اخبار داغ

حضور ایران در رزمایش دریایی با 27 کشور دیگر

حضور ایران در رزمایش دریایی با 27 کشور دیگر
امیر دریادار دوم عزیزی گفت: رزمایش دریایی آیونز برای اولین بار و با حضور ایران و ۲۷کشور دیگر، اواخر امسال با موضوع مقابله با دزدی دریایی در اقیانوس هند و دریای عرب برگزار می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیر دریادار«محمدرضا عزیزی» دبیر اجرایی اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیونز) و معاون طرح، برنامه‌ و بودجه نیروی دریایی ارتش در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: آیونز مخفف اجلاس نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند است و اقیانوس هند یکی از بزرگترین اقیانوس‌های جهان محسوب می‌شود و حدود ۳۰ کشور در حاشیه این اقیانوس وجود دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
رئیس دبیرخانه آیونزاجلاس آیونز افزود: این اجلاس حدود ۱۱ سال پیش در پی افزایش ناامنی‌ها به پیشنهاد نیروی دریایی هند ایجاد شد و هدف آن برقراری و ایجاد تعامل، همکاری و هم افزایی نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند است.
,
 
,
وی ضمن اشاره بر داوطلبانه بودن ذاتی این اجلاس تاکید کرد: اجلاس یک منشور و اساسنامه دارد و همه اعضاء آن را پذیرفته و امضا کرده اند، اما اجباری در انجام تعهدات آن نیست.دریادار دوم عزیزی در خصوص ترکیب اعضای اجلاس گفت: در حال حاضر ۲۴ کشور به عنوان عضو رسمی و هشت کشور به عنوان ناظر فعالیت می‌کنند که آلمان، روسیه، هلند، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن و ماداگاسکار ناظرین تشکل آیونز هستند.
,
 
,
وی افزود: یک نکته مهم بین اعضا این است که دو کشور فرانسه و انگلستان که رسما اروپایی تلقی می‌شوند عضو رسمی اجلاس آیونز هستند و علت عضویت این دو کشور این است که این کشورها قطعه‌ی کوچکی خاک در اقیانوس هند دارند.
,
 
,
معاون طرح، برنامه و بودجه نیروی دریایی ارتش بیان کرد: قرار است بعد از اتمام دوره ریاستِ جمهوری اسلامی ایران، فرانسه ریاست آیونز را برعهده بگیرد.
,
وی ادامه داد: نیروی دریایی ارتش ایران در سال ۲۰۱۰ در کنفرانس ابوظبی برای اولین بار در اجلاس آیونز شرکت کرد و در همان سال طرح عضویت در این اجلاس بنیان گذاشته شد.
,
رئیس دبیرخانه اجلاس آیونز ادامه داد: در اجلاس بعدی که در آفریقای جنوبی برگزار شد پیشنهاد میزبانی ایران برای اجلاس بعدی مطرح شد و در سال ۲۰۱۴ در کنفرانس استرالیا میزبانی ایران برای سال ۲۰۱۸ پذیرفته شد.
,
 
,
عزیزی ابراز داشت: اجلاس آیونز سه کارگروه اصلی دارد که امنیت دریایی، کارگروه کمک‌های بشر دوستانه و مبارزه با بلایای طبیعی و کارگروه تبادل اطلاعات این کارگروه‌ها هستند و مهم‌ترین کارگروه امنیت دریایی است.
,
 
,
رئیس دبیرخانه آیونز تصریح کرد: ایران ضمن اینکه در سال ۲۰۱۸ ریاست دوره‌ای آیونز را برعهده گرفته، توانسته است ریاست کارگروه امنیت دریایی را هم به دست بگیرد.
,
وی در نقد عملکرد این کارگروه در دوران پیش از تصدی ایران عنوان کرد: کارگروه امنیت دریایی در طول هشت سال گذشته‌اش هیچ اقدام مثبتی انجام نداده بود و از زمانی که ایران عهده دار ریاست آن شد اقدامات مثبتی را انجام دادیم.
,
 
,
این مقام مسئول عنوان کرد: در ۲۸ بهمن سال گذشته ذیل کارگروه امنیت دریایی جلسه مهمی در بندرعباس برگزار کردیم و یکی از مصوبات مهم آن جلسه این بود که در راستای ارتقای عملی اجلاس، رزمایشی بین کشورهای آیونز برگزار شود که این طرح به تصویب کشورهای عضو رسید.
,
معاون طرح، برنامه‌ریزی و بودجه نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه رزمایش دریایی اقیانوس هند اواخر امسال برگزار می‌شود، اضافه کرد: از اهداف مهم این رزمایش، ارتقاء امنیت در این منطقه، رسیدگی به مسائل زیست محیطی، اقدامات بشر دوستانه، به اشتراک گذاری اطلاعات و مبارزه با مخاطرات است.
,
امیر عزیزی تاکید کرد: آخرین هماهنگی‌ها برای کشورهای شرکت کننده در رزمایش را انجام داده‌ایم تا بتوانیم رزمایش را در پایان سال در محدوه شمال اقیانوس هند و دریای عربی انجام دهیم.
,
منبع: دفاع پرس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه