اخبار داغ

در نشست نقد و بررسی کتاب لنزبازی بیان شد؛

لنزبازی به مخاطب جرات نترسیدن می‌دهد/ این کتاب در حوزه‌ای ورود کرده که خلا داریم

لنزبازی به مخاطب جرات نترسیدن می‌دهد/ این کتاب در حوزه‌ای ورود کرده که خلا داریم
نشست نقد و بررسی کتاب لنزبازی با تالیف داود مرادیان، به همت انتشارات ساقی و همکاری انجمن علمی دانشگاه هنر در سالن شهید جان بزرگی دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر برگزار گردید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی انتشارات ساقی، نشست نقد و بررسی کتاب لنزبازی با تالیف داود مرادیان، به همت انتشارات ساقی و همکاری انجمن علمی دانشگاه هنر در سالن شهید جان بزرگی دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر برگزار گردید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
مجید دهقان کارشناس مجری این نشست در آغاز برنامه با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در زمینه فیلمبرداری و عکاسی نبود منابع فارسی در زمینه لنز و فاصله کانونی است و یکی از سوالات شاگردان خودم همیشه این بوده که آیا منبعی در خصوص لنز وجود دارد یا خیر؟ گفت: کتاب لنزبازی از این جهت همیشه برای شخص خودم جالب بوده که داود مرادیان سدی را شکسته و کتابی در زمینه لنز نوشته تا ترس سایر اساتید ریخته شود و در در این زمینه کتاب بنویسند.
,
 
,
دهقان ادامه داد: در پشت کتاب نیز نوشته شده که این کتاب یک متن آکادمیک نیست و کتابی است که صرفا تجربه های وی را بیان می‌کند.
,
 
,
داود مرادیان نویسنده کتاب نیز تصریح کرد: زمانی که درس عکاسی می‌خواندم منبعی درباره لنزها وجود نداشت و اگر بود متون انگلیسی با موضوع نور در عدسی‌ها بود و به جز دغدغه‌های شخصی، چیزی که مرا به سمت نوشتن این کتاب سوق داد این بود که می‌دیدم افرادی که به سمت فیلمسازی روی می‌آورند در خصوص بحث لنز اطلاعات زیادی ندارند.
,
 
,
مرادیان گفت: در واقع این کتاب محصول نیازهای خودم بود. اینکه نیاز پیدا کردم تا بفهمم لنز چیست. چیزی که این کتاب به مخاطب می‌دهد جرات نترسیدن است.
,
 
,
مرتضی جانبخش منتقد کتاب و مدرس فیلمبرداری در این نشست در خصوص اهمیت لنزها بیان داشت: هزاران نکته در خصوص لنزها هم از لحاظ تکنیکی و هم از لحاظ هنری وجود دارد که از آن غافلیم. این موضوع مختص منابع فارسی نیست و در منابع خارجی نیز در حوزه زیبایی شناسی کاربرد لنزها مطالب زیادی نمی‌توان پیدا کرد.
,
 
,
جانبخش گفت: انتشار این کتاب صرف نظر از نقاط قوت و ضعف، یک موفقیت است هم برای ناشر و هم برای نویسنده زیرا وارد حوزه‌ای شدند که در آن خلا داریم.
,
 
,
عباس عرب‌زاده منتقد کتاب و مدرس عکاسی در ادامه این نشست افزود: عکاسی در زمان آنالوگ فوق العاده دچار فقر بود از نظر داشن لنزهای متعدد با فواصل کانونی متغیر و افرادی که در اوایل دهه هفتاد قصد عکاسی داشتند در انتخاب لنز محدود بودند.
,
 
,
عرب‌زاده تصریح کرد: امروزی‌ها زمانی که چشمشان را باز کردند و به گنجینه‌ای از انواع لنزها خوردند به هیچ عنوان لنزها را نمی‌شناسند و بچه های ما نیاز به یک منبع داشتند تا این لنزها را معرفی کند.
,
 
,
وی افزود: وقتی کتاب لنزبازی را خواندم واقعا لذت بردم و چقدر خوب است که همچین کتابی وجود دارد و چقدر خوب که مجبور نیستیم دانه به دانه لنزها را بخریم و در پاره‌ای از موارد جزئی اختلاف نظر داریم که آن هم خیلی مساله مهمی نیست اما اطلاعاتی که در کتاب دیدم بسیار جالب بود و به تمام دانشجویان عکاسی پیشنهاد میکنم این کتاب را مطالعه کنند.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه