اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

ضرورت پیاده‌سازی طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت/ عدم توانایی دولت در کنترل قیمت‌ها باعث بی‌اعتمادی مردم به مسئولان می‌شود

ضرورت پیاده‌سازی طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت/ عدم توانایی دولت در کنترل قیمت‌ها باعث بی‌اعتمادی مردم به مسئولان می‌شود
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: پیاده سازی طرح های بهینه سازی و افزایش کارایی سوخت و انرژی ضروری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آلبرت بغزیان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، در خصوص اصلاح قیمت بنزین و راهکارهای کنترل بازار اظهار داشت: ادامه وضع فعلی بحث نظارت بر قیمت‌ها را الزامی می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد،,

وی افزود: بر همین مبنا افرادی که می خواهند به بهانه افزایش هزینه سوخت، افزایش قیمتی در بازار ایجاد کنند باید توجیه داشته باشند و با آمار و ارقام نشان دهند این افزایش قیمت سوخت چه اندازه بر هزینه تولید اثر گذاشته است و آیا باید همه این افزایش هزینه را از خریدار دریافت کرد یا مقداری را خودشان متقبل شوند.

,

وی افزود: همچنین بحث پیاده سازی طرح های بهینه سازی و افزایش کارایی سوخت و انرژی نیز ضروری است بنابراین مراکز مصرف‌کننده سوخت باید به سراغ صرفه جویی بروند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: همچنین تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و بین شهری نیز می‌تواند گامی راهگشا برای اجرای موفقیت آمیزتر این طرح باشد تا نیازی به افزایش کرایه نباشد.

,

بغزیان گفت: در حال حاضر تنها چیزی که شنیده می شود این است که افزایش قیمت و بالا رفتن درآمد شرکت نفت را به حساب خانوار واریز می‌کنند اما تخصیص مبلغی برای اصلاح ساختار مصرف انرژی و افزایش کارایی مغفول مانده است.

,

وی افزود: اگر رویه فعلی عوض می‌شد باید سهمیه افزایش می یافت و به دوسوم مصرف خانوار نرخ یک هزار و 500 تومان و یک سوم نرخ آزاد اختصاص داده می شد به این معنا که بیشترین سهمیه 200 لیتری اختصاص می یافت.

,

این استاد دانشگاه بیان داشت: اکنون بر عکس شده و این باعث شده ناوگان حمل و نقل به دلیل کاهش سهمیه بهانه آورد که سهم سه هزار تومانی بالاتری دارد و متوسط هزینه ها بیش از 50 درصد افزایش یافته در نتیجه بخواهد این افزایش هزینه را به مصرف کننده منتقل کند.

,

بغزیان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نظارت سازمان‌های حمایت از مصرف کننده و نهادهای بازرسی ضروری است و باید دائما بازار به ویژه بازار مواد غذایی و کالاهای اساسی را که هر روز حمل می شوند و به مصرف کننده منتقل می شود، پایش کنند.

,

وی افزود: مخالفتی با کاهش یارانه انرژی وجود ندارد اما کاهش یکباره و با این درصد، غافلگیرکننده است؛ در حالی که اگر به صورت تدریجی افزایش داده می‌شد به طوری که نقطه معلوم در آینده سه هزار و 500 تومان در نظر گرفته می‌شد، مرحله به مرحله و به تدریج در یک فاصله معقول بدون اعلام زمان مشخص به آن نائل می‌شدیم البته با این قید که همگان می‌دانند که روند افزایشی است موفقیت بیشتر بود.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اینکه وزیر نفت به صراحت بگوید هیچگونه افزایش قیمت سوخت تا پایان سال نخواهیم داشت اما برعکس این ماجرا رخ دهد سبب بی اعتمادی مردم به سخنان هیئت دولت خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه