اخبار داغ

حال و هوای مردم مشگین شهر در ایام ماه محرم

حال و هوای مردم مشگین شهر در ایام ماه محرم
مردم شهرستان مشگین شهر از چند روز قبل از رسیدن این ماه معنوی با برپا داشتن پرچم‌های عزاداری در درب منازل، مساجد، تکایا، محله‌ها و کوی و برزن خود راآماده استقبال از ماه پیروزی خون بر شمشیر می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مشکین رسا، گام های محرم ناگریز از رسیدن به سر منزل تاسوعا و عاشورای حسینی است. محرم که با نام حسین (ع) پیوند خورده و هر یک از ایامش فکرها و دل ها را متوجه روزی می کند که بزرگترین مصائب دنیا را به همراه دارد و با تاملی در چگونگی حوادثی که آن زمان در کربلا اتفاق افتاد اشک غم را در سوگ برترین انسان های عالم جاری می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشکین رسا, .,


ماه محرم برای مردم مشگین شهر حال و هوای دیگری دارد، حال و هوایی آمیخته با سوگواری سالار شهیدان که از سده های پیش تاکنون ارادت خود را به او نشان داده اند. در این ماه حتی تا پاسی از نیمه شب خیابان ها و مساجد و تکایا شاهد حضور گسترده مردم عزادار هستند و مردم این شهرستان قبل از فرا رسیدن ماه محرم با پرپایی مراسم سنتی به استقبال عزای حسینی رفته و با این مراسمات ارادت خود را به مولایشان نشان می دهند.

,
,

 

,

شور و شعور مردم مشگین شهر برای ورود به ماه محرم و سلام به امام حسین (ع) از همین روزهای پایانی ماه ذی‌الحجه با حضور در خیابان ها که تا پاسی از شب در حالی که لباس سیاه بر تن کرده و به شکل سنتی عزاداری می‌کنند یاد و خاطره سرور شهیدان امام حسین (ع) و 72 تن از یارانش را گرامی می‌دارند مشاهده می‌شود، مردم مشگین شهر در این ایام آمادگی لازم برای اجرای برنامه‌های مختلفی همچون شبیه خوانی، شاخصی، دستجات عزاداری و ...  را دارند.

,

 

,

وقتی ماه محرم نزدیک می شود حال و هوایی عزاداری و شور و شعور حسینی و زینبی در مشگین شهر  برپاست و مردم این شهرستان از چند روز قبل از رسیدن این ماه معنوی با برپا داشتن پرچم‌های عزاداری در درب منازل، مساجد، تکایا، محله‌ها و کوی و برزن خود راآماده استقبال از ماه پیروزی خون بر شمشیر می کنند.

, .,


شاخصی نیز یکی از این مراسمات عزاداری است، که از کلمه شاه حسین برگرفته شده که در این مراسم عزاداران در حالی که شاه حسین، وای حسین می‌گویند دست در دست هم داده و به صورت زنجیره‌وار مراسم عزاداری را برپا می‌کنند. این مراسم سنتی معمولاً تا روز طشت گذاری اجرا می شود و بعد از آن عزاداری رسمیت پیدا می کند.

,
,

 

,

در این مراسم که با اجتماع عزادران از جلوی مسجد جامع شهر آغاز شده عزاداران در حالی که دست‌های خود را به هم گره کرده  اند با ندا دادن «شاه حسین وای حسین» در سطح شهر به راه افتاده و در خیابان‌های اصلی این شهر به عزاداری می پردازند، همچنین در این مراسم عزاداران به زبان محلی فریاد می کنند که « ای مردم با خبر باشید که عزای حسینی در راه است و لباس ماتم بر تن کنید».

,

 

,

 این مراسم با استقبال گسترده مردم مواجه شده و تا ساعاتی از شب نیز ادامه می یابد.

, .,

 

,

 در این آیین عزاداران با تشکیل حلقه‌های انسانی به نشانه اتحاد و همدلی با قرائت اشعار حماسی و انجام حرکات خاصی به عزاداری پرداخته و عشق و ارادت خود به اهل بیت عصمت و طهارت نشان می‌دهند.

, .,

 

,

همه ساله اهالی مشگین‌شهر با برگزاری این آیین سنتی به استقبال ماه محرم می‌روند و در حالی که مشعل‌هایی را به دست گرفته‌اند با سر دادن شعارهای مذهبی در رسای شهیدان کربلا عزاداری کرده و اشک ماتم می‌ریزند. بسیاری از اهالی این شهر که تماشاگر این آیین سنتی هستند نیز با پخش نذورات خود از عزاداران استقبال کرده و بین آنها خرما و شیرکاکائو توزیع می‌کنند.

,

 

,

علاوه بر این مراسم و عزاداری برای امام  حسین ( ع ) و شهدای کربلا در بیشتر روستا های طابعه این شهرستان نیز رواج دارد . در روستاها یک هفته قبل از ماه محرم طی مراسم خاصی مساجد را تمیز و غباررویی و در میدان جلو مسجد « علم سیاه » ( حسین علمی ) نصب می کنند.

,

 

,

مردم از اول ماه محرم در مساجد جمع شده و به عزاداری ، نوحه خوانی و روضه خوانی می پردازند.

,

 

,

 هر روز روحانی و مداح محله دو مرتبه بعد از ظهر و بعد از شام در مسجد روضه می خواند و بعد از آن مراسم نوحه خوانی، زنجیر زنی و سینه زنی برگزار می گردد . بعد از ظهرها نیز دستجات زنجیر زنی ، سینه زنی و شاخصی در حیاط مسجد جامع تشکیل می گردد و به دور علم حلقه می زنند و عزاداری می کنند.

,

 

,

اهالی این شهرستان به دلیل ارادت خاص خود به ساحت حضرت ابوالفضل العباس (ع) هرساله در روز نهم ماه محرم به عزاداری دسته جمعی می پردازند که این کار با استقبال خیل عظیمی از مردم این شهرستان روبرو می شود و مراسم عزاداری در روز های تاسوعا و عاشورا حسینی به اوج خود می رسد. مراسم شبیه خوانی نیز در روز عاشورا مرسوم است در روز عاشورا عزاداران جهت قبولی حاجاتشان به علم امام حسین (ع) و پرچم حضرت ابوالفضل العباس (ع) نذر می بندند و هر کس در حد توان احسان و اطعام می دهد. بعد از ختم عزاداری ، علم جلو مسجد تا اربعین حسینی همان طوری می ماند و در اربعین حسینی مراسم عزاداری و شبیه خوانی برگزار می شود.

,

 

,

براساس اظهارات گذشتگان در زمان های گذشته که وسیله برقی وجود نداشت مردم با روشن کردن مشعل هایی مسیر حرکت دستجات عزاداری را روشن می کردند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از مشعل به فراموشی سپرده شده است و دستجات عزاداری زیر چراغ تیر های برق برگزار می شود.

,

 

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه