اخبار داغ

معاون گردشگری میراث فرهنگی آذربایجان غربی:

بازسازی غیرحرفه ای قلعه تاریخی سنگان اشنویه را تخریب کرده است

بازسازی غیرحرفه ای قلعه تاریخی سنگان اشنویه را تخریب کرده است
معاون گردشگری میراث فرهنگی آذربایجان غربی در جلسه تشکیل ستاد سفرهای نوروزی سال 94 از روند نادرست بازسازی قلعه تاریخی سنگان انتقاد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،به نقل ازشنوباس جلسه تشکیل ستاد سفرهای نوروزی روز گذشته با حضور معاون گردشگری میراث فرهنگی آذربایجان غربی در فرمانداری اشنویه برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شنوباس,

معاون گردشگری میراث فرهنگی آذربایجان غربی در این جلسه  با اشاره به راهکارهای توسعه گردشگری در استان گفت: بمنظور توسعه گردشگری و ارائه خدمات بهتر برای مسافران اموزش همگانی برای کلیه عوامل ستادی و اجرایی استان در بهمن و اسفند سالجاری در ارومیه در قالب 8 دوره برگزار خواهد شد.

,

, ,

 حسین امامی با اشاره به فراوانی جاذبه های گردشگری در اشنویه بر توسعه صنعت گردشگری و همکاری در زمینه تامین خدمات در مناطق گردشگری اشنویه تاکید کرد.

,

وی در جریان بازدید از قلعه تاریخی سنگان از بازسازی غیرحرفه ای آن انتقاد کرد و گفت: متاسفانه روند بازسازی قلعه تاریخی سنگان اصولی نبوده و بخش زیادی از این قلعه براثر دستکاری غیرحرفه ای آسیب دیده است.

,

, ,

گفته می شود میراث فرهنگی آذربایجان غربی قبلاً برای بازسازی این بنای تاریخی اعلام آمادگی کرده بود که با مخالفت ایل زرزا از بازسازی آن صرف نظر شد.

,

قلعه معروف و تاریخی سینگان در 5/3 کیلومتری جنوب شهرستان اشنویه در روستای سینگان واقع شده است. این قلعه تاریخی که در سالهای اخیر به نام قلعه موسی خان مشهور بوده با قدمتی بیش از 700 سال یکی از آثار مهم تاریخی شمال غرب کشور است و پس از سالیان دراز محل زندگی سران ایل زرزا بوده است است . این قلعه هم اکنون بعداز صدها سال سکونت باوقار ایل زرزا خالی از سکنه شده و به مالکیت حاج شریف زرزا بزرگ ایل زرزا درآمده است.

,

, ,


قلعه سینگان بربالای تپه ای دایره ای شکل به ارتفاع 30 متر از سطح روستا در زمینی به مساحت 2000 متر و با 700 متر مربع زیر بنا قراردارد. بنا بر قولی با کیسه های انباشته از خاک شکل تپه فعلی را ساخته اند .

,
,

, ,

قلعه تماما روی تپه قرار دارد و دارای دو قسمت ساختمان با اندرون و برون های مخصوص است که ضلع شرقی محل نشیمن مردان و ضلع غربی این قلعه محل نشیمن زنان بوده است . قلعه به صورت دو طبقه بنا شده و دارای سه برج نگهبانی و دیده بانی در سه گوش آن می باشد ساختمان قلعه با 20 اتاق نشیمن و 5 پیش خان احداث شده است . و هم اکنون قسمتی از دیوار های سمت غربی فرو ریخته است و قسمت شرقی محل زندگی سرپرست ایل زرزا است 

,

, ,

این قلعه تاریخی مربعی شکل است و در دو طبقه با استفاده از مصالح سنگ و آجر نما ساخته شده است . که در ضلع جنوبی از آجر نما استفاده شده است .دیوارهای قلعه اکثرا چندین متر عرض داشته تا در مقابل حمله ها و دستبرد دشمنان از استحکام برخوردار باشد .

,

, ,

در پشت بام قسمت غربی دیوار های جانبی دارای دیوارهایی به ارتفاع 5/1 متر از سطح پشت بام بوده که در جاهای مختلف آن سوراخ هایی جهت دیدبانی و مشرف بودن ساکنان بر اطراف قلعه و محفوظ ماندن از تیر رس دشمنان پیش بینی شده است . اکثر در و پنجر های این قلعه از چوب ساخته شده است . این قلعه دارای چهار برج دید بانی و نگهبانی در چهار گوشه بوده است که در سالهای اخیر دو برج آن از بین رفته است .

,


 

, ,
,

این قلعه دارای دو مسیر راه ماشین رو و پیاده رو است که در ضلع های غربی و شمالی این قلعه قرار دارند . در طبقه پایین چاه آبی وجود دارد که در گذشته آب مصرفی اهالی و ساکنان قلعه از این آب تامین می شده است و در حال حاضر به علت وجود آب لوله کشی از این چاه استفاده نمی شود . وسیله ایجاد گرما در اتاق های این قلعه بخاریهای چوبی و زغالی بوده که اینک بخاریهای نفتی و گازی جایگزین آن ها شده است .

,

قلعه سینگان یادگار 18 نسل از ایل زرزا در اشنویه است. حاج شریف زرزا مالک کنونی این قلعه در گفتگو با شنوباس می گوید : مطالعات باستان شناسی برروی تپه ای که قلعه سنگان برروی آن قرار گرفته نشان می دهد که این تپه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است.

,

وی می افزاید : ایل زرزا از زمان شاه عباس صفوی در این قلعه ساکن بوده و این محل سکونت گاه بزرگ خاندان و  مرکز مدیریت و اداره زمین و مملوکات آنان بوده است.

,

وی در خصوص سکونت کنونی ایل زرزا در این قلعه می گوید : هم اکنون این قلعه به تفرجگاه تابستانی و اوقات فراغت ما تبدیل شده و همواره در زمانهای مختلف در آن اقامت خواهیم کرد.

,

, ,

 تپه ای که قلعه سینگان برروی آن قرار گرفته بر تمامی مناطق و باغات اطراف به صورت تمام مشرف است و مناظر زیبایی از بلندای قلعه دیده می شود :

,

, ,

, ,

, ,

بقایای سازه ها و اتاقک های کوچکی که در بخش شرق قلعه ساخته شده نشان می دهد که این بخش ها نیز محل نگهداری احشام ایل زرزا بوده است :

,

, ,

دیواره ها و بناهایی که در بخش شمال شرقی قلعه دیده می شود تا حدود زیادی با گذر زمان تخریب شده ولی استقامت این دیواره های بلندبالا و  گلی باوجود عمر چند صدساله و قرار گرفتن در ارتفاع حدود 30 متری، در برابر بادهای شدیدی که در فصول سردسال منطقه اشنویه را فرا می گیرد جالب توجه است.

,

, ,

دیوارهای عریض و مرتفع با پنجره های عمدتاً کوچک اتاق ها و سوراخ های کوچک دیدبانی نشان از لحاظ موارد ایمنی قلعه در برابر حملات بیگانگان و حوادث طبیعی توسط سازندگان ماهر این بنای تاریخی است.

,

, ,

, ,

در اکثر اتاق های بخش شرقی قلعه که محتمل است در مقایسه با سایر بخش های آن دارای عمر طولانی تری باشد طاقچه های فراوان دیده می شود که بنابر آنچه پدر بزرگان ما تعریف می کنند مختص منازل و سکونتگاه خان ها و افراد ثروتمند بوده است.

,

, ,

, ,

, ,

تصویری که در زیر دیده می شود اگرچه مشخص نیست در چه تاریخی و توسط چه کسی گرفته شده است ولی نمای چندین سال پیش قلعه را نشان می دهد.

,

, ,

ایل زرزا به عنوان ساکنان قلعه سینگان یکی از ایلات کهن و قدیمی این بخش از خاک ایران است. به طوری که از قدیم الایام از اشنویه به ولایت زرزا نام برده اند. در سفرنامه ها و کتابهای مستشرقان که در چند سده اخیر نوشته شده ،بخش های زیادی به ایل زرزا اختصاص یافته و این امر نشان می دهد که عشیره مذکور حداقل در چند سده اخیر نقش مهمی را در تاریخ اشنویه ایفا کرده است .

,

تصویر زیر که از کتاب تحقیقات  یوسف مجید زاده (در سال 1339) در خصوص ایل زرزا تهیه شده است یکی از قدیمی ترین عکس های مربوط به نحوه پوشش زنان و مردان ایل زرزا است :

,

, ,

تصویر زیر نیز در سال 1342 توسط رحیم اشنویی محودزاده گرفته شده که موسی خان زرزا رئیس ایل زرزا را در آن مشاهده می شود.

,

, ,

 افراد دیده شده در عکس از راست به چپ مرحوم موسی خان زرزا رئیس ایل زرزا، اسکندر خان زرزا (راد) رئیس اداره پست و تلگراف اشنویه، رحیم اشنویی محمودزاده، حاجی حیدر قادری سردفتر ثبت املاک و اسناد اشنویه، حاجی ملا علی سروری.

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه