اخبار داغ

مساجد خالی از جمعیت شهر در مقابل هیئت های مذهبی بی شمار

مساجد خالی از جمعیت شهر در مقابل هیئت های مذهبی بی شمار
در سالهای اخیر شاهد کمرنگ شدن حضور مردم خصوصا جوانان در مساجد هستیم به گونه ای که این مکان مقدس هم اکنون به محلی تنها برای اقامه نماز برای افراد سالخورده و پیران مبدل شده و جوانان برای انجام مراسم مذهبی خود به جایی بیرون از مسجد پناه می برند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ شهر بهار به یمن وجود شیخ محمد بهاری همواره یک شهر مذهبی شناخته می شده و تعداد زیاد مساجد در نقاط مختلف شهر با قدمت بالا نشان از اهمیت بالای مردمان ما به مسائل مذهبی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

اما در سالهای گذشته شاهد کم رنگ شدن حضور جوانان در مساجد بوده ایم این در صورتی است که جوانان شهر ما هم اکنون خود تشکیل تکیه و هیئت داده و در جایی خارج از مساجد به فعالیت های مذهبی مداوم خود می پردازند.

,

 مرکزیت دینی از مساجد خارج شده است

,  مرکزیت دینی از مساجد خارج شده است,  مرکزیت دینی از مساجد خارج شده است,

در سالهای اخیر تعداد هیئات مذهبی در بهار گسترش یافته و در ایامی همچون محرم و صفر با برپایی تکیه های مختلف در سطح شهر شاهد شور و هیجان جوانان در این هیئات هستیم به گونه ای که در بسیاری از آنها جوانان در کل طول سال برنامه های متنوعی داشته و با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی اقدام به جذب جوانان می کنند.

,

اما سوالی که وجود دارد این است که چرا همین جوانان نباید با مرکزیت مساجد به انجام فعالیت های فرهنگی بپردازند؟ چرا مرکزیت دینی از مساجد خارج شده به تکایا و هیئات تغییر کرده؟

,

چرا مخاطبین مساجد هم اکنون تنها عده معدودی از افراد مسن و سالخورده است؟

,

یک کارشناس حوزه مسائل دین علت کم رونقی در بعضی از مساجد شهرستان را متاثر از دو عامل بیرونی و درونی دانست و از تنوع کم برنامه های فرهنگی در مساجد شهرستان اطلاع داد.

,

برخورد ناملایم اهالی مسجد باعث فراری دادن جوانان از مسجد می شود

, برخورد ناملایم اهالی مسجد باعث فراری دادن جوانان از مسجد می شود, برخورد ناملایم اهالی مسجد باعث فراری دادن جوانان از مسجد می شود,

حجت الاسلام سید مرتضی محمودی فعال مذهبی و اجتماعی به میدان نداشتن نوجوانان و جوانان جهت قبول مسئولیت در مساجد، بد اخلاقی و برخوردهای ناملایم برخی از اهالی مسجد و خادمین و نظافت نامطلوب مساجد اشاره کرد و گفت: عدم هماهنگی و همفکری لازم ارکان مسجد با یکدیگر و انحصار مسجد در دست عده ای خاص که اجازه ورود دیگران به برنامه های مهم مسجد را نمی دهند از عوامل تاثیر گذار در دور کردن جوانان از مساجد است.

,

این روحانی تبعیض قائل شدن بین نماز گزاران مرد و زن در تخصیص امکانات رفاهی را یکی دیگر از دلایل استقبال کم مردم از مساجد دانست و خاطر نشان کرد: تهاجم گسترده فرهنگی غرب بر علیه نمادهای ارزشی و عدم توجه لازم به کارکردهای مساجد توسط رسانه ها نیز می تواند بر این امر تاثیرگذار باشد.

,

به گفته این روحانی عدم مطالبه گری دقیق و مستمر مسئولین فرهنگی شهر از ارکان مساجد باعث کم رنگ شدن جایگاه مساجد در جامعه شده است.

,

با توجه به گفته های این روحانی که خود دغدغه مند این حوزه است می توان چنین برداشت کرد که در پر رنگ شدن نقش مساجد در جامعه سه گروه دخیل هستند. گروه های حاکمیت، متولیان و ریش سفیدان مساجد و خود مردم از جمله مهمترین عوامل در این زمینه هستند.

,

در زمان صدر اسلام مساجد نقش بزرگ سیاسی و عبادی را دارا بودند و این مکان محلی برای انتقال احکام حاکمیت به مردم و همچنین ارتباط مردم با آنها بود، اما هم اکنون با وجود رسانه های نوین این ارتباط نه تنها یک سویه شده بلکه مردم دیگر نیازی برای حضور در مساجد به جهت اطلاع از اخبار و مسائل حاکمیتی احساس نمی کنند و این خود باعث حضور کمرنگ آنها در مساجد شده است.

,

به این سبب حضور مستمر مسئولین حاکمیتی در مساجد و برگزاری نشست های گوناگون با نمایندگان دولت و ملت و ایجاد مطالبه گری آنها می تواند باعث جذب و حضور مردم در مساجد شود که البته این مسئله را گاهی در قالب جلسات پرسش و پاسخ مسئولین، برگزاری میز خدمت و حتی برگزاری جلسات مهم اداری همچون شورای فرهنگ عمومی شاهد بوده ایم که امیدواریم برگزاری اینگونه جلسات و برنامه ها موجب پر رونق شدن مساجد شهر شود.

,

 در فاصله ۵۰ متری هر مسجد یک هیئت وجود دارد

,  در فاصله ۵۰ متری هر مسجد یک هیئت وجود دارد,  در فاصله ۵۰ متری هر مسجد یک هیئت وجود دارد,

طبق اذعان بسیاری از هیئتی ها و همچنین برخی روحانیون، متولیان و ریش سفیدان مساجد از اصلی ترین عوامل در عدم جذب جوانان و مردم به مساجد هستند، چرا که در نظر برخی از اینها مسجد تنها محل عبادت بوده و اگر اندکی اغماض شود، می توان در این مکان برای جمع اوری کمک برای نیازمندان و محرومان استفاده کرد.

,

اگر پای صحبت خیلی از هیئتی ها بنشینیم و از چرایی عدم فعالیت در مسجد از آنها سوال کنیم، دلیل آن را بی مهری ریش سفیدان و محدود ساختن جوانان می دانند و این باعث شده که شاهد افزایش تعداد تکایا و هیئات در فاصله حداکثر ۵۰ متری هر یک از مساجد شهر باشیم.

,

انحصارطلبی واژه ای است که می توان بر این نوع رفتار گذاشت و جالب این است که همین انحصار طلبی به شکل اپیدمی از مسجد به هیئات منتقل شده و بعضی جوانان که در هیئات مجالی برای ابراز عقیده و نظر خود نمی بینند به ناچار به اشکال دیگر همچون برپایی ایستگاه صلواتی و دستجات به برپایی مراسم و اعمال مذهبی می پردازند، البته این جای اشکال نیست اما نکته ای که مورد اشکال است پراکنده شدن جوانان از محوریت مسجد است.

,

سومین گروه تاثیر گذار در حضور کمرنگ مردم در مساجد به خود مردم برمی گردد چرا که پخش عمده فیلم ها و سریال های جذاب در اوقات نماز و حضور بی حساب و کتاب مردم در فضاهای مجازی و سرگرمی های جدید مردم باعث شده که رغبت چندانی به حضور در مساجد نباشد. خانواده ها مهمترین تاثیر را در حضور جوانان در مساجد دارند. وقتی خانواده ها کودکان را به همراه خود به مساجد ببرند، این فضا برای آنان ملموس شده و دیگر احساس غریبگی با این فضا را نخواهند داشت.

,

مساجد بار دیگر رونق خواهد یافت اگر سه گروه حاکمیت، ریش سفیدان مساجد و مردم بخواهند و برای آن تلاش کنند تا خانه خدا نقطه امنی برای مردم و جوانان باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه