اخبار داغ

معاون فرماندار اسدآباد:

نظارت بر لبنیات سنتی تشدید شود/لبنیات سنتی تا مهلت مجوز پروانه کسب باقی می‌مانند

نظارت بر لبنیات سنتی تشدید شود/لبنیات سنتی تا مهلت مجوز پروانه کسب باقی می‌مانند
معاون سیاسی امنیتی اجتماعی فرمانداری اسدآباد از وجود ۳۰ واحد لبنیاتی سنتی در این شهرستان خبر داد و گفت: باتوجه به دستورالعمل وزارت بهداشت باید روند فعالیت آنها نظارت شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ صبح امروز کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اسدآباد با ریاست معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی فرمانداری اسدآباد و با دستور جلسه بررسی وضعیت نانوایی‌ها، تعیین تکلیف واحدهای لبنیات سنتی و دفع اصولی فضولات حیوانی برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی فرمانداری اسدآباد در این کارگروه، با بیان اینکه سلامت مردم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: با توجه به وجود 50 واحد لبنیات سنتی در سطح شهرستان که دارای پروانه هستند، می طلبد که نظارت و کنترل بر روند تهیه لبنیات در این واحدها بیشتر و تشدید شود.

,

حمزه عبدکوند افزود: باتوجه به اینکه این واحدهای لبنیاتی سنتی تا 5 سال آینده مجوز فعالیت دارند، تنها باید بر آنها نظارت بیشتر داشت که بهداشت را رعایت کنند و البته بعداز پایان مجوز دیگر آن را تمدید نکنند.

,

معاون بهداشتی و مرکز بهداشت دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد استفاده از نمک بیش از یک درصد را در تهیه و پخت نان مضر دانست و گفت: در نمونه برداری ها از خمیرمایه نان، 6 واحد نانوایی بیش از یک درصد از نمک استفاده کردند .

,

محمدجواد نظری پویا با تاکید بر عدم استفاده از نمک دریا در سطح جامعه، گفت: نمک دریا موجب سرطان می شود که متاسفانه رغبت استفاده از آن در جامعه روبه افزایش است.

,

وی به ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در نانوایی ها اشاره کرد و گفت: در شهرستان اسدآباد استفاده از جوش شیرین در نانوایی ها به صفر رسیده است و این امر در پی توصیه ها و نظارتهایی است که از سوی عوامل بهداشتی این دانشکده شده است.

,

معاون بهداشتی و مرکز بهداشت دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد با اشاره به اینکه به 16 وحد نانوایی اخطاریه داده شده است، افزود: در پی اخطاریه های مختلف به نانوایی ها و عم رعایت نکات بهداشتی 10 واحد نانوایی پلمب شده است.

,

نظری پویا در ادامه به موضوع وجود و فعالیت 30 واحد لبنیاتی سنتی به صورت غیر بهداشتی در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: اگرچه این واحدهای لبنیاتی ایجاد اشتغال را به دنبل داشته اما انواع لبنیات تولیدی در این واحدها در سطح بازار روزها نیز عرضه می شود که غیر بهداشتی است.

,

وی به وجود دستور العملی در خصوص فعالیت واحدهای لبنیاتی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم دستور العمل وزارت بهداشت را اعمال کنیم عملا" باید همه30 واحد لبنیاتی سنتی در شهرستان تعطیل شود.

,

معاون بهداشتی و مرکز بهداشت دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد بابیان اینکه تاکنون 60 اخطاریه به واحدهای لبنیاتی سنتی در خصوص آلودگی میکروبی و بهداشتی صادر شده است، افزود: البته 6 مورد از این واحدها به دستگاه قضا معرفی و پلمب شدند.

,

رئیس اداره دامپزشکی اسدآباد هم با اظهارنظری در خصوص واحدهای لبنیاتی سنتی، گفت: عرضه انوع لبنیات از طریق این واحدهای سنتی موجب افزایش بیماری تب مالت می شود چرا که می تواند به گونه ای آلودگی را به انسان منتقل کند.

,

عادل بصیری محمدپور با اشاره به آمار افزایشی بیماری تب مالت در جامعه، گفت: اگرچه این واحدهای لبنیاتی سنتی ممکن است برای تعداد 50 نفر اشتغال ایجاد کند، اما باید جمعیت 107 هزار نفر که از این لبنیات استفاده می کنند را مدنظر قرار داد که هر آن ممکن است دچار بیماری تب مالت شوند.

,

در ادامه رئیس اتاق اصناف اسدآباد با تأیید فعالیت 30 واحد لبنیاتی در سطح شهرستان، لب به انتقاد از دانشکده علوم پزشکی گشود و اظهار کرد: از این تعداد 20 واحد دارای پروانه کسب هستند که سلامت و بهداشت آنها از سوی مرکز بهداشت تأیید شده و از این ارگان استعلام گرفته شده است.

,

در همین جا معاون بهداشتی و مرکز بهداشت دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد اعلام کرد که صدور مجوز برای فعالیت این واحدها در دوره بنده نبوده است و بنده جوابگوی رؤسای گذشته این مرکز نیستم.

,

موسی الرضا غفاری رئیس اتاق اصناف در دفاع از واحدهای لبنیاتی سنتی گفت: چرا مسئولان بهداشت آنجا که بازار روزها و هفته بازارها غذاهای کاملا غیر بهداشتی عرضه می کنند، و حتی در روبروی مرکز بهداش هم بساط پهن می کنند، برخوردی ندارند ؟

,

وی افزود: بنده شاکی هستم و سؤالم اینجاست که چرا که افرادی که نه مالیات می دهند و نه عوارض و البته غیر بهداشتی اقلامی را به فروش می رسانند، مسئولان بهداشت سکوت می کنند و کسی مدافع سلامت مردم نیست حال که 30 واحد لبنیاتی در این اوضاع اقصادی برای خود اشتغال ایجاد کردند و درآمدی دارند را هدف قرار داده اند، درست است ممکن است که مشکل داشته باشند اما نباید همه را گفت.

,

در ادامه این کارگروه موضوع وجود فضولات حیوانی در سطح روستاها مطرح شد و معاون بهداشتی دنشکده علوم پزشکی گفت: 81 مورد اخطار برای دفع فضولات حیوانی صادر شده، و 6 مورد نگهداری دام در شهر را داریم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه