اخبار داغ

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی کرمان:

بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی به ضرر اقتصاد منطقه است/ طول گسیختگی زمین لرزه سال 96 هجدک تا ده کیلومتر مشاهده شده است

بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی به ضرر اقتصاد منطقه است/ طول گسیختگی زمین لرزه سال 96 هجدک تا ده کیلومتر مشاهده شده است
مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان گفت: بهره برداری از منابع آب زیر زمینی با محدودیت های جدی مواجه شده است که این امر قطع به یقین به ضرر و زیان اقتصاد منطقه است و شاید بنا به مصلحت­های اجتماعی و سیاسی به آن شکلی که شایسته بوده است به این پدیده مخاطره­ آمیز پرداخته نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی رشیدی مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: سازمان زمین شناسی طی سالیان گذشته بنا به وظیفه حاکمیتی خود در زمینه مخاطرات زمین شناختی اعم از زمین لرزه، فرو نشست زمین، زمین لغزش، سیل و دیگر پدیده های مشابه مطالعات زیادی را انجام داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, .,

وی با بیان اینکه در راستای زمین لرزه دو سال گذشته در بخش هجدک برداشت های صحرائی متعددی انجام شده است، ابراز کرد:  چندین دوره نقشه برداری به منظور اندازه گیری دقیق میزان جا به جایی و تمامی پارامترهایی که در رابطه با مطالعات زمین شناسی زمین لرزه ها مورد نیاز است انجام و حاصل کار در قالب گزارشات متعدد و چندین مقاله بین المللی منتشر شده است.

, .,

, , ,

استانی کرمان؛ استانی پر مخاطره است

, استانی کرمان؛ استانی پر مخاطره است, استانی کرمان؛ استانی پر مخاطره است, استانی کرمان؛ استانی پر مخاطره است,

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان اظهار کرد: مناطق در معرض فرو نشست به صورت دوره­ای و مرتبا مورد بازدید قرار می گیرند و علائم سطحی شان کنترل، ثبت و ضبط می شود که گزارشات به مقامات و دستگاه های ذیربط ارسال می شود.

, .,

وی با اشاره به اینکه استان کرمان، استانی پر مخاطره است که نتایج پژوهش ها می تواند کمک موثری در جهت پیشگیری و کاهش مخاطرات داشته باشد، گفت: به دلیل رعایت مسائل ایمن سازی و مقاوم سازی زمین لرزه بخش هجدک در سال 96 تلفات بسیار ناچیزی را داشت.

, .,

رشیدی با تأکید بر اینکه فرو نشست زمین ارتباط مستقیم با ظرفیت های اقتصادی منطقه دارد، اذعان کرد: عمده دشت های درگیر با پدیده فرو نشست ، میزبان باغ­ها و مزارع وسیع کشاورزی هستند که بخش زیادی از فعالیت­های اقتصادی استان به رونق و حیات این مزارع و باغ ها بستگی دارد و این عامل سبب شده است که کمتر به پیشگیری و کنترل فرو نشست توجه شود. برای مثال در روزهای اخیر به دلیل اینکه پیش­بینی می­شود سال آینده باغ های پسته منطقه رفسنجان دارای محصول قابل توجه و کم نظیری باشد، تقریبا همه کشاورزان و حتی مسئولان این منطقه خواهان جلوگیری از خاموشی دوره­ای چاه­های اب منطقه شده­اند و این موضوع یعنی اضافه برداشت قابل توجه از منایع آب زیرزمینی از یکی از بحرانی­ترین دشتهای کشور.

, .,

بهره برداری از منابع آب زیر زمینی به ضرر اقتصاد منطقه است

, بهره برداری از منابع آب زیر زمینی به ضرر اقتصاد منطقه است, بهره برداری از منابع آب زیر زمینی به ضرر اقتصاد منطقه است,

این مقام مسئول ادامه داد: بهره برداری از منابع آب زیر زمینی با محدودیت های جدی مواجه شده است که این امر قطع به یقین به ضرر و زیان اقتصاد منطقه است و شاید بنا به مصلحت­های اجتماعی و سیاسی به آن شکلی که شایسته بوده است به این پدیده مخاطره­ آمیز پرداخته نشده است.

,

وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید در زمینه مدیریت منابع آب دقت و وسواس بیشتری داشته باشند، عموم مردم نیز باید همکاری لازم با مدیران ذیربط بخش آب داشته باشند.

,

 گفت: قانون جدید مدیریت بحران کشور در شهریور ماه سال جاری ابلاغ گردیده است. در این قانون وظایف دستگاه­های مرتبط با مدیریت بحران نیز مشخص گردیده است که بر این اساس در مطالعه مخاطرات زمین­شناختی متأسفانه نقش سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور علیرغم قدمت و تجربه بیش از شصت ساله در این زمینه بسیار کمرنگ شده است.

,

لزوم تجدید نظر به تأمین مالی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در سال آتی

, لزوم تجدید نظر به تأمین مالی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در سال آتی , لزوم تجدید نظر به تأمین مالی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در سال آتی ,

این مقام مسئول با اشاره به شش دهه فعالیت سازمان زمین شناسی افزود: بیم آن می رود که در سال های آینده به دلیل محدودیت هایی که از ناحیه این قانون برای این سازمان به وجود می آید امکان ایفای نقش و رسالتی که بر عهده دارد به خوبی فراهم نگردد؛ بنابراین لازم است که تجدید نظری در این باره صورت گیرد و دست اندرکاران توجه بیشتری به بخش های تأمین مالی این سازمان به منظور مطالعات زمین شناختی داشته باشند.

, .,

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان ضمن بیان اینکه پدیده فرو نشست زمین در دهه های گذشته مشکلات بزرگی را برای بسیاری از کشورهای جهان به وجود آورده است، اظهار کرد: پس از انقلاب صنعتی با افزایش جمعیت و در نتیجه افزایش میزان مصرف، احتیاج به منابع جدید به ویژه موجب توسعه کشاورزی شد.

, .,

رشیدی ادامه داد: به دلیل کمبود منابع آب سطحی در بسیاری از بخش های کره زمین، توجه به استحصال منابع آب زیر زمینی به عنوان یک اولویت و اصل مهم مورد توجه قرار گرفت و در این راستا با هجومی که در جهت برداشت منابع آب زیر زمین انجام می شود تعادل هیدرولوژیکی سفره های آب زیر زمینی بهم می خورد.

, .,

میزان برداشت از منابع آب زیر زمینی موجب ایجاد فرو نشست می شود

, میزان برداشت از منابع آب زیر زمینی موجب ایجاد فرو نشست می شود , میزان برداشت از منابع آب زیر زمینی موجب ایجاد فرو نشست می شود , میزان برداشت از منابع آب زیر زمینی موجب ایجاد فرو نشست می شود ,

وی افزود: به این معنا که میزان برداشت از منابع آب زیر زمینی به مراتب بیشتر از میزان تغذیه ای که توسط بارندگی ها و آب های سطحی انجام می شده، بوده است؛ بنابراین این عدم تعادل منجر به ایجاد فرو نشست می شود.

, .,

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه این نمونه فرو نشست به صورت منطقه ای و در دشت های وسیع صورت می گیرد که مقدار آن علاوه بر  میزان برداشت از منابع آب زیر زمینی بستگی به جنس آبرفت های منطقه هم دارد. در آبرفت های درشت دانه نشست زمین سریع و همراه با برداشت و خروج آب از زمین فرو نشست رخ می دهد و در آبرفت­های ریزدانه به دلیل کندی خروج آب از حفرات این رسوبات پدیده فرونشست تابع زمانی چند ساله است.

,

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان با بیان اینکه فرو نشست های منطقه­ای محدوده های وسیعی را درگیر می کند، اظهار کرد: در برخی مناطق بروز و نمود فرو نشست با ایجاد شکستگی، درز و شکاف هایی است که در سطح زمین ایجاد می شود و به تدریج شکاف ها به صورت شبکه های چند ضلعی گسترش پیدا می کنند.

, .,

کمتر منطقه ای در استان وجود دارد که با پدیده فرو نشست مواجه نشده است

, کمتر منطقه ای در استان وجود دارد که با پدیده فرو نشست مواجه نشده است, کمتر منطقه ای در استان وجود دارد که با پدیده فرو نشست مواجه نشده است, کمتر منطقه ای در استان وجود دارد که با پدیده فرو نشست مواجه نشده است,

رشیدی با اشاره به اینکه گاها شکاف های ایجاد شده فرسایش پیدا می کنند و عریض و طویل می شوند، ابراز کرد: اولین آثار فرو نشست حدود 50 سال قبل در دشت های شمال استان، و به ویژه رفسنجان رویت شده است و واقعیت این است که در حال حاضر کمتر منطقه ای در استان وجود دارد که با این پدیده رو به رو نشده باشد.

, .,

وی با بیان اینکه با توجه به میزان برداشت از منابع آب های زیر زمینی و ضخامت آبرفت هر منطقه میزان فرو نشست متفاوت است، اظهار کرد: در برخی مناطق مانند دشت رفسنجان وزرند میزان فرو نشست حتی تا 35 سانتی متر گزارش شده است.

, .,

این مقام مسئول عنوان کرد: بر اساس آخرین مطالعات و پردازش های انجام شده در سال 96 و 97، بیشترین فرو نشست زمین در منطقه ارزوئیه، پس از آن در عنبرآباد و فهرج به ثبت رسیده است. منطقه وسیعی از پیرامون شهر کرمان به ویژه در جنوب (به سمت جوبار) و غرب در حال فرو نشست است و بیشترین فرو نشست در این مناطق مشاهده شده است  به گونه­ای که شبکه گسترده­ای از درزه و شکاف های ناشی از فرونشست در اطراف و حتی داخل محوطه فرودگاه کرمان به وجود آمده است.

,

, ,

, ,

تداوم فرو نشست مخاطرات زیادی به مناطق مسکونی، زمین های کشاورزی و بخش های صنعتی خواهد داشت

, تداوم فرو نشست مخاطرات زیادی به مناطق مسکونی، زمین های کشاورزی و بخش های صنعتی خواهد داشت, تداوم فرو نشست مخاطرات زیادی به مناطق مسکونی، زمین های کشاورزی و بخش های صنعتی خواهد داشت,

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان با تأکید بر تداوم فرو نشست دشت­های  رفسنجان، سیرجان و زرند ادامه داد، گفت: هر چند میزان فرو نشست ها در این دشت­ها نسبت به قبل کمتر شده است اما می تواند مخاطرات زیادی برای مناطق مسکونی، زمین کشاورزی و بخش های صنعتی داشته باشد.

, .,

رشیدی با اشاره به وقوع زلزله در سال 96 در منطقه هجدک عنوان کرد:  از زمین لرزه اول تا به امروز بیش از هزار رویداد زمین لرزه بالای 3 ریشتر ثبت شده است و کماکان این منطقه کاملا زلزله خیز و فعال است و رویدادهای لرزه ای متعددی در این منطقه رخ می دهد.

, .,

وی افزود: از نظر لرزه ساختی هجدک منطقه رویداد زمین لرزه ها در جنوب سیستم گسلی لکر کوه و راور و در غرب قطعه جنوبی سیتم گسلی نایبند قرار دارند و بخش عمده موقعیت سطحی زمین لرزه های رویداده در دشت میان کوهی واقع در شمال روستای گسک و شرق روستای گورک قرار دارد.  گسیختگی های سطحی ناشی از زمین لرزه های سال 96 نیز در این دشت به وقوع پیوسته است که این محدوده نزدیک به گسل کوه سور و گدار لکر کوه است.

, .,

, , ,

طول گسیختگی زمین لرزه سال 96 هجدک تا ده کیلومتر مشاهده شده است

, طول گسیختگی زمین لرزه سال 96 هجدک تا ده کیلومتر مشاهده شده است, طول گسیختگی زمین لرزه سال 96 هجدک تا ده کیلومتر مشاهده شده است, طول گسیختگی زمین لرزه سال 96 هجدک تا ده کیلومتر مشاهده شده است,

این مقام مسئول ادامه داد: بر روی آثار سطحی و  گسیختگی های زلزله هجدک مطالعات و بررسی های متعددی انجام شده که بیشتر ادامه پایانه جنوبی گسل لکر کوه را نشان می دهد؛ همچنین مطالعات و پژوهش های زمین لرزه ای که طی دو سال گذشته در منطقه انجام شده است همه موید آن است که این منطقه تاریخچه لرزه خیزی بسیار گسترده ای دارد.

, .,

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: طول گسیختگی ناشی از زمین لرزه های سال 96 حدود ده کیلومتر مشاهده شده است و در بخش هایی از طول این گسیختگی، میزان جابجایی عمودی زمین در حدود 2.5 الی 3 متر اندازه گیری شده است.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه