اخبار داغ

اما و اگرهای اجرای طرح "مسکن ملی"؛

"اقدام ملی مسکن"؛ زیربنای اعتمادبخشی یا برداشتن سنگ بزرگ در بحبوحه انتخابات!/ قیمت هر مترمربع مسکن اجتماعی چقدر است؟

"اقدام ملی مسکن"؛ زیربنای اعتمادبخشی یا برداشتن سنگ بزرگ در بحبوحه انتخابات!/ قیمت هر مترمربع مسکن اجتماعی چقدر است؟
طرح مسکن ملی، اقدامی ملی که پس از رسانه‌ای شدن، موافقان و مخالفانی داشت و نقطه نظرات مختلف درباره این طرح مطرح شد؛ با این وجود، آنچه که هم اکنون مهم است، اعتمادی است که ثبت نام شدگان به این طرح کرده‌اند و دولت را به طور جدی برای ساخت مسکن‌هایی با کیفیت و ارزان که در موعد مقرر تحویل داده شود، پای کار خوانده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، حتما از خاطر رسانه و عموم مردم نخواهد رفت که قبل از آغاز دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، سیاست های مختلفی در کشور برای خانه دار کردن اقشار فاقد مسکن در دستور کار دولت ها قرار می گرفت و اینکه تا چه اندازه این سیاست ها پاسخگوی نیاز مردم بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

اما در دوران دولت‌های نهم و دهم نیز برنامه مسکن مهر به عنوان راهبردی جدید برای خانه دار کردن اقشار بدون مسکن به ویژه اقشار محروم عملیاتی شد، بازگویی قصه این خانه دار شدن ها بماند؛ چراکه که روایت اعتراضات و گلایه‌های ثبت نام شدگان این طرح از نحوه تحویل این مسکن‌ها از ظرفیت سطرهای این گزارش خارج است.

,

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، چهار سال نخست از ریاست جمهوری حسن روحانی بر رفع نقص های مسکن مهر کشور، صرف شد؛ اما روی دیگر سکه وضعیت مسکن در دولت تدبیر و امید مبتلابه رکود صنعت ساختمانی بود که بسیاری از کارگران ساختمانی را بیکار، واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی را به وضعیت نیمه تعطیلی درآورد و مالکانی که قصد بازسازی و نوسازی منازل قدیمی و ویلایی خود را داشتند به تور وام های اوراق مشارکت بانک مسکن با کارمزدهای بالا انداخت.

,

اما دوره دوم از ریاست جمهوری حسن روحانی در حالی آغاز شد که یکی از مطالبات بسیار مهم اقتصادی جامعه ارائه برنامه ای راهبردی برای پاسخگویی به نیاز مسکن اقشار بدون مسکن بود، در دوره دوم ریاست جمهوری تا تیرماه سال گذشته برنامه مشخصی برای پاسخگویی به این مطالبه مردمی ارائه نشد و هر از چندگاهی نام اجرای طرح مسکن اجتماعی برده می شد اما در عمل هیچ برنامه ای ارائه نمی شد.

,

در ماه جاری به یکباره دولت از اجرای طرح اقدام ملی مسکن خود رونمایی کرد و به این رونمایی چنان سرعت عملی داد که در استان های گروه اول ثبت نام متقاضیان مسکن حتی فرصت تحلیل شروط برای ثبت نام و آماده سازی آورده اولیه برای ثبت نام وجود نداشت.

,

با توجه به اینکه طرح اقدام ملی مسکن پس از رسانه ای شدن، موافقان و مخالفان خود را داشت و نظرات مخالفان و موافقان این طرح در همین مدت کوتاه در رسانه های مختلف کشوری منعکس شدند، با این وجود باید منتظر ماند و دید چه تعداد از متقاضیان مسکن با وجود تجربه های پیشین دولت ها در زمینه ارائه و اجرای برنامه های پاسخگویی به نیاز مسکن، این بار نیز به برنامه ای جدید در همین زمینه اعتماد کرده اند و با ثبت نام در سامانه مسکن ملی، دولت را به طور جدی برای ساخت مسکن هایی با کیفیت، ارزان و تحویل به موقع، پای کار خوانده اند.

,

هر چند که شماری از صاحبنظران تجربه دولت تدبیر و امید در زمینه اجرای طرح بازآفرینی شهری در محلات هدف بافت فرسوده و مناطق حاشیه نشین را ناموفق دانسته اند و نسبت به تحقق ساخت مسکن ارزان قیمت در طرح اقدام ملی مسکن طی دو سال پیشرو آنهم در شرایط تورمی کشور و با در نظر گرفتن تسهیلاتی با نرخ کارمزد 18 درصدی ابراز تردید کرده‌اند؛ حال باید دید که اقدام دولت در این برنامه فقط یک سنگ بزرگ در بحبوحه انتخابات پیش رو بوده و یا رفع بخشی از نیاز مسکن جامعه.

,

قطعا ثبت نام شدگان به این موضوع کاری ندارند که این اقدام دولت در حد برداشتن سنگی بزرگ است و یا پاسخگویی به مطالبه ای عمومی در این دوره ریاست جمهوری، بلکه ثبت نام شدگان خواهان اعتماد بخشی به اجرای این برنامه تا پایان مدت دو ساله پیشرو هستند که البته پای کار بودن تمامی نهادهای ذی ربط در این برنامه پشت گرمی اصلی برای اجرای این طرح خواهد بود.

, .,

 

,

, ,

 

,

مهلت کم برای ثبت نام

, مهلت کم برای ثبت نام, مهلت کم برای ثبت نام,

در همین زمینه، مجیدی یکی از شهروندان خراسان شمالی درباره اجرای طرح اقدام ملی مسکن در خراسان شمالی می گوید: اطلاع رسانی درباره این طرح یکباره انجام شد که مهلت لازم برای تهیه حساب اولیه بانکی هم در نظر گرفته نشده بود.

, .,

عباسی یکی دیگر از شهروندان بجنوردی در همین باره بیان می کند: در زمینه دریافت تسهیلات نه می توان به بانک مسکن اعتماد کرد و نه می توان بر روی کارمزد 18 درصد حساب باز کرد.

, .,

جباری نیز اظهار می کند: سایت گلستان شهر برای اجرای این طرح، اصلا گزینه مناسبی نیست چون خاطرات تلخ مسکن مهر را تداعی می کند.

, .,

یک بانوی بجنوردی نیز می گوید: داشتن 30 تا 50 درصد آورده اولیه برای ثبت نام در این طرح برای میزان درآمد پایین خانواده های بجنوردی خیلی بالا است و به نظر می رسد روح اصلی این طرح فقط برای اقشار متوسط به بالا باشد.

, .,

یک بانوی سرپرست خانوار بجنورد عنوان می کند: تجربه مسکن مهر فراموش نشده، مطمئن نیستم که این برنامه طی دو سال به پایان برسد.

, .,

 

,

چهار هزار و 931 ثبت نام در سامانه ثبت نام ملی مسکن توسط متقاضیان خراسان

, چهار هزار و 931 ثبت نام در سامانه ثبت نام ملی مسکن توسط متقاضیان خراسان, چهار هزار و 931 ثبت نام در سامانه ثبت نام ملی مسکن توسط متقاضیان خراسان,

جواد عمادیان فر، معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره اجرای این طرح اظهار کرد: از تابستان سال گذشته افزایش نرخ ارز بر بازار مسکن تاثیر گذاشت و شاهد افزایش غیر منطقی بهای مسکن و زمین در کشور بودیم.

, .,

عمادیان فر افزود: بنابراین، وزارت راه و شهرسازی برای کنترل قیمت بازار مسکن همچنین پاسخگویی به نیاز مسکن متقاضیان در کشور و ایجاد رونق تولید مسکن در کشور از مردم درخواست کرد که در این وضعیت خانه ای نخرند و در همین زمینه وزارت راه و شهرسازی نسبت به تهیه طرح اقدام ملی مسکن اقدام کرد.

, .,

وی گفت: با تهیه این طرح، مصوب شد که اجرای طرح اقدام ملی مسکن در سطح کشور اجرایی شود.

, .,

وی افزود: در همین راستا، مقرر شد که در قالب اجرای این طرح 400 هزار واحد مسکونی برای پاسخگویی به نیاز مسکن متقاضیان فاقد مسکن، ساخته شوند.

, .,

عمادیان فر در ادامه بیان کرد: در مرحله نخست از اجرای این طرح، سهم خراسان شمالی ساخت پنج هزار و 460 واحد مسکونی است که برای شهر بجنورد ساخت پنج هزار واحد، برای شهر شیروان ساخت 180 واحد، برای شهر اسفراین ساخت 160 واحد، برای شهر گرمه ساخت 60 واحد و برای شهر جاجرم نیز ساخت 60 واحد مسکونی در نظر گرفته شدند.

, .,

وی با بیان اینکه مرحله نخست از ثبت نام در این طرح از روز سه‌شنبه (21 آبان ماه جاری ) آغاز شد تا متقاضیان مسکن، مدارک و مستندات تقاضا شده را در سامانه اقدام ملی مسکن ثبت کنند، اعلام کرد: طی مهلت سه روزه (21 تا 23 آبان ماه جاری) سهمیه ثبت نام شهرهای شیروان، اسفراین، گرمه و جاجرم به طور کامل پر شد، با این وجود، ثبت نام برای سهمیه پنج هزار واحدی شهر بجنورد کامل نشد که یک مهلت یک روزه دیگر بابت ثبت نام نیز به شهر بجنورد داده شد.

, .,

وی گفت: در مدت این چهار روز، چهار هزار و 931 ثبت نام در سامانه ثبت نام ملی مسکن توسط متقاضیان خراسان شمالی انجام شد که ظرفیت ثبت نام شهرهای اسفراین، شیروان، گرمه و جاجرم کامل شد، با این وجود، ظرفیت ثبت نامی شهر بجنورد کامل نشد که در مرحله دوم از اجرای این طرح امکان دوباره برای ثبت نام سایر متقاضیان فاقد مسکن واجد شرایط در نظر گرفته شده است.

, .,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: پس از پالایش مدارک ثبت نام شدگان، واجدان شرایط مشخص می شوند.

, .,

 

,

, ,

 

,

آماده بودن زیرساخت‌های مسکن ملی در استان

, آماده بودن زیرساخت‌های مسکن ملی در استان, آماده بودن زیرساخت‌های مسکن ملی در استان,

وی در بخش دیگری از سخن خود در پاسخ به این سوال که چرا در مرحله نخست از اجرای این طرح، خراسان شمالی جزو استان های انتخاب شده قرار گرفت، اظهار کرد: قبل از اینکه اجرای این طرح به طور رسمی آغاز شود وزارت راه و شهرسازی از تمامی استان ها اطلاعات وضعیت زمین و امکاناتی که قابلیت واگذاری به این طرح را دارند، جمع آوری کرد.

, .,

وی افزود: با توجه به اینکه زمین های پیشنهادی خراسان شمالی برای اجرای این طرح دارای سند بودند و از امتیازات دریافت انشعابات آب، برق و گاز نیز برخوردار بودند بنابراین شرایط برای اجرای این طرح در خراسان شمالی آماده بود.

, .,

عمادیان فر گفت: با توجه به اینکه برای مرحله نخست از اجرای این طرح، زمین های طرح مسکن مهر هدف ساخت خواهند بود، در عین حال، اراضی مازادی که در اختیار ادارات است پس از شناسایی و تعیین تکلیف به این طرح الحاق خواهند شد.

, .,

وی درباره مدت زمان ساخت مسکن در این طرح نیز بیان کرد: پیش بینی شده، ساخت مسکن‌های این طرح دو ساله انجام شوند که در حال حاضر زمین های جانمایی شده اند و نقشه ها نیز در حال طراحی هستند.

, .,

 

,

برآورد نیاز خراسان شمالی در تامین مسکن 30 هزار واحد است

, برآورد نیاز خراسان شمالی در تامین مسکن 30 هزار واحد است, برآورد نیاز خراسان شمالی در تامین مسکن 30 هزار واحد است,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: سهمیه مسکن برای محرومان استان سه هزار و 200 واحد است که ساخت آنها بر عهده ستاد اجرایی فرمان امام خواهد بود.

, .,

وی در پاسخ به این سوال که به طور کلی نیاز به تامین مسکن برای متقاضیان خراسان شمالی چه تعدادی برآورد شده است؟ اعلام کرد: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن انجام شده 15 هزار واحد مسکن شهری در استان باید بازسازی و نوسازی شوند همچنین با توجه به رشد نرخ جمعیت در استان نیز 15 هزار واحد دیگر باید ساخته شوند.

, .,

وی درباره سازندگان مسکن های این طرح نیز عنوان کرد: در همین راستا، وزارت راه و شهرسازی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای ساخت این مسکن ها قرارداد منعقد کرده است که این نهادها با جذب پیمانکاران ساخت را انجام می دهند.

, .,

عمادیان فر همچنین افزود: البته وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن در این طرح با دیگر سازمان های اجرایی ذی ربط تفاهم نامه منعقد خواهد کرد.

, .,

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی درصدد است تا خیران مسکن ساز کشور را نیز پای کار آورد.

, .,

وی یادآور شد: سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز بر روند کیفیت ساخت و سازها نظارت خواهد کرد.

, .,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی درباره زمین های پیش بینی شده برای اجرای این طرح بیان کرد: اختصاص زمین به این طرح در دو قالب اجاره 99 ساله و واگذاری قطعی ( مالکیت عرصه و عیان) است.

, .,

وی گفت: واجدان شرایط این طرح با پرداخت هزینه های زمین می توانند سند مالکیت عرصه و عیان را دریافت کنند.

, .,

وی با بیان اینکه در این طرح بهای زمین دو سال پس از اجرای طرح به صورت اقساط دریافت خواهد شد، خاطر نشان کرد: تا زمانیکه سند مالکیت به نام متقاضی منتقل نشده باشد، عرصه و عیان واحد مسکونی امکان فروش به غیر را ندارد.

, .,

عمادیان فر درباره اعطای تسهیلات به این طرح نیز عنوان کرد: در این طرح اعطای تسهیلات در قالب سه نوع تعریف شده است که شامل تسهیلات صندوق مسکن یکم ( به مبلغ 80 تا 160 میلیون تومان)، تسهیلات بافت فرسوده ( برای محلات هدف طرح بازآفرینی شهری با مبلغ 40 میلیون تومان با کارمزد 9 درصد) و تسهیلات از محل منابع داخلی بانک مسکن ( به مبلغ 75 تا 100 میلیون تومان با کارمزد 18 درصد طی اقساط 12 ساله ) هستند.

, .,

وی در پاسخ به این سوال که مردم از اعمال کارمزد 18 درصد گلایه داشته اند، بیان کرد: هر چند کارمزد 18 درصد است، با این وجود، بازپرداخت آن اقساط 12 ساله است که شاید مدت سال های پرداخت اقساط بیشتر و مقدار اقساط پرداختی در هر ماه سر شکن شود

,

 

,

یک میلیون و 500 هزار تومان، بهای هر متر مربع ساخت مسکن

, یک میلیون و 500 هزار تومان، بهای هر متر مربع ساخت مسکن, یک میلیون و 500 هزار تومان، بهای هر متر مربع ساخت مسکن,

وی همچنین درباره گلایه  های مردمی از اعمال حساب بانکی 30 تا 50 میلیون تومان به عنوان یکی از شروط ثبت نام که ملبغ بالایی دانسته اند نیز عنوان کرد: با جیب خالی هم نمی شد اجرای این طرح را کلید زد.

, .,

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به بهای ساخت مسکن در این طرح اظهار کرد: بهای ساخت برای شهر تهران در هر متر مربع دو میلیون تا دو میلیون و 500 هزار تومان است و برای سایر شهرهای هدف طرح نیز این بها کمتر است که برای خراسان شمالی این بها در هر متر مربع یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.

,

وی در پاسخ به این سوال که در این افزایش قیمت ها و افزایش نرخ تورم چگونه بهای ساخت مسکن در این طرح را کنترل خواهید کرد تا متقاضی، مسکن را با قیمت کمتر از بازار مالک شود؟ اعلام کرد: علاوه بر اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمینه تهیه نقشه ها، شهرداری ها برای صدور پروانه ساختمانی، شرکت آب، برق و گاز پای کار آورده می شوند تا با اعمال تخفیفات کمک کنند که بهای ساخت کمتر شود همچنین ستاد اجرایی فرمان امام که ساخت مسکن محرومان در این طرح را بر عهده خواهد داشت مسکن را به بهای قیمت تمام شده ( بدون سود) به متقاضی واگذار خواهد کرد.

,

عمادیان فر افزود: کارخانجات تولید مصالح ساختمانی نیز پای کار دعوت می شوند.

,

به گزارش عصر اترک، شرکت‌های خدمات رسان، آب، برق، گاز درباره دعوت به اجرای این طرح و اعمال تخفیفات در فروش انشعابات آب، برق و گاز اعلام کردند که هنوز هیچ ابلاغیه ای به این شرکت ها اعلام نشده است و شهرداری بجنورد نیز در این باره پاسخگو نبود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه