اخبار داغ

مدیرعامل بانک خون بند ناف کشور اعلام کرد

ذخیره‌سازی بیش از ۱۲۰هزار نمونه خون بندناف/ ایران بزرگترین ذخیره‌کننده در خاورمیانه است

ذخیره‌سازی بیش از ۱۲۰هزار نمونه خون بندناف/ ایران بزرگترین ذخیره‌کننده در خاورمیانه است
مدیرعامل بانک خون بند ناف کشور گفت: تاکنون بیش از ۱۲۰هزار نمونه بند خون ناف را ذخیره کرده‌ایم و ایران بزرگترین ذخیره‌کننده در خاورمیانه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاخص، مرتضی ضرابی در نشست خبری با اصحاب رسانه که عصر امروز در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگذار شد، با اشاره به اینکه ۲۴آبان ماه روز جهانی بانک خون بند ناف اعلام شده، اظهار کرد: خون بند ناف خونی است که در بند ناف و جفت قرار دارد و این حجم خون می‌تواند ۸۰تا۲۰۰ میلی لیتر باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص,

وی افزود: خون بند ناف منبع سلول‌های بنیادی است و در درمان بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های خونی کاربرد دارد که پس از استخراج در تانک‌های ذخیره نیتروژنی نگهداری می‌شود.

,

مدیرعامل موسسه بانک خون بند ناف  کشور ابراز کرد: ۳۱ دفتر نمایندگی در سرار کشور داریم و دو نمایندگی هم خارج از کشور قرار دارد به طوری که تاکنون بیش از ۱۲۰هزار نمونه بند خون ناف را ذخیره کرده‌ایم و ایران بزرگترین ذخیره‌کننده در خاورمیانه است.

,

این مسئول عنوان کرد: ذخیره‌سازی خون بند ناف به دو صورت عمومی و خصوصی انجام می‌شود یعنی در ذخیره عمومی نیز اهداکنندگان خون بند ناف را در اختیار عموم مردم و نیازمندان قرار می‌دهند.

,

ضرابی ادامه داد: اما در بخش خصوصی این ذخیره فقط برای شخص  و خانواده‌اش انجام می‌شود که در صورت نیاز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد؛  همچنین از کشورهای خارجی هم نمونه ذخیره داریم که یا ایرانیان مقیم خارج هستند و یا غیرایرانیانی هستند که تمایل به ذخیره سازی در کشور ما داشتند.

,

وی با بیان اینکه ذخیره سازی خون بند ناف از سال ۱۳۸۴ در ایران آغاز شده، گفت: طی سال‌های گذشته یک روند افزایشی به طور سالانه در میزان ذخیره داشتیم به طوری که هر سال ۱۸تا ۲۰هزار نمونه خون بند ناف ذخیره سازی می‌شود.

,

مدیرعامل موسسه بانک خون بند ناف کشور خاطرنشان کرد: دانش ذخیره سازی در کشور ما کاملا بومی است و د بانک خون بند ناف جهانی ثبت شده است؛ خون بند ناف و سلول‌های بنیادی پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری را دارد که مهمترین آن شامل بیماری‌ها خونی مثل تالاسمی، سرطان خون، کمخونی مادرزادی است.

,

این مسئول عنوان کرد: بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول‌های بنیادی بند ناف در کشور انجام شده  و کارآزمایی در کودکانی که مبتلا به فلج مغزی هستند بزرگترین تحقیقاتی است که در تاریخ کشورمان انجام شده است.

,

وی یادآور شد: علاوه‌بر خون بند ناف نیز ضمائم زایمان از قبیل بافت، پرده جنینی، مایع جنینی و جفت برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد که متاسفانه دور ریخته می‌شود و این اجزاء تا حدی مهم است که یک روز را در جهان برای آن نامگذاری کردند.

,

ضرابی افزود: برنامه ما برای آینده  توسعه بین المللی و راه‌اندازی دفاتر در کشورهای دیگر و صادرات محصولات سلولی است و همچنین انجام کارآزمای‌های بالینی برای کاربردی سازی در بیماری‌ها را در نظر داریم.

,

مدیرعامل موسسه بانک خون بند ناف کشور خاطرنشان کرد: اگر قرار بود هر نمونه خون بند ناف وارد کشور شود نیز ۳۰ تا ۴۰هزار دلار هزینه داشت؛ ذخیره سازی خون بند ناف در زایمان‌های سزارین و طبیعی فرقی ندارد اما در زایمان طبیعی حجم خون بیشتری را می‌توانیم جمع آوری کنیم.

,

این مسئول بیان کرد: در ذخیره سازی خصوصی ابتدا ۳میلیون تومان و سالانه ۱۶۰ هزار تومان هزینه دریافت می‌شود اما در اهدای عمومی رایگان است؛ ما در بحث دانش سلول‌های بنیادی در زمانی که این علم تازه بود جزو ۱۰کشور جهان بودیم و خوشبختانه این جایگاه را حفظ کردیم.

,

وی تصریح کرد: مهمترین مشکل ما تعداد مراکز پیوند اس و اکنون ۱۵مرکز در کشور داریم اما پاسخگو نیست و وزارت بهداشت باید تمهیداتی را در افزایش مراکز پیوند و تامین نیروهای متخصص بیندیشد.

,

ضرابی ادامه داد: ما سالانه به ۳هزاز پیوند نیاز داریم اما اکنون به خاطر کمبودها فقط ۱۵۰۰مورد در سال اتفاق می‌افتد یعنی یک سوم است در حالی که طبق تحقیقات میزان آگاهی مردم در این زمینه در ایران ۵۰درصد و در کشورهای غربی زیر ۱۰درصد است.

,

, ,

مدیرعامل موسسه بانک خون بند ناف کشور خاطرنشان کرد: بانک عمومی خون بند ناف در بیمارستان شریعتی، سازمان انتقال خون و موسسه رویان قرار دارد و تاکنون ۲۰۰مورد پیوند در کشور اتفاق افتاده که ۳۰مورد آن مربوط به سازمان است.

,

این مسئول یادآور شد: بانک خون بند ناف در قزوین از سال ۱۳۹۳ راه‌اندازی شده و اکنون نزدیک به ۲هزار نمونه در استان جمع آوری شده که بیشتر خصوصی است به طوری که ماهانه حدود ۱۰تا۲۶مورد ذخیره سازی اتفاق می‌افتد.

,

وی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که میزان ذخیره سازی نمونه‌های عمومی را بالا ببریم اما در سال‌های اخیر دولت اعتباری را اختصاص نداده است؛ چشم‌انداز ما این است که تا ۲۰سال آینده بتوانیم ذخیره سازی را بالا ببریم.

,

ضرابی در پایان گفت: بین ۲۵تا۵۰درصد اعضای خانواده و افراد دیگر هم در صورت تطابق ژنتیکی قابلیت استفاده از سلول‌های خون بند ناف را دارند و بانک خون بند ناف برای بیماری‌های خونی یک بار و برای بیماری‌های غیرخونی چند بار قابل استفاده است.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه