اخبار داغ

یادداشت؛

تلاش‌های بی‌حاصل برای آشتی با کتاب/ آمارها حقیقت را نمی‌گویند

تلاش‌های بی‌حاصل برای آشتی با کتاب/ آمارها حقیقت را نمی‌گویند
برگزاری برنامه‌ها طی هفته «کتاب و کتابخوانی» و ارائه آمارها نه تنها دردی از جامعه کتاب زده درمان نمی‌کند که حتی گاه منجر به عدم اجرای برنامه‌هایی در راستای افزایش سرانه مطالعه و آشتی با کتاب می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدن؛ بیست‌و‌چهارم آبان ماه مصادف با روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» است و هر سال به منظور ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، برنامه‌هایی در این راستا طی یک هفته در سراسر کشور اجرا می‌شود؛ اما پس از پایان این هفته آمارها و گزارش عملکردهایی از سوی مسئولان در جلسات مختلف ارائه می‌شود که در برخی موارد، بازخوردها ناقض اقدام‌ها در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدن,

با توجه به اجرای این همه برنامه متنوع طی این هفته و طی سال، البته به نقل از مسئولان مربوطه باید آنچه از ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه می‌بینیم بیش از اینها باشد که البته هر روز بیش از گذشته شاهد دور شدن افراد جامعه از کتاب هستیم.

,

البته با رشد کتاب‌های دیجیتال و اینترنت در جامعه امروزه باز هم شاهد کاهش سرانه مطالعه هستیم که باید در این راستا برنامه‌های جذاب و مورد پسند داشته باشیم، البته طبق اظهار نظر مدیر ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان همدان سرانه مطالعه در جامعه امروز بسیار پایین است.

,

هر ساله برنامه‌های هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» از ۱۸ آبان ماه در همدان آغاز می‌شود و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، برنامه‌هایی در این راستا پیش‌بینی می‌شود؛ اما اینکه برنامه‌ها تا چه میزان بر ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در استان اضافه می‌کند را باید از آمارهای اعلام شده، فهمید.

,

طبق گفته مسئولان مربوطه در همدان اکنون ۱۱۵ کتابخانه عمومی در سطح استان داریم که ۴۵ کتابخانه در روستاهای با جمعیت بیش از ۲ هزار نفر مستقر است و به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی امسال نیز بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ برنامه با همکاری دستگاه‌های فرهنگی در استان اجرا می‌شود و اکنون به طور میانگین در هر یک از کتابخانه‌ها ۱۲ برنامه در حال اجراست.

,

برنامه‌های متنوع از برگزاری نمایشگاه تا برگزاری نشست‌های کتابخوان و اهدای کتاب به کتابخانه مدارس، مساجد و روستاها از برنامه‌هایی است که طی این هفته برگزار می‌شود اما باید دید در آمارهای واقعی اجرای این برنامه‌ها تا چه میزان بر جذب افراد مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی موثر بوده است.

,

ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیاز به کارهای اساسی و بنیادین دارد که نمی‌توان آنها را محدود به یک هفته کرد و تنها با اجرای چندین برنامه ادعا داشت که در این خصوص موفق عمل شده است؛ فرهنگ‌سازی در این خصوص و نهادینه کردن کتاب و کتابخوانی در خانواده‌ها به طور حتم تأثیر قابل توجهی در آشتی جامعه با کتاب خواهد داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه