اخبار داغ

بررسی نگاه اصولگرایانه یا اصلاح طلبانه مردم آذربایجان غربی در 9 دوره مجلس

بررسی نگاه اصولگرایانه یا اصلاح طلبانه مردم آذربایجان غربی در 9 دوره مجلس
بررسی وضعیت نمایندگان ارومیه در ادوار مختلف مجلس حکایت از واقعیت هایی دارد که تحلیل آن مسیر روشنتری از انتخابات دور دهم را پیش روی فعالان سیاسی قرار می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از اروم نیوز از اذربایجان غربی؛ بیش از یک سال مانده به انتخابات مجلس دهم تنور انتخابات در ارومیه روشن شده و موضوع ترکیب و چینش کاندیداها نقل و نبات محافل سیاسی و اجتماعی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در این گزارش پیش رو به بررسی وضعیت سیاسی و تفکرات نمایندگان ارومیه در ادوار مختلف مجلس پرداخت می شود.

,

دور اول؛ حقیقت افشار و دو آیت الله راهی مجلس شدند/پدر زن قاضی پور در میان دوره به خانه ملت رفت

,

آیت الله غلامرضا حسنی، نماینده مردم ارومیه در دور اول مجلس شورای اسلامی که شاید یک از مردمی ترین چهره های سیاسی در استان به محسوب می شود، با عقایدی نزدیک به جریان اصولگرایی، در سال 58 راهی مجلس شد.

,

حسنی که بعدها امام جمعه ارومیه نیز شد با رای قریب به 77 درصدی روانه مجلس شد و به نوعی در مجلسی که هاشمی رفسنجانی ریاست آن را بر عهده داشت از مخالفین به حساب می آمد.

,

در آن برهه از زمان شاید بحث اصلاح طلبی و اصولگرایی در حد زیادی مطرح نبود و عقاید به قسمت های مخالف هم و یا موافق هم تقسیم بندی می شدند که مرحوم علی حقیقت افشار نیز از جمله سیاسیون خنثی در استان به حساب آمد، وی در دور اول مجلس شورای اسلامی نماینده مردم ارومیه بود.

,

اما مرحوم آیت الله سیدعلی اکبر غفاری (آیت الله قره باغی) از روحانیون خوشنام شهر ارومیه نیز در دور اول مجلس نماینده مردم ارومیه بود که بعدها به عنوان نماینده مردم استان در خبرگان رهبری نیز حاضر شد، غفاری پس از حضور در خبرگان رهبری همواره از سیاست دوری جست ولی نزدیکانش وی را همراه با عقایدی اصولگرایانه و پیرو خط امام و رهبری می خواندند.

,

حجت الاسلام حسن انزابی نیز نماینده مردم ارومیه در دور اول مجلس شورای اسلامی بود که شاید مهمرین شاخصه وی برای نسل امروزی ها رابطه داماد و پدرزنی اش با نادر قاضی پور باشد.

,

انزابی از سیاسیون برجسته آن زمان ارومیه بود که در آن برهه انتقادات بسیار سازنده ای را از وضعیت هزینه کرد بودجه داشت، با بررسی سوابق وی آنچه مشخص است قانونمداری و حرکت در مسیر ولایت فقیه مشخص است.

,

دور دوم و ظهور چهره های شاخص اصلاح طلب و اصولگرا

,

شاید با شروع دور دوم مجلس شورای اسلامی اصلاح طلب ترین چهره ارومیه ای حال حاضر، وارد مجلس شد، به جرأت می توان گفت: اگر جبهه اصلاحات اکنون شمایی در شهر ارومیه دارد مرهون علی عبدالعلی زاده است.

,

علی کامیار چهره شاخص اصولگرایان در دور دوم مجلس برای مقابله با عبدالعلی زاده ها وارد گود شد و از سوی مردم ارومیه راهی مجلس شد، شاید کمتر کسی فکر فکر می کرد که کامیار به آن چنان محبوبیتی در ارومیه برسد اما مردم ارومیه نشان دادند که نسبت به این جریان فکری اقبال زیادی دارند.

,

محمدعلی صاحب الزمانی نیز از روحانیون شناخته شده شهر ارومیه به سبب محبوبیت روحانیت در بین مردم و با تکیه بر پیروی از خط ولایت فقیه و رهبری راهی مجلس شد که بعدها بنا به دلایلی از سیاست کنار رفت. خط فکری وی دور ازجریان چپ مجلس بود.

,

دوره سوم؛عبدالعلی زاده دوباره راهی مجلس شد

,

در دور سوم مجلس همزمان با بلوغ سیاسی بیشتر مردم ارومیـه و تفکیک کامل نمایندگا وابسته به دو جریان غالب کشور، دو چهره شاخص اصولگرا و یک چهره اصلاح طلب را راهی مجلس شدند.

,

بیت اله جعفری لور که از انقلابیون شاخص و نزدیک به جریان اصولگرایی است به عنوان نماینده مردم ارومیه راهی مجلس شده بود تا رقیب خوبی برای عبدالعلی زاده باشد. جریان اصولگرایی در آن سال ها علی رغم دیگر استان ها در ارومیه طرفداران و چهره های خاص خود را داشت که حضور دونفر اصولگرا از سه نفر نماینده حاضر گواه این مدعاست.

,

دور چهارم؛ مردم ارومیه به اصلاحات بی اعتماد شد

,

دور چهارم مجلس شورای اسلامی با شگفتی هایی همراه بود که بی اعتنایی مردم ارومیه به جریانات اصلاحات از شاخص ترین آن ها بود. زوج کامیار و جعفری بار دیگر راهی مجلس شدند تا در کنار نصرت صمدزاده نمایندگان ارومیه در خانه ملت شوند در این دوره کامیار رکورد دار حضور در مجلس شد چراکه برا سومن دوره متوالی مورد اعتماد مردم ارومیه قرار گرفته بود.

,

دوره پنجم؛ اولین زن سیاست مدار ارومیه ای وارد مجلس میشود

,

با کلید خوردن رقابت برای راهیابی به دور پنجم مجلس، جریان اصلاح طلبی با نام های مختلفی وارد گود شد که حزب همبستگی یکی از این شاخه ها بود.

,

این جریان در ارومیه به خوبی مدیریت می شد تا اینکه شهربانو امانی که در دور چهارم موفق به کسب رای مردم نشده بود در مجلس حاضر شد.

,

امانی مددکار بهزیستی بود ولی با ارتباطات خوبی که داشت موفق به کسب رای مردم ارومیه شد.

,

علیرضا غنی زاده که به کارگزاران نزدیک بود نفر دوم از ارومیه شد که راهی مجلس گشت، غنی زاده بعدها از نزدیکان رفسنجانی لقب گرفت.

,

تفکرات وی نیز دور از جریان اصولگرایی بود.

,

محسن خادم عرب باغی نام دیگر نماینده مردم ارومیه در دور پنجم مجلس شورای اسلامی بود.

,

وی نیز با تفکراتی به دور از جریان اصولگرایی وارد مجلس شد، و به یکی از مدیران موفق اجرایی کشور بدل شد.

,

دوره ششم؛ دوره رویایی که هنوز هم عناصر اصلاحات آرزویش را دارند

,

وقتی روند کشور به سویی هدایت می شد که تفکرات اصولگرایی جایی در آن نداشته باشند، ارومیه نیز تحت این جو قرار گرفت و اتفاقات انتخاباتی به سمتی هدایت شد که ترکیبی یکدست اصلاح طلب روانه مجلس شود.

,

شهربانو امانی زنگنه، کریم فتاح پور موانه و سید محمود یکانلی به عنوان نمایندگان ارومیه راهی مجلس شدند، امانی که از دور قبل محبوبیت خوبی را همراه خود داشت توانست بازهم موفق ظاهر شود، کریم فتاح پور به عنوان اولین نماینده اکراد در ارومیه نیز رای قابل توجهی را کسب کرد و سیاست انتخاباتی با عقاید مذهبی اش را تلفیق و نتیجه ای بس خوب بدست آورد.

,

یکانلی نیز که از نیروهای حامی خاتمی در آن زمان بود با قرار گرفتن در کنار بزرگان اصلاح طلب شهر که برای خود برو بیایی بپا کرده بودند توانست کسب رای کند، کسانس که این روزها نقشی در جریانان سیاسی ندارند.

,

دوره هفتم؛ جهانگیرزاده وارد مجلس شد

,

اما در دور هفتم مجلس شورای اسلامی با ایجاد اختلاف در جبهه چپ، اصلاحطلبان در آذربایجان غربی نتوانستند به یک اجماع کلی برسند و در نهایت نیز مغلوب انتخابات شدند جهانگیرزاده، عباسپور و فتاحی راهی این دور از مجلس شدند.

,

با نگاهی کلی به این روند به نظر می رسید ترکیبی خوب روانه مجلس شده است چراکه عابد فتاحی بیش از فعالیت های سیاسی، اعتقادات مذهبی و البته قومیتی برایش مطرح بود و شاید بعدها به سمت اعتدال گرایش پیدا کرد.

,

جهانگیرزاده نیز که از نیروهای متعهد شهر ارومیه است با حمایت جبهه پیروان خط امام و رهبری موفق به کسب آرای مردم شد، جهانگیرزاده از اصولگرایان دو آتشه و با تعصب به حساب می آید، با انتخاب وی در این دوره فصل جدیدی از حرکت اصولگرایان در ارومیه آغاز شد.

,

عباسپور که علاوه بر ارومیه در دیگر شهرهای استان نیز مقبولیت داشت با نام کاندیدای مستقل در انتخابات شرکت کرده بود ولی گرایش فکری وی بسیار نزدیک به جریان اصولگرایی بود.

,

دور هشتم مجلس و خودنمایی اصولگرایان

,

با بازگشتی کوتاه به گذشته می توان دریافت که اگر اتحاد و همدلی در مجموعه ای ایجاد شود به طور حتم این مجموعه غالب پیکارها خواهد بود.

,

در دور هشتم مجلس شورای اسلامی اصولگرایان در ارومیه به اتحاد و همدلی خاصی رسیدند که نتیجه آن رسیدن سه نماینده این جریان به مجلس بود.

,

نادر قاضی پور، جواد جهانگیرزاده و حجت الاسلام سید سلمان ذاکر سه نماینده حاضر ارومیه در مجلس شورای اسلامی بودند که هر سه آن ها وابسته و معتقد به جریان اصولگرایی بودند.

,

ذاکر که با رای خوبی راهی مجلس شده بود محبوبیت خود را از حضور و خدمت به قشر پایین جامعه و به خصوص خانواده زاندانیان به دست آورده بود.

,

جهانگیرزاده هم که اعتقادات سیاسی و حضور موفقش در مجلس موجب شگفتی بسیاری شده بود به راحتی توانست رای اعتماد مردم را کسب کند، نادر قاضی پور نیز که ادبیات عامیانه اش زبانزد خاص و عام بود از همین طریق راهی مجلس شد و به زودی سوگلی مردم و مجلس لقب گرفت.

,

دور نهم؛ انتخابات تحت تاثیر فتنه 88 به سمت جریان ارزشی کشیده شد

,

جهانگیرزاده، قاضی پور و فتاحی که هرسه سابقه حضور در مجلس را داشتند روانه خانه ملت شدند.

,

انتخابات سال 90 تحت الشعاع جریانات فتنه 88 قرار داشت که مردم ارومیه از این آزمون سربلند بیرون آمدند.

,

نکته جالب در این انتخابات نفرات چهارم، پنجم و ششم انتخابات بود که بازیان و ذاکر و پناهی نام داشتند و همگی معتقد به جریان اصولگرایی بودند و این مسئله را میتوان در عملکرد دو جریان در اتفاقات سال 88 جست و جو کرد.

,

انتخابات مجلس دهم؛ انتخاباتی که خیلی سیاسی نیست

,

اما به عقیده نگارنده انتخابات مجلس دهم در شهر ارومیه تحت تاثیر عواملی فراتر از جریانات سیاسی راست و چپ و یا تفکرالت حزبی و گروهی برگزار میشود. البته به عقیده بسیاری از کارشناسان انتخابات ارومیه در ادوار گذشته نیز هیچ وقت سیاسی برگزار نشده و غالب فاتحانی که به مجلس راه یافتند موج سواران خوبی بودند.

,

پیشبینی نتایج انتخابات در سال 94 بدون آگاهی از لیست احساس "تکلیف کننده ها" امکان پذیر نخواهد بود، در واقع نتایج انتخابات مجلس در ارومیه بیشتر از آن که به گروه ها و جریانات سیاسی متکی باشد از اشخاص و نام ها پرآوازه تاثیر می پذیرد.

,

با توجه به شرایط اجتماعی و رغبت عمومی مردم ارومیه نسبت به برخی اشخاص، احتمالا انتخابات مجلس دهم در این شهر فضای لازم برای جولان انتخاباتی دولت را ندارد و مردم به کسانی رای میدهند که نامشان پرآوازه تر و رفتارشان دلنشین تر باشد.

,

انتهای پیام/ه

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه