اخبار داغ

در گفتگو با کارآفرین برتر استان قزوین مطرح شد؛

تولید زعفران لبخند رونق را بر لبان کشاورز قزوینی نشاند/ از سرمایه دو میلیونی تا درآمد ۴۰میلیونی

تولید زعفران لبخند رونق را بر لبان کشاورز قزوینی نشاند/ از سرمایه دو میلیونی تا درآمد ۴۰میلیونی
بانوی کارآفرین برتر اسفرورینی گفت: اکنون چهار هکتار زمین زیر کشت دارم و خوشبختانه امروز هم علاوه‌بر تولید زعفران نیز در تولید پیاز آن هم به خودکفایی رسیدم به طوری که مازاد آن به فروش می‌رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین ، در عالم کارآفرینی افرادی هستند که “خواستن توانستن است” را از قاب شعار درآورده و در عمل به تصویر کشیده‌اند؛ نه اینکه کار آسانی باشد بلکه تمام سختی راه را به جان خریده‌اند تا به این نقطه برسند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین, ،,

اگر در عرصه کارآفرینی و کسب و کار کمر همت و اراده نبسته باشیم باید مطمئن باشیم که هیچگاه به نقطه مطلوب نخواهیم رسید و از نیمه راه نفس کم می‌آوریم و کار را رها می‌کنیم.

,

کشاورزی معمولا عرصه‌ای است که شاخه‌های کارآفرینی در آن گسترده و متنوع بوده و کشاورزان از طریق راه‌های مختلف به این حوزه ورود می‌کنند؛ آن گونه که می‌توان گفت خاک و آب همیشه سخاوتمندانه برکت و روزی را به زحمتکشان این عرصه عطا می‌کنند.

,

فاطمه گروسی بانوی ۵۴ ساله اسفرورینی است که اولین تولیدکننده زعفران در استان قزوین و دارای سابقه ۲۸ساله در این عرصه است.

,

این بانوی کارآفرین در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار می‌کند: یک روز به طور اتفاقی کشت زعفران را در تلویزیون تماشا می‌کردم که به فکرم رسید تا این محصول را کشت کنم.

, ،,

وی می‌افزاید: این مسئله را با همسرم درمیان گذاشتم که گفت این کار امکان‌پذیر نیست که گفتم “خواستن توانستن است” و خدا کمکم می‌کند؛ از طریق پسرخاله‌ام تعدادی پیاز زعفران را از مشهد آوردیم و کاشتیم.

,

, ,

 

,

چهار هکتار زمین زیر کشت دارم

, چهار هکتار زمین زیر کشت دارم,

کارآفرین برتر قزوینی ادامه می‌دهد: وقتی پیازها را کاشتیم صبح روز بعد به سر زمین رفتیم و دیدم که کل زمین پر از گل است و هیچکس باورش نمی‌شد.

,

گروسی خاطرنشان می‌کند: خودم زمین کشاورزی نداشتم و کار را به طور آزمایشی در زمین‌های پدرم آغاز کردم که به من می‌گفت؛ مردم از گندم نان نخوردند تو می‌خواهی از گل نان بخوری؟

,

وی ادامه می‌دهد: به پدرم گفتم، پدرجان نان از آسمان می‌آید. سال بعد که محصولم به ثمر نشست پدرم گفت: سهم من را هم باید بدهی که گفتم: شما برو از گندم نان بخور من هم از گل نان می‌خورم!

,

کشاورز قزوینی بیان می‌کند: کشت زعفران را به طور آزمایشی از سال ۷۰ آغاز کردم و به کسی هم نگفتم که بعدها همه مطلع شدند، آن زمان در زمین پدرم کار می‌کردم اما به لطف خدا از درآمد زعفران توانستم خودم زمین خریداری کنم.

,

بانوی کارآفرین عنوان می‌کند: اکنون چهار هکتار زمین زیر کشت دارم و خوشبختانه امروز هم علاوه‌بر تولید زعفران نیز در تولید پیاز آن هم به خودکفایی رسیدم به طوری که مازاد آن به فروش می‌رسد.

,

گروسی می‌گوید: کارم فقط محدود به زعفران نیست و تولید عسل، کشت محصولات باغی، سبزیجات و تولید کشمش و سایر فرآورده‌های انگور را هم دارم که به عنوان زنبودار برتر هم در استان معرفی شدم.

,

, ,

 

,

موفق به کسب برند ارگانیک شدم

, موفق به کسب برند ارگانیک شدم,

وی تصریح می‌کند: زعفران ما هیچ نوع سم و کودی ندارد به طوری که موفق شدم اولین برند ارگانیک را در استان قزوین کسب کنم؛ همچنین سایر محصولاتی هم که تولید می‌کنیم ارگانیک است.

,

این بانوی کشاورز درباره نحوه کشت زعفران توضیح می‌دهد: ابتدا زمین و بستر کشت را با ماشین آلات کشاورزی آماده می‌کنیم و بعد از آن به وسیله نیروی انسانی و یا تراکتور پیازچه‌ها را در زمین می‌کاریم.

,

کارآفرین برتر استان قزوین اضافه می‌کند: کشت زعفران از برج پنج و شش آغاز می‌شود و اول آبان هم برداشت می‌کنیم؛ ما گل، گرده و پیازچه زعفران را می‌فروشیم.

,

گروسی با بیان اینکه  سالانه تا حدود ۴۰میلیون تومان درآمد دارد، می‌گوید: ما مشتری‌های بخصوصی داریم که از سایر استان‌ها برای خرید عمده مراجعه و خرید عمده دارند.

,

وی یادآور می‌شود: انگور، بادام، عناب، گل محمدی، آلومشهدی، کشمش، شیره، آبغوره، ترشیجات و عسل سایر محصولات تولیدی‌ام است و ۴۰ کندوی عسل دارم که سالی یک و حدود ۲۰۰ کیلو بار برداشت می‌کنم.

,

, ,

 

,

مسئولین در اعطای تسهیلات یاری کنند

, مسئولین در اعطای تسهیلات یاری کنند,

این بانوی کشاورز بیان می‌کند: سرمایه اولیه من ۲میلیون تومان بود که ابتدا کشت آزمایشی انجام دادم و بعد از آن هم ۱۲میلیون تومان تسهیلات دریافت کردم و وقتی دیدم که صرفه اقتصادی دارد این کار را ادامه دادم.

,

گروسی می‌افزاید: حدودا ۱۵ نفر در زمینه کشت زعفران به طور فصلی مشغول به کار می‌شوند که بیشتر فرزندان و نوه‌های خودم و اهالی اسفرورین هستند؛ همچنین همسرم هم همکاری می‌کند و کار را باهم پیش می‌بریم.

,

وی درباره انگیزه‌اش می‌گوید: همیشه بلندپرواز بودم و می‌خواستم که یک کار نمونه انجام دهم که خوشبختانه از کارم راضی هستم و چند نفر دیگر هم از این طریق مشغول به کار شده‌اند و اقتصاد خانواده‌های دیگر را هم تامین می‌کند.

,

کارآفرین برتر اسفرورینی خاطرنشان می‌کند: حتی تعدادی از کشاورزان هم از من الگوبرداری کرده‌اند و برای دیگران انگیزه ایجاد شده است و به همه به ویژه بانوان توصیه می‌کنم برای این کار اقدام کنند.

,

گروسی با بیان اینکه حدود هفت مرتبه به عنوان کارآفرین برتر استان انتخاب شده است، تصریح می‌کند: از مسئولین می‌خواهیم که در پرداخت تسهیلات طرح توسعه ما را یاری و کمک کنند که کشت زعفران گسترش یابد و بتوانیم در بسته‌بندی هم خودکفا شویم.

,

وی در پایان می‌گوید: زعفران گیاهی است که به کم آبی طاقت دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای کشت باشد به طوری که در سال فقط دو بار آبیاری نیازد دارد و برای شرایط خشکسالی بسیار مناسب است.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه