اخبار داغ

یادداشت؛

فرصت ناخواسته ایجاد شده در جهت انجام عمل جراحی اقتصاد ایران

فرصت ناخواسته ایجاد شده در جهت انجام عمل جراحی اقتصاد ایران
اکنون در پی وارد آمدن فشار تحریمی بالا علیرغم انعقاد برجام، بنظر می رسد که میتوان از فرصت ناخواسته ایجاد شده نهایت استفاده را در جهت انجام عمل جراحی اقتصاد ایران انجام داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در شرایط خروج جبری کشور از اقتصاد نفتی و باتوجه به فشار های سنگین تحریمی ایالات متحده، تدارک بسته ای از سیاستهای اقتصادی که یارای مقابله با فشار را داشته باشد ضرورتی غیر قابل کتمان است. در طول سالیان طولانی بیماری مزمن اقتصادی کشور در قبل و بعد از انقلاب داشتن تدبیر و شهامت انجام عمل جراحی برای خروج از اقتصاد رانتی امری دشوار بنظر می‌رسیده‌است بدین جهت استمرار بیماری اقتصادی بدلیل ترس از خونریزی بیمار ادامه می یافته است. اکنون در پی وارد آمدن فشار تحریمی بالا علیرغم انعقاد برجام، بنظر می رسد که میتوان از فرصت ناخواسته ایجاد شده نهایت استفاده را در جهت انجام عمل جراحی اقتصاد ایران انجام داد. آنچه که در این میان اهمیت دارد برداشتن قدم های صحیح و کارشناسانه و در عین حال همراه با شجاعت در این راستا است. اقدام اخیر دولت در افزایش قیمت بنزین در دو شکل سهمیه ای و آزاد با قیمت های دوگانه ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان در لیتر به تعبیری بازگشت سهمیه بندی بنزین و نیز حرکت به سمت واقعی کردن قیمت سوخت تلقی می‌شود. بدیهی است که کنترل مصرف حامل های انرژی هم بجهت اقتصادی و هم به لحاظ زیست محیطی از مسائلی اساسی پیش روی مسوولان و مردم تلقی می شود. اینک سوالاتی اساسی در این رابطه پدید می آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
اول اینکه تصمیم گرفته شده بر اساس چه مطالعاتی انجام شده که در شرایط فعلی که زندگی روزمره مردم در یکی از سخت ترین دوران های خود قرار دارد فشار جدید بر گرده خانوارها وارد شود و آیا دولت محترم در جریان تبعات تورمی بعدی این تصمیم قرار ندارد؟ آیا امکان کنترل آن پیامدها وجود خواهد داشت؟ بنظر می‌رسد زمان مناسبی برای این تصمیم نبوده است. جا دارد پشتوانه علمی پژوهشی این اقدام بویژه در تعیین ارقام قیمتی مشخص اعلامی جهت آگاهی عمومی اعلام گردد.
,
دوم اینکه نگارنده وقوف کامل به وضعیت تاسف بار مصرف بالای بنزین در ایران نسبت به نرم جهانی آن دارد اما اینکه با افزایش یک شبه قیمت بنزین اقدام به کنترل این مصرف می شود تصمیمی بهینه بنظر نمی رسد چراکه کنترل مصرف صرفا از طریق سیاست های قیمتی انجام نمی شود بلکه به نظر نگارنده در شرایط کنونی جامعه ما که تورم بالای ۴۰ درصد بر گرده مردم فشار می آورد مجموعه ای از سیاست های غیر قیمتی بر سیاست قیمتی ترجیح دارد بویژه اینکه تجربه نشان داده است که اعلام تمهیدات دولت ها مبنی بر جلوگیری از اثر انتشار این قبیل افزایش قیمت ها به قیمتهای سایر کالاها و خدمات در کشور ما هیچگاه موثر نبوده است.
,
سوم اینکه اشتباه دولت در مورد پایین نگه داشتن قیمت ارز در بازار بصورت تصنعی تا ایام انتخابات ۹۶ و سپس رها کردن یکباره آن و تبعات بعدی ناشی از افزایش یکباره و جهشی قیمت ها و تورم شدید ناشی از آن، درباره تصمیم اخیر نیز مشابهت نشان میدهد افزایش یکباره و سه برابری قیمت بنزین آزاد آنهم در شرایط کنونی محل بحث کارشناسان قرار دارد.
,
چهارم اینکه تأثیر قیمت اعلام شده بنزین آزاد در این اقدام در کاهش مصرف داخلی و جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه با عنایت به قیمت بنزین در آن کشورها از سوی کارشناسان اقتصادی مورد تردید جدی است.
,
پنجم اینکه در این اقدام، همه دهک ها و گروه های درآمدی یکسان دیده شده و ارتباط آن با سطح درآمد و ثروت اشخاص و خانوارها منقطع است یعنی فرقی میان یک معلم بازنشسته که در خانواده خود تنها یک دستگاه خودرو معمولی دارد با یک تاجر ثروتمند که در خانواده خود چندین دستگاه خودرو گرانقیمت دارد دیده نمی شود و باز هم برای ۶۰ لیتر اول مصرف بنزین ثروتمند ها از یارانه بیشتری برخوردار می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که این اقدام از حیث عدالت عقیم و از آن بدور است.
,
 ششم اینکه اگر سهمیه بندی سوخت کار صحیح و کارشناسانه ای بوده است از چه رو با روی کار آمدن دولت آقای روحانی، اقدام به حذف آن گرفته شد؟ و اگر اقدامی غیر کارشناسانه است ضرورت بازگشت به آن چیست؟ سایه سنگین سیاست در حال بریدن نفس اقتصاد است.
,
هفتم اینکه در عین حال که بنظر نگارنده حمایت از خانوارهای کم درآمد و مستضعف امری لازم و ضروری است لیکن پرداخت نقدی مبلغ اندک مورد نظر بعنوان مسکن، جبران کاهش قدرت خرید آنها را نخواهد کرد بلکه دولت باید وظیفه خود را در حل معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار و همچنین ترمیم درآمد شاغلین بموقع انجام می داد تا درآمد مکفی با حفظ کرامت و عزت برای اقشار کم درآمد جامعه فراهم گردد.
,
مطلب هشتم جایگاه مجلس و نمایندگان مردم در این اقدام است مردم حق دارند از نمایندگان خود بخواهند که بطور شفاف نظر خود را در مورد این اقدام دولت از جایگاه رسمی مجلس اعلام و در صورت مخالفت از آن جلوگیری نمایند.
,
 
,
نویسنده: روح اله متفکرآزاد، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز
انتهای پیام/
,
نویسنده: روح اله متفکرآزاد، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه