اخبار داغ

اجرای مراسم پامنبری در شاهرود

اجرای مراسم پامنبری در شاهرود
پامنبری در شاهرود که از قدیم مرسوم است مقدمه یا پیش درآمدی برای تجمع و آمادگی مجلس برای استماع وعظ و سخن رانی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از  نسل شاهوار از اولین روز ماه محرم و در اغلب مساجد، تکایا و حسینیه های شهر و در روستاها پس از آوای ملکوتی اذان و برپایی فریضه نماز صبح یا کمی دیرتر قبل از شروع روضه خوانی پامنبری اجرا می شود.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, نسل شاهوار ,

پامنبری در شاهرود که از قدیم مرسوم است معنی خاص خودش را دارد. در تعریف آن می توان گفت مقدمه یا پیش درآمدی برای تجمع و آمادگی مجلس برای استماع وعظ و سخن رانی است.

,

چگونگی اجرای آن از این قرار است که معمولا دو یا سه نفر از ریش سفیدان، پیش کسوتان و خدام تکیه یا حسینیه در مقابل یا کنار منبر می نشینند و اشعاری را در رابطه با وقایع جانسوز کربلا و امام حسین (ع) با نوایی مخصوص و موزون می خوانند و سایر خدام و بعضی از حاضران نیز دایره وار در دو طرف نشسته با آنان همراهی نموده و در جایی که لازم باشد جواب می دهند.

,

این نوع پا منبری منحصر به خود شاهرود و با اندک تفاوتی در روستاهای اطراف در دهه عاشورا و دهه آخر صفر برگزار می شود.

,

امروزه برای اجرای این مراسم از بلندگو و وسایل صوتی پیشرفته نیز استفاده می شود.

,

در فاصله اجرای پا منبری، کم کم مدعوین جمع می شوند و به وسیله خادمین با چای پذیرایی می گردند.

,

در محرم و صفر بیش از دیگر ماه ها در مجالس خصوصا در شاهرود و حومه چای مصرف می شود. اغلب در تکیه های شاهرود و بسطام هنوز هم از وسایل چایخوری قدیم مانند سماورهای بزرگ زغالی، استکان و نعلبکی، پیش دستی یا زیراستکانی و در مجموع به اصطلاح چای قندپهلو استفاده می کنند.

,

در کنار سماور زغالی سینی های روی هم چیده شده استکان و نعلبکی و منقل نسبتا بزرگی با زغال های افروخته و پنهان در زیر خاکستر که چند قوری بزرگ چینی چای یکرنگ روی آن می گذارند و دیگر وسایل پای سماور که اکثر از نوع برنجی و مربوط به زمان قدیم است و نوشیدن چای را دلچسب تر می نماید.

,

انتهای پیام/ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه