اخبار داغ

گزارشی از یک کارگاه تولیدی در گمیشان؛

وقتی همت بلند بانوان تلاشگر ترکمن تار و پود اقتصاد مقاومتی را می بافد

وقتی همت بلند بانوان تلاشگر ترکمن تار و پود اقتصاد مقاومتی را می بافد
به کارگاهی در گمیشان رفتیم که بانوان با دستان هنرمندشان از پشم گوسفند محصولاتی چون گلیم، فرش، نمد، فرش پشمی دو طرفه، کوسن طبی و صنایع دستی ابتکاری تولید و برای فروش به بیرون عرضه می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما، مرجان اراز نیاز : در شهرستان گمیشان به کارگاهی رفتیم که در آنجا شمیم احسان و مهرورزی با ذوق و هنر و همت بلند بانوانی تلاشگر در هم آمیخته است و این بانوان با دستان هنرمندشان از پشم گوسفند محصولاتی چون گلیم، فرش، نمد، فرش پشمی دو طرفه، کوسن طبی و صنایع دستی ابتکاری تولید و برای فروش به بیرون عرضه می کنند و از عواید فروش این محصولات روزگار می گذرانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

هرچند گمیشان سیل زده منطقه ای محروم است که فقر امکانات برای اشتغال زایی یکه تازی می کند اما بانوان این کارگاه از دل محرومیت ها آستین همت را بالا زده اند و فرهنگ کار و تلاش گذشتگان قوم ترکمن را میراث داری می کنند .

,

, ,

, ,

باعث و بانی و علت گرد هم آمدن این زنان در فضایی صمیمی که عزم های‌ استوار آنان را جای داده "موسسه خیریه ترکمن آرکا" است.

,

قربان محمد شاه نظری مدیر موسسه خیریه ترکمن آرکا می گوید: پشم گوسفند که ماده اولیه و شرط اصلی تمامی محصولات کارگاه است به صورت خیریه ای در اختیار این کارگاه گذاشته می شود.

,

وی در ادامه می افزاید: دامداران منطقه پس از پشم چینی گوسفندان پشمها را رایگان به موسسه خیریه عرضه می کنند تا زنان نیازمندی که در کارگاه اشتغال دارند با دستان توانمند و هنرمند خود خالق صنایع دستی زیبایی باشند و از راه فروش تولیدات شان درآمدی کسب کنند.

,

, ,

طی مدت زمان حضور در کارگاه مشاهده کردم پشمها در ابتدا توسط بانوان شسته می شود و پس از خشک شدن، گسستن توده های پشم و پاک کردن و زدودن ناخالصی ها و جدا کردن الیاف و شانه کردن مرحله بعدی کار است و در ادامه پشمها برای مصرف هریک از تولیدات کارگاه به روشهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و قسمتی از آن در این کارگاه به منظور تهیه نخ و خامه قالی و گلیم ریسیده می شود.

,

البته در این کارگاه تقسیم کار وجود داشت، قسمتی از کارگاه که در فضای باز قرار داشت  مختص شستن و باز کردن الیاف پشم بود و در کناری دیگر شانه کردن پشم و نخ ریسی انجام می شد ودر بخشی هم دارهای قالی بافی و گلیم بافی برپا بود، البته طبق گفته بانوان کارگاه، نمد مالی و تولید نمد از محصولات دیگری است که در زمان های برنامه ریزی شده با کار دسته جمعی آنها انجام می شود.

,

, ,

بانوان کارگاه در توصیف محصولاتشان می گویند: صنایع دستی کارگاه از پشم گوسفند به صورت کاملا طبیعی تهیه شده اند و هیچ گونه رنگ رزی و افزودنی های شیمیایی در آن به کار نرفته است و کوسن طبی که کاملا از پشم تهیه شده برای افراد دارای درد مفاصل و روماتیسم مفید است و گلیم پشمی دو طرفه در مناطق سرد و مرطوب  مورد استفاده دارد.

,

گفتنی است بانوان پرتلاش، زحمت کش و صبوری که در این کارگاه اشتغال دارند زنان نیازمند و جویای کار هستند که تحت پوشش سازمان های حمایت گر چون بهزیستی یا کمیته امداد قرار ندارند و در پایان آنچه که آنها خواستار شدند، حمایت از تولیداتشان بود چون زمانی تمامی مشقات آنان به نتیجه می رسد که این صنایع دستی ایجاد شده در بازار به فروش برسند.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه