اخبار داغ

گزارشی از آیین محرم در لرستان؛

روایت درستی یا نادرستی سنت چهل منبر

روایت درستی یا نادرستی سنت چهل منبر
مسئول انجمن آیین سنتی لرستان گفت: چهل منبر این مسیری که پیدا کرده غلط است و این در طول دهه های اخیر به این سمت و سو آمده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از خبرافلاک،مراسم عزاداری مردم خرم آباد  در دهه ی اول محرم به شیوه سنتی ومحلی از دیرباز به یادگار مانده است وهم اکنون نیز به همان صورت برگزار می شود. ایمان وعشق مردم این دیار در برگزاری مراسم عزاداری ستودنی است و هر بیننده ای که نظاره گر این مراسم باشد ناخودآگاه جذب آن می شود.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, خبرافلاک,

یکی از سنت هایی که خاص مردم لرستان است، آیین چهل منبر است؛این مراسم در نهمین روز از ماه محرم "صبح روز تاسوعا" در محله ی "باغ دختران خرم آباد" توسط زنان ودختران با شیوه خاصی برگزار می شود.

,

چهل منبر در خرم آباد/

, چهل منبر در خرم آباد/,

زنان و دختران به یاد مصیبت ها و سختی هایی که حضرت زینب(س) در مسیر اسارتشان از کربلا تا شام کشیده اند،با پای برهنه ،صورت های پوشیده با نقاب و با شمع هایی که در دستشان است به سمت خانه هایی که در آن ها شمع روشن است حرکت می کنند؛ در طول مسیرمی بایست سکوت کنند و با کسی حرف نزنند و تنها با ذکرو صلوات  خواسته و حاجت خود را از خداوند طلب کنند.

,

این که این سنت از چه زمانی مرسوم وباب شده است معلوم نیست؛ کسی سند تاریخی آن را نمی داند و از قدیم الایام وجود داشته است.

,

آن چه که در چندسال اخیر شاهد آن هستیم این است که این مراسم از سوی کارشناسان مذهبی مورد نقد قرار گرفته است از جمله ی این انتقادات این است که این مراسم ریشه ی مذهبی ندارد ونوعی بدعت در دین است،کسانی که در این مراسم شرکت می کنند مورد سوء استفاده ی برخی از افراد سودجو قرار می گیرند. مراسم در منطقه ای برگزار می شود که از نظر بهداشتی و اخلاقی امنیت ندارد ؛چون زنان ودختران  پابرهنه در این مراسم شرکت می کنند ممکن است برای آن ها مشکل پیش بیاید و پایشان آسیب ببیند و همچنین آنان از چادر و روبند استفاده می کنند و احتمال دارد که آقایان سودجو نیز خود را به شکل خانم ها در آورند و از این طریق برای خانم ها مزاحمت ایجاد نمایند.

,

چهل منبر در خرم آباد1

, چهل منبر در خرم آباد1,

بهزاد پاکدل؛مسئول انجمن آیین سنتی لرستان در خصوص آسیب های وارد شده به آیین عزاداری به خبرافلاک گفت:مشکل امروز جامعه ما  عدم شناخت و آگاهی از ریشه آیین  و فرهنگ های اصیل است  الان بیش از 90 درصد عزاداری های ما ابزاری  است که هیچ کدام تداعی کننده روز عاشورا نیست.  

, خبرافلاک,

این کارشناس آیین سنتی لرستان با اشاره به خرافی شدن بسیاری از آیین سنتی گفت: فرهنگ هایی که ماداریم گاها خرافی اند  که باید کارشناسان آیین مذهبی با کار پژوهشی بررسی کنند و آن ها را مشخص کنند  مثلا بعضی از آیین خرافی است و باید حذف شوند؛بعضی از آیین مسیرشان عوض شده و اشتباه رفته اند که باید آسیب شناسی شوند.

,

پاکدل با بیان این که این سمت و سویی که الان چهل منبر پیدا کرده غلط است ادامه داد: چهل منبر این مسیری که پیدا کرده غلط است  و این در طول دهه های اخیر  به این سمت و سو آمده است باید بررسی کرد که فلسفه و اصل چهل منبر برای چه بوده است.

,

وی اظهار کرد: چیزی به نام چهل منبرالان باب شده است  آن موقع هرکسی روضه داشت مثل الان نبود که  با نوار و پخش نوحه و مداحی اعلام کنند که الان وقت روضه است بلکه هر خانه ای که روضه داشت یک تکه پارچه مشکی را جلوی خانه نصب می کرد و ساعات شروع روضه  هم مشخص نبود بلکه چراغ  را درجلوی خانه روشن می کردند و روشن بودن چراغ  یعنی روشن بودن منبر امام حسین(ع) در آن خانه است و موقعی هم که خاموش می شد همه می دانستند که دیگر مراسم روضه این خانه تمام شده است که متاسفانه الان این طور نیست.

,

چهل منبر در خرم آباد3

, چهل منبر در خرم آباد3,

وی  عمده ترین آسیب آیین خرافی را ناشی از عدم شناخت ماهیت اصیل آن آیین دانست و بیان کرد: خیلی از آیین خرافی نیستند اما چرا  خرافی می شوند چون ما  با ریشه آن آیین آشنایی نداریم  چهل منبر  که بعضی می گویند خرافی است و بعضی دیگر خرافی بودن آن را انکار می کننددر واقع  ما نباید خیلی راحت  بگوییم خرافی است یا خیر؛

,

پاکدل افزود:  باید ابتدا پژوهش کنیم که چرا روز اول شمع روشن کرده اند دلیل آن را واکاوی کنیم  وقتی به فرهنگ آن رسیدیم متوجه می شویم که چهل منبری  که الان  به این شکل و شمایل اجرا می شود لهو است  ولی اصل  منظور  از شمع روشن کردن  در جلو خانه ای که روضه داشته لهو نیست و آن اصل است و خرافی نبوده  چراکه فلسفه و منطقی داشته است.

,

حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین مرادی از کارشناسان مذهبی در خصوص آیین چهل منبر به خبرافلاک گفت: این مراسم سند شرعی ندارد وهیچ روایت و سندتاریخی که اهل بیت (ع) دستور آن را داده یا تایید کرده باشند وجود ندارد و از طرف دیگر عقل هم این طور مراسمی را تایید نمی کند.

, خبرافلاک,

وی افزود: بعضی از مراسم ها هستند که بهانه دست دشمن می دهند مثل قمه زنی خیلی ها می گویند قمه زنی  برای حضرت اباعبدالله (ع) است اما دشمن می گوید شیعه مرض خود آزاری دارد چهل منبر هم از این قبیل است شاید نیت مردم خالصانه باشد اما غافل اند و بهانه دست دشمن می دهند که  مذهب شیعه را تضعیف کنند.

,

چهل منبر در خرم آباد7

, چهل منبر در خرم آباد7,

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این که متاسفانه این مراسم عمومیت ندارد و در سطح  کشور وجود ندارد؛اظهار کرد:ما از اهل بیت (ع) دستور داریم کارهایی که باعث سست شدن شیعه می شود را انجام ندهیم.

,

مرادی در خصوص راهکار آسیب شناسی این مراسم گفت: صداوسیما در این زمینه خیلی می تواند اطلاع رسانی کنند و مردم را با واقعیات آشنا کنند. ما در روایات داریم  که انسان باید احکام و مسائل دینی را یاد بگیرد بنابراین مردم باید از کسانی که در این زمینه صاحب نظر هستند بپرسند که اطلاع پیدا کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه