اخبار داغ

استاد تمام گروه اقتصاد دانشگاه تبریز مطرح کرد:

افزایش قیمت بنزین؛ مصوبه‌‌ برنامه ششم توسعه در سال 96/ بی‌خبری مردم، زمینه‌ساز بروز رفتارهای غیرعادی

افزایش قیمت بنزین؛ مصوبه‌‌ برنامه ششم توسعه در سال 96/ بی‌خبری مردم، زمینه‌ساز بروز رفتارهای غیرعادی
بهشتی گفت: طبق برنامه ششم توسعه دولت می‌بایست از سال 96 به صورت تدریجی اقدام به افزایش قیمت بنزین کند ولی این کار را به صورت جهشی انجام داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدباقر بهشتی، استاد تمام گروه اقتصاد دانشگاه تبریز در تبیین طرح افزایش قیمت بنزین و بایدها و نبایدهای این طرح اقتصادی به خبرنگار آناج، گفت: مسائل اقتصادی را نباید فقط به یک موضوع خاصی محدود کرد، چراکه اقتصاد به عنوان یک معادله چند مجهولی باید حل شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

اقتصاد، معادله چند مجهولی است

, اقتصاد، معادله چند مجهولی است,

وی با اشاره به اینکه در اجرای یک طرح اقتصادی بیش از 200 دستگاه و نهاد مرتبط هستند. یادآور شد: هریک از این دستگاه‌ها وظیفه خاصی به صورت زنجیروار برعهده دارند. قیمت حامل‌های انرژی در ایران نسبت به قیمت جهانی ارزان است و اینکه افزایش قیمت باید انجام شود مورد قبول همگان است.

,

بهشتی افزود: آنچیز که در این میان موجب نگرانی و  اعتراض مردمی می‌شود، نحوه افزایش و چگونگی اطلاع‌رسانی است. طبق برنامه ششم توسعه دولت می‌بایست از سال 96 به صورت تدریجی نسبت به افزایش قیمت سوخت اقدام کند ولی این کار را نکرده و هم اکنون به صورت جهشی اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده است.

,

عدم اطلاع‌رسانی قبلی، باعث بروز رفتارهای غیرعادی در جامعه شد

, عدم اطلاع‌رسانی قبلی، باعث بروز رفتارهای غیرعادی در جامعه شد,

عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: مشکل اصلی در این میان، درآمد کم مردم است، وقتی افزایش قیمتی در هر کالایی انجام می‌شود به مراتب آن نیز باید قدرت خرید مردم هم بهتر از گذشته شود، سرانه خرید مردمی هم یکی از بخش‌های معادله چندمجهولی اقتصاد است که اگر همه این مسائل در کنار یکدیگر حل نشود، دست آخر به نتیجه مشخصی نخواهیم رسید.

,

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصادی دولت تصمیم گرفت قیمت بنزین را افزایش دهد، ای کاش دولتمردان، قبلا بسترسازی و اطلاع‌رسانی می‌کردند، همه این عوامل دست به دست هم دادند و برخی رفتارهای غیرعادی در جامعه مشاهده شد، هدف دولت از عدم اطلاع قبلی، جلوگیری از هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها بود ولی می‌توانست با بسترسازی مناسب مردم را اقناع کند.

,

اعتماد دوطرفه بین مردم و دولت، راهگشای معضلات اقتصادی

, اعتماد دوطرفه بین مردم و دولت، راهگشای معضلات اقتصادی,

وی بیان داشت: طبق اعلام کارشناسان بانک مرکزی، تاثیرمستقیم افزایش قیمت بنزین در نرخ تورم، 2 درصد به صورت مستقیم و 4 درصد به صورت غیرمستقیم است. در سال‌های گذشته قیمت بنزین افزایش پیدا کرده ولی تاثیر آنچنانی بر قیمت سایر کالاها نداشته است. بنابراین اعتماد دوطرفه بین مردم و دولت، راهگشای معضلات اقتصادی است. در رسانه ها و به خصوص صداوسیما اگر بایدها و نبایدهای این طرح تبیین شود، تاثیرپذیری بهتری در جامعه خواهد داشت.

,

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه نظارت‌ها بر بازار کارآمد نیست ابراز داشت: اصل بر این است که تولیدکننده و هرکسی که از طرف مردم نقدینگی دریافت می‌کند، باید شرایط جامعه را در نظر داشته باشد. دولت در کنار پرداخت یارانه کمک معیشتی می‌تواند یارانه‌ای را هم به کسانیکه به ارائه خدمات عمومی مشغول هستند، بپردازد که در این صورت بهتر میتوان از افزایش تورم در جامعه جلوگیری کرد.

,

نباید در چاه از پیش کنده شده بیفتیم

, نباید در چاه از پیش کنده شده بیفتیم,

بهشتی با اشاره به اینکه اعتراضات مردمی باید به صورت قانونمند باشد عنوان داشت: تخریب، غیراز اعتراض است، اعتراضات به این نحو، بجز اینکه برای شبکه‌های خارجی برنامه‌سازی می‌شود، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت، ریشه‌‌ی این تخریب‌ها، به خارج از کشور برمی‌گردد، نباید در چاهی که از پیش کنده شده‌ی خارجی‌ها، بیفتیم، اعتراض طبیعی است فقط در صورتی که قانونمند باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه