اخبار داغ

به بهانه آغاز سریال «یاغی»؛

جاده اقتباس این روزها از مسیر VODها می‌گذرد

جاده اقتباس این روزها از مسیر VODها می‌گذرد
محمد کارت پس از موفقیت درخشان خود با «شنای پروانه» حالا اولین سریال خود را با اقتباس از رمان «سالتو» به شبکه نمایش خانگی آورده تا ثابت کند ثبات این مسیر از جاده اقتباس می‌گذرد.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در سینما و تلویزیون علی رغم کارگردانی و بازی های خوب، اگر «فیلمنامه» به درستی نوشته نشده باشد، همه زحمات گروه به هدر می رود؛ با مرور فیلم های درخشان تاریخ سینما، به راحتی پای ادبیات و رمان های بی نظیر نویسندگان بزرگ دنیا به وسط ماجرا کشیده می شود. البته در سینمای ایران هم چنداثر به یادماندنی با اقتباس از رمان های مشهور به پرده سینماها آمده اند و در اذهان سینمادوستان ماندگار شده اند که می شود به «ناخدا خورشید، گاوخونی، سارا، میهمان مامان، خواهران غریب و شب های روشن» اشاره کرد. «قصه های مجید» کیومرث پوراحمد نیزکه همه به یاد دارند، از کتابی به همین نام نوشته «هوشنگ مرادی کرمانی» به اقتباس درآمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اما شاید بهانه نوشتن این گزارش انتشار نخستین قسمت از سریال «یاغی» جدیدترین ساخته محمد کارت باشد؛ سریالی که با برداشت از رمان «سالتو» نوشته مهدی افروزمنش کارگردانی شده است. محمد کارت که ابتدا با فیلم های کوتاه و مستندهای خودش جوایز زیادی به دست آورد، به یک باره همه را در جشنواره فیلم فجر و با اولین فیلم بلند سینمایی خود یعنی «شنای پروانه» شوکه کرد تا تحسین همه تماشاگران و منتقدان را به همراه داشته باشد.

,

حالا پس از موفقیت «شنای پروانه»، این کارگردان جوان به سراغ سریالی با همان فضای جنوب شهری و حاشیه نشینی در «یاغی» رفته است. نگارش فیلمنامه این سریال توسط پدرام پورامیری، حسین دوماری و محمد کارت انجام شده‌ است؛ این تیم تجربه نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «شنای پروانه» را نیز با یکدیگر در کارنامه خود دارد.

, .,

, , ,


«سالتو» رمانی اجتماعی با درون‌مایه‌های جنایی و معمایی است. حکایت مردمی است که در پستوی تاریک شهر زندگی می‌کنند، اما زنده نیستند. فشار زندگی و اختلاف طبقاتی دیگر رمقی برای این مردم باقی نگذاشته است. حتی اگر روزی یک ناجی افسانه‌ای پیدا شود که بخواهد در دنیای جدیدی را به رویشان باز کند، حتما یا منافع شخصی در کار است یا کینه‌جویی و انتقام. این کتاب داستانی مرموز و معمایی دارد.

,
, .,

علی شادمان در نقش «جاوید و یاغی جوان»، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی، امیر جعفری، نیکی کریمی، فرهاد اصلانی، آبان عسکری، مه لقا باقری، عباس جمشیدی فر برخی از بازیگران این سریال هستند که پخش آن به تازگی از شبکه نمایش خانگی و به صورت اختصاصی از فیلیمو آغاز شده است.

,

نوشتن از «یاغی» را به روزهای بعد واگذار می کنیم تا قسمت های دیگری از این سریال منتشر شود تا جریان نقد در مسیر درست تری هدایت شود.

,

اما پیش از «یاغی» محمد حسین مهدویان با سریال «زخم کاری» یک حضور پرحاشیه و جنجالی را در شبکه نمایش خانگی تجربه کرد؛ سریالی که به دلیل ممیزی های ساترا، جنس یازی ها و روایت مهدویان در روزهای پخش خود حسابی بر سر زبان ها افتاده بود. این سریال به تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان از کتاب «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی زاد و نمایشنامه مکبث شکسپیر اقتباس شده بود.

,

به نقل از مسئولان نشر چشمه پس از پخش قسمت نخست «زخم کاری»، فروش این کتاب با استقبال ویژه ای مواجه شد و چاپ چهارم کتاب «بیست زخم کاری» به پایان رسید و چاپ پنجم کتاب روانه بازار نشر شد.

, .,

, , ,

حالا مهدویان پس از تجربه این اقتباس، بار دیگر برای سریال جدید خود در شبکه نماش خانگی و به تهیه کنندگی تخت کشیان، به سراغ رمان دیگری رفته است؛ وی قرار است سریال «سرخِ سفید» را از اقتباس رمانی به همین نام نوشته مهدی یزدانی خرم کارگردانی کند و ابراهیم امینی، مهدی یزدانی‌خرم و علی حسام‌فر در حال نگارش فیلم‌نامه آن هستند.

, . ,

مهدی یزدانی خرم فارغ التحصیل زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران سال ها فعالیت روزنامه نگاری و نقد ادبی را در کارنامه خود دارد و شاید جوایز دومین کتابش یعنی «من منچستر یونایتد را دوست دارم» او را بیشتر رسانه ای کرد. «سرخ سفید» و «خون مرده» از آثار دیگر یزدانی خرم است که اولی توسط مهدویان قرار است به عنوان یک سریال سر از شبکه نمایش خانگی درآورد و دیگری توسط علی سرابی؛ علی سرتیپی به عنوان تهیه کننده با خرید حق ساخت نسخه خانگی رمان «خون خورده» قصد دارد یکی از رمان‌های معاصر ایران را در قالب پروژه‌ای بزرگ به دست مخاطبان سینما و سریال در ایران برساند.

, . ,

, , ,

علی سرابی کارگردان این اثر در عین حال به عنوان کتابخوان نسخه‌ صوتی این رمان نیز حضور داشته است. «خون‌خورده» قصه‌ پنج برادر است در سال‌های دهه‌ شصتِ ایران، از تهران تا اصفهان، از بیروت تا آبادان و از مشهد تا کلیسایی کوچک در محله‌ نارمک که ۲ روح بر صلیبِ لق‌اش نشسته‌اند... قصه‌ «برادران سوخته». برادرانی که گم شده‌اند.

, ., . ,

اما سریال تاریخی دیگری که در حال ساخت با اقتباس از یک رمان مشهور است، «سو و شون» به کارگردانی نرگس آبیار است که همچنان در حال فیلمبرداری است. آبیار بعد از چند فیلم موفق در سینمای ایران و انتخاب آخرین فیلمش «ابلق» به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره‌ی فیلم فجر، اولین سریال شبکه نمایش خانگی خود را با اقتباس از رمان «سووشون» سیمین دانشور جلوی دوربین برده و بهنوش طباطبایی قرار است نقش اول این سریال را بازی کند.

,

سووشون، اولین رمان سیمین دانشور است که سال ۱۳۴۸ منتشر شده و یکی از پرمخاطب ترین رمان های فارسی است و تا سال ۱۳۹۵ بیشتر از ۵۰۰ هزار نسخه از آن فروش رفته و به چند زبان ترجمه شده است .

, .,

, , ,

لوکیشن اصلی این سریال در عمارت «عفیف آباد» شهر شیراز قرار دارد که این اواخر اخبار آسیب به این عمارت حین فیلمبرداری، حاشیه هایی را متوجه این سریال کرده است؛ اما نرگس آبیار در پاسخ به این حاشیه ها در شبکه اجتماعی خود نوشت: «در رابطه با پروژه سووشون که بر اساس رمان شاخص سیمین دانشور شکل گرفته، لازم است که توضیحاتی را عنوان کنم. حدود یک سال پیش تصمیم گرفتم که فیلمنامه‌ای را بر اساس این رمان تهیه کنم و سریالی را بر اساس آن در شیراز بسازم. هرچند که ساخت این فیلم در شیراز هزینه‌های بسیاری را به گروه تولید تحمیل می کرد اما با اصرار من قرار شد که برای انجام این پروژه به شیراز سفر کنیم تا صحنه های این فیلم در شیراز فیلمبرداری شود. در واقع هدف ما این بود که معماری بناها و اتمسفر زیبای شیراز بتواند در سریال نشان داده شود. چراکه از نظر من شهرک‌های سینمایی در تهران برای نمایش تهران قدیم ساخته شده است. شیراز معماری متفاوت و شگفت‌انگیزی دارد و به نظر من سریال سووشون که متعلق به مردم شیراز است باید در همین شهر و در بناهای متعلق به همان دوره فیلمبرداری شود. در نتیجه ما از بین باغ‌های شیراز، ضلع جنوبی باغ عفیف آباد را برای کار فیلمبرداری انتخاب کردیم تا بتوانیم به فیلمبرداری صحنه های مربوط به یک منزل مسکونی در این مکان بپردازیم. به دلیل بزرگ بودن فضا احتیاج به یک دیوار داشتیم که البته دیواری که درحال حاضر ساخته شده پِی ندارد و همچنین نیاز به وجود یک حوض داشتیم که با پلاستیک ضخیمی این حوض را ایجاد کرده و زیر آن را پوشانده‌ایم. به پیشنهاد طراح صحنه و با کسب مجوزهای لازم و رعایت نکات ضروری به منظور حفظ بنا قرار شد روی بنا را با پلاستیک و پارچه بپوشانیم و دو گوشواره ایجاد کنیم. این گوشواره بر روی اسکلت فلزی قرار دارد و با زمین یک متر و با دیوار بیست سانتی‌متر فاصله دارد و حتی اطراف این اسکلت را بلوکهای سیمانی چسبانده‌اند. کارشناسان مختلفی از این طرح دیدن کردند و معتقد بودند که این طرح هیچ ضرر و آسیبی برای عمارت باغ عفیف‌آباد به دنبال ندارد. اما من خودم فعال میراث فرهنگی هستم و سالها برای سرزمین آبا و اجدادی خود تلاش کرده‌ام لذا به احترام مردم که نگران آسیب به عمارت باغ عفیف آباد هستند الحاقات را به جای دیگری منتقل خواهیم کرد.»

,

, ,

یکی دیگر از سریال های شبکه نمایش خانگی که قرار بود بر اساس رمان «بامداد خمار» فتانه حاج‌سیدجوادی ساخته شود، همچنان سرنوشت نامشخصی دارد؛ ابتدا قرار بود حسن فتحی پس از سریال «شهرزاد» به سراغ ساخت این سریال برود و بعدتر ابراهیم ایرج زاد که فیلم سینمایی جنجالی «عنکبوت» را ساخته بود، قرار شد این سریال را کارگردانی کند و حتی نام ساعد سهیلی و مهرداد صدیقیان به عنوان بازیگران اصلی این سریال رسانه ای شده بود اما به دلیل طولانی شدن پیش تولید این پروژه ابتدا کارگردان و بعدتر بازیگران این این سریال از ادامه همکاری انصراف دادند تا نام محمد رحمانیان به عنوان کارگردان جدید این پروژه رسانه ای شود.

,

اما حالا جواد نوروزبیگی در گفت و گو با خبرنگار «دانا» از توقف ساخت این سریال خبر داده تا ساخت مجموعه نمایشی «بامداد خمار» به وقت دیگری موکول شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه