اخبار داغ

مدیر دبستان رودکی در گفت‌وگو با خاورستان مطرح کرد

مدیریت دبستان با چاشنی خلاقیت/ آموزش سبک زندگی در کنار درس

مدیریت دبستان با چاشنی خلاقیت/ آموزش سبک زندگی در کنار درس
مدیر دبستان رودکی بیرجند با اجرای برنامه‌های جانبی در کنار درس خوندان فضایی صمیمی در این دبستان ایجاد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، در عصر کنونی بحث آموزش در تمام زمینه‌ها یکی از موضوعات مهم جامعه بوده و لازم است فرد از بدو ورود به جامعه و ارتباط با هم‌نوعان که با مدرسه رفتن آغاز می‌شود علاوه بر مباحث درسی مباحث دیگری که در زندگی روزانه بدون شک با آن مواجه است اما شاید کمتر به آن توجه کند را بیاموزد. مدرسه مکانی است که فرد می‌تواند علاوه بر سواد و درس‌هایی که برایش در نظر گرفته شده درس زندگی، صبر، گذشت، مقاومت و ایستادگی، کمک به هم نوع، سالم بودن و سالم ماندن و بسیاری دیگر از مواردی که در زندگی شخصی و اجتماع با آن مواجه است را بیاموزد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان،, خاورستان,  در عصر کنونی بحث آموزش در تمام زمینه‌ها یکی از موضوعات مهم جامعه بوده و لازم است فرد از بدو ورود به جامعه و ارتباط با هم‌نوعان که با مدرسه رفتن آغاز می‌شود علاوه بر مباحث درسی مباحث دیگری که در زندگی روزانه بدون شک با آن مواجه است اما شاید کمتر به آن توجه کند را بیاموزد. مدرسه مکانی است که فرد می‌تواند علاوه بر سواد و درس‌هایی که برایش در نظر گرفته شده درس زندگی، صبر، گذشت، مقاومت و ایستادگی، کمک به هم نوع، سالم بودن و سالم ماندن و بسیاری دیگر از مواردی که در زندگی شخصی و اجتماع با آن مواجه است را بیاموزد.,

شاید بسیاری از این موارد در قالب سر فصل دروس تعریف شده در نظام آموزش و پرورش نباشد اما با خلاقیت و ایده‌های جدیدی که در مدارس توسط مدیر و معلم صورت گیرد در نحوه تدریس یا مدیریت مدرسه به صورت عملی به دانش‌آموز آموزش داده و در ذهنش نهادینه شود.

,

محمدحسین اشرف زاده مدیر دبستان رودکی شهر بیرجند با خلاقیت و ایده‌های نویی که در شیوه مدیریت مدرسه داشته توانسته کارهای زیبایی در مدرسه انجام دهد و علاوه بر تحصیل که امر ضروری برای دانش‌آموزان است مباحثی که در زندگی با آن سروکار دارند و مختص زمانی از نظر سن و سال و مکانی از نظر موقعیت و جایگاهی که فرد در آینده در جامعه خواهد داشت، ندارد را بیاموزند.

,

برای اطلاع بیشتر از خلاقیت‌هایی که این مدیر در مدیریت دبستان رودکی داشته با وی گفت‌وگو کردیم.

,

محمد حسین اشرف‌زاده مدیر دبستان رودکی بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان به خلاقیت و ایده‌هایی که برای مدیریت یک دبستان پسرانه دارد اشاره کرد و گفت: مدیریت دبستان اگر با خلاقیت و انجام کار عملی باشد قطعا شرایط تحصیل برای دانش آموزان راحت‌تر بوده و موفقیت دانش‌آموزان در امر تحصیل انکار ناپذیر است.

,

وی که متولد سه قلعه از توابع شهرستان سرایان است، افزود: 28 سال شده که در آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی مشغول به فعالیت هستم.

,

مدیر دبستان رودکی با بیان اینکه این دبستان پسرانه 320 دانش آموز دارد و در مرکز شهر واقع شده، اظهار کرد: 6 سال است مدیر دبستان رودکی هستم و در این مدت سعی کردم با انجام طرح های خلاقانه و ایده‌های جدید در دبستان، زمینه‌ای جهت اجرای برنامه‌های جانبی با کیفیت برای دانش آموزان در کنار تحصیل در مدرسه فراهم شود.

,

اشرف‌زاده که چند سال به عنوان کارشناس پژوهش در آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی فعالیت کرده، گفت: به عقیده من محیط آموزشی نباید برای دانش‌آموزان استرس‌زا و سخت باشد بلکه بهتر است دانش‌آموزان در کنار تحصیل آرامش خیال داشته و شرایط تحصیل برای حضور دانش آموزان به ویژه در مقطع دبستان با توجه به پایین بودن سن دانش آموزان لذت بخش و مورد علاقه باشد.

,

وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه‌های جانبی در مدارس مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش بوده و حتی بخش نامه‌ای در این خصوص سال گذشته به مدارس ارسال شده، گفت: من با توجه به علاقه روحیه‌ای که در زمینه کارهای خلاقانه و نو دارم تصمیم گرفتم جهت بهتر شدن فضای آموزشی که در اختیار دارم برای دانش آموزان برنامه‌های جانبی در کنار درس در مدرسه اجرا کنم.

,

مدیر دبستان رودکی گفت: برخی از کارهایی که در دبستان رودکی انجام شده ایده شخصی‌ام بوده و برخی از موارد ایده و نظر همکاران از استان‌های دیگر است که با ایده‌های خود تلفیق کرده و کاری نو انجام داده‌ام.

,

توزیع آش در دبستان

, توزیع آش در دبستان,

اشرف‌زاده با اشاره به اجرای اولین ایده در دبستان رودکی که در این سال تحصیلی برای سومین سال اجرا شده، بیان کرد: معمولا در مدارس فروشگاه کوچکی برای تامین مواد خوراکی مورد نیاز دانش آموزان وجود دارد. برای تامین مواد خوراکی و به ویژه غذایی سالم در فروشگاه مدرسه تصمیم گرفتم برای فصل زمستان هفته‌ای یک روز در فروشگاه دبستان آش به عنوان یک غذای گرم و سالم بین دانش آموزان توزیع شود. یعنی یک روز دانش آموزان به جای خریدن مواد خوراکی، آش خریده و بخورند.

,

وی بیان کرد: هدف از این کار آشنایی دانش‌آموزان با یکی از غذاهای بومی و سنتی استان و از همه مهمتر غذای گرم و سالم در فصل سرد سال بود.

,

مدیر دبستان رودکی اظهار کرد: برای این کار با یکی از رستوران‌های مورد اعتماد شهر صحبت کرده و یک روز در هفته (دوشنبه‌ها) غذای گرم به دانش‌آموزان می‌دادیم.

,

اشرف‌زاده گفت: دانش‌آموزان آش را به عنوان صبحانه خریداری کرده و این کار مورد استقبال خوب دانش آموزان قرار گرفته بود.

,

 

,

, ,

, ,

برپایی بازارچه

, برپایی بازارچه, برپایی بازارچه,

وی با اشاره به دومین کارش که برای اولین بار اسفند ماه سال گذشته در دبستان رودکی انجام شد، افزود: راه‌اندازی بازارچه و فروش دست ساخته‌های دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌های اجرا شده بود که این کار نیز مورد استقبال دانش آموزان، اولیا و حتی برخی از شهروندان قرار گرفت.

,

مدیر دبستان رودکی در توضیح این برنامه گفت: روز 28 اسفند سال گذشته با هدف استقبال از بهار بازارچه‌ای از دست ساخته‌های دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان در دبستان برپا شد و برای هر دانش آموز غرفه‌ای جهت عرضه و فروش محصولاتش در نظر گرفته شد.

,

اشرف‌زاده هدف از این کار را آشنایی دانش‌آموزان با بحث خرید،فروش، بازار و کسب و کار عنوان کرد و افزود: از دیگر اهداف این برنامه افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان برای عرضه دست ساخته‌های خود و خانواده، حضور در جامعه و مباحث اقتصادی بود. این کار مورد استقبال دانش آموزان، خانواده و حتی شهروندانی که از مسیر دبستان عبور کرده و شاهد برپایی بازارچه در محیط دبستان بودند شد.

,

وی با بیان اینکه این روز، یک روز متنوع و جذاب برای دانش‌آموزان شد، گفت: در نتیجه این کار شاهد حرکت بسیار زیبایی از چهار دانش آموز بودم که اصلا تصورش را نمی‌کردم و آن هم در اختیار گذاشتن سود حاصل از فروش دست ساخته‌های چهار دانش آموز به مدرسه، برای کمک به دانش آموزان نیازمند بود. شاید سود حاصل از فروش این تعداد دانش آموز قابل توجه نبود اما اقدام آنها شایسته و درس بزرگی بود.

,

مدیر دبستان رودکی بر نظارت به قیمت‌های در نظر گرفته شده برای دست ساخته‌های دانش آموزان نیز اشاره کرد و افزود: شورای مدرسه نیز بحث قیمت گذاری و نظارت بر قیمت‌ها را برعهده داشتند و تاکید شده بود که دانش‌آموزان مواردی را خارج از عرف معمول قیمت گذاری به فروش نرسانند.

,

 

,

, ,

, ,

, ,

طرح نشان افتخار

, طرح نشان افتخار,

اشرف‌زاده به طرح دیگری که در مدرسه اجرا شده اشاره کرده و گفت: بانک جایزه یکی موضوعات تشویقی است که برای دانش‌آموزان در مدارس در نظر گرفته می‌شود و در دبستان رودکی نیز این موضوع وجود داشت. اما طبق نظر یکی از دوستان مبنی بر تکراری شدن این موضوع تصمیم گرفته شد طرح بانک جایزه به طرح نشان افتخار در دبستان رودکی تغییر کند.

,

وی اظهار کرد: پیش‌بینی شد هر دانش آموز برای دریافت نشان افتخار 30 برگ امتیاز در سه رنگ برای دریافت نشان در سه سطح برنز، نقره و طلا کسب کند.

,

مدیر دبستان رودکی بیان کرد: شرایط جهت دریافت برگ امتیاز نیز شرایط سختی بود و هدف از این کار علاوه بر ایجاد حس رقابتی که بین دانش آموزان به وجود آمد، صبر و تلاش برای رسیدن به بهترین نشان یعنی طلا بود.

,

اشرف‌زاده عنوان کرد: بندی که برای این نشان‌ها در نظر گرفته شد به رنگ پرچم جمهوری اسلامی ایران طراحی شد و هدف آشنایی دانش‌آموزان با سه رنگ پرچم و ارزش نشان‌های افتخار بود.

,

وی با اشاره به استقبال دانش‌آموزان از این طرح، بیان کرد: دانش‌آموزان برای رسیدن به بهترین نشان تلاش کرده و این موضوع باعث پیشرفت قابل توجه دانش‌آموزان در درس شد. این نشان‌ها برای موفقیت‌های درسی و کسب رتبه در مسابقات فرهنگی، قرآنی و ورزشی سطح مدرسه به دانش آموزان داده می‌شود.

,
, ,
 
,
برگزاری مسابقات فوتبال پدران و پسران
 
, برگزاری مسابقات فوتبال پدران و پسران, برگزاری مسابقات فوتبال پدران و پسران,
,
اشرف‌زاده گفت: با توجه به اینکه فضای مدرسه ما از نظر ورزشی فضای کاملا خوب و آماده  ای است طرح دیگری که سال گذشته در مدرسه اجرا کردیم طرح مسابقات فوتبال پدران و پسران بود که این طرح نیز برای دومین سال در مدرسه رودکی برگزار شد.
,
 
,
وی در توضیح این طرح گفت: برنامه‌ریزی به گونه‌ای بود که پدران و پسران (دانش آموزان) کلاس های چهارم، پنجم و ششم که از نظر بنیه جسمی بزرگتر بودند در کنار پدران خود با یکدیگر مسابقه داده یا اینکه دانش آموزان در یک تیم و پدران در یک تیم دیگر مقابل هم بازی کند. شعار این مسابقه ورزشی فوتبال در راستای کاهش آسیب های اجتماعی بود و با توجه به اینکه اداره آموزش و پرورش بیرجند نیز معاونت اجتماعی همکاری خوبی با ما داشت خواستیم علاوه بر مسابقه ورزشی و ایجاد روحیه نشاط مثبت در دانش آموزان، آسیب‌های اجتماعی را نیز به دانش‌آموزان و خانواده‌ها منتقل و در راستای کاهش این آسیب‌ها و راهکارهای آن نیز اقداماتی انجام دهیم.
,
 
,
مدیر دبستان رودکی با بیان اینکه زمینه حضور خانواده‌ها برای تشویق در این مسابقات در محل مدرسه فراهم شد، گفت: در این مورد نیز برای دانش‌آموزانی که به پدر دسترسی نداشتند و به هر حال از داشتن نعمت پدر محروم بودند برنامه ریزی شد که دانش آموزان با برادر، عمو یا دایی در مسابقات فوتبال حاضر شوند و اگر دانش‌آموزی از نعمت پدر محروم است این نقطه ضعف یا دلیلی نباشد که در این مسابقه شرکت نکند.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
, ,
 
,
پیاده‌روی خانوادگی
 
, پیاده‌روی خانوادگی, پیاده‌روی خانوادگی,
,
اشرف‌زاده خاطرنشان کرد: برگزاری پیاده روی خانوادگی برای دانش آموزان نیز از دیگر برنامه‌های ورزشی در نظر گرفته شده این دبستان بود.
,
 
,
وی بیان کرد: برگزاری افطاری ساده در ماه مبارک رمضان و عزاداری در ایام اربعین و پذیرایی از دانش‌آموزان با همکاری خود دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌هایی بوده که در دبستان رودکی اجرا شده است.
,
 
,
مدیردبستان رودکی با اشاره به اینکه برخی از خانواده‌ها نسبت به انجام برنامه های جالب در محل مدرسه مقاومت و مخالفت می کردند، افزود: هدف این بود که در مدرسه به سمتی برویم که کار فرهنگی و جانبی مفید بیشتر انجام داده و زمینه حضور دانش آموزان در برنامه‌هایی که بعداً منجر به حضور مثبت در جامعه خواهد شد فراهم شود.
,
 
,
اشرف زاده تصریح کرد: با اجرای برنامه‌های جانبی در مدارس نه تنها دانش آموزان از درس خواندن نمی افتند بلکه با توجه به روحیه نشاط و شادابی که در مدرسه و گروهی که ایجاد می‌شود باعث شده دانش آموزان در درس‌های خود نیز پیشرفت بیشتری داشته باشند.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
, ,

وی با بیان اینکه 90درصد خانواده ها در اجرای برنامه های جانبی همکاری داشتند، گفت: خودم به عنوان مدیر دبستان نسبت به کارهایی که انجام داده ام رضایت دارم اما هنوز تا ایده آل و حد مطلوبی برای خودم در نظر گرفته‌ام فاصله دارم.
,
,
 
,
مدیر دبستان رودکی اظهار کرد: به دلیل برگزاری برنامه های جانبی در دبستان رودکی برخی از دانش‌آموزان از مدارس دیگر بودند که تمایل به درس خواندن در دبستان رودکی را داشته و تعدادی نیز در این دبستان ثبت نام کردند.
,
 
,
اشرف‌زاده گفت: امیدوارم روزی برسد که آموزش و پرورش ایران به سمت اجرای برنامه‌های جانبی که در محیط مدرسه انجام می‌شود برود ضمن اینکه در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات خوبی در این خصوص بوده‌ایم.
,
 
,
وی تصریح کرد: من به عنوان مدیر مدرسه در ارتباط با دانش‌آموزان یکسری مرزبندی‌ هایی را مشخص کرده و ضمن اینکه مدیر مدرسه هستم با دانش آموزان ارتباط صمیمی دارم. دانش آموزان نیز ضمن رعایت احترام ارتباط دوستانه‌ای با من دارند.
,
 
,
مدیردبستان رودکی خاطر نشان کرد: با اجرای برنامه‌های جانبی در دبستان به دانش‌آموزان مباحث قانون شناسی، رعایت حقوق همکلاسی، رعایت حقوق شهروندی، احترام گذاشتن به یکدیگر، مسائل اقتصادی، صبر و گذشت، ورزش، با خانواده بودن، استفاده از مواد غذایی سالم و بسیاری موارد دیگر را آموزش داده‌ شده است.
,
 
,
اشرف‌زاده یادآور شد: تابستان سال جاری در جشنواره ‌ای که به این منظور برگزار شد شرکت کردم.
,
 
,
, ,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه