اخبار داغ

بر اساس آمارهای رسمی؛

سونامی‌سالمند مجرد در راه تبریز

سونامی‌سالمند مجرد در راه تبریز
«جمعیت استان آذربایجان‌شرقی تا ۳۰سال آینده پیر می‌شود»، این را آمار ثبت احوال استان می‌گوید. این بار آذربایجان‌شرقی پایلوت نشده و آمارهای کشوری را همراهی می‌کند. با روند کنونی نرخ رشد جمعیت استان، درخوش‌بینانه‌ترین حالت تا ۳۰ سال آینده ۲۷تا۴۰ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی را سالمندان تشکیل خواهند داد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ پنجره جمعیتی، کاهش جمعیت فعال، افزایش سن ازدواج، کاهش نرخ باروری و افزایش میانگین سنی جمعیت را سال‌ها گفته اند و گفته اند و گفته اند...اما ایران به همان تندی که پیر می‌شود، از قافله طرح‌ها، قانون‌ها و زیرساخت‌ها هم عقب می‌ماند. می‌گویند:«آن‌قدر سریع پیر می‌شوید که نمی‌توانیم همراهی‌تان کنیم! ژاپن روند پیری‌اش100سال طول کشید، اما در ایران زمان زود می‌گذرد...» با وجود همه ناله‌های مسئولان، ایران در لابه‌لای آمارها در حال پیرشدن است. پیری زودرس ایرانی‌ها با وجود افزایش سن امید به زندگی‌شان، سخن کلیشه و چندبار مصرفی است. این روزها به واژه سالمندی و سونامی‌اش که می‌گویند 30 سال دیگر ایران را در می‌نوردد، باید «سالمندان مجرد بدون خانواده» را نیز افزود. 30 سال دیگر، نه تنها با سالمندانی مواجهیم که بیکارند، سالمندانی داریم که ازدواج هم نکرده اند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

شمارش معکوس 30سالگی

, شمارش معکوس 30سالگی,

«جمعیت استان آذربایجان‌شرقی تا ۳۰سال آینده پیر می‌شود»، این را آمار ثبت احوال استان می‌گوید. این بار آذربایجان‌شرقی پایلوت نشده و آمارهای کشوری را همراهی می‌کند. با روند کنونی نرخ رشد جمعیت استان، درخوش‌بینانه‌ترین حالت تا ۳۰ سال آینده ۲۷تا۴۰ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی را سالمندان تشکیل خواهند داد. 

,

تعداد سالمندان آذربایجان‌شرقی روی نمودار که برود در یکی از پله‌های بالای کشور می‌ایستد. براساس برآورد انجام‌شده در سال 97، بیشترین تعداد جمعیت سالمندان مربوط به تهران با یک‌میلیون و 503‌هزار سالمند است. خراسان رضوی و اصفهان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. استان گیلان با 13.9 درصد، مازندران با 12 درصد و آذربایجان‌شرقی، همدان و مرکزی با 11.1 درصد بیشترین درصد سالمندان در قیاس  با  کل کشور را دارند.».

,

سیل سالمندان که بیاید، آذربایجان‌شرقی ششمین استانی است که سیل را زودتر از سایر استان‌ها احساس می‌کند. آمارها و تحلیل‌های کلیشه‌ای و تکراری از نبود زیرساخت‌ها می‌گویند. اینکه سالمندان حتی از کلینیک‌های ویژه و طب سالمندی محروم‌اند، ایدئال گزافی است. آنها امروز به بیمه از نوع پایه و تکمیلی، تامین‌ها و رفاه‌های اجتماعی، زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و شهری مناسب و حتی درآمد کافی نیاز دارند.

,

سونامی‌هنوز نیامده، قحطی امکانات و زیرساخت‌ها خود را نشان داده، وای به روزی که سیل بیاید، آن هم از نوع زودرسی که همه را غافلگیر می‌کند! کارشناسان یکی از پیامدهای افزایش سهم سالمندان و پیر شدن جوامع را کاهش جمعیت فعال و نرخ مشارکت اقتصادی می‌دانند که نگرانی‌هایی را برای افزایش هزینه‌ها و روند توسعه در آینده ایجاد می‌کند. جمعیت فعال درمحدوده سن ۱۵ تا ۶۵ سال تعریف می‌شود. وقتی جمعیت فعال اقتصادی کاهش یابد، به این معناست که یا بر تعداد کودکان و نوجوانان تا ۱۴ سال افزوده شده یا جمعیت افراد میانسال افزایش یافته است. چون نرخ باروری در کشور کاهش یافته، بنابراین جمعیت سالمند جامعه روی منحنی صعودی رفته است. سالمندان درآمدی ندارند، بنابراین از پس‌انداز خود هزینه می‌کنند. از طرفی هزینه‌های نگهداری و درمان آنها افزایش می‌یابد و مصرف‌کننده 

,

هستند پس مولد محسوب نمی‌شوند. به گفته صادق، مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت استان، مهم‌ترین نیازهای سالمندان در کشور، درآمد است که ۶۰ درصد آنها این موضوع را اعلام کرده اند. بدین ترتیب در حال حاضر مباحث درآمدی، بیمه‌ای و تامین نیازهای مالی و پس از آن، تامین نیازهای بهداشتی  و درمانی و حمل‌ونقل مهم‌ترین اولویت‌ها و نیازهای سالمندان را تشکیل می‌دهد. این نیازها زمانی که دهه شصتی‌ها به سن 60سال برسند، تغییر می‌کند و این روز دور نیست!

,

زنان؛ سالمندان تنها

, زنان؛ سالمندان تنها,

متولدان دهه20و30شمسی این روزها 60ساله‌اند و سالم‌. آن سال‌ها نرخ باروری و ازدواج تحلیل نرفته بود وبا این حال غفرانی از سالمندان مجرد می‌گوید: «۷۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال استان مجرد هستند.» میان این همه داده آماری یک اما وجود دارد، تامل برانگیز و پررنگ: «بالای 60 درصد جمعیت زنان بالای ۶۰ سال استان را زنان مجرد با جمعیتی حدود ۴۵۰ هزار نفر تشکیل می‌دهند!» یعنی از جمعیت سالمندان آذربایجان که بالای ۶۰ سال هستند، تعداد قابل توجهی زنان مجردی هستند که بسیاری شان تمکن مالی هم ندارند!

,

به گفته غفرانی، این زنان یا هرگز ازدواج نکرده‌اند یا همسرشان فوت کرده یا طلاق گرفته اند. غفرانی از زنانه‌شدن سن سالمندی در آذربایجان‌شرقی ابراز نگرانی می‌کند. اما این نگرانی تا 20سال آینده و زمانی که متولدان دهه60 به سن60سالگی برسند وارد فاز و مرحله جدید و نگران‌کننده‌تری می‌شود. امروز بیش از سی هزار جوان استان به دلایلی مثل طلاق، فوت همسر و ازدواج نکردن مجرد هستند. از این تعداد رقم قابل توجهی در گروه سنی ۲۰‌ تا ۲۹ هزار قرار داشته و سابقه ازدواج ندارند. آذربایجان‌شرقی در طلاق هم جزو استان‌های پیشتاز کشور است و استان با جوانانی مواجه است که پس از ازدواج از همسران خود طلاق گرفتند و دوباره ازدواج نکردند و عده قابل توجه دیگر هم به دلیل فوت همسر، مجرد هستند. 

,

دهه شصتی‌ها به سن 29تا حدود40سال رسیده اند. دهه‌ای با بیشترین نرخ طلاق، کمترین نرخ ازدواج و باروری و البته بالاترین رقم بیکاری!  آذربایجان‌شرقی تا 20سال آینده با سونامی‌زنان سالمند تنها و بدون درآمدی مواجه می‌شود که برای حمایت از آنها هیچ برنامه‌ای ندارد!

,

تامین اجتماعی و سالمندان

, تامین اجتماعی و سالمندان,

آذربایجان‌شرقی تا 20سال آینده به تعداد زیادی خانه‌های سالمندان و خدمات اجتماعی، رفاهی و حمایتی مناسب برای این گروه سنی نیاز دارد. زنان و مردان سالمند بدون خانواده و تنهایی که درآمد کافی ندارند، موجی از آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی را برای استان به همراه دارند که نه تنها توسعه پایدار آذربایجان‌شرقی را تحت الشعاع قرار می‌دهند که نسخه تولیدناخالص داخلی آن را نیز می‌پیچند. استان آذربایجان‌شرقی حدود بیست مجموعه اقامتی سالمندان در قالب بخش‌های خصوصی، خیریه‌ای و هیئت امنایی دارد که جمعیت این مراکز از ۳۰ نفر تا ۴۰۰ نفر برآورد می‌شود و پرجمعیت‌ترین آنها مرکز خوبان واقع در میدان شهید فهمیده به سمت  باغمیشه در تبریز است. باتوجه به وضعیت درآمدی سالمندان، آذربایجان‌شرقی به مراکز اقامتی خیریه و هیئت امنایی سالمندان نیاز مبرم دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه