اخبار داغ

پروژه قطار سنندج ـ‌ همدان به کندی پیش می‌رود؛

انتظار ۱۸ ساله کردستانی‌ها برای اتصال به شبکه ریلی

انتظار ۱۸ ساله کردستانی‌ها برای اتصال به شبکه ریلی
با وجود سایه سکوتی که این روز‌ها بر سر طرح راه آهن سنندج ـ همدان سایه انداخته است، نباید فراموش کرد که اجرای این طرح تا همین حالا هم توانسته امیدبخش باشد؛ چرا که شکافتن دل کوه و کمر‌های کردستان، همتی بلند می‌خواست که بخشی از آن عملی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، راه آهن «سنندج ـ تهران» از دغدغه‌های مهم مردم استان کردستان بوده و از دیرباز بخشی از مطالبات مردم و مسئولان استان بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

 پس از 18 سال چشم‌انتظاری، خطوط راه‌آهن سرانجام به استان کردستان هم رسید، اما این پروژه تا بهره‌برداری نهایی فاصله دارد و نیازمند اعتبار ویژه برای تکمیل است. پروژه راه‌آهن همدان - سنندج جزو پروژه‌های مصوب «مهر ماندگار» در سال۱۳۸۳ بود که فاز نخست آن از تهران به همدان در سال۱۳۹۶ افتتاح شد.

طول خط آهن تهران- همدان - سنندج حدود ۴۲۰کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌طول ۲۷۰کیلومتر، در سال۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱کیلومتر طول دارد. این فاز در ۳قطعه تعریف شد که حدود ۶۴کیلومتر آن دراستان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌است؛ پروژه مهمی که مسئول اجرا و عملیاتی کردن آن، شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است.

بحث راه و ایمنی برای تردد، از ضروریات زندگی در دنیای امروز است و کردستان از این لحاظ از میانگین کشوری پایین‌تر است اما طی چند سال اخیر و با همت مسوولان کشوری و استانی، اقدامات و پروژه‌های مهمی در دستور کار قرار گرفته است.

حالا راه آهن، زیرساختی که همواره آرزوی مردم کردستان بوده است، می‌تواند کمبودها در بخش‌های دیگر حمل و نقل را تا حدود زیادی جبران و دل مردم این خطه از ایران اسلامی را شاد کند.

برای اجرای طرح راه آهن همدان - سنندج تا سال ۱۳۹۷ فقط ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده بود اما طی چند سال اخیر حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال به آن تخصیص یافت که نشان از عزم حاکمیت برای به سرانجام رساندن این پروژه زیرساختی مهم داشت.

شناسنامه راه آهن همدان - سنندج

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۰ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود.

تاکنون برای این پروژه ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده و شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. این خط آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی ۱۰۰ درصد، روسازی ۶۸ درصد، ساختمان ۸۵ درصد و پیشرفت کلی طرح ۷۸ درصد است.

ظرفیت انتقال مسافر در سال۱۴۰۱، ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۵۰۰ هزار تن است که براساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

حداکثر سرعت طرح، در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.

از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

حالا که کار ریل‌گذاری پایان یافته و مسوولان، وعده بهره‌برداری از پروژه راه آهن همدان - سنندج را می دهند، این انتظار وجود دارد که با تلاش و جدیت دولتمردان و مسوولان در سطح استان و کشوری، این وعده در موعد مقرر محقق شود تا هم اعتماد مردم به دولت و نظام بیشتر و هم آرزوی چندین ساله مردم خطه کردستان برای استفاده از قطار، برآورده شود، ضمن اینکه با اتمام این پروژه مهم و حیاتی، شاهد توسعه جهشی در بخش‌های مختلف کردستان به ویژه حوزه اقتصادی باشیم.

حال باید منتظر ماند و دید که با وجود دولت دکتر رئیسی آیا مردم شاهد افتتاح این پروژه خواهند بود یا نه و بعد از دو دهه قول و وعده، این بار مردم منتظر تابلوی روزشمار برای این پروژه بزرگ و ملی هستند و مسئولان ارشد استان برای جلب رضایت مردم نسبت به نصب تابلوی روزشمار معکوس برای افتتاح این مگاپروژه اقدام کنند.

انتهای پیام/
,

 پس از 18 سال چشم‌انتظاری، خطوط راه‌آهن سرانجام به استان کردستان هم رسید، اما این پروژه تا بهره‌برداری نهایی فاصله دارد و نیازمند اعتبار ویژه برای تکمیل است. پروژه راه‌آهن همدان - سنندج جزو پروژه‌های مصوب «مهر ماندگار» در سال۱۳۸۳ بود که فاز نخست آن از تهران به همدان در سال۱۳۹۶ افتتاح شد.

,

طول خط آهن تهران- همدان - سنندج حدود ۴۲۰کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌طول ۲۷۰کیلومتر، در سال۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

,

مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱کیلومتر طول دارد. این فاز در ۳قطعه تعریف شد که حدود ۶۴کیلومتر آن دراستان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌است؛ پروژه مهمی که مسئول اجرا و عملیاتی کردن آن، شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است.

,

, ,

بحث راه و ایمنی برای تردد، از ضروریات زندگی در دنیای امروز است و کردستان از این لحاظ از میانگین کشوری پایین‌تر است اما طی چند سال اخیر و با همت مسوولان کشوری و استانی، اقدامات و پروژه‌های مهمی در دستور کار قرار گرفته است.

,

حالا راه آهن، زیرساختی که همواره آرزوی مردم کردستان بوده است، می‌تواند کمبودها در بخش‌های دیگر حمل و نقل را تا حدود زیادی جبران و دل مردم این خطه از ایران اسلامی را شاد کند.

,

برای اجرای طرح راه آهن همدان - سنندج تا سال ۱۳۹۷ فقط ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده بود اما طی چند سال اخیر حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال به آن تخصیص یافت که نشان از عزم حاکمیت برای به سرانجام رساندن این پروژه زیرساختی مهم داشت.

,

, ,

شناسنامه راه آهن همدان - سنندج

, شناسنامه راه آهن همدان - سنندج, شناسنامه راه آهن همدان - سنندج,

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۰ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود.

,

تاکنون برای این پروژه ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده و شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

,

طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. این خط آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

,

پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی ۱۰۰ درصد، روسازی ۶۸ درصد، ساختمان ۸۵ درصد و پیشرفت کلی طرح ۷۸ درصد است.

,

ظرفیت انتقال مسافر در سال۱۴۰۱، ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۵۰۰ هزار تن است که براساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

,

حداکثر سرعت طرح، در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.

,

از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

,

, ,

حالا که کار ریل‌گذاری پایان یافته و مسوولان، وعده بهره‌برداری از پروژه راه آهن همدان - سنندج را می دهند، این انتظار وجود دارد که با تلاش و جدیت دولتمردان و مسوولان در سطح استان و کشوری، این وعده در موعد مقرر محقق شود تا هم اعتماد مردم به دولت و نظام بیشتر و هم آرزوی چندین ساله مردم خطه کردستان برای استفاده از قطار، برآورده شود، ضمن اینکه با اتمام این پروژه مهم و حیاتی، شاهد توسعه جهشی در بخش‌های مختلف کردستان به ویژه حوزه اقتصادی باشیم.

,

حال باید منتظر ماند و دید که با وجود دولت دکتر رئیسی آیا مردم شاهد افتتاح این پروژه خواهند بود یا نه و بعد از دو دهه قول و وعده، این بار مردم منتظر تابلوی روزشمار برای این پروژه بزرگ و ملی هستند و مسئولان ارشد استان برای جلب رضایت مردم نسبت به نصب تابلوی روزشمار معکوس برای افتتاح این مگاپروژه اقدام کنند.

,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه