اخبار داغ

معاون وزیر جهادکشاورزی: سالانه 1.2 میلیون تن خرما در ایران تولید می‌شود

معاون وزیر جهادکشاورزی: سالانه 1.2 میلیون تن خرما در ایران تولید می‌شود
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: سالانه بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تن خرما در ایران تولید می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی طهماسبی عصر امروز در  آیین گشایش دومین جشنواره و نمایشگاه ملی تخصصی خرما و صنایع وابسته استان بوشهر با بیان اینکه کشت و کار خرما در دنیا محدود است، اظهار داشت: کمربند جغرافیایی محدودی در جهان وجود دارد که می‌توان خرما را به عمل آورد و فقط 39 کشور در دنیا خرما تولید می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی افزود: حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار سطح زیر کشت خرما در جهان است که  بالغ بر هشت میلیون تن خرما تولید می‌کنند و حدود یک میلیون و 200 هزار تن در چرخه صادرات است و مابقی مصرف داخلی یا صنایع  یا سایر فرآوری‌ها است که بر روی آن انجام می‌شود.

,

وی با اشاره به اینکه ایران از کشورهای مهم تولید خرما هم از نظر تنوع رقم و هم سطح زیر کشت در جهان است،  ادامه داد: در ایران  253 هزار هکتار خرما وجود دارد که تقریبا 122 هزار هکتار آن بارده و بقیه نهال است. بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تن خرما در ایران تولید می‌شود.

,

طهماسبی  با بیان اینکه سال گذشته با حدود 306 هزار تن صادرات خرما و ارزآوری بیش از 330 میلیون دلاری  بهترین سال صادرات خرما بود، گفت: استان بوشهر حدود 34 هزار و 500 هکتار نخلستان وجود دارد و بالغ بر170 هزار تن خرما تولید می‌شود که ارقام آن هم بسیار خوب و تجاری است و در پنج ماهه نخست سال جاری بالغ بر 17 هزار تن خرما از گمرکات بوشهر صادر شده است.

,

به گزارش فارس، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: بزرگترین  طرح اصلاح و به‌سازی خرما، نخلستان‌ها و آب‌رسانی در استان بوشهر در دست اقدام است و این طرح در سطح 34 هزار هکتار هم در عرصه‌های زراعی و هم باغی از آب‌خور سد رییسعلی دلوار و سد دالکی اجرا می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه