اخبار داغ

'گزارش اختصاصی بام ایران/

تیمچه حاج شهباز در انتظار تبدیل شدن به موزه فرش بیجار

تیمچه حاج شهباز در انتظار تبدیل شدن به موزه فرش بیجار
بیجار بام ایران-یکی از وعده های مسئولین جهت احیای فرش پولادین بیجار و جذب گردشگر،راه اندازی موزه فرش در تیمچه حاج شهباز است که تا کنون عملی نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانابه نقل از بام ایران، دیار کهن بیجار گروس با قدمت چند هزار ساله خود دارای آثار باستانی و فرهنگی متعددی می باشد که نشانگر هویت و تاریخ مردمان این دیار است و احیاء مجدد آنها کمک قابل توجهی به گردشگری و توریستی بودن این شهر می کند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, بام ایران, بام ایران, بام ایران,
 
,
یکی از این آثار تاریخی تیمچه حاج شهباز است که در قلب شهر واقع شده ، اما افسوس که خود بیجاریها نیز از دیدن آن در طی این سالها محروم بوده اند و کمتر کسی آن را به خوبی می شناسد.
,
 
,
این بنای تاریخی در مرکز شهر، و در حد فاصل خیابانهای اردلان و فاضل و راسته بازار قرار دارد.
,
 
,
 
,
این راسته بازار شامل یک راسته طولانی شمالی، جنوبی و تیمچه ای در شرق «تیمچه حاج شهباز» و سرای معروف به تیمچه امیر تومان که در حال حاضر اداره میراث فرهنگی شهرستان است قرار دارد.
,
 
,
در دو طرف راسته بازار کمتر حجره ای از بافت معماری قدیمی باقیست و اکثر آنها با تغییراتی اساسی بازسازی شده اند که نوع معماری آنها همانند سایر بازارهای ایران می باشد.
,
 
,
 
,
در ضلع شرقی راسته بازار تیمچه ای قرار دارد که درب ورودی آن چشم هر بیننده ای را خیره می نماید، اما به دلیل مرمت آن در طی این چندین سال به صورت سطحی نه از سر دلسوزی و رسیدگی یک میراث ماندگار در حال بازسازی است و آنگونه که باید و شاید است به مردم معرفی نشده .
,
 
,
, ,
 
,
این اثر معماری زیبا که بسان نگینی زیبا در قلب شهر خفته است دارای یک فضای سرپوشیده مرکزی است که حجره هایی پیرامون آن شکل گرفته است.
,
 
,
 
,
زیبای این تیمچه که برای هر بیننده ای خیره کننده است در نوع قوسها و کادر بندی و رسمی بندیهای که در سقف آن مورد استفاده قرار گرفته است ، می باشد.
,
 
,
 
,
به گفته پیشینیان این مکان تاریخی، باستانی در زمان قاجاریه دارای رونق خاصی بوده است.
,
 
,
 
,
یکی از وعده های مسئولین فرهنگی شهرستان که طی چندین سال هنوز به منصه ظهور نرسیده استفاده از تیمچه حاج شهباز به عنوان موزه فرش شهرستان بیجار است.
,
 
,
 
,
فرش پولادین بیجار این هنر دست ظریفکاران فرش باف بیجاری، از اهمیت زیادی برخوردار است و هنر دستی آن برکت سفره های بسیاری از خانواده های بیجاری و بالاخص در زمان های گذشته بوده است و البته این روزها نیز بخش زیادی از خانواده های بیجاری در مناطق شهری و روستایی همچنان به این کار مشغول هستند.
,
 
,
 
,
فرش بیجار که به سوغات و افتخار بام ایران شهرت یافته است، بافته شده دست بافندگان ماهری است که با آمیخته کردن هنر و احساس و همکاری چشم و دل و دست سرانگشتان خود آنچنان گره های ظریف و دل ربا و در عین حال دارای استحکام بر تار و پود این چله نقش می زنند که ظرافت و زیبایی آن و استحکامش موجب شهرت جهانی فرش بیجار شد.
,
 
,
 
,
فرش بیجار بنا به استحکام آن و به دلیل بافت دو گره و ماهرانه‌اش به فرش آهنین شهره یافته است، چنانکه هرچه از بافتش بگذرد نه تنها از ارزش آن کاسته نمی‌شود بلکه زیبایی و ارزشش صد چندان می‌شود.
,
 
,
 
,
یکی از مهم ترین وعده مسئولین در طی چند سال اخیر جهت احیای مجدد فرش بیجار،راه اندازی موزه فرش جهت جذب توریست و گردشگر به این شهرستان است که تا کنون هیچ اقدامی در خصوص آن صورت نگرفته.
,
 
,
 
,
همت مسئولین فرهنگ دوست شهرستان در احیای مجددا این مکان تاریخی و راه اندازی آن به عنوان موزه فرش سهم عظیمی در هویت بخشی فرهنگی تاریخی برای دیار بیجار گروس خواهد داشت و مهمتر از آن آگاهی دادن به شهروندان بیجاری علی الخصوص جوانان دیارمان موجب می گردد نسبت به هویت تاریخی خویش آشنا شوند.
,
 
,
 
,
با احیای مجدد این مکان تاریخی ، باستانی می توان زمینه احیاء فرش پولادین گروس را رونق داد و مکانی شایسته و در خورشان بیجار و بیجاری سامان داد که بتواند محل گذر تاجران، مهمانان و گردشگران باشد.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
انتهای پیام/پ
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه