اخبار داغ

مسکن ملی کپی‌برداری از مسکن مهر؛

آیا طرح جدید دولت می‌تواند گره مسکن را بگشاید؟

آیا طرح جدید دولت می‌تواند گره مسکن را بگشاید؟
کارشناس مسکن می‌گوید: دولت خواسته تا حدودی نقدهایی را که به مسکن‌مهر وارد شده بویژه در بحث تأمین مالی، در طرح مسکن ملی رفع کند و از تسهیلات با سود 18 درصدی استفاده کرده‌ است که متأسفانه این خود می‌تواند پاشنه‌ آشیل این طرح شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، دولت تدبیر و امید که از ابتدای روی کار آمدنش در سال 92، با طرح مسکن مهر بنای مخالفت گذاشت و به هر بهانه‌ای به این طرح حمله کرد، حال و با گذشت بیش از 6 سال از عمر دولت، طرحی را در زمینه مسکن ارائه داده است که کارشناسان آن را نوعی کپی‌برداری از مسکن مهر می‌دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

معاون وزیر راه و شهرسازی پیرامون طرح جدید دولت موسوم به طرح مسکن ملی می‌گوید: طرح اقدام ملی مسکن در 40 میلیون مترمربع زیربنا احداث می‌شود و گردش اقتصادی و مالی آن غیر از قیمت زمین 80 تا 100 هزار میلیارد تومان است که می‌تواند نقش موثری در رونق تولید ایفا کند.

,

محمود محمودزاده می‌افزاید: ثبت‌نام اقدام ملی مسکن در استان‌ها مرحله‌ای است و به محض تأمین زمین در استان‌هایی که ثبت‌نام انجام داده‌اند، ثبت‌نام مجدد انجام می‌شود.

,

امیدی به طرح مسکن ملی نیست

, امیدی به طرح مسکن ملی نیست, امیدی به طرح مسکن ملی نیست,

اما سیدحسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بازپرداخت تسهیلات طرح مسکن ملی سنگین است، اظهار داشت: با توجه به حقوق پایه‌ای که دولت تعیین کرده است و حقوق دریافتی خیلی از افراد یکی- دو میلیون تومان است، برای اینطور افراد تأمین آن منابع مالی اولیه و از آن طرف بازپرداخت اقساط وام‌های اینچنینی قاعدتاً مشکل است.

,

وی گفت: فکر می‌کنم اگر از تجربه گذشته مسکن‌مهر و آن طرح مسکن اجتماعی استفاده کنیم، از آن طرف هم بتوانیم بخش خصوصی را هدایت کنیم، ریسک سرمایه‌گذاری آن را پایین بیاوریم، از یک طرف دیگر هم از منابع موجود در بانک‌ها و اقساط برگشتی مسکن‌مهر استفاده کنیم در آن صورت می‌توانیم بازدهی مناسبی از طرح مسکن ملی انتظار داشته باشیم.

,

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز درباره طرح ملی مسکن نوشت: ایده‌های ساخت مسکن در وزارت راه و شهرسازی پیرو نقشه و برنامه‌های استخراج شده خوب است اما در عمل نمی‌توان به آن‌ها امیدی بست. بنده به هیچ وجه امیدی به طرح ملی مسکن ندارم آن هم به این دلیل که به مهم‌ترین مولفه تولید مسکن یعنی زمین ارزان قیمت نمی‌پردازند.

,

طرح مسکن ملی در بازار مسکن مؤثر است

, طرح مسکن ملی در بازار مسکن مؤثر است, طرح مسکن ملی در بازار مسکن مؤثر است,

همچنین مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این‌که قطعا هر طرحی که به خانه‌دار شدن مردم منجر شده و تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد کند در بازار مسکن مؤثر است، عنوان کرد:‌ طرح ساخت 400 هزار واحد مسکونی که در  یکسال و نیم مطرح شده و به گفته وزارت راه و شهرسازی احداث بیش از 180 هزار واحد آن آغاز شده قطعا در بازار مسکن مؤثر است.

,

وی با بیان این‌که بخشی از ابهامات طرح اقدام ملی مسکن در نحوه توزیع بین دهک‌ها و شفاف‌شدن شرایط ثبت‌نام است که باید حل شود، ‌ادامه داد:‌ این طرح باید در جهت عدالت دسترسی همه جانبه برای اقشار جامعه هدف باشد و بر اساس آن متقاضیان سنجیده شوند تا از این طریق خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان بتوانند صاحبخانه شوند.

,

کیانپور با اشاره به اصل 31 قانون اساسی مبنی بر اینکه دولت باید برنامه‌ریزی مناسبی برای خانه‌دار کردن مردم داشته باشد، افزود: در بسیاری از استان‌ها که زمین دولتی وجود ندارد وزارت راه و شهرسازی باید پیگیر شود و از طریق منابع طبیعی و یا سایر راهکارها بر اساس نیاز مسکن به محدوده شهر بیفزاید.

,

طرح ملی مسکن هیچ تأثیری در رونق بازار مسکن ندارد

, طرح ملی مسکن هیچ تأثیری در رونق بازار مسکن ندارد, طرح ملی مسکن هیچ تأثیری در رونق بازار مسکن ندارد,

اما حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره طرح جدید دولت در زمینه مسکن گفت: طرح ملی مسکن هیچ تأثیری در رونق بازار مسکن ندارد و موجب برقراری عرضه و تقاضا در این بخش نمی‌شود.

,

 وی یادآور شد: شاخص‌هایی که در طرح ملی مسکن تعریف شده برای دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه خیلی جاذبه ندارد، ضمن این‌که اگر بخواهند تولید مسکن این طرح را عملیاتی کنند تاثیرگذاری احتمالی آن به بعد از سال 1400 است.

,

عقبایی تأکید کرد: لذا این که معاون وزیر راه گفته این طرح می‌تواند از موجبات رونق بازار باشد را کاملا رد می‌کنم.

,

فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن نیز ضمن مقایسه مسکن‌مهر و مسکن ملی، گفت: آن چیزی که در طرح مسکن ملی دارد اتفاق می‌افتد، دقیقاً همان بحثی است که در مسکن مهر اتفاق افتاده است؛ تسهیلات بانکی است، آورده متقاضی و زمین 99‌ساله از طرف دولت.

,

تسهیلات با سود 18 درصدی پاشنه آشیل طرح مسکن ملی است

, تسهیلات با سود 18 درصدی پاشنه آشیل طرح مسکن ملی است, تسهیلات با سود 18 درصدی پاشنه آشیل طرح مسکن ملی است,

وی اظهار داشت: نکته‌ای که وجود دارد این است که دولت خواسته تا حدودی نقدهایی را که به مسکن‌مهر وارد شده بویژه در بحث تأمین مالی، در طرح مسکن ملی رفع کند و از تسهیلات با سود 18 درصدی استفاده کرده‌ است که متأسفانه این خود می‌تواند پاشنه‌ آشیل این طرح شود.

,

این کارشناس مسکن افزود: در مسکن‌مهر تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه به متقاضیان داده می‌شد اما آن زمان ظرفیت بانک مسکن برای ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه مناسب نبود که از منابع بانک مرکزی استفاده شد اما در این سال‌ها بانک مسکن منابع خوبی دارد. 2 سال پیش طبق قانون برنامه و بودجه مقرر شد به ازای منابعی که در اختیار بانک مسکن گذاشته می‌شود، بانک مسکن تبدیل به بانکی توسعه‌ای شود. مفهوم بانک توسعه‌ای هم این است که تسهیلاتش را به صورت قرض‌الحسنه در اختیار متقاضیان بگذارد اما در طرح دولت رقم سود 18 درصد است.

,

بیضایی با اشاره به آورده اولیه طرح مسکن ملی و مسکن‌مهر گفت: دیگر نقطه قوت طرح مسکن‌مهر نسبت به این طرح این بود که نیازی نبود متقاضی حتماً از ابتدا آورده‌اش را بیاورد ولی در طرح مسکن ملی عنوان شده متقاضی باید 30 تا 50 میلیون تومان آورده داشته باشد. این رقم تقریبا کل پس‌انداز یک خانوار است که به عنوان ودیعه یا رهن واحد مسکونی‌اش تلقی می‌شود. اگر در ابتدا این آورده را به پروژه تزریق کند، در استیجار یا اجاره واحد مسکونی خود به مشکل می‌خورد، اگر هم نتواند، از شمول طرح خارج می‌شود. در مسکن مهر این نقطه قوت وجود داشت که در پایان پروژه بخش عمده‌ای از آورده متقاضی تزریق می‌شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه