اخبار داغ

«پراشتهایی» و «کم اشتهایی» عصبی چیست؟

«پراشتهایی» و «کم اشتهایی» عصبی چیست؟
روان‌پزشک ویژگی‌های افراد دچار بیماری پراشتهایی و کم اشتهایی عصبی را تشریح کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از علل چاقی وجود استرس و بیماری‌های روانی است. البته افراد دچار بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب نسبت به استفاده از مواد غذایی واکنش‌های مختلفی دارند؛ به شکلی که برخی از این بیماران دچار پرخوری و پر اشتهایی و برخی دیگر دچار کم خوری و بی اشتهایی می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
کاظم ملکوتی، روان‌پزشک درباره «بیماری پرخوری و کم‌خوری عصبی»، اظهار داشت: بعضی افراد هستند وقتی عصبی می‌شوند، اشتهای غذایی‌شان از بین می‌رود و در مقابل، برخی نیز وقتی عصبی می‌شوند، اشتهای غذایی‌شان زیاد شده و دوست دارند یکسره غذا میل کنند. 
,
 
,
وی با بیان اینکه دو نوع بیماری پراشتهایی و کم‌اشتهایی عصبی داریم، افزود: البته این بیماری‌ها ملاک‌هایی دارند؛ مثلاً از جمله شاخص‌های آن این است که باید فرد دچار چاقی شده باشد یا عملکرد و فعالیت اجتماعی فرد مختل شود؛ در نتیجه اگر فرد چنین ویژگی‌هایی داشته باشد، می‌گوییم پراشتهایی عصبی دارد. 
,
 
,
ملکوتی با اشاره به ویژگی‌های افراد دچار پراشتهایی عصبی، خاطرنشان کرد: این افراد آنقدر غذا می‌خورند و در مقابل نیز ورزش‌های شدیدی انجام می‌دهند تا چاق نشوند، یا از قرص‌های مسهل استفاده می‌کنند تا دچار چاقی نشوند؛ این کارها از جمله اقدامات افراد دچار پراشتهای عصبی است. 
,
 
,
وی با اشاره به ویژگی افراد دچار کم‌اشتهایی عصبی، خاطرنشان کرد: فردی که دچار کم‌اشتهایی عصبی است، بسیار لاغر است،‌ اما مرتب جلوی آئینه قرار گرفته و می‌گوید من چاق هستم؛ در نتیجه هر دوی این حالت‌ها جنبه روانی دارد. البته ما با توجه به علامت و رفتارهای گزارش‌شده توسط خانواده‌ها و مقایسه آنها، این بیماری را تشخیص می‌دهیم.
,
 
,
*پرخوری و کم خوری از نشانه‌های افسردگی  
,
 
,
این روان‌پزشک در پاسخ به این پرسش که «آیا افرادی که دچار افسردگی هستند، احتمال ابتلا به چنین بیماری را دارند؟»، خاطرنشان کرد: از نشانه‌های افسردگی این است که برخی افراد پرخور و برخی کم‌خوراک می‌شوند، یا برخی چاق و برخی نیز لاغر می‌شوند؛ البته داشتن چنین حالت‌هایی به شدت رفتارهای پراشتهایی و کم‌اشتهایی عصبی نیست. 
,
 
,
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا با مصرف داروهای اعصاب، پرخوری افراد کنترل می‌شود؟»، افزود: بله، امکان دارد؛چرا که وقتی فرد دچار حرص و جوش می‌شود، نمی‌تواند اعصاب خود را کنترل کند و عملاً اشتهای غذایی او کم و زیاد می‌شود. 
,
 
,
ملکوتی اضافه کرد: وقتی به چنین افرادی دارو می‌دهیم، میزان سروتونین مغز یا همان هورمون شادی بالا می‌رود، این باعث کم شدن اضطراب و افسردگی می‌شود؛ ضمن اینکه باعث می‌شود اشتها نیز کم شده،‌ اما این اثرها واکنش‌های مختلفی دارد؛ در نتیجه دادن دارو، علائم منطقی، جسمی و خواب چنین افرادی به تدریج خوب می‌شود. 
,
 
,
وی متذکر شد: باید گفت پرخوری و کم‌خوری نیز می‌تواند علائمی از بیماری روانی باشد. بعضی مواقع نشانی از وجود بیماری جدی است، اما ساده‌ترین آنها یک حرص و جوش ساده است که نیاز به درمان است و ما بیماری فرد را بررسی می‌کنیم و به آن دارو می‌دهیم.
,
 
,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه