع)، اهل بیت و قرآن، از همان کودکی مانوس و همراهند و شاید هیچگاه در فضایی عادی و بدور از هیجانات، کوچکترین جسارتی را به مقدسات خود برنتابند.

,

دلیل اصلی شکاف قومی و اعتقادی

,

نکته بسیار مهم در شکاف‌های قومی و عقیدتی، سلیقه‌ای شدن پرداخت و برخورد با کسانی است که به افزایش این شکاف ها دامن زده و احساس این موضوع توسط ساکنین غیرمرکز نشین، ناخودآگاه موجب تحریک و افزایش گسست‌های اعتقادی و قومی گردیده است.

,

بسیاری از رسانه‌های مرکز نشین، همانطورکه در بالا گفته شده، به راحتی و بی هیچ پرداخت و مطالبه‌ای از کارهای زشت، تحریک آمیز و منزجرکننده محدود تماشاگرنماهای تهرانی در مواجهه با تیم‌های شهرستانی به جزئیات محدود حواشی در ورزشگاه‌های شهرستانی توجه می‌کنند، غافل از اینکه یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد شکاف و تهییج شهرستانی‌ها در وهله اول اقدامات اندک هوادارنماهای تیم های معروف تهرانی و بعد از آن عدم پرداختن و پیگیری این کارهای زشت و همچنین عدم مقابله و برخود با برهم زنان امنیت روانی و سیاسی کشور است.

,

آب گل آلود

, آب گل آلود,

بارها تجربه شده است که تحریک و تهییج هوادارنماهای تهرانی در ورزشگاه آزادی در کنار عدم پیگیری رسانه‌ای و انتظامی، نتیجه خود را در تبریز یا دیگر شهرستان ها بخوبی نشان داده و افراد همیشه در صحنه منتظر برای گرفتن ماهی از آب گل آلود را به مقصود خود رسانده است.

,

 

,

, ,

یکی دیگر از کاربران مجازی نیز با انتشار استوری زیر، از بی توجهی رسانه‌های مرکز نشین به اتفاقات پیرامون خود و پررنگ نشان دادن حواشی کوچک شهرستان ها گله کرده است.

,

, ,

قضاوت ممنوع

, قضاوت ممنوع,

این حواشی و اتفاقات نیز هرچه بود گذشت، مانند بسیاری دیگر از حواشی گذشته اما یادآوری دو نکته بسیار مهم و ضروری است، اولا ریشه بسیاری از حواشی را نه در شهرستان‌ها بلکه در جای دیگر باید جست‌وجو کرد و دوم اینکه، معدود طرفدارنماهای تیم‌های تبریزی که در این چند روز کل هوادارن را به لامذهبی و ضد ایرانی بودن نشان داده‌اند نه نماینده هوادارانند و نه نماینده مردم تبریز و آذربایجان.

,

اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز در همین راستا گفته است: مردم آذربایجان از زمره دلدادگان به کشور هستند؛ اینکه در یک جمعیت چند هزار نفری چند نفر تخلفی انجام دادند را نباید به تمام افراد تسری داد. 

,

سابقه مردم تبریز هم در وطن پرسی و هم در اعتقادات، سابقه روشن و درخشانی است. در لابه لای کتاب تاریخ صدساله ایران اسلامی، صفحات متعددی از اقدام مردم غیور ترک برای دفاع از کشور و اعتقادات و مذهب شیعی به چشم خورده و خواهد خورد پس نباید به همین راحتی قضاوت کرد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه