اخبار داغ

نگاهی به آیین‌های سنتی روز عاشورا در شهر مریانج/

تجلی عاشورای حسینی در مریانج، شهری کوچک با دل‌هایی بزرگ

تجلی عاشورای حسینی در مریانج، شهری کوچک با دل‌هایی بزرگ
محرم بار دیگر از راه رسید؛ با همه شور و شکوه و غربت همیشگی‌اش. محرم بار دیگر از راه رسید و شهر یک‌پارچه رخت عزا پوشید و در سوگ سید و سالار شهیدان، زانوی غم بغل کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از پایگاه خبری تحلیل نافع،  محرم که اوج شکوه و جلالش را در دهمین روز و عاشورایش به نمایش می‌گذارد؛ از دیرباز در بین ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و هر شهر و دیار به سبک و آیینی، عزاداری دهه اول محرم را برپا می‌کند. در حقیقت عاشورا با تار و پود فرهنگ مردم ایران زمین گره خورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیل نافع,

عزاداری دهه نخست محرم به ویژه روز عاشورا در شهر مریانج، شهری با هزاران دل‌های عاشق و شیدای حسین(ع) نیز از حال و هوای ویژه‌ و منحصر به فردی برخوردار است؛ به‌طوری که از قدیم، زبانزد خاص و عام بوده و بسیاری از افراد را از شهرها و استان‌های اطراف نظیر همدان، زنجان و تهران به تماشای خود می‌کشاند.

,

این شهر که از نظر روحیه مذهبی، تدین و ولایت‌مداری از شهرت خاصی در استان همدان برخوردار است در 12 روز نخست محرم، یکپارچه شور و عزا می‌شود و بر سر هر کوی و برزن و بر درب همه خانه‌ها، پرچم‌های سبز و سیاه به نشانه سوگواری جلوه‌گری می‌کند.

,

اعتقادات مذهبی و ارادت به خاندان اهل بیت(ع) در این شهر تا اندازه‌ای است که مردم، 2 ماه محرم و صفر را به طور کامل مشکی پوشیده و از مصرف شیرینی خودداری می‌کنند.

,

عزاداری مردم مریانج از شب اول محرم آغاز شده و همه هیآت و دسته‌های عزاداری، مسیر حسینیه و تکیه خود تا مسجد جامع را به حالت سینه‌زنی و مرثیه‌خوانی پیموده و بازمی‌گردند. مرثیه‌های هر شب مخصوص یکی از شهدای کربلا از خاندان اهل بیت(ع) است و عزاداران همراه با نوحه‌خوان، دم می‌گیرند. همچنین در شب‌های آخر دهه به ویژه شب تاسوعا و عاشورا، این مسیر طولانی‌تر شده و تقریبا همه خیابان‌ها و محلات اصلی را در برمی‌گیرد.

,

حمل نعش شهدای کربلا در روز عاشورا

, حمل نعش شهدای کربلا در روز عاشورا, حمل نعش شهدای کربلا در روز عاشورا, حمل نعش شهدای کربلا در روز عاشورا,

در صبح عاشورا  نیز هیأت‌های حسینی در قالب دسته‌های منظم و مشکی‌پوش، هریک از مسیری شروع به عزاداری کرده و سپس مسیر بلوار اصلی، میدان شهید بهشتی، مسجد جامع و سپس خیابان‌های اصلی را به سمت محل هیأت می‌پیمایند.

,

در طول مسیر نیز مداحان اهل بیت(ع) با شور و نوای ویژه‌ای به خواندن اشعار و ابیاتی در رثای سید و سالار شهیدان و مصائب اهل بیت آن حضرت پرداخته و عزاداران، بر سر و سینه‌زنان با مرثیه‌خوانان همراهی می‌کنند.

,

همچنین در پیشاپیش هر دسته، علامتی حمل می‌شود که نوع تزیینات و شکل ظاهری آن برای اهالی، معرف نام هیأت است.

,

همچنین در این روز ، پیکرهایی بی‌سر به  عنوان "نعش" شهدای کربلا در داخل هیأت‌ها حمل می‌شود. افرادی که به عنوان نعش روی تابوت قرار می‌گیرند با اعتقادی خاص و براساس نذر، اقدام به این کار می‌کنند.

,

حمل خانچه نذری و حجله حضرت قاسم ‌بن الحسن(ع) نیز در ظهر عاشورا مرسوم بوده و افرادی که در محرم سال پیش نذر کرده و حاجت‌روا شده‌اند؛ سیب، نقل، پول یا هر چیز دیگری را که وسیله ادای نذر کرده‌اند برای توزیع بین عزاداران به خانچه می‌سپارند.

,

همچنین در روز عاشورا، گروهی با لباس‌های ویژه به نشانه لشکر جنیان که تقاضای کمک به سیدالشهدا(ع) را داشتند؛ در کنار دسته‌های عزاداری مریانج حاضر می‌شوند.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه