اخبار داغ

به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه (س)به قم؛

جهان تشیع، پای درس بانوی مهربان قم/ هجرت پربرکتی که در حمایت از امام معصوم انجام شد

جهان تشیع، پای درس بانوی مهربان قم/ هجرت پربرکتی که در حمایت از امام معصوم انجام شد
مشاور فرهنگی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: هجرت می‌تواند اهداف بسیاری مانند مسائل عقیدتی، مذهبی، تاریخی، جغرافیایی، نظامی و امنیتی را دنبال کند؛ اما مهمترین دلیل هجرت خواهر گرانقدر امام رضا (ع) حمایت از امام زمان خود بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام صفر فلاحی در گفت‌وگو با  صبح قزوین؛ درباره‌ی برکات ورود حضرت معصومه (س) به قم اظهار کرد: بعد از شهادت امام موسی‌ کاظم (ع) در سال 183، امامت به حضرت رضا (ع) منتقل و ایشان امامت جامعه را عهده‌دار شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین؛,

وی افزود: با توجه به شرایط جامعه مامون امام هشتم را از مدینه به مرو یعنی خراسان امروزی تبعید کرد و حدود یک سال بعد حضرت معصومه (س) با تعدادی از برادران و دوستداران از مدینه به ایران هجرت کردند. این هجرت جزو مهمترین و سرنوشت‌سازترین هجرت‌های تاریخ اسلام به شمار می‌رود.

,


مشاور فرهنگی تولیت آستان حضرت معصومه(س) اذعان کرد: تاریخ، هجرت‌های متفاوتی را به چشم خود دیده که بنا به شرایط زمان دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد. نقل مکان حضرت احمد بن موسی (ع) برادر امام رضا (ع) به همراه خانواده نیز هجرت محسوب می‌شود.

,
,


فلاحی تصریح کرد: هجرت می‌تواند اهداف بسیاری مانند مسائل عقیدتی، مذهبی، تاریخی، جغرافیایی، نظامی و امنیتی را دنبال کند؛ اما مهمترین دلیل هجرت خواهر گرانقدر امام رضا (ع) حمایت از امام زمان خود بود که این هجرت، حمایت از امام معصوم را نیز به عنوان یک مسئله مهم به ما نشان می‌دهد.

,
,


وی ادامه داد: هجرت فاطمه‌ی معصومه (س) از مدینه به خراسان و با هدف حمایت از امام زمان خود را می‌توان آغاز یک حرکت انقلابی معنا کرد، زیرا هجرت ایشان اسباب ترویج تشیع و معرفی اهل‌بیت (ع) شد.

,
,


این کارشناس مذهبی بیان کرد: سادات و فرزندان امیرالمومنین (ع) مبلغین قرآن و افکار اهل بیت (ع) بودند و با رفتار و کردار نیکوی خود حقیقت دین را برای مردم مطرح می‌کردند، حضرت معصومه (س) نیز که خود پرورش یافته این مکتب و از فرزندان معصومین (ع) بودند تاثیر خود را به عنوان یک مبلغ به خوبی برای ایرانیان ایفا کردند.

,
,


وی افزود: هجرت آن حضرت به قم موجب شد حقیقت دین برای مردم بیشتر آشکار شود و سطح دانش و فرهنگ مردم منطقه از برکت حضور ایشان ارتقا پیدا کند.

,
,


این مشاور بیان کرد: از برکات حضور حضرت در قم می‌توان به رونق، ارتقا و گسترش سطح مساجد و مدارس حوزوی نام برد، همچنین وجود ایشان را می‌توان دلیل گسترش فضاهای عام‌المنفعه دانست.

,
,


وی ادامه داد: با ورود حضرت معصومه (س) به مرکز ایران جغرافیای اسلام گسترش پیدا کرد، شیعیان و دوستداران از گوشه و کنار ایران برای بهره مندی از برکت وجود ایشان به دیدارشان آمدند و در مدت ۱۷روز استقرار این بانو، عالمان و بزرگان قم همچون "موسی خبرز" پای مکتب علمی و مذهبی حضرت نشستند.

,
,


این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: بعد از رحلت این بانو مقبره‌ای در میان باغ‌ برای ایشان ساخته شد و با گذشت زمان عالمان، دوستداران و دانش‌پژوهان علوم اسلامی برای برپایی مکاتب، کرسی‌های علمی و مذهبی و شنیدن احادیث و روایات در کنار مقبره گردهم می‌آمدند، این مسئله با گذشت زمان مکان‌های اطراف حرم را به بزرگترین مکاتب علمی و مذهبی جهان تبدیل کرد.

,
,

قم از گذشته مورد لطف ائمه اطهار بود

, قم از گذشته مورد لطف ائمه اطهار بود,

وی ادامه داد: در ابتدا شهرهای زیارتی از امکانات کنونی برخوردار نبوده و افراد کمتری از زیارت مکان‌هایی مانند کربلا و نجف بهرمند می‌شدند، همچنین دشمنی دشمنان اهل بیت و جنگ‌ها مانع بزرگی برای تشکیل مکاتب مذهبی بود؛ اما با گذشت زمان شهر نجف مکتب عالمان شد و شهر قم نیز به برکت حضور فاطمه معصومه (س) جزو مکان‌های مذهبی و علمی محسوب شد.

,


فلاحی افزود: ورود حضرت به قم باعث هجرت بسیاری از شیعیان و عالمان به این شهر شد که در راس‌ این تغییرات مدارس علمی رونق پیدا کرده و فضای ترویج علوم آل ‌پیامبر فراهم شد. همچنین فرهنگ‌ اسلامی در این دوره فرهنگ‌های بومی و ایرانی را به مسیری اسلامی سوق داد.

,
,


مشاور فرهنگی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) ابراز کرد: استان قم از گذشته مورد لطف ائمه اطهار بود و احادیثی از امام صادق (ع) به تبدیل شدن این شهر به مرکز تشیع و مذهب دلالت داشت، همچنین قم پیش از ورود حضرت مکان شیعیان اشعری و محلی برای تشکیل کرسی‌های مذهبی بود؛ اما تبدیل قم به شهری جهانی برای تشکیل مکاتب مذهبی از برکات حضور ایشان بود.

,
,


وی درباره‌ی پیشینه‌ی تاریخی شهر مقدس قم عنوان کرد: سال ۲۳ هجری قمری شهر قم به‌دست مسلمانان فتح شد و در سال ۸۳ هجری قمری شیعیان اشعری یمنی به این منطقه هجرت کردند، عالمانی چون سعیدبن جبیر اولین گردنشین‌های مذهبی را به پا کردند و شیوه‌ی زندگی امیرالمومنین (ع) و اهل بیت را برای مردم بازگو میکردند، این مکاتب کوچک تربیتی آغازی برای شکل‌گیری بزرگترین مکاتب اعتقادی جهان شد.

,
,


فلاحی تاکید کرد: حضور حضرت معصومه (س) به این مکان کوچک مذهبی دوام و قوام بخشید و موجب گسترش و رونق علوم آل پیامبر شد؛ وجود حضرت در این شهر مانند چراغی بود که توانست راه معنوی را برای مردم مشخص کند.

,
,


وی در ادامه گفت: برکت حضور این بانوی مطهر تغییر و تحولاتی را به همراه داشت، تغییر موقیت جغرافیایی شهر قم از باغ باوران به سوی جنوب غربی، توجه بیشتر عالمان و بزرگان به این شهر و شکل‌گیری مدارس، مساجد و کتابخانه‌های بزرگ، تبدیل قم به شهر مذهبی و قطب مسائل فرهنگی و معنوی، فراهم شدن زمینه‌ی وقف و نذر مردم برای گسترش و ترویج اسلام و همچنین تبدیل شدن این محل زیارتی به مکان عبادت و تدریس علوم الهی نمونه هایی از این برکات است.

,
,


فلاحی بیان کرد: امروزه شهر قم میزبان بسیاری از دانش‌پژوهان، عالمان و دانشجویان سراسر ایران و جهان است و دانشجویان ۱۰۰ کشور جهان برای کسب علم و معرفت در این شهر پای مکاتب تربیتی و علمی نشسته‌اند، از سوی دیگر این مکان مذهبی زیارتگاهی عظیم برای حضور تمام مردم جهان است.

,
,


وی با توجه به سخنان رهبر انقلاب اذعان کرد: طبق سخنان ایشان حرم حضرت معصومه (س) محور حوزه‌ی علمیه‌ی قم است و ما باید گردهم‌ جمع شویم تا از برکات وجودی ایشان بیشترین بهره را ببریم.

,
,


مشاور فرهنگی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در پایان گفت: بزرگت‌ترین کرامت وجودی حضرت معصومه(س) الگو قرار گرفتن آن حضرت به عنوان چراغ هدایت برای مردم و به ویژه بانوان این سرزمین است.
انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه