اخبار داغ

خیز افغانستان برای تصاحب بازار زعفران در غیاب ایران

خیز افغانستان برای تصاحب بازار زعفران در غیاب ایران
فرماندار قاین گفت: اگر غفلت کنیم افغانستان به کشوری زعفران‌خیز تبدیل شده و کار را برای ما مشکل‌دار می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ میز ملی توسعه صادرات زعفران، زرشک و عناب خراسان‌جنوبی ظهر امروز با حضور مدیرکل دفتر توسعه صادرات بخش کشاورزی در سازمان توسعه تجارت ایران، رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌جنوبی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و جمعی از مسؤولان برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

نظر افضلی نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: در حال حاضر 120 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت زعفران است و هزینه جمع‌آوری و جداسازی زعفران برای هر کیلو در حدود چهار میلیون تومان است که این موضوع هزینه بالایی بر کشاورزان تحمیل کرده است.

,

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از زعفران اقداماتی مانند ثبت برند ملی زعفران، ورود زعفران به بورس کالا و تشکیل صندوق حمایت از زعفران انجام شده، بیان داشت: مقرر شد نیم درصد از عواید صادرات زعفران به صندوق حمایت اعطا شود و این صندوق در راستای تبلیغ و برندسازی جهانی این محصول تلاش کند.

,

ضرورت تلاش برای ثبت برند ملی و جهانی زرشک

, ضرورت تلاش برای ثبت برند ملی و جهانی زرشک,

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس بر ضرورت تلاش برای ثبت برند ملی و جهانی زرشک و توسعه تبلیغات این محصول تأکید کرد و افزود: محصول زرشک نیز اگر در سطح جهانی شناخته شود همانند زعفران به‌سرعت توسعه صادراتی آن را شاهد خواهیم بود.

,

افضلی با اشاره به اینکه باید به روش‌های خشک کردن و انبار کردن زرشک توجه ویژه‌ای شود، عنوان کرد: در صورت عدم توجه به نکات ویژه فرآوری زرشک شاهد تولید سم آفلاتوکسین خواهیم بود که این موضوع سلامت مصرف‌کنندگان را با مخاطره جدی مواجه خواهد‌ کرد.

,

وی خاطرنشان کرد: اینکه جایگاه اصلی تصمیم‌گیری در مورد زرشک و زعفران کشور به استان خراسان‌جنوبی واگذار شده جای بسی خوشحالی است و باید در مورد عناب و سایر محصولات استراتژیک استان نیز همین طور باشد.

,

افغانستان بازار زعفران را می‌گیرد!

, افغانستان بازار زعفران را می‌گیرد!,

محمد کریمی فرماندار قاین با بیان اینکه با وجود خشکسالی‌ها و کم‌آبی‌ها باید برای جلوگیری از مهاجرت گام‌های مؤثری برداریم، گفت: برای نجات شرق کشور لازم است نهاد سرمایه‌گذاری را به سمت خراسان‌رضوی سوق دهیم و اگر غفلت کنیم افغانستان به کشوری زعفران‌خیز تبدیل شده و کار را برای ما مشکل‌دار می‌کند.

,

وی با اشاره به کیفیت خوب زعفران قاینات، مطرح کرد: قاینات با کیفیت‌ترین زعفران را دارد به طوری که 22 تن  زعفران خشک و هفت هزار تن زرشک در این شهرستان تولید می‌شود.

,

علی خیریه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه اشتراکی بین زرشک، زعفران، عناب، پسته، انار و گیاهان دارویی وجود دارد، گفت: همان‌طور که برای زعفران برندسازی دیده شده باید برای زرشک و عناب نیز لحاظ شود.

,

وی با اشاره به اینکه زمان برداشت زرشک و زعفران زمان کوتاهی است و باید در همان زمان برداشت شود در غیر این صورت نمی‌توان نتیجه گرفت، افزود: می‌توان برای خشک‌کردن محصولات از سالن‌های ادارات استفاده کرد.

,

داوود شهرکی رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی گفت: در این استان 350 تن تولید زعفران، 19 هزار تن زرشک، شش هزار تن تولید عناب داریم و در حوزه زرشک و عناب کمتر از دو درصد صادرات می‌شود و مابقی در  داخل کشور مصرف می‌شود.

,

صادرات 70 درصد زعفران خراسان‌جنوبی

, صادرات 70 درصد زعفران خراسان‌جنوبی,

وی با اعلام اینکه بالای 70 درصد زعفران استان صادرات و زعفران خراسان‌جنوبی نیز با برند معروف تروند صادرات می‌شود، افزود: خراسان‌جنوبی نه تنها در حوزه محصولات استراتژیک بلکه در بخش معادن نیز خاص است و منحصر به‌فرد است.

,

مشیرالحق عابدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: موضوع  صادرات محصولات استراتژیک از اهمیت زیادی برخوردار است که در همین راستا سال گذشته بحث کارگروه محصولات استراتژیک در استان به‌دستور استاندار رقم خورد.

,

وی با اعلام اینکه راه‌اندازی کارگروه محصولات استراتژیک با محصولات زرشک، زعفران و عناب محقق و منجر به تدوین سند جامع برای این محصولات شد، بیان داشت: هر چند انار و پسته در سند جامع محصولات استراتژیک استان تاکنون لحاظ نشده اما از این به بعد باید لحاظ شود.

,

معرفی محصولات خراسان‌جنوبی با برند خاص!

, معرفی محصولات خراسان‌جنوبی با برند خاص!,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در برگزاری میز زعفران، زرشک و عناب قرار است تحقیقات علمی استان با اقدامات عملی عجین شود و در سایر استان‌ها نیز برنامه‌های مختلفی رقم خورده که تلاش می‌شود محصولات خراسان‌جنوبی را  با برند خاص معرفی کنیم.

,

عابدی با بیان اینکه در خصوص اعتبارات استاندار با معاون اول رئیس جمهور رایزنی کرد که منجر به تعامل بنیاد ملی نخبگان شد، عنوان کرد: مبالغ و طرح‌های مشخصی تدوین شده است که از طریق صندوق توسعه ملی تسهیلاتی پرداخت شود تا محصولات راهبردی استان رونق یابد.

,

وی با بیان اینکه 13 طرح تحقیقاتی 12 میلیارد تومان و 65 طرح عملیاتی با اعتبار 148 میلیارد تومان از سوی معاون اول رئیس جمهور اعلام شده است، بیان داشت: عدم وجود تشکل‌های صادراتی در استان از دیگر مشکلات استان است که پیشنهاد می‌شود اتاق بازرگانی نسبت به این موضوع توجه خاص نشان دهند.

,

محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران ایران زعفران، زرشک و عناب را از محصولات راهبردی استان ذکر کرد و گفت: سال به سال محصول زعفران افزایش می‌یابد به طوری که طی شش ماه اول امسال 77 تن زعفران صادر شده است.

,

خریداران اصلی زعفران ایران

, خریداران اصلی زعفران ایران,

وی با بیان اینکه امارات متحده‌عربی، اسپانیا، هنگ کنگ، ایتالیا، افغانستان، قطر، هند، آلمان و فرانسه به ترتیب کشورهای خریدار عمده زعفران ایران هستند، تبیین کرد: کشاورزان در برابر رنج متحمل شده مزد واقعی خود را دریافت نمی‌کنند و زعفران در بازارهای نوین با مبلغی که از کشاورز خریداری می‌شود، تفاوت زیادی دارد.

,

رئیس شورای ملی زعفران ایران پایین بودن راندمان تولید در بخش کشاورزی، آموزش کشاورزان در بخش کاشت، داشت و برداشت، شناسنامه‌دار کردن مزارع زعفران و مکانیزاسیون زعفران را از عمده‌ترین مشکلات ذکر کرد و افزود: برگشت ارز حاصل از صادرات یکی دیگر از مشکلات صادرات زعفران است.

,

سود تسهیلات ایجاد بارگاه زرشک کاهش یابد

,

احتشام خواستار تشکیل صندوق حمایت از محصول زعفران شد و ادامه داد: نیم درصد از فروش زعفران به این صندوق اختصاص یابد تا بتوانیم از محصول راهبردی زعفران به‌صورت جدی حمایت کنیم.

,

وی با بیان اینکه در حوزه بارگاه‌های زرشک نیازمند تسهیلات کم‌بهره هستیم، اضافه کرد: همچنین در زمینه محصول عناب نیز نیازمند حمایت از سوی سازمان صمت و جهادکشاورزی هستیم تا بتوانیم این محصول را صادراتی کنیم.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه