اخبار داغ

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد:

سرمای بهاره، تولید گردو و بادام یزد را با کاهش 30 درصدی روبرو کرد

سرمای بهاره، تولید گردو و بادام یزد را با کاهش 30 درصدی روبرو کرد
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد از کاهش 30 درصدی برداشت بادام و گردو به دلیل سرمای دیرس بهاره در استان یزد خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اکبر شیخ علیشاهی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: میزان تولید گردو از باغات استان یزد 500 تن برآورد شده است که نسبت به سال قبل از آن 30 درصد کاهش داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی در خصوص دلایل کاهش میزان تولید گردو در استان گفت:  سرمازدگی دیررس بهاره ، خشکسالی و آفت کرم خراط که از تبعات خشکسالی است  از عمده دلایل کاهش تولید گردو در استان است.

,

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد  بابیان این‌که تفت و مهریز مناطق عمده تولید گردو در استان یزد هستند اعلام کرد:  905 هکتار سطح زیر کشت گردو در استان یزد وجود دارد که 842 هکتار بارور و 63 هکتار نیز نهال است و  بیشترین سطح زیر کشت آن در شهرستان تفت با 602 هکتار و پس‌ازآن در شهرستان مهریز  نیز 118 هکتار سطح زیر کشت گردو وجود دارد.

,

 شیخ علیشاهی تصریح کرد: میزان تولید گردو در سال گذشته 713 تن بوده و تقریباً از هر هکتار حدود 847 کیلوگرم  گردو برداشت شده است.

,

وی در خصوص میزان برداشت بادام در استان نیز گفت: متأسفانه به دلیل سرمازدگی که امسال اتفاق افتاد برآورد می‌شود که سه هزار تن محصول بادام از باغات استان برداشت‌شده باشد که نسبت به سال قبل که چهار هزار و 371 تن بوده 30 درصد کاهش داشته است.

,

 شیخ علیشاهی بابیان این‌که متوسط عملکرد تولید بادام سال گذشته 733 کیلوگرم در هکتار بوده است ادامه داد: سطح زیر کشت  بادام در استان 6 هزار و 408 هکتار است که پنج هزار و 656 هکتار از آن بارور است و 752 هکتار نیز نهال است.

,

وی اظهار داشت: شهرستان تفت با پنج هزار و 131 هکتار بیشترین سطح زیر کشت بادام را در استان دارد و همچنین در شهرستان مهریز نیز به‌عنوان دومین منطقه عمده تولید بادام در استان یزد، 480 هکتار سطح زیر کشت بادام وجود دارد.

,

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد در خصوص قیمت گردو و بادام در استان گفت: قیمت گردو با توجه به کیفیت و نوع آن از کیلویی 65 هزار تومان تا 80 هزار تومان است و بادام نیز از 35 هزار تومان تا 40 هزار تومان به فروش می‌رسد.

,

شیخ علیشاهی تصریح کرد: با توجه به این‌که سرمازدگی دیررس بهاره عمده‌ترین عاملی است که دو محصول گردو و بادام استان را تهدید می‌کند سرشاخه کاری درختان با ارقام دیر گل از برنامه‌های جهاد کشاورزی استان است و در این راستا آموزش و راهنمایی لازم به کشاورزان ارائه می‌شود.

,

انتهای پیام/ق

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه