اخبار داغ

مناره مسجد پامنار، تاریخی ترین اثر به جامانده در مهدیشهر+تصاویر

مناره مسجد پامنار، تاریخی ترین اثر به جامانده در مهدیشهر+تصاویر
مناره مسجد جامع پامنار مهدیشهر تاریخی ترین اثر به جا مانده در شهر مهدیشهر است که از بقایای یکی از پرستشگاه های عهد ساسانی در صدر اسلام به مسجد مبدل گردیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از مرآت، مناره مسجد جامع پامنار مهدیشهر از قدیمی ترین اثر تاریخی به جا مانده در شهر مهدیشهر است که کمی پایین تر از حسینیه اعظم در مسجد پامنار یا حسن بن علی(ع) واقع گردیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

بر اساس شواهد و گفته ها تا حدود 50 سال قبل و پیش از آنکه در بخشی از مسجد بنای جدید فعلی ایجاد گردد، ستونهای عظیم شبستان قدیمی مانند مسجد تاریخانه دامغان وجود داشته و دلالت بر این دارد که از بقایای یکی از پرستشگاههای عهد ساسانی بوده که در صدر اسلام و به فرمان امام حسن (ع) به مسجد مبدل گردیده است.

,

, ,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص قدمت این بنای تاریخی گفت: شالوده این مسجد بر روی یکی از پرستشگاه های ساسانی بنا شده و درعصر سلجوقی بخشی از مسجد بازسازی و مناری به سبک سلجوقی در آن ساخته شده  که هم اکنون فقط تک منار آن باقی است.

,

, ,

همایون جورابلو با بیان اینکه این بنا از سنگ ساخته شده است اظهار کرد: مناره قریب به 6 متر بلندی دارد و نمای خارجی آن از یک قشر سیمان پوشیده شده است که از دور این مناره چنین به نظر می آید که آن را از سنگ کوهی ساخته اند.

,

 وی افزود:علی رغم تغییرات پیاپی که در مسجد صورت گرفته و باعث تغییر شکل اولیه گردیده است خوشبختانه جز تغییرات ظاهری منار به اسکلت آن آسیبی وارد نگردیده است.

,

, ,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدیشهر تصریح کرد: همچنین آب انبار قدیمی در حیاط مجموعه بوده که متاسفانه روی آن موزائیک فرش شده و از دید پنهان مانده است. 

,

جورابلو با اشاره به اینکه در حال اقدام برای ثبت ملی این اثر تاریخی هستیم خاطر نشان کرد: شهرستان مهدیشهر 104 اثر ثبت شده ملی دارد.

,

انتهای پیام/ش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه