اخبار داغ

بررسی هورمون یائسگی و راههای درمان

بررسی هورمون  یائسگی و راههای درمان
یک کارشناس سلامت با اشاره به اینکه درمان کوتاه مدت هورمونی با مقدار پایین معمولا در کاهش علایم گرگرفتگی و اختلالت خواب در دوره میانسالی موثر است، گفت: برای شروع هورمون درمانی و استمرار آن باید مشاوره با پزشک انجام گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از شاخه طوبی، یائسگی بخش طبیعی از زندگی زنان و پایان همیشگی دوره‌های قاعد‌گی در یک زن است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, شاخه طوبی,

 این پیشامد در زنان مسن رخ می‌دهد، به  این دلیل که ساخت هورمون استروژن و پروژسترون در تخمدان‌های زن کاهش می‌یابد. این هورمون‌ها دوره‌های قاعد‌گی را در زنان تنظیم می کنند.

,

میانگین سن برای زنان در آخرین قاعد‌گی نزدیک 51 سال است.اما رخ‌دادن یائسگی هر زمانی بین 40 تا 59 سالگی طبیعی است.

,

در این خصوص آزاده علیزاده کار شناس سلامت در گفتگو با خبرنگار شاخه طوبی با توجه به اینکه هورمون درمانی در زنان یائسه به معنای جایگزین کردن هورمونهای طبیعی مترشحه از تخمدان با استفاده از قرصهای استروژن و پروژسترون است، اظهار کرد: یائسگی یک پدیده طبیعی در فرایند زندگی زنان است بنابراین لازم نیست برای به تاخیر انداختن یائسگی در همه خانمها درمان هورمونی انجام شود و به دلیل مضرات آن پزشکان در سالهای اخیر با احتیاط بیشتری آن را تجویز می کنند.

, آزاده علیزاده کار شناس سلامت , شاخه طوبی,

وی در ادامه افزود: برای استفاده از هورمون های درمانی جایگزین باید در مورد مزایا و مضرات آن و طول مدت مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید.

,

علیزاده با اشاره به اینکه درمان کوتاه مدت هورمونی با مقدار پایین معمولا در کاهش علایم گرگرفتگی و اختلالت خواب در دوره میانسالی موثر است، تصریح کرد: برای شروع هورمون درمانی و استمرار آن باید مشاوره با پزشک انجام گیرد.

,

به گفته این کارشناس سلامت، برای حفظ سلامتی و اطمینان از اینکه با انجام هورمون درمانی مشکلی پیش نمی آید؛ لازم است معاینه عمومی، معاینه لگنی، آزمایش چربی خون؛ پاپ اسمیر ( آزمایش تشخیص سرطان دهانه رحم) و ماموگرافی ( آزمایش تشخیص سرطان پستان) انجام شود. بنابراین حتما به پزشک مراجعه کنید و اقدامات گفته شده را انجام دهید.

,

علیزاده رفع گرگرفتگی و اختلال خواب، افزایش میل جنسی، پیشگیری از چروک پوست و استحکام استخوانها را از علائم هورمون درمانی عنوان کرد و گفت: خطر ابتلا به سرطان سینه و رحم، بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی از عوارض مهم هورمنون درمانی است و فقط در موارد خاص از آن استفاده می شود.

,

این کارشناس سلامت با بیان اینکه یائسگی بیماری نیست، گفت: معمولا به درمان های پزشکی نیاز ندارد چراکه در اغلب موارد و بدون درمان، علایم و نشانه های یائسگی با گذشت زمان از بین می رود.

,

وی در ادامه افزود: فقط زنانی که با گذشت زمان حالشان بهتر نشده است و یا علایم آنها غیرقابل تحمل بوده و آنهایی که دچار یائسگی زودرس شده اند به درمان نیاز دارند.

,

به گفته این کارشناس سلامت؛ یکی از درمانهای طبیعی برای کاهش علایم و عوارض یائسگی، استفاده از موادی است که در بدن زنان شبیه مورمون جنسی زنانه ( استروژن) عمل می کنند که در اصطلاح به آنها فیتواستروژن گفته می شود.

,

وی همچنین خاطرنشان کرد: موادی که حاوی فیتواستروژنی هستند شامل: دانه سویا، عدس، نخود، شبدر قرمز، دانه کتان، غلات، سبزی ها، میوه ها، تخم آفتابگردان و جوانه لوبیا است.

,

علیزاده با اشاره به اینکه این مواد ممکن است در بدن مثل هورمون استروژن ضعیف عمل کنند، بیان کرد: بیشترین تاثیر گزارش شده تاثیر پروتئین سویا بر کاهش سطح چربی خون توصیه می شودکه این مقدار شامل مصرف روزانه یک سوم فنجان سویای پخته یا برشته می باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه