اخبار داغ

یک کارشناس اقتصادی؛

دلیلی برای افزایش قیمت کالاها وجود ندارد/ تلاش برخی رسانه‌ها برای بد جلوه‌دادن آثار سهمیه‌بندی بنزین

دلیلی برای افزایش قیمت کالاها وجود ندارد/ تلاش برخی رسانه‌ها برای بد جلوه‌دادن آثار سهمیه‌بندی بنزین
یک کارشناس اقتصادی گفت: به نظر می رسد برخی رسانه‌ها اهدافی را دنبال می‌کنند و سعی دارند جو روحی و روانی مردم را تخریب کنند و آثار این تصمیم را در انظار مردم بد جلوه دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین اکبری فرد، اقتصاددان در گفتگو با "راه آرمان"؛ در رابطه با سخنان وزیر صمت مبنی بر اینکه هرگونه افزایش قیمت به بهانه افزایش قیمت بنزین ممنوع است، اظهار داشت: ممکن است قیمت‌ها در کوتاه مدت از سیاست‌های تشویقی و تنبیهی تا حدی در وضعیت تعادلی حفظ نشوند اما در بلند مدت قیمت از قانون بازار تبعیت می‌کند و می تواند افزایش داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "راه آرمان",

وی گفت: با توجه به اینکه بنزین افزایش قیمت یافته، اگر بتوانیم کالاهای جانشینی برای بنزین داشته باشیم و از قیمت بازار تبعیت کنند از نظر اصول اقتصادی می تواند قیمت آنها افزایش یابد.

,

کارشناس اقتصادی افزود: جانشین بنزین گاز است که مصرف آن برای همه امکان پذیر نیست یعنی همه وسایل دو گانه سوز نیستند و قیمت آن تحت تاثیر بازار نیست و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین نمی کند.

,

اکبری تصریح کرد: در علم اقتصاد برخی از کالاها جانشین هستند و اگر قیمت یک کالا افزایش پیدا کند قیمت کالاهای جانشین می تواند فوری تغییر یابد.

,

وی اذعان داشت: اگر بتوانیم آن وسایل نقلیه ای که در ارتباط با حمل و نقل بار و یا مسافر هستند با شرایط خوبی سهمیه داده شود عملا افزایش قیمتی در این زمینه نباید وجود داشته باشد. مگر اینکه عوامل روانی وجود داشته باشد.

,

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: گاهی اوقات از لحاظ اقتصادی دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد ولی انتظارات روحی و روانی می‌تواند باعث افزایش قیمت شود ولی مردم باید به صحبت کارشناسان توجه داشته باشند چون عوامل روانی و انتظارات از طرف خود مردم شروع می شود.

,

اکبری بیان داشت: گاهی اوقات دیده شده که شبکه های اجتماعی و رسانه ها عوامل روانی را به سمت مثبت و یا منفی سوق می دهند. ولی به طور کل ما در حال حاضر دلیلی برای افزایش قیمت کالای دیگر نداریم.

,

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که قیمت کالای جانشین کنترل شده است و از قیمت بازار تبعیت نمی‌کند، پس هیچ افزایشی ندارد.

,

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: کالاهایی که مشمول حمل ونقل هستند به دلیل سهمیه هایی که برای اینگونه موارد در نظر گرفته شده، قیمت برای آنها تفاوت چندانی ندارد. هرچند ۱۰۰۰ و ۲۵۰۰ تومان می‌تواند ۵۰ درصد افزایش باشد ولی سهم آن بسیار ناچیز است.

,

اکبری گفت: در اینجا می‌طلبد که مردم خود کمک کرده و مدیریت نمایند که خدای ناکرده باعث ایجاد مشکلاتی از ناحیه افزایش قیمت نشوند.

,

وی افزود: یکی از عواملی که روی قیمت ها تاثیر دارد انتظارات مردم نسبت به آینده است و این می تواند به دو صورت باشد. یکی اینکه هجوم مردم برای خرید به بازار و یکی هم‌ ایجاد جو روانی است که این جو را ممکن است برخی از رسانه‌ها به صورت تخصصی و ماهرانه به سمت منفی سوق دهند و اخبار خیلی بدی را لحاظ کنند و به نکات مثبت نپردازند و اصلا روی آن مانور ندهند؛ به نظر می رسد که اهدافی را دنبال می‌کنند و سعی دارند جو روحی و روانی مردم را تخریب کنند و آثار تصمیم را برای مردم بد جلوه دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه