اخبار داغ

یک کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفتگو با دانا:

درآمد 32 هزار میلیارد تومانی دولت از محل افزایش قیمت بنزین/10 میلیون لیتر برای دولت جهت صادرات باقی می ماند/ لزوم تخصیص بخشی از درآمدهای دولت به توسعه حمل و نقل عمومی

درآمد 32 هزار میلیارد تومانی دولت از محل افزایش قیمت بنزین/10 میلیون لیتر برای دولت جهت صادرات باقی می ماند/ لزوم تخصیص بخشی از درآمدهای دولت به توسعه حمل و نقل عمومی
حسین محمدی کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه اطلاع رسانی در خصوص نحوه اجرای سهمیه بندی بنزین مناسب نبود بیان داشت: بهتر بود اول حساب های مردم را در ابتدا شارژ کرده و در ادامه اقدام به سهمیه بندی بنزین می کرد. کاری که دولت قرار است طی امشب و شبهای آتی برای واریز مبلغی به حساب مردم انجم بدهد، چند هفته پیش برای پر کردن حساب افراد باید صورت می گرفت تا شاهد افزایش اعتراضات مردم نباشیم.
[

حسین محمدی، کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص طرح جدید دولت برای سهمیه بندی بنزین اظهار داشت: سهمیه بندی بنزنی برای کشور ضروری و اجتناب ناپذیر بود اما دولت می توانست به شکل کارشناسانه تر و همچنین با شیوه های بهتری آن را اجرا کند.

, حسین محمدی،, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه افزود: دولت می توانست مبالغ افزایش قیمت بنزین را اندکی کمتر افزایش دهد تا فشار کمتری به مردم بیاید و پذیرش آن برای افکار عمومی راحت تر باشد؛ نحوه اجرای آن چندین روش می توانست داشته باشد که برخی ازآنها گذشته اما برخی از آنها را همچنان می توان انجام داد.

,

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه بنزین دو نرخی و سه نرخی تفاوت چندانی ندارد عنوان کرد: بهتر بود 50 الی 60 لیتر در کارت های سوخت با مبلغ 1000 تومان باقی بماند تا دولت بتواند در زمان مصرف آن توسط مردم این طرح را به شکل مناسب اجرا کند؛ باید توجه داشت که جایگاه های سوخت توانایی پذیرش دو و سه نرخ را داشتند.

,

محمدی همچنین گفت: دولت اعلام کرده است می خواهد افزایش بودجه ناشی از افزایش قیمت ها را به مردم بازگرداند که البته باید این موضوع از سوی دولت اصلاح شود و به مردم بگویند که تنها مبلغی که ناشی از افزایش قیمت بنزین خواهد بود به حساب مردم نیازمند خواهد رفت.

,

وی در ادامه افزود: این افزایش قیمت به کاهش مصرف سوخت هم در کشور منتج می شود که اگر حدود 90 میلیون لیتر مصرف روزانه مردم در کشور باشد پیش بینی می شود از محل کاهش مصرف سوخت در کشور نیز 10 میلیون لیتر نیز برای دولت جهت صادرات باقی خواهد ماند.

,

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه بنزین یک کالای کم کشش است تصریح کرد: اگر دولت پیش از این سبد سوختی مردم را متنوع می کرد، بنزین از یک کالای کم کشش به یک کالای پر کشش تبدیل می شود؛ دولت باید افزایش زیرساخت ها را در دستور کار خود قرار می داد و تسهیلات مرتبط برای گاز سوز کردن خودرو ها را از چند ماه قبل در اختیار مردم قرار می داد.

,

 

,

سوخت تاکسی ها باید از سوخت خودروهای شخصی مجزا شود/ تاکسی‌ها LPG سوز و خودروهای شخصی بنزینی

, سوخت تاکسی ها باید از سوخت خودروهای شخصی مجزا شود/ تاکسی‌ها LPG سوز و خودروهای شخصی بنزینی, سوخت تاکسی ها باید از سوخت خودروهای شخصی مجزا شود/ تاکسی‌ها LPG سوز و خودروهای شخصی بنزینی,

محمدی در ادامه به توسعه LPG هم اشاره کرده و گفت: به صورت غیر رسمی بسیاری از خودروها در کشور از این سوخت استفاده می کنند که دولت می توانست در شرایط چنینی وزارت نفت می توانست ه صورت رسمی این اقدام را انجام بدهد و استفاده از این سوخت برای خودرو را به صورت قانونی و آزاد در می آورد تا بنزین به یک محصول پر کشش تبدیل شود.

,

وی در ادامه افزود: کشورهای کره، ترکیه و استرالیا، ناوگان تاکسیرانی خود را در سطح گسترده ای LPG سوز کرده بودند که اگر ما هم در کشور سوخت تاکسی را از خودروهای شخصی جدا می کردیم می توانستیم قیمت بنزین را برای خودروهای سواری و شخصی افزایش داده اما سوخت تاکسی رانی ها ثابت بماند که در این صورت مانع از افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات می شد.

,

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه اطلاع رسانی در خصوص نحوه اجرای سهمیه بندی بنزین مناسب نبود بیان داشت: بهتر بود اول حساب های مردم را در ابتدا شارژ کرده و در ادامه اقدام به سهمیه بندی بنزین می کرد. کاری که دولت قرار است طی امشب و شبهای آتی برای واریز مبلغی به حساب مردم انجم بدهد، چند هفته پیش برای پر کردن حساب افراد باید صورت می گرفت تا شاهد افزایش اعتراضات مردم نباشیم.

,

محمدی با بیان اینکه دولت برای افزایش قیمت زمینه سازی نکرد بیان داشت: اگر این حساب ها شارژ می شد دولت می توانست در ابتدا این حساب ها را بلوکه کرده و در ادامه با سهمیه بندی بنزین این حساب ها برای مردم قابل برداشت شوند.

,

 

,

درآمد دولت ناشی از صادرات بنزین به عنوان درآمد مالیاتی وارد بودجه می شود

, درآمد دولت ناشی از صادرات بنزین به عنوان درآمد مالیاتی وارد بودجه می شود, درآمد دولت ناشی از صادرات بنزین به عنوان درآمد مالیاتی وارد بودجه می شود,

وی ضمن بیان اینکه سهمیه بندی بنزین دو منبع درآمد برای دولت به همراه دارد تصریح کرد: اولین منبع درآمد دولت ناشی از صادرات بنزینی است که به خاطر کاهش مصرف بنزین به دست دولت می رسد و این بخش از درآمد ها در نهایت به عنوان درآمدهای صادراتی دولت وارد بودجه می شود. گفته می شود حدود 10 میلیون لیتر در اثر کاهش مصرف سوخت به صورت روزانه در این بخش آزاد شده و صادر شود.

,

این کارشناس حوزه انرژی همچنین گفت: این رقم حدود 20 هزار میلیارد تومان در سال برای دولت آورده به همراه خواهد داشت که مازاد بر درآمدهای قبلی دولت از محل صادرات بنزین خواهد بود و ممکن است با افزایش تولید بنزین در کشور بیشتر هم بشود.

,

محمدی در ادامه افزود: منبع درآمد دوم دولت این است که بنزین از 1000 تومان در شرایط عادی به 1500 رسیده و در صورت مازاد مصرف نیز قیمت بنزین 3 هزار تومان بوده و دولت قول داده است این بخش از درآمد خود که ناشی از اختلاف قیمت بنزین 1000 و 3 هزار تومانی است را به حساب خانواده های کم درآمد بریزد.

,

 

,

درآمد 32 هزار میلیارد تومانی دولت از محل افزایش قیمت بنزین

, درآمد 32 هزار میلیارد تومانی دولت از محل افزایش قیمت بنزین, درآمد 32 هزار میلیارد تومانی دولت از محل افزایش قیمت بنزین,

وی همچنین گفت: درآمد دولت حاصل از افزایش قیمت بنزین رقمی حدود 30 تا 32 هزار میلیارد تومان خواهد بود که این رقم طبق وعده دولت قرار است به یارانه مردم اضافه شود که با احتساب 20 میلیون خانواده ای که آقای روحانی وعده داده اند به طور میانگین به هر خانواده بالغ بر یک میلیون تومان در سال خواهد رسید.

,

این کارشناس حوزه انرژی همچنین گفت: در طول روز 110 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود که متوسط مصرف سالانه مردم رقمی حدود 90 تا 52 میلیون لیتر در روز است که در شرایط فعلی امکان صادرات 18 میلیون لیتر به صورت روزانه برای کشور وجود دارد که با طرح سهمیه بندی بنزین این رقم به 28 میلیون لیتر برای صادرات روزانه افزایش پیدا می کند.

,

محمدی بیان داشت: اگر این 10 میلیون لیتر بنزینی که برای دولت باقی می ماند را به طور میانگین با قیمت 6 هزار تومان برای دولت در نظر بگیریم رقمی حدود 22 هزار میلیارد تومان برای بودجه کشور درآمد خواهد داشت که این میزان به بودجه کشور اضافه می شود.

,

وی در خصوص تخصیص سهمیه 60 لیتر برای هر خودرو نیز گفت: اگرچه برخی از کارشناسان معتقد هستند که این میزان کم است اما در صورتی که مردم از حمل و نقل عمومی به شکل درستی استفاده شود، با این میزان سهمیه می توانند به امورات خود در زندگی برسند.

,

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه گفت: معیشت بسیاری از مردم با سوخت گره خورده است و این مساله در طرح سهمیه بندی نادیده گرفته شده و یا کمتر به آن پرداخته شده است. در همین راستا هنوز تکلیف بسیاری از افراد که از طریق خودروهای شخصی به مسافرکشی می پردازند مشخص نیست و قطعا 60 لیتر برای این افراد کم است و دولت قبل از اجرای این طرح ساز و کاری برای شناسایی این افراد فراهم می کرد.

,

 

,

لزوم تخصیص بخشی از درآمدهای دولت به توسعه حمل و نقل عمومی

, لزوم تخصیص بخشی از درآمدهای دولت به توسعه حمل و نقل عمومی, لزوم تخصیص بخشی از درآمدهای دولت به توسعه حمل و نقل عمومی,

محمدی همچنین خاطر نشان کرد: 60 لیتر سهمیه برای مردم عادی کم نیست و لازمه آن همکاری دولت با مردم است که برای بهبود خدمات حمل و نقل عمومی و افزایش کیفیت و میزان آن تلاش کرده تا گرایش و تمایل مردم برای استفاده از این خدمات بیشتر شود.

,

وی در پایان پیشنهاد داد: دولت باید از بخشی که برای افزایش درآمدهای بودجه ای کشور ناشی از کاهش مصرف بنزین ایجاد شده، در راستای توسعه زیرساخت های حمل و نقل و عمومی نیز استفاده کند چرا که در شرایط فعلی مردم اگر بخواهند مصرف خود را کاهش بدهند لاجرم باید از حمل و نقل عمومی استفاده کنند که زیرساخت های کشور پاسخگوی نیاز مردم در بخش حمل و نقل عمومی نیست.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه