اخبار داغ

حال دریاچه ارومیه خوب می شود

حال دریاچه ارومیه خوب می شود
در گذشته تبریز و تهران فکر می کردند دریاچه اهمیت چندانی ندارد ولی الان زمزمه هایی در تبریز مطرح است در خصوص طوفان نمک که تاثیر زیادی بر مردم این استان دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از  ندای ارومیـــه، نشست خبری معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی که به منظور اعلام گزارش از طرح های عمرانی استان در دهه فجر انجام می شد، با اصرار خبرنگاران به یک نشست خبری خواندنی با موضوع دریاچه ارومیه کشیده شد که مشروح این نشست خبری از نظر می گذرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ندای ارومیـــه,

بهادری:خدمت خبرنگاران عزیز عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت شما و فرارسیدن ایام الله دهه فجر را خدمت شما تبریک عرض می کنم در موضوعاتی که امروز در دستور جلسه به بنده جناب آقای ساداتی فرمودند یک مختصری آمار و ارقام کلی بدهم بعد بیشتر در خدمت شما باشیم ابتدا در بحث پروژه های افتتاحی دهه فجر آماری که جمع آوری شده از دسته های اجرایی توسط گروه نظارت استانداری ما 565 تا پروژه در این ایام افتتاح خواهد شدو  اعتباری که برای این پروژه های صرف شده 562 میلیارد و 700 میلیون تومان است کل پروژه های افتتاحی است.

,

, ,

حدود 55 پروژه هم کلنگ زنی خواهد شد با اعتباری حدود 98 میلیارد تومان. در جزییات اگر وارد شویم اگر پروژه های دستگاه های اجرایی و شهرداری هاو  دهیاری ها تقسیم کنیم از 562 میلیارد تومان حدود 233 میلیارد تومان برای شهرداری ها، حدود 21 میلیارد توامن برای دهیاری ها و مابقی برای دستگاه های اجرایی است.

,

در پروژه های دهیاری ها 106 میلیارد تومان مقدار پروژه هایی است که در محیط های روستایی افتتاح می شود که 8 دستگاه اجرایی در آن سهیم است که 172 پرژه را در بر می گیرد و 321 پروژه با همکاری دفتر روستایی که جمعا 492 پروژه افتتاحی با اعتبار 108 میلیارد تومان داریم در محیط روستایی.

,

در 9 ماهه سال 93 حدود 60 میلیارد تومان از محل ارزش افزوده ها و عوارض بین دهیاری های استان توزیع شده و 7 میلیارد تومان هم در آستانه توزیع است به اندازه 17 میلیارد تومان هم در سال 93 به دهیاری ها ماشین آلات توزیع کردیم شامل 248 دستگاه ماشین آلات.

,

در پروژه های شهرداری های استان به جز ارومیه 38 پروژه اعلام شده که 32 میلیارد توامن اعتبار آن هاست

,

شهرداری ارومیه 201 میلیارد تومان پروژه افتتاحی دارد که بخش هایی از پل ابوذر است.

,

راه و شهرسازی 33 پروژه دارد حدود 43 میلیارد تومان مسکن مهرها 1851 واحدش افتتاح می شود حدود 40 میلیارد تومان هزینه به صورت تسهیلات

,

آب و فاضلاب شهری 5 پروژه افتتاحی دارد با حدود 25 میلیارد تومان

,

آب منطقه ای 11 پروژه با 73 میلیارد تومان اعتبار

,

نوسازی مدارس 15 پروژه با 14 میلیارد تومان

,

بنیاد شهید 7 پروژه با 5میلیارد ریال

,

بنیاد مسکن 3 پروژه با 1.5 میلیارد تومان

,

بهسازی مساکن روستایی 1000 واحد افتتاح با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان

,

آب و فاضلاب روستایی 26 پروژه با اعتبار 11 میلیارد تومان

,

دانشگاه پیام نور 1 پروژه با 1 میلیارد

,

جهاد کشاورزی 18 پروژه با 14 میلیارد تومان

,

دانشگاه علوم پزشکی 26 پروژه با 5 میلیارد تومان

,

شرکت گاز 7 پروژه با 4 میلیارد

,

دانشگاه صنعتی 2 پروژه با اعتبار 1.1 میلیارد تومان

,

شرکت نفت 2 پروژه با 10 میلیارد تومان

,

کمیته امداد 2 پروژه 1 میلیارد تومان

,

تامین اجتماعی 1 پروژه با اعتبار 7 میلیارد تومان

,

توزیع برق 29 پروژه با 9 میلیارد تومان

,

سپاه شهدا 3 پروژه 39 میلیون تومان

,

مخابرات 5 پروژه 30 میلیارد تومان

,

محیط زیست 2 پروژه 1 میلیارد و 200 میلیون تومان

,

ورزش جوانان 5 پروژه 1 میلیارد و 800 میلیون تومان

,

کل پروژه ها 565 پروژه با اعتبار 562 میلیارد تومان

,

کلنگ زنی های اصلی در راه و شهرسازی 16 طرح با 16 میلیارد تومان اعتبار این پروژه هاست، آب منطقه ای 1 پروژه کلنگ زنی 17 میلیارد، نوسازی 22 پروژه کلنگ زنی دارد با 52 میلیارد وجهاد کشاورزی 3 پروژه با 7 میلیارد و تامین اجتماعی 1 پروژه با 3.5 میلیارد تومان اعتبار.

,

در شهرستان ها بیشترین تعداد در ارومیه با 68 پروژه با اعتبار 266 میلیارد تومان، سپس 24 پروژه برای خوی با 10 میلیارد تومان اعتبار، بوکان 18 پروژه با 14 میلیارد و 600 و میاندوآب با 17 پروژه و 9 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار و بعد مهاباد 15 پروژه با اعتبار 23 میلیارد تومان

,

کمترین تعداد پروژه افتتاحی در تکاب است با 385 میلیون تومان اعتبار سپس سردشتو ماکو و پیرانشهر و ...

,

در پروژه های کلنگ زنی بیشترین شهر بوکان با 9 پروژه و 22 میلیارد تومان، مهاباد با 8 پروژه و 12.5 میلیارد تومان و بعد تکاب با 6پروژه و 9 میلیارد و 700 و نقده با 6 پروژه با اعتبار 4 میلیارد و 200 در ارومیه 5 پروژه با اعتبار 7 میلیارد تومان اعتبار کلنگ زنی می شود.

,

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی پروژه‌های مهم قابل بهره‌برداری در دهه فجر امسال را مسکن مهر، 5 پروژه مخابراتی، سد آق چای و بهره‌برداری از رودخانه مرزی ارس، خط انتقال فاضلاب ارومیه، راه‌اندازی "ام آر آی" دربیمارستان امام رضا(ع) و شبکه جمع‌آوری آب و فاضلاب گلشهر و کهرم از جمله آنهاست.

,

وی از جایگزینی مدرسه‌ای با نام شهدای غزه با مدرسه شین‌آباد پیرانشهر خبر داد و افزود: این مدرسه 12 کلاسه بوده و 2 میلیارد تومان برای بازسازی آن احداث شده است.

,

 

,

, ,

سوالات خبرنگاران:

,

*انتظار داشتیم وقتی آقای سعادت استاندار شد از مناطق محروم مثل تکاب صحبت کرد همچنان محروم مانده گفته شد آقای سعادت به تکاب رفت و برگشت ولی هیچ اتفاقی نیفتاد ولی در این پروژه های عمرانی هم تکاب همچنان جزو شهرهایی بود که کمترین تعداد پروژه افتتاحی را به خود اختصاص داده بود. آیا مناطق محروم باید همچنان محروم بمانند؟ چه فکری دارید؟

,

بهادری: در مورد تکاب برخی طرح هایی که افتتاح می شوند جزو طرح های قدیمی هستند در کلنگ زنی ها تکاب جزو شهرهایی است که بیشترین تعداد کلنگ زنی ها را دارد از سوی دیگر در اعتبارات استانی به شهرهای محروم استان همچون تکاب و چالدران اعتبار ویژه داده شده است. ما در سال های گذشته بیش از 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زنی کردیم و این در حالیست که بودجه عمرانی حدود 30 هزار میلیارد تومان است که حدود 20 تا 30 سال زمان برای اتمام این پروژه ها زمان لازم است.

,

, ,

* مصوبه قبلی کمیسیون ماده پنج که توسط شورای شهر و تایید فرماندار و استاندار دولت دهم به منظور تغییر کاربری و تجاری نمودن 74 هزار هکتار زمین های آزادشده لشکر 64 در یازدهمین جلسه کمیسیون ماده 5 تصویب شده بود، جنابعالی خبر از لغو این مصوبه دادید و گفتید در نظر داریم در مدت 6 ماهه ارومیه مطالعه کاربری طرح قبلی و بازنگری طرح جدید را ارائه کنیم در این مورد توضیح دهید.

,

سوال دوم اینکه در کشورهای توسعه یافته طرح های ترافیکی انسان محور است یعنی برای سلامتی انسان طرح اجرا می شود، علاوه بر مسائل امنیت جانی و استرس زا هم در این طرح های ترافیکی، جدیدا از قرار معلوم شهردار ارومیه را مورد تشویق و تقدیر قرار دادید اگر ممکن است در خصوص ملاک و معیارهای این تشویق توضیح دهید.

,

سوال سوم اینکه در خصوص روگذر عطایی امام که از انفجار جمعیت عابر پیاده و فقدان پل عابر پیاده از نوع برقی رنج می برند و جزو مصوبات دوره سوم شورای شهر بوده و همچنین پل مکانیزه برقی جلوی ترمینال مسافربری و طرح احداث ترمینال جدید اجرا نشدند، به تعبیری جزو وظایف ارشادی شورای ترافیک استان که به عنوان ناظر هستند، توضیح دهید چه تمهیداتی در این مورد انجام شده است؟

,

, ,

*شائبه هایی مطرح است که تفاهم نامه اولیه ستاد کل با شورای شهر برای مخالفت با قانون به هم ریخته و قرار بر این بود که این مراکز به ستاد کل یا ارتش واگذار شود و چند بند از تفاهم نامه در خصوص جابجایی پادگان لشکر 64 و در واقع تنفس شهر ارومیه به هم ریخته، لطفا توضیحاتی ارائه دهید؟

,

بهادری: پیرو پیگیری هایی که در دولت گذشته انجام شد خیلی تلاش شد که پادگان از شهر خارج شود  البته این جزو سیاست های کلی ارتش است در سراسر کشور و مجموعه ای در تهران ایجاد شده بنام خروج پادگان ها که این مجموعه برای خروج پادگان ها از شهر در تمام کشور تلاش می کند و اجازه آن را از مقام معظم رهبری گرفته اند چرا که ستاد کل نیروهای مسلح زیر نظر مقام معظم رهبری است، اما در فرآیند اجرا در همان مصوبه که مقام معظم رهبری اجازه آن را صادر فرمودند ذکر شده که از محل درآمد پادگان ها که ارتش از این محل ها تامین خواهد کرد برای نوسازی و بهسازی پادگان های موجود و ایجاد پادگان های جدید هم باید استفاده شود.

,

دو اقدام را در سراسر کشور در دستور کار خودشان قرار دادند ، در برخی شهرها گفتند ما پادگان را می فروشیم هر نهادی می تواند بیاید با ارزش گذاری زمین ها پادگان را بخرد و در شهری مثل بیرجند این اتفاق افتاد، به این سمت حرکت کردند که با قانون ماده 101 شهرداری ها سهم ها رابه تناسب 47-53 اینها را از هم تفکیک و سهم هرکدام را داده و هم شهرداری ها و هم ارتش عایدی داشته باشند.

,

در ارومیه هم همین روش پیگیری شده در اواخر دولت قبل در کمیسیون ماده 5 یک نقشه ای مصوب شده که پشت آن اقدام کارشناسی و مطالعه بوده اما این نقشه مصوب شده به نظر می رسد به ارومیه می شد بیش از این توجه کرد در نقشه ای که اتفاق افتاده حدود 15 هزار نفر بارگذاری جمعیتی در این محله از خیابان و حومه آن در 74 هزار هکتار بارگذاری شده یعنی عمده توجه نقشه بر کاربری های مسکونی بوده است.

,

حدود 15 هزار نفر بارگذاری جمعیتی در مساحت محدود 74 هزار هکتاری تراکم منطقه را از لحاظ جمعیتی به عدد 670 هزار در هکتار می رساند که با تراکم متوسط شهر ارومیه که حدود 100 هزار نفر در تراکم خالص است خیلی فاصله دارد یعنی یک جمعیت بسیار بزرگی را دارد.

,

با ایجاد اتاق فکر به بازنگری در این طرح رسیدیم، در کمیسیون ماده 5 با موافقت استاندار این طرح قبلی ملغی شد، طرح جدیدی را با رعایت منافع ارتش به ارتش دادیم که باید بتوانیم آن را هم راضی کنیم نگاه قبلی جداره سازی مشابه خیابان امام بود، اما بیشتر به فکر این هستیم که فضاهای باز شهری ایجاد کنیم و حداقل 20 هکتار از این 70 هکتار فضاهای شهری و سبز باشد و به عنوان محل تنفس و رهاسازی استرس های روزمره باشد.

,

مشاوری گرفتیم و با کمک قطب شهری دانشگاه ارومیه دکتر نعمتی مهر طرحی دادند با سه گزینه که گزینه منتخب آن را انتخاب کردیم و این گزینه با شهرداری به صورت توافق انجام شد، طرح را بردیم شورای شهر و استاندار که اعضای شوراو استاندار موافقت کردند، با ارتش که صحبت کردیم کمی مخالفت در رابطه با افزایش انتفاعش داشت و در نهایت با مذاکره با امیر ملکیان صحبت شد که امیدواریم ارتش عنایت بیشتری هم برای استفاده از فضای متمرکز شهری داشته باشد.

,

در زمینه بحث ترافیک و حمل و نقل، ما طرح های مختلفی داریم همچون طرح رینگ کمربندی که عمده تقاطع های غیرهمسطحآن زده شده و همت بزرگی میخواست که این رینگ حل شود، درست است که مشکل ترافیک ارومیه با این رینگ به طور کامل حل نخواهد شد و کسی هم این ادعا را ندارد ولی طبیعتا به ترافیک کمک می کند و این رینگ در زمان شهرداران قبلی طراحی اش انجام شده و آقای حضرت پور با پشتکاری که نشان دادند این را به عنوان هدف مشخص در دستور کار خودشان قرار دادند و امروز شاهد این هستیم که بعد از پل های ابوذر و پل آذربایجان و پل سرو هم اگر افتتاح شود حداقل این رینگ تکمیل شود.

,

, ,

 

,

ترافیک بحثی انسانی، خدمات عمومی، سازمان و ناوگان تاسیرانی، اتوبوسرانی است پروژه های زیادی باید انجام شئد خوشبختانه دولت هم 50 میلیارد تومان به شهرداری ارومیه در قالب عوارض و تبصره ها کمک کرده و این تابلوهایی که در سطح شهر ارومیه مشاهده می کنید از محل عوارض و جرایم است که دولت در اختیار شهرداری ها قرار می دهد و شهرداری هم آن را تکمیل می کند ولی نیازها به قدری است که در یک یا دو سال نمی شود مشکلات را حل کرد.

,

یکی از استراتژی هایی که هم ما و هم شهرداری پیگیر است بحث تراموا و قطار شهری است که اگر به نتیجه برسد می توان گفت در راستای کاهش ترافیک اقدامات خوبی انجام شده است.

,

* با توجه به اینکه موضوع دریاچه موضوعی همه گیر بوده و حساسیت خاصی روی آن است، با توجه به گفته های نمایندگان استان در مجلس در خصوص اینکه دریاچه را به عنوان دستاویزی برای انتخابات قرار داده است سوال این است که از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید چه میزان بودجه به استان برای دریاچه تخصیص یافته و چه میزان آن محقق شده است؟

,

بهادری: در خصوص دریاچه ارومیه موضع را از اینجا آغاز کنیم بودجه ای که در تیرماه مصوب شد، برخی از پروژه ها ابلاغ شد سپس هیئت دولت در آبان طی مصوبه ای 726 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داد که این بودجه شامل 26 طرح و 77 پروژه بود. این که تصویب شد بلافاصله اولین مبلغی که ابلاغ شد و تخصیص یافت حدود 18 درصد بود یعنی 121 میلیارد تومان فقط برای استان ما ابلاغ شد که 15 میلیارد آن به جهاد کشاورزی و بقیه آن 106 میلیارد تومان به سازمان آب ابلاغ شد و حدود 20 درصد آن بلافاصله تخصیص یافت.

,

تخصیص دوم هم گفته شده به زودی ابلاغ و تخصیص می یابد و تا عید بالغ بر 200 میلیارد تومان از 726 میلیارد تومان تخصیص می یابد و سازمان برنامه قول داده است؛ طرحی که ستاد احیا داده است بضاعت کارشناسی کشور ماست و پس از 6 ماه وقت از دولت گرفت و به وعده خودعمل کرد در این طرح از 400 نفر از متخصصین کشوری نظرخواهی شد و 3 نفر از دانشگاه ارومیه در این جلسات حضور می یافتند.

,

یک طرح 10 ساله خروجی این جلسات بود که برای اولین بار یک طرح زمان دار، مشخص و در اولویت تعیین شد نتیجه مطالعات امیدوار کننده بود از این جهت که اگر 12 میلیارد مکعب آب به وضع موجود دریاچه اضافه شود به تراز اکولوژیکی خود رسیده و آرتمیا توان زندگی در آن جا را خواهد داشت و این خیلی امیدوار کننده بود، نتیجه دیگر که ستاد احیا گرفت این بود که آب خوان های دشت ما ربطی به دریاچه ندارد بجز اطراف رودخانه ها و دو نقطه یکی در منطقه قوشچی و دیگری در اطراف عجب شیر در اطراف دریاچه بقیه جاها آب خوان ها با دریاچه ارتباط ندارد مگر اینکه در اطراف شهرچای باشد.

,

, ,

 

,

طرح های 26 گانه بر مبنای این اولویت ها درآمده ما از نظر خودمان باید این طرح ها را اجرا کنیم سیاست ما در ستاد اجرای این طرح هاست. دریاچه ارومیه دو اقدام نیاز دارد: اول انتقال آب به دریاچه و دیگری حفظ آبی که در داخل حوضه است.

,

انتقال آب به مانند وصل سرم است اما حفظ آب در حوضه دریاچه همچون احیای پایدار دریاچه است.

,

اصلی‌ترین پروژه‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه پروژه‌های سد سیلوه، چپرآباد و رودخانه زاب است و جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز آب‌های سطحی، انتقال آب از سیلوه، آموزش و اطلاع‌رسانی توسط رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی، ساماندهی چاه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرای طرح کاداستر، ادامه مطالعات میانگذر دریاچه ارومیه، بهره‌گیری از نمک دریاچه ارومیه، لایروبی انهار رودخانه‌ها، شناسایی کانون‌های ریزگرد از جمله مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در احیای دریاچه ارومیه دنبال می‌شوند.

,

دستگاه های اجرایی برای احیای دریاچه آماده هستند، جلسات مستمر در حال انجام است و ایجاد ستاد استانی احیای دریاچه در هفته جاری انجام می شود که دفتری برای ستاد احیای دریاچه در نقطه مناسبی از شهر آماده شده است و از این پس تمام مردم و مسئولان نظرات خود را به آن دفتر اعلام کنند.

,

, ,

 

,

نقش خبرنگاران در بحث احیای دریاچه ارومیه خیلی مهم  است.

,

از جمله طرح های مهم در راستای احیای دریاچه می توان به این طرح ها اشاره کرد؛ جلوگیری از برداشت غیرمجاز از آب های سطحی که در این راستا سازمان آب استان با استقرار 18 اکیپ در جهت شناسایی و مقابله با این کار اقدامات لازم را انجام دهد.

,

پروژه استانی سیلوه که از طریق این سد 100 میلیون متر مکعب آب به رودخانه گدار و حوضه دریاچه تا تابستان سال آینده انتقال می یابد.

,

پروژه دیگر طرح جامع آموزش، اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی و جوامع محلی است که در این زمینه خبرنگاران و اصحاب رسانه نقش اساسی دارند در راستای تبیین وضعیت موجود و احیای دریاچه ارومیه که وظیفه تمام دستگاه های فرهنگی است.

,

موضوع بعدی ساماندهی چاه های آبریز حوزه دریاچه است که در اولویت چاه های اطراف رودخانه است و سازمان آب چاه های غیرمجاز را شناسایی می کند. طی سال 93 برای 9 هزار چاه کنتور نصب کنیم که در ظرف 3 سال 27 هزار کنتور نصب می شود و این کنتورها مصرف آب ار کنترل می کند و نوعی راهکار کاهشی است.

,

مورد بعدی کاهش مصرف آب در کشاورزی با اجرای روش های نوین در آبیاری محصولات کشاورزی است. جهاد کشاورزی مطالعات بسیاری انجام داده و باید سرعت انجام آبیاری های تحت فشار افزایش یابد.

,

طرح دیگر تهیه کاداستر است که طی آن تفکیک اراضی کشاورزی و تعیین مرزبندی آن هاست تا در راستای جلوگیری از تصرف غیرقانونی اراضی دولتی اقدام شایسته صورت گیرد.

,

یکی دیگر از پروژه های مهم نقش پل میانگذر بین ارومیه و تبریز در خشکی دریاچه و تغییر اقلیم منطقه است در این مورد در گذشته که طرح آن مطالعه شده بود یک پل دیگری به طول  متر قرار بود در کیلومتر  ایجاد شود و آب از این طریق در دریاچه دور بزند و رسوب گذاری یکپارچه نشود، ولی به هر دلیلی این پل را اجرا نکردند و فقط پل فعلی را اجرا کردند که راه به سمت تبریز باز شود، برخی ها هم معتقدند که این پل هم در تغییر اقلیم منطقه نقش داشته است.

,

ولی تاکنون مطالعه دقیقی روی این موضوع انجام نشده و در حال حاضر سعی در مطالعه بر روی آن دارند که امکان زدن پل 400 متری در حال حاضر مقدور است یا نه چرا که اگر ان شا الله طرح احیای دریاچه به سرانجام برسد دیگر امکان زدن پل مقدور نخواهد بود، لذا طرح حاضر را دانشگاه ارومیه با وجود سنگین بودن طرح تقبل کرده و در حال تحقیق بر روی آن است.

,

یکی دیگر از موضوعات مهم نمک دریاچه است به نام های نمک طعام، پتاس و منیزید یا MGCL2است که این نمک MGCL2از سایر نمک های دریاچه ارزشمندتر است، این دریاچه توانایی تامین منیزیم کره زمین را دارد و به شدت قابل سرمایه گذاری در حوزه منیزیم و پتاسیم است حال سدیم که نمک طعام است از همه این ها ارزش کمتر دارد متاسفانه تا کنون اقدام چشمگیری صورت نگرفته فقط یک در زمینه کلر سال گذشته کارخانه کلر راه اندازی شده بنام کلر کبودان، باید حتما در این حوزه ورود پیدا کنیم.

,

در بحث احیای دریاچه اگر نمک ها حذف شوند، آبی که در دریاچه ست در حجم وسیع برداشت موجب کم شدن آب شود، طرحی از سوی خانم دکتر لک به مرکز زمین شناسی کشور داده شده که فاز اول مطالعه خود را هفته گذشته ارائه کرد، طرح بسیار خوبی است به نتایج خیلی خوبی رسیده اند، مشابه این دریاچه نمک که در آمریکا وجود دارد، بنا به شنیده ها سالانه 1میلیون و 100 هزار دلار فقط از این دریاچه نمک برداشت می کنند از نوع منیزیم که اگر این طرح را در دریاچه ارومیه اجرا کنیم می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی ما را حل کند اگر بهره برداری صحیح کنیم.

,

, ,

 

,

موضوع مهم بعدی لایروبی انهار و رودخانه هاست ما از اعتبارات خودمان به سازمان آب دادیم که گدارچای و مهابادچای را سه ماه قبل به اتمام رساند الان که اعتبارات ستاد احیا هم رسیده خودشان شروع کردند به لای روبی باراندوز و نازلو و ... که یلی مهم است و در این حوزه بحث آزادسازی سدها مدنظر قرار گرفت که آزادسازی سه سد را آغاز کردیم و آب آن ها الان به دریاچه می ریزد.

,

بحث ریزگردها از دیگر مباحث مهم است که شاید هنوز خودمان باور نکردیم، به روستای جبل رفته بودیم پس از تهیه فیلم آن را در ستاد احیا به نمایش گذاشتیم و آقای نوبخت هم دیدند و نگرش به طور کامل عوض شد، وضعیت دریاچه ارومیه در شرایطی نیست که به خاطر اهداف سیاسی مورد اغماض قرار دهیم، باید دست به دست هم دهیم تا هر کاری می توانیم برای احیای دریاچه ارومیه انجام دهیم، ماسه های کنار دریاچه کم مانده تا به جاده برسد و اگر با این روال برود دیری نمی پاید که جاده ارومیه ـ سلماس بسته می شود و پس از آن حمله می کند به شهرک صنعتی فاز سه، نوشین شهر و در جنوب دریاچه هم همینطور.

,

اگر نمک این بلا را سرمان بیاورد هر چه هست به فنا می رود حتی مردم نمک تنفس می کنند که فورا موجب افزایش فشارخون افراد می شود و تبعات خشکی دریاچه در حد فاجعه است.

,

دریاچه آرال که خشک شده موجب تغییرات ژنتیکی در آن منطقه شده گاها مشاهده می شود انسان سه دست متولد می شود، انسان 9 انگشتی متولد می شود و کلا ژن های آن ها به هم خورده است، تبعات خشکی دریاچه را نمی توان به راحتی چشم پوشی کرد.

,

موضوع مهم دیگر این است که بخشی از جنوب دریاچه دیگر به هیچ وجه قابل احیا نیست و امیدی به احیا در آن جا وجود ندارد و بیش از تراز اکولوژیک است و حدود یک چهارم دریاچه است، بنا شده تا پس از مطالعه سازمان محیط زیست آن جا را به پارک ملی تبدیل کرده و از آن مراقبت کنند تا مورد سودجویی قرار نگیرد.

,

* بنده از حضور در این جلسه خیلی ناراحت شدم و می بینم که در واقع هیچ اقدامی برای احیای دریاچه انجام نشده، شما می گویید برنامه ده ساله ارائه شده، این در حالی است که از دولت آقای روحانی فقط 2 سال دیگر باقیمانده و مشخص نیست دوره بعد بتواند رای بیاورد یا نه و آیا دولت بعدی این طرح را ادامه می دهد یا نه؟

,

بهادری: 6 ماه امسال را به نوشتن طرح صرف کردند و الان 6 ماه را برای اجرا گذاشته اند، شما به اقدامات اجرایی ورود پیدا کنید گزارش تهیه کنید.

,

خبرنگار: ما اخبار را انعکاس می دهیم، طرح های امور بانوان و توانمندسازی بانوان روستایی در حاشیه دریاچه، اما این امیدوار کننده نیست مردم خواهان دیدن آب در دریاچه هستند، چه زمانی آب به دریاچه سرازیر می شود؟

,

بهادری: آقای دکتر عابدی زیست شناس و متخصص آرتمیاست، حدود 25 سال است در دانشگاه ارومیه در استخر به پرورش آرتمیا مشغول است، و نظر شخصی خود را ارئه می دهد در مورد دریاچه. نظر ستاد احیا این است که دریاچه ارومیه قابل احیا با تراز اکولوژیکی است، این نقص من است که به عنوان نماینده ستاد احیا نتوانسته ام این طرح ها را به شما بیان کنم تا شما خبرنگاران آن را در جامعه به مردم بازگو کنید ولی این به معنای عدم انجام کار نیست.

,

* نماینده رسانه ستاد احیا چه کسی است؟

,

بهادری: نماینده ندارد، مسئول ستاد مگر من نیستم نگران نباشید اگر دست من اعتباری باشد نصف آن را به شما برای تبیین مسائل نزد مردم هزینه می کنم، تا ببرید این ها را به مردم ارائه کنید. این دریاچه مال ماست اگر به مشکلات فقط بپردازیم آن چه که در این میان شهید می شود دریاچه مان است.

,

, ,

*با تمام این اوصاف آیا تا پایان دولت آقای روحانی به 12 هزار میلیارد متر مکعب تراز اکولوژیک دریاچه می رسیم یا نه؟

,

بهادری: طرح را باید مطالعه کنید سه سال اول آن دوره تثبیت است امروز تراز دریاچه هزار و 259 است سال گذشته هزار و 255 بود یعنی امروز نسبت به سال گذشته در همین روز 4 سانت دریاچه افزایش یافته است. در 18 سال گذشته هرسال این رقم پایین می آمد که امسال بالا رفته است، دلیل اصلی بارش های مهرماه بود ولی در کنار این ما نمی توانیم دقیق بگوییم که در اثر اطلاع رسانی و آگاهسازی رسانه ها چقدر موجب شده تا مردم بیشتر رعایت کنند که آب بیشتری به دریاچه برسد، حال 167 میلیون متر مکعب در این یک ماه و نیم بهمن و اسفند به دریاچه از طریق سدها آب می رسد چرا که حق آبه را پرداخت می کنیم.

,

این مقدار آب مطالعه شده و مازاد بر نیاز کشاورزی مردم استان است قبلا اجازه داده نمی شد و در سد تبخیر می شد، اگر کمی از سدها آب برود، کمی مردم صرفه جویی کنند، سیستم های نوین آبیاری در کشاورزی اجرا شوند، برداشت های غیرمجاز از آب نهرها کاهش یابند همه این عوامل دخیل هستند چرا که منابع آب محدود است و ما نمی توانیم آن را تولید کنیم، تنها آبی که خارج از حوضه وارد می شود فقط زاب است که در برنامه داریم بیاید بقیه آن را باید خودمان مدیریت کنیم.

,

*رسیدن آب زاب 37 سال طول می کشد، اگر سنمان اجازه دهد میبینیم.

,

بهادری: نه برنامه ای که ستاد احیا دارد این است که تا پایان 1396 زاب می رسد، منتها پروژه نظام مهندسی برنامه ریزی دارد و پروژه خیلی بزرگ است، 37 کیلیومتر تونل کک نیست باید این مقدار را از داخل کوه بکنیم تا آب را به سمت دریاچه هدایت کنیم، کارفرمای آن شرکت سرمایه گذاری آب نیرو است.

,

*یک شبهه ای که برای بنده ایجاد شد این بود که گفتید برداشت نمک کمک به احیای دریاچه می کند؟ در بحث افزایش سطح دریاچه که گفته می شود به خاطر برداشت بی رویه نمک دریاچه دوبرابر شده، این موضوع چقدر صحت دارد؟ در مصاحبه آخر آقای قاضی پور؟

,

بهادری: دریاچه ارومیه 600 هزار هکتار است، الان فقط کارخانه «کاوه سودا» به صورت سیستماتیک از دریاچه اقدام به برداشت نمک می کند که در مراغه است، بقیه به صورت سنتی برای مصارف شهری اقدام به برداشت نمک می کنند.

,

ما درخواست ارائه دستورالعمل برداشت نمک از دریاچه را کردیم که خانم دکتر لک قول دادند تا طی یک ماه این کار را انجام دهد، سفیر ژاپن گفت نمک شما به صورت بسته بندی شده در توکیو به فروش می رسد پرسیدم این نمک را برای چه چیزی مصرف می کنید؟ گفت خانمها برای پوست خود از آن استفاده می کنند گفتم خیلی خوب است ما این نمک را برداشت کنیم اما اینکه چه کسی و چگونه برداشت کند از خانم دکتر لک خواستیم تا با همکاری سازمان محیط زیست در خصوص اینکه از کدام قسمت برداشت کنیم آن را مشخص کنند.

,

این کار از طرف ستاد احیا به سازمان زمین شناسی محول شده است.

,

* برداشت ماسه از رودخانه های اطراف چگونه است؟شنیده شده جدیدا کارخانه آن در یکی از شهرهای استان افتتاح شده است.

,

بهادری: شن و ماسه را از رودخانه ها برداشت می کنند، حدود 67 درصد باران باریده شده بلافاصله در ایران تبخیر می شود، یعنی آبی که باریده می شود فقط یک سوم آن باقی می ماند و هرقدر که این تله ها باشد طبیعتا بیشتر هم تبخیر می شود برای همین در کارگروه صنایع مصوب کردیم به رودخانه های حوضه آبریز دریاچه مجوز شن و ماسه ندهند.

,

*شنیده شده در رودخانه ای در شاهین دژ کارخانه اش افتتاح شده است.

,

بهادری: آدرس آن را به صوت دقیق بدهید تا جویا شویم ولی مجاز نیست به احتمال زیاد غیرمجاز است.

,

, ,

*تاثیری در احیای دریاچه دارد؟

,

بهادری: دریاچه ارومیه 45 درصد در آذربایجان غربی، 45 درصد آذربایجان شرقی و 10 درصد استان کردستان است و از نظر وسعت حوضه مساحت ما با آذربایجان شرقی یکی است، اما استان کردستان دغدغه کمتری نسبت به آذربایجان غربی و شرقی دارد و تنها در شهرستان سقز است و مشکلات آن بسیار است از جمله اینکه چون مشکل فاضلاب و تصفیه آن را دارند یکی از مصوبات ستاد احیا اجرای تصفیه فاضلاب سقز است، در آذربایجان غربی و شرقی تقریبا همتی ایجاد شده، طبیعی است ما باید بیشتر از آذربایجان شرقی جدی باشیم چرا که اکثر نهرها از استان ما به دریاچه سرازیر می شود و نهرهای آذربایجان شرقی رودخانه های دائمی کمی دارد و بقیه فصلی هستند.

,

در گذشته تبریز و تهران فکر می کردند دریاچه اهمیت چندانی ندارد ولی الان زمزمه هایی در تبریز مطرح است در خصوص طوفان نمک که تاثیر زیادی بر مردم این استان دارد.

,

استاندار آذربایجان شرقی که اهل خوی است بارها اعلام کرده که اولویت اول ما احیای دریاچه ارومیه است و در جلسات هم می بینیم که جدیت بسیاری دارند، آن چه مهم است تبعات قضیه را متوجه باشیم و آن را به مردم بگوییم و اگر ضرری باشد برای همه است نه صرفا کشاورزان.

,

*سایت ستاد احیا چه زمانی به روز می شود؟

,

بهادری: خودمان در صدد ایجاد یک سایت هستیم و اگر از خبرنگاران کسی تمایل به همکاری دارد به ما اعلام کند.

,

*برای اینکه فرهنگسازی را شروع کنیم یک روز بزرگداشت برای دریاچه مصوب شود تا احیای آن از حالت سیاسی خارج شود و این واقعا نیاز است اگر دولت می خواهد فرهنگسازی کند و اگر نکند دروغ گو است که دغدغه احیای دریاچه را دارد، موضوع دیگر اینکه به تازگی جلسه ای با تصویب 25 طرح برگزار کردید که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد و در آن اعلام شد 4 سانتیمتر به آب دریاچه اضافه شده است.

,

بهادری: برادر هر سانتیمتر برای دریاچه برابر با 20 میلیون متر مکعب آب است.

,

*این 25 طرح فرهنگی را بیان کنید. در خصوص نقشه کاداستر دریاچه توضیح بفرمایید.

,

بهادری: 5هزار و 200 کیلومتر مربع در تراز نرمال قرار دارد، در تراز ماکسیموم 6 هزار کیلومتر مربع است و در تراز اکولوژیک 4 هزار و 200 کیلومتر مربع است هدف ما رسیدن به 4 هزار و 200 کیلومتر مربع است نه 5 هزار و 200 یعنی ما اگر به این رقم برسیم هدف ستاد تامین است.

,

از سال گذشته تا کنون فضای عمومی دریاچه ارومیه از فضای امنیتی و سیاسی خارج شده است، وارد فضای کاری می شود، آرزوی ما این است که دریاچه ارومیه را از فضای سیاسی خارج کنیم، برای احیا همه باید تلاش کنیم که اگر هم احیا نشود همه ما ضرر می کنیم. روز بزرگداشت در فضای کنونی مقدور نیست باید ببینیم وضعیت چطور می شود آیا دولت می تواند 2 هزار و 500 میلیارد تومان را تصویب کند؟

,

موضوعی است که مسائل مختلف را شامل می شود.

,

*طرح نکاشت به کجا رسید؟

,

بهادری: طرح نکاشت در سال 93 منتفی شد چرا که این طرح نپخته بود و مسائل فنی داشت و این طرح جای خود را به طرح بهکاشت داد که محصولات سازگار را بکاریم. در چغندر قند متاسفانه 8 هزار هکتار آزادکاری شده است نتیجه آن هم به دردسر افتادن خود کشاورزان و استان شده است ولی غیرقانونی بوده نتیجه آن مصرف 64 میلیون متر مکعب آب اضافه برای آن 8 هزار هکتار بوده که این رقم زیادی است چرا که چغندر جزو پرمصرف ترین محصولات است.

,

دولت گفت اجازه صادرات چغندر قند به استان آذربایجان غربی نمی دهیم و با کشاورزان فقط به اندازه ظرفیت کارخانه ها قرارداد باید منعقد شود، ذرت، پیاز و محصولاتی از این قبیل هم همینطورند.

,

در نوشین شهر کشاورزی 10 هکتار پسته کاشته، دکتر امینیان از دانشگاه ارومیه زعفران کاشته است، کشاورز دیگری به دنبال کاشت درخت سنجد در 370 هکتار زمین است که طی مذاکره با شهردار ارومیه که در اطراف رینگ کمربندی ارومیه این درختان سنجد کاشته شود.

,


فاطمه جعفرنژاد

,
,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه