اخبار داغ

در نشست بررسی طرح سهمیه‌بندی بنزین مطرح شد؛

بی‌اعتمادی به مردم؛ دلیل غافل‌سازی/ ابهام زمینه‌ساز شایعات و اغتشاش

بی‌اعتمادی به مردم؛ دلیل غافل‌سازی/ ابهام زمینه‌ساز شایعات و اغتشاش
در نشست تحلیلی آناج، موضوعات مختلف در خصوص طرح جدید دولت برای سهمیه بندی بنزین مطرح و بررسی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ نشست بررسی طرح سهمیه بندی بنزین و اتفاقات پس از آن که عصر دیروز در تحریریه پایگاه اطلاع رسانی آناج برگزار شد، علی جعفری آذر، روح الله رشیدی و رامین نظامی‌خواه به گفت‌وگو و ارائه نظرات پرداختند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

در این نشست، علی جعفری آذر فعال سیاسی استان با بیان اینکه تصمیم اتخاذ شده در جلسه سران قوا از نظر قانونی، ایرادی ندارد اظهار داشت: به این معنی که وقتی از دو سال گذشته مسائل مربوط به جنگ اقتصادی شروع شد، رهبر انقلاب برای تصمیم گیری سریع تر در خصوص مشکلات، اجازه تشکیل این جلسات را داده‌اند. لذا این تصمیم معارض مجلس نبوده است چراکه این جلسات در طی ماه های قبل برگزار شده است.

,

 

,

, ,

 

,

عدم شفافیت، ایراد اصلی طرح سهمیه بندی

, عدم شفافیت، ایراد اصلی طرح سهمیه بندی,

وی ادامه داد: اما ایراد اصلی این جاست که به دلیل افزایش قیمت بنزین و افزایش خزانه دولت، مجلس هیچگونه نظارتی بر نحوه دخل و خرج دولت در این زمینه نخواهد داشت اما این نکته نیز باید در نظر گرفته شود که در تصویب قانون بودجه سال جاری اختیار افزایش قیمت بنزین بر عهده دولت گذاشته شده بود.

,

جعفری آذر همچنین با اشاره به ضعف این طرح به لحاظ حقوقی تصریح داشت: اصلی ترین ایراد طرح سهمیه بندی، افزایش درآمد دولت و نبود قانون برای نظارت بر دخل و خرج آن است به طوری که در قانون بودجه هنوز هیچ عدد و رقمی مشخص نشده است تا مشخص شود دولت از افزایش قیمت بنزین، این درآمد را در کجا هزینه خواهد کرد.

,

بی اعتمادی به مردم

, بی اعتمادی به مردم,

روح الله رشیدی فعال فرهنگی و اجتماعی استان با بیان اینکه دولت در اجرای این طرح، افکار عمومی مردم را به حساب نیاورده است، ابراز داشت: تنها پاسخی که دولت تاکنون به این ایراد که چرا قبل از آغاز سهمیه بندی، آن را برای مردم تشریح نکرده است، این است که اگر ما این طرح را مطرح میکردیم، مردم پمپ بنزین را به خانه های خودشان می بردند.

,

وی ادامه داد: این توجیه یک متن و یک فرا متن دارد. مفهوم سخنان این است که نوع رابطه تنظیم شده بین دولت و ملت، ماهیتی جز بدبینی و بی اعتمادی نیست. به این معنا که مردم ایران اهل محاسبه نیستند و اگر ما این طرح را از قبل اعلام میداشتیم، مردم به سمت پمپ بنزین ها هجوم میبردند. این توجیه از همان ابتدا مشخص است که سست و بی بنیان است.

,

 

,

, ,

 

,

رشیدی با اشاره به این موضوع که نحوه اجرای طرح کاملا ناشیانه و بی تدبیری محض بود، تاکید داشت: تا زمانی که دلیل نحوه اجرای طرح توسط دولت اعلام نشده بود، آن را به حساب اینکه نباید مردم از همه چیز آگاه باشند میگذاشتیم اما وقتی توضیح داده شد، به این نتیجه میرسیم که بدترین حالت ممکن و با نیت‌های نامعلوم انجام شده است.

,

وی گفت: برآیند این نوع تصمیم گیری آن است که مردم در همه صورت معترض خواهند شد پس چه بهتر که مردم از هیچ چیز اطلاع نداشته باشند؛ درحالی که این برداشت کاملا غلط است چرا که تجربه نشان داده است مردم در هر جا با اقناع مواجه شده اند، به صورت منطقی با موضوع کنار آمده اند. این تجربه را ما در سهمیه بندی بنزین در سال 86 به وضوح شاهد بودیم.

,

تجربه موفق سال 86 و شکست در 98

, تجربه موفق سال 86 و شکست در 98,

فعال فرهنگی اجتماعی استان ادامه داد: در سال 96 وضعیت از امروز هم خاص تر و حساس تر بود چراکه قرار بود برای اولین بار عادت مصرف گرایی ایرانیان نسبت به بنزین با اعمال محدودیت هایی مواجه شود اما در آن زمان دیدیم که علی رغم نبود شبکه های مجازی، دست اندرکاران چگونه از مدت ها قبل به توجیه مردم پرداختند و مردم به لحاظ روانی آماده این کار بودند.

,

جعفری آذر با بیان اینکه یکی از اصلی ترین مقصرین طرح فعلی خود مجلس است تاکید داشت: مجلس در هنگام بررسی بودجه سال 98 برخلاف اصل 85 قانون اساسی، اختیار خود را به دولت واگذار کرده است و دولت نیز از این فرصت استفاده کرده است لذا برخی از نمایندگانی که در این چند روز احساساتی سخنرانی کردنه اند بهتر است در زمانی که این اختیار را به دولت میدادند از حق نمایندگی خود صیانت میکردند.

,

غافلگیری رسانه‌ها!/ ابهام زمینه ساز ایجاد شایعات

, غافلگیری رسانه‌ها!/ ابهام زمینه ساز ایجاد شایعات,

رامین نظامی خواه از فعالین رسانه‌ای استان نیز با اشاره به غافل گیری رسانه‌ها از نحوه اجرای این طرح اظهار داشت: رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی همانند مردم و پس از اعلام رسمی دولت، با موضوع سهمیه بندی بنزین مواجه شدند و از این رو خود رسانه ها نیز مانند مردم در شوک بزرگی قرار گرفتند.

,

وی افزود: اگر بخواهیم شیوه اطلاع رسانی طرح را ارزیابی کنیم، قطعا با فقدان اعتماد عمومی مواجه میشویم، یعنی ابهام در شیوه اطلاع رسانی برای اجرای طرح، یا نبود اطلاعات درباره جزئیات طرح سهمیه بندی اعم از آژانس‌ها و سرویس مدارس، تاکسی های اینترنتی و... که این ابهامات طبیعتا زمینه برای ایجاد شایعات را فراهم میکند.

,

 

,

, ,

 

,

نظامی خواه با تشریح نقش شبکه های اجتماعی در قبال این طرح، تاکید کرد: اگر مسئولان میتوانستند با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی نظرات مختلف را احصا و پیگیری میکردند شاهد اتفاقات پس از اجرا طرح نمی‌شدیم همچنان که رهبر انقلاب با بیان اینکه نظرات کارشناسی در این زمینه مختلف بود به این موضوع اشاره داشتند.

,

وی با انتقاد از نبود فضای مناسب برای تضارب آرا، حتی پس از اجرای طرح سهمیه بندی خاطرنشان ساخت: اگر دولت اجازه حرف زدن به منتقدان را میداد و در اجرای طرح اینگونه شتاب زده عمل نمیکرد، شاهد خسارت ها و هزینه های مالی و سیاسی نمیشدیم.

,

دولت از اصل غافل گیری علیه مردم استفاده کرد

,

جعفری آذر با بیان اینکه اگر این طرح مزایایی از جمله، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی، کاهش ترافیک و... داشته باشد، آغاز و اجرای آن بد و افتضاح بود، تاکید داشت: این طرح به بدترین نحو ممکن اجرا شد.

,

وی افزود: ما آموخته‌ایم که باید برای دشمن از اصل غافلگیری استفاده کرد اما در این طرح شاهد بودیم که دولت علیه ملت از اصل غافلگیری استفاده کرده و در شب میلاد پیامبر به مردم شبیخون زده است. نه تنها مردم بلکه بخشی از حاکمیت نیز در این بی اطلاعی به سر برده و غافل گیر شده است.

,

 

,

, ,

 

,

رشیدی در ادامه نشست با بیان این که اجرای طرح در نظر مردم به بی حرمتی علیه شان بدل شده است تاکید داشت: قطعا بخشی از اعتراضات به حق مردم به دلیل این موضوع و نگرانی است.

,

وی ادامه داد: اثر بی حرمتی و بی اعتمادی علیه مردم را می توان در اولین روز جمعه اجرای طرح سهمیه بندی دید که علی رغم اجرای طرح، مردم به سمت پمپ بنزین ها هجوم آورده و از افزایش دوباره قیمت بنزین نگران بودند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه