اخبار داغ

پس از گذشت 9 سال؛

وعده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد بار دیگر تمدید شد/ آیا طلسم این پروژه شکسته می‌شود؟

وعده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد بار دیگر تمدید شد/ آیا طلسم این پروژه شکسته می‌شود؟
ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد که 9 سال گذشته مطرح شد هنوز به سرانجام نرسیده است و تنها وعده‌هاست که هرساله تمدید می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، منطقه ویژه اقتصادی باهدف سرمایه‌گذاری، تسهیل در صادرات و واردات، رونق کسب‌وکار، تجارت، اشتغال و توسعه پایدار در برخی از شهرستان‌ها یا استان‌های کشور احداث می‌شود که در رونق اقتصادی نقش بسیار مهم و ویژه‌ای دارند به‌طوری‌که یکی از زیرساخت‌های مهم در تولید، وجود منطقه ویژه اقتصادی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک، ,

این در حالی است که شهرستان بروجرد با دارا بودن ۴۰ درصد صنایع استان لرستان، از گذشته به‌عنوان قطب صنعتی استان معرفی‌شده و دارای پتانسیل‌های زیادی است که با شناسایی و استفاده از آن‌ها، در تولید می‌توان حرفی برای گفتن داشت.

,

منطقه ویژه اقتصادی گامی برای توسعه و اشتغال بروجرد

, منطقه ویژه اقتصادی گامی برای توسعه و اشتغال بروجرد, منطقه ویژه اقتصادی گامی برای توسعه و اشتغال بروجرد,

در همین راستا مصوبه احداث منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در سال ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا اولین گام‌ها در راستای توسعه و اشتغال در این شهرستان برداشته شود؛ از همان ابتدا امید می‌رفت که با احداث این منطقه بتوان شاهد توسعه‌یافتگی این شهرستان بود و اقدامات بعدی نیز برای پیشرفت و توسعه شهر صورت گیرد.

,

اما باگذشت ۹ سال از این مصوبه نور امید در منطقه ویژه اقتصادی بروجرد روشن نشد و هر آنچه گفته و شنیده شد تنها بر روی کاغذ ماند تا جایی که صحبت از منطقه ویژه اقتصادی و یا آغاز عملیات‌های این پروژه در جلسات و کنفرانس‌های خبری جایگاه ویژه‌ای داشت و بعد از مدتی همه‌چیز دوباره به فراموشی سپرده می‌شد.

,

در طول این سال‌ها تنها وعده‌هایی را شاهد بودیم که قطار قطار پشت سر هم صف‌کشیده بودند و در عمل اقدامی اساسی برای اجرای عملیاتی این پروژه صورت نگرفت.

,

در طول این ۹ سال سه شرکت برای سرمایه‌گذاری وارد عمل شدند اما هرکدام بعد از دو یا سه سال خلع ید شده و از دور خارج می‌شدند و دوباره نقطه سر خط پروژه منطقه ویژه اقتصادی بروجرد قرار می‌گرفت.

,

وعده ساخت منطقه ویژه اقتصادی بروجرد ۹ ساله شد

, وعده ساخت منطقه ویژه اقتصادی بروجرد ۹ ساله شد, وعده ساخت منطقه ویژه اقتصادی بروجرد ۹ ساله شد,

به نظر می‌رسید که در این سال‌ها تنها اقدامات نمایشی برای راه‌اندازی این منطقه صورت گرفته بود به‌طوری‌که یکی از شرکت‌ها که قرار بود ۵۸۰۰ هکتار زمین را برای اجرای این پروژه تملک کند تنها دارایی این شرکت ۴۰۰ هزار تومان بود که این نشان‌دهنده اتلاف وقت و تعلل در اجرای این پروژه بود و سرانجام بعد از دو سال این شرکت نیز خلع ید شد.

,

شهرستان بروجرد دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار زیادی است که با احداث منطقه ویژه اقتصادی بتواند نه‌تنها در استان بلکه در کشور با تولیدات و برندهای خود بی‌نظیر باشند اما در این سال‌ها تعلل در اجرای روند کار سبب شد تا احداث این منطقه با موجی از وعده‌های محقق نشده همراه شود.

,

کاملاً مشهود بود که برای احداث منطقه ویژه اقتصادی مانع‌تراشی‌های زیادی صورت می‌گرفت و تنها در صدر اخبار، واگذاری این منطقه به شرکت‌های مختلف بود و بعد از چند سال دوباره خبر تکرار می‌شد که همان شرکت خلع ید شده است.

,

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در جلسه تعیین تکلیف منطقه ویژه اقتصادی و تلاش برای رونق صنایع و تولید اظهار داشت: به همت فرمانداری بروجرد جمعی از دانشگاهیان و صنعتگران عرصه اقتصادی که در راستای پیگیری موانعی که در تولید و صنعت بروجرد است تلاش کردند و برای رونق تولید و کسب‌وکار کمک‌های لازم را انجام دهند.

,

وی افزود: برای شهرک صنعتی شماره دو و منطقه ویژه اقتصادی مقدماتی فراهم و در همین راستا گام‌هایی برداشته‌شده و تصمیم بر این است که از ظرفیت خود تولیدکنندگان و صاحبان صنایع استفاده شود، در این مسیر قدم بگذارند، همفکری کنند و با یک خرد جمعی با کمک مجموعه فرمانداری و صاحبان صنعت بتوانیم در جهت رفع مشکلات اقتصادی، کمک به توسعه اشتغال و رونق تولید در این عرصه که سال رونق تولید است گام برداریم.

,

تمدید وعده‌های ایجاد منطقه ویژه اقتصادی

, تمدید وعده‌های ایجاد منطقه ویژه اقتصادی, تمدید وعده‌های ایجاد منطقه ویژه اقتصادی,

نماینده مردم بروجرد در مجلس با اشاره به اینکه اولین گام برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی برداشته‌شده است، عنوان کرد: با همدلی و تلاش جهادی این مهم محقق خواهد شد و زمین ۶۰ هکتاری شرکت شهرک‌های صنعتی مصوبه کارگروه شورای عالی مناطق آزاد کشور را گرفته و پرونده در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور می‌باشد که برای این پروژه وزیر صنعت، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی کشور، استاندار و دبیر مناطق آزاد و مشاور رئیس‌جمهور موافقت خود را با این مسئله اعلام کردند.

,

وی بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی به‌عنوان یک فرصت دنبال شود، هم‌زمان شهرک صنعتی شماره ۲ را از فریز خارج کردیم و هم‌اکنون تعدادی سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی شماره ۲ اعلام آمادگی کردند به‌طوری‌که برخی از آن‌ها مجوز گرفته و برای سرمایه‌گذاری پیگیری می‌کنند.

,

گودرزی تصریح کرد: در این سال‌ها افرادی متقاضی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه بودند و با حمایت برخی از افراد وارد کار شدند اما به نتیجه‌ای نرسیدند و درنهایت استاندار با پیشنهاد شرکت شهرک‌های صنعتی موافقت کرد و آن‌ها را برای این اقدام استقبال می‌کنند.

,

وی گفت: چند ماه است که هیات دولت تصویب‌نامه قبلی شرکت منطقه ویژه اقتصادی را ابطال کرد که این مهم را دنبال کردیم البته سه سال پیشنهاد دادیم اما چند ماه است که با ابطال مصوبه قبلی زمینه برای پیشنهاد ما فراهم شد البته در هر مقطعی شرکت شهرک‌های صنعتی می‌تواند پروژه را واگذار کند.

,

نماینده مردم بروجرد در مجلس خاطرنشان کرد: دبیر شورای عالی مناطق آزاد و مشاور رئیس‌جمهور، وزارت صنعت و استاندار موافقت خود را با شرکت شهرک صنعتی اعلام کرده و در کارگروهی متشکل از ۱۱ نماینده وزارتخانه تأییدیه گرفته است.

,

احداث منطقه ویژه اقتصادی زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذار

, احداث منطقه ویژه اقتصادی زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذار, احداث منطقه ویژه اقتصادی زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذار,

وی منطقه ویژه اقتصادی را یک ظرفیت برشمرد و افزود: فرصت سوزی‌هایی در این سال‌ها صورت گرفته و اصرار بر اینکه فرد یا شرکت خاصی متولی شود سبب فرصت سوزی شد و بیشتر سابقه سیاسی پیداکرده بود تا جایی که برخی برای این پروژه وارد شدند که صلاحیت نداشتند و یک بازی دوساله و هفت‌ساله‌ای بود که به نتیجه نرسید و پس از پیگیری‌های فراوان گام‌هایی در این راستا برداشته شد.

,

گودرزی اظهار داشت: در حال حاضر پرونده احداث منطقه ویژه اقتصادی تکمیل و استاندار نیز با این اقدام موافقت کردند و این برنامه در دستور کار کارگروه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور قرارگرفته است.

,

وی با اشاره به اهداف ایجاد منطقه ویژه اقتصادی عنوان کرد: احداث منطقه ویژه اقتصادی زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذار جدید خواهد بود و با اجرای این پروژه، بستری برای رونق صنعت و اقتصاد در شهرستان بروجرد فراهم می‌شود.

,

به‌هرحال امیدواریم منطقه ویژه اقتصادی چراغ جذب سرمایه‌گذار، ایجاد اشتغال، رونق تولید و توسعه اقتصادی را در این شهرستان روشن کند تا بیش از این شاهد بیکاری جوانان و راکد ماندن ظرفیت‌های شهرستان نباشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه