اخبار داغ

روزشمار انقلاب اسلامی ایران؛ از فرار شاه تا برگزاری رفراندوم میلیونی مردم

روزشمار انقلاب اسلامی ایران؛ از فرار شاه تا برگزاری رفراندوم میلیونی مردم
ایران اسلامی از زمان روی کارآمدن خاندان پهلوی تا سقوط رژیم منفور شاهنشاهی فراز و نشیب های زیادی را به چشم دید و فرزندان، جوانان، کودک و پیر خود را در راه بر اندازی رژیم شاه و استقرار حکومت اسلامی از دست داد که آگاهی از چند و چون آن خالی از لطف نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کردتودی، "انقلاب اسلامی ایران" به عنوان بزرگترین انقلاب مردمی در خاورمیانه، آنچنان طومار استبداد و رژیم مزدور خاندان پهلوی را در هم کوبید که پس از گذشت 35 سال از وقوع آن، بسیاری از کشورهای منطقه نیز به تبعیت از این انقلاب مردمی درصدد به زیر کشیدن حکومت های مستبد حاکم بر کشور خویش هستند.

 

جنبش های مردمی در لیبی، مصر، بحرین، تونس، یمن، اردن، الجزایر و دیگر کشورهای عربی با الگو گیری از انقلاب اسلامی ایران و تنها در عرض چند هفته وضعیت حاکم بر کشورانشان را دچار تزلزل کرد و طبق نظر تحلیل گران سیاسی اصلی ترین دلیل این جنبش ها احساس تحقیری بوده است که مردم از وضعیت سرانشان داشته اند.

بی گمان وجود و راهنمایی های رهبری حکیم و فرزانه در ایجاد نگرش های عدالت خواهانه در اقشار مختلف مردمِ ایرانِ دورانِ پهلوی در به ثمر نشستن انقلاب مردمی ایران را نمی توان نادیده گرفت چرا که دلیل به نتیجه نرسیدن بسیاری از جنبش های مردمی خاورمیانه، فقدان رهبری واحد و آگاه است.

شکل گیری "نهضت روحانیت" از سال 1340 تا نوزدهم دی ماه 56 منشا ایجاد تفکر انقلابی برای در هم کوبیدن پایه های ظلم و استبداد رژیم منفور و وابسته پهلوی به آمریکا و کشورهای غربی بود.

توجه به آموزه های دینی، رقابت های فکری و سیاسی پنهان، ایجاد جریان های فکری مختلف و بوجود آمدن گروه های خودجوش و مردمی زمینه شکل گیری مبارزه ای همگانی علیه رژیم شاه را رقم زد و گسترش فرهنگ ابتذال، تبعیض های آشکار سیاسی واقتصادی، وابستگی تمام عیار به آمریکا، تشدید خفقان و اقدامات همه جانبه در راستای اسلام ستیزی از علائم درستی و صحت راه و مسیری بود که بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با هدف نابودی رژیم 2500 ساله سلطنتی برای مردم ایران تبیین کرده بود.

اوضاع آشفته کشور و تظاهرات پی در پی مردم در اکثر شهرهای ایران، حوادث خونین کشتار 17 شهریور و 13 آبان 57 و اعتصاب کارگران شرکت نفت در زمان کمبود بودجه و ارز کشور سبب خارج شدن کنترل امنیت از سوی ماموران رژیم شاه شد و این مهم در زمانی کوتاه تر از یک ماه منجر به تزلزل رژیم 2500 ساله شاهنشاهی و فرار شاه ایران از کشور شد.

خروج شخص اول مملکت از کشور آنهم تنها 3 روز پس از تشکیل شورای سلطنت در حالی صورت گرفت که حتی حامیان و اربابان وی از پذیرش شاه امتناع کردند و مانع از ورودش به کشور خود شدند تا در زمانی یک ماهه طومار عمر 2500 ساله سلطنت شاهنشاهی در ایران در هم کوبیده شود.

شاه رفت/ 26 دی 57

شاه ایران ساعت 11:45 دقیقه صبح به همراه ملکه فرح وارد فرودگاه مهر آباد شد و در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی حاضر شد. وی دلیل خروجش از ایران را درمان بیماری خود در خارج از کشور و صرف اندک زمانی استراحت عنوان کرد. آخرین خبرها حاکی است شخص اول مملکت با جت بوئینگ 727 شهباز بعد از یک ساعت توقف در فرودگاه و مصاحبه با روزنامه نگاران ایران را برای همیشه به مقصد مصر ترک کرده است. گفتنی است فرزندان شاه روز قبل از ایران خارج شدند و صبح روز قبل از خروج شاه از ایران دو هواپیما حامل اساسیه و لوازم شاه پرواز کردند و ظاهراً یکی از آنها جت شاهین بود که عده ای از همراهان وی نیز در آن اقامت داشت.

امام آمد/ 12بهمن57

پس از 117 روز توقف در "نوفل لوشاتو" امام خمینی ساعت 1 بامداد به وقت محلی با هواپیمای "چارتر ایر فرانس" از فرودگاه "شارل دوگل" بطرف تهران حرکت کرد. 15 سال قبل سحرگاه روزی خاموش که سکوت فضای ایران را فرا گرفته بود آیت الله خمینی تنها و گمنام به شهری دور افتاده در ترکیه تبعید شد. اینک او زمانی به ایران باز می گردد که به عنوان یک چهره جهانی شناخته شده، رهبری انقلابی بزرگ را بر عهده دارد. امام خمینی یک ساعت قبل از پرواز با آسانسور به کنار دالانی که به داخل هواپیما منتهی می شد آمدند وطی یک کنفرانس مطبوعاتی کوتاه از محبت ملت فرانسه و مهمان نوازی اهالی دهکده نوفل لوشاتو تشکر کردند.

 

بیانات امام خمینی در فرودگاه مهرآباد/ 12بهمن57

هواپیمای حامل امام خمینی ساعت 9:33 دقیقه صبح در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست. وی در جمع کارکنان، هم سفران و روزنامه نگاران که به استقبال امام آمده بودند گفت: من از عواطف طبقات مختلف تشکر می کنم. آن زحمت های فوق العاده شماست که با وحدت کلمه پیروز شدید، البته در قدم اول. الان و آن اینکه خائن اصلی را که محمد رضا نام دارد از صحنه کنار زده اید. گرچه گفته می شود که در خارج از کشور به دست وپای افتاده است و حالا که اربابها هم دست رد به سینه او زده اند و او را راه نمی دهند.  حالا متوسل شده به بعضی همجنس های خودش شاید بتواند باز راهی پیدا کند و این یک خیال خامی است که بعد از 50 سال خیانت های این سلسله و بعد از سی و چند سال جنایات و خیانات این شخص خائن به این مملکت که مملکت ما را به عقب راند. مملکت ما را فرهنگش را فرهنگ استثماری کرد، زراعتش را به فنا داد، خزائنش را به باد فنا داد. مملکت را ویران کرد. جندی او و ارتش او را تابع ارتش غیر کرد. تابع مستشاران غیر کرد و اینها تاسفاتی است که ما داریم و ملت ما دارند.

بیانات امام خمینی در بهشت زهرا/ 12بهمن 58

ما در این مدت مصیبت ها دیده ایم، مصیبت های بسیار بزرگ. بعضی پیروزی ها همحاصل شد که البته آنهم بزرگ بود. من وقتی چشمم به بعشی از اینها که اولاد خودشان را از دست داده اند می افتد سنگینی بر دوشم پیدا می شود که نمی توانم تاب بیاورم. من نمی توان از عهده این خسارت ها که بر ملت ما وارد شده است برآیم.

من دولت تعیین می کنم من توی دهن این دولت می زنم. من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم. این آقا خودش هم خودش را قبول ندارد رفقایش هم قبولش ندارند، ملت هم قبولش ندارد، فقط آمریکا از او پشتیبانی کرده و به ارتش دستور داده که از او پشتیبانی کند. انگلیس هم از او پشتیبانی کرد. یکنفر آدمی که نه ملت قبولش دارد نه هیچ یک از طبقات ملت از هرجایی که بگویند قبولش ندارند....

بازرگان نخست وزیر حکومت انقلابی/ 16بهمن 58

صبح امروز امام خمینی در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کردند که با ازدحام بی سابقه خبرنگاران داخلی و خارجی انجام گرفت و بیانیه زیر قرائت شد:

"ما بحسب وظیفه خود لازم است یادآوری کنیم سلطنت شاه را قانونی نمی دانیم ومن کراراً گفتم سلطنت شاه از اول غیر قانونی بوده و مجلس موسسان باید هرچه زودتر تشکیل شود. این عقیده ما و ملت بوده است مردم هم رای بر سقوط سلطنت داده اند. بنابراین ما نه مجلس را قبول داریم و نه حکومت را قانونی می دانیم. باید دولت کنار برود و ما آنطوری که انقلاب ایجاب می کند و الان ایران در انقلاب است. شورای انقلاب حکومت موقت را تعیین می کند و این حکومت موقت موظف است مقدمات رفراندوم را فراهم کند و نوع نظام به آراء عمومی گذاشته می شود تا جمهوری اسلامی برپا شود. تا انتخابات بعد از آن برگزار شود. من اعلام می کنم دولت فعلی فاسد و غیر قانونی است و باید کنار برود. و اگر وضع بحرانی شود مسئول خواهد بود.

تسلیحات ارتش چگونه سقوط کرد/ 22بهمن 57

تهران دیشب صحنه یک جنگ واقعی و همه جانبه بود. از نخستین ساعات غروب تا پگاه، لحظه ای صدای شلیک گلوله و غریو رعد آسای مسلسل و انفجار نارنجک قطع نمی شد. شهر غرق آتش و دود و خون بود. واحدهای نظامی چند شهر، از جمله لشگر زرهی قزوین، به سوی تهران روانه شدند. مردم، جاده تهران ـ کرج را به منظور جلوگیری از ورود واحدهای نظامی، مسدود کردند و در پی این اقدام نبرد شدید مردم با نیروی گارد در خیابان‌های تهران شدت بیشتری پیدا کرد. تسلیحات ارتش، زندان اوین، ساواک سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورا،‌ رادیو و تلویزیون، نخست وزیری، ژاندارمری و شهربانی، به دست مردم تصرف شد.

نصیری، رییس ساواک، سالار جاف، قاتل مردم کردستان و سپهبد رحیمی، توسط مردم بازداشت شدند. همچنین سپهبد بدره‌ای، فرمانده نیروی زمینی، محمد امین و بیگلری، جانشین فرماندگان گارد، به هلاکت رسیدند. فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش با حضور در خدمت امام خمینی، استعفای خود را تقدم کردند. با مراجعه به منزل حضرت امام، گروه‌های مسلح پشتیبانی خود را از امام اعلام کردند. حضرت امام به دنبال سقوط نهادهای اصلی رژیم و عقب‌ نشینی ارتش از مردم خواستند که آرامش و نظم را مجددا برقرار کنند.

گفتنی است در روز 23 بهمن 57، 235 نفر در طول 36 ساعت گذشته در جریان نبردهای مسلحانه مردم و ارتش شهید شدند که این آمار بوسیله بیمارستانها گزارش شده است و با توجه به احتمال پیدا شدن اجساد دیگر این آمار قابل تجدید نظر است.

پیام امام خمینی به ملت ایران پس از پیروزی اراده مردم بر گلوله و تانک/ 23بهمن 57

"...شما در جریان مبارزات گذشته رشد اسلامی و انقلابی خود را اشکار کرده اید و اکنون بیش از پیش لازم است که این رشد را به جهانیان نشان دهید تا جهانیان بدانند مردم مسلمان ایران می توانند بدون قیمومیت این و آن راه سعادت خود را انتخاب نمایند. از شما می خواهم که اولا مانع آشوب و هرج و مرج بشوید و نگذارید که آشوبگران و مغرضین عملیاتی از قبیل غارت، آتش سوزی و مجازات متهمان واز بین بردن آثار علمی و فنی و صنعتی و هنری و اتلاف اموال عمومی و خصوصی دست بزنند.... توجه داشته باشید که انقلاب ما از نظر پیروزی بر دشمن هنوز به پایان نرسیده است و دشمن از انواع وسائل و دسائس بهره مند است وتوطئه ها در کمین ماست. ..."

پیام تبریک مراجع عظام و تماس تلفنی عرفات با امام خمینی/ 24/ بهمن57

آیت الله العظمی گلپایگانی و آیت الله العظمی مرعشی نجفی هر یک در پیام های جداگانه ای پیروزی اراده مردم و سقوط رژیم ظلم واستبداد شاهنشاهی را تبریک گفته و مردم را به حفظ پیاوردهای انقلاب و دوری از اقداماتی که موجب لطمه و خسارت مادی و معنوی می شود، فرا خواندند.

همچنین عرفات طی تلگرامی مراتب پشتیبانی خلق فلسطین را از انقلاب ایران اعلام داشته است. علاوه بر عرفات رهبران گروه های مختلف فلسطینی از قبیل جبهه خلق برای آزادی فلسطین و گروه فلسطینی الصاعقه قبلا پشتیبانی خود را به آیت الله خمینی اطلاع دادند.

شاه در اندوه عمیق/ 24بهمن 57

بنا به اظهار نزدیکان شاه وی در اقامتگاه خود با اندوهی عمیق آخرین تحولات ایران را از رادیو گوش می دهد.  منابع آگاه گفته اند در قصر "جنان کبیر" که اقامتگاه 3 هفته گذشته شاه بوده است حالت ابهام آمیزی حکم فرماست.این منابع با تلخی از عدم پشتیبانی حامیان غربی شاه نسبت به وی سخن می گویند. شاه در این قصر هیچگونه ارتباطی با تهران ندارد و هیچگونه وسیله ای برای آگاهی از سرنوشت نخست وزیرش شاپور بختیار و ارتش ندارد. وی با ناراحتی شدید گزارش های رادیویی مربوط به ایران را گوش می داد و بنظر می رسد مشاعر خود را از دست داده است.

بختیار دستگیر شد/ 24 بهمن57

شاپور بختیار آخرین نخست وزیر رژیم سابق پهلوی سر انجام بوسیله مردم دستگیر شد. چگونگی دستگیری وی هنوز معلوم نیست و گفته شد که بختیار بوسیله چریک های مسلح بازداشت و سپس به کمیته امام خمینی منتقل گردیده است.

اسرائیل تکان خورد/ 25بهمن57

"موشه دایان" وزیر امور خارجه اسرائیل پی­آمد های ایران را به زلزله ای تشبیه کرد و گفت که اثرات آن بعدا بر اسرائیل وارد خواهد شد. او گفت اثرات این تحولات بعدا بر روابط ایران و سایر کشورها و همچنین بر روابط اسرائیل و اعراب "قابل ملاحظه" خواهد بود، چون آیت الله خمینی به طور آشکار طرفدار اعراب است و بخصوص با سازمان ازادی بخش فلسطین اعلام همبستگی کرده است.

پیشتر نیز "فرانسوا میتران" رهبر حزب سوسیالیست فرانسه پیش بینی کرد که انقلاب ایران اثر مستقیمی بر کشورهای خاورمیانه خواهد داشت. همچنین پریزیدنت "کارتر" رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که اراده ملت ایران رژیم را سرنگون کرد.

حمله به سفارت آمریکا و سقوط آن در تهران/ 25 بهمن 57

ساعت 10:30 دقیقه صبح یک گروه به سفارت آمریکا در خیابان تخت جمشید حمله کرده و اقدام به تیر اندازی نمودند ودر حدود ساعت 10:40 دقیقه سر انجام پس از تیر اندازی های متقابل، سفارت آمریکا به تصرف ارتش انقلاب و چریکها درآمد. ماموران سفارت آمریکا و تفنگداران دریایی که از داخل سفارت تیر اندازی می کردند، در این دقایق تسلیم شدند و چریک ها و افراد مسلح به داخل سفارت رفتند. در همین هنگام نمایندگان کمیته انقلاب با بلند گوهای دستی مردم را به آرامش دعوت کردند و آنها را از ایجاد هرگونه آتش سوزی و تخریب بر حذر داشتند.

تیرباران رهبران رژیم منفور شاه/ 25 بهمن 57

نیمه شب دیشب 4 ژنرال عالیرتبه ارتش شاه که در قتل و کشتار مردم بیگناه مشارکت مستقیم داشته اند، بر اساس حکم صادره دادگاه انقلابی تیر باران شدند. ارتشبد نصیری جلاد ساواک، سپهبد مهدی رحیمی فرماندار نظامی تهران و رئیس شهربانی سابق، سر لشکر رضا ناجی و سر لشکر خسرو داد در دسته اول با چشمها و دستهای بسته روبه روی جوخه آتش قرار گرفتند و با گلوله های 4 جوان مسلح از کمیته امام به رگبار مسلسل بسته شدند.  حکم اعدام این عده بر اساس رای دادگاه ویژه انقلاب که در مقر کمیته امام تشکیل شده بود صادر شد  وپس از تایید امام خمینی به مرحله اجرا درآمد.

شاه سرگردان است/ 28 بهمن 58

نزدیکان شاه اظهار داشتند که او در نظر ندارد در آینده ای نزدیک به کشور دیگری برود زیرا بریتانیا، فرانسه، اسپانیا وسوئیس اعلام کرده اند که آنان قادر نیستند امنیت شاه را تضمین کنند. امروز اعلام شد که شاه مسئله استعفای خود را بررسی می کند. شاه به سختی سرخورده و افسرده است و به گفته پزشکان نیاز به استراحت طولانی دارد.

اعتصابها شکسته شد/ 28 بهمن 58

امروز صدها هزار کارگر، کارمند و نظامی اعتصابی در اجابت دعوت امام خمینی اعتصاب دراز مدت خود را شکستند و کارهایشان را از سر گرفتند. بدین ترتیب چهره شهرهای کشور که بر اثر اعتصاب سراسری و همه گیر دگرگون شده بود تغییر یافت و نبض شهرها تپیدن آغاز کرد.

تدوین قانون اساسی جدید شروع شد/ 2 اسفند 57

با تشکیل کمیسیون تدوین قانون اساسی در یک هفته گذشته گروهی از برجسته ترین حقوق دانان، روحانیون، کارشناسان حقوق بین الملل، خصوصی و عمومی شرکت دارند. گزینش این افراد با توجه به سابقه آنها زیر نظر کمیته ای که از سوی امام خمینی مامور این کار بوده، صورت گرفته است. قانون اساسی جدید پس از تدوین به نظر شورای انقلاب و امام خمینی خواهد رسید و بلا فاصله پس از آنکه شورای انقلاب و امام بر آن صحه گذاشتند به مجلس موسسان احاله خواهد شد.

دارایی شاه در سوئیس توقیف شد/ 5 اسفند 57

وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرد که زمامداران ایران از دولت سوئیس درخواست کرده اند که همه حسابهای بانکی و دارائی شاه و اعضای خانواده اش در آن کشور مسدود شود. زمامداران ایران توضیح داده اند که دارائی شاه وخانواده اش ملی شده است. گفتنی است مبلغ کل خارج شده از کشور توسط و شاه و خانواده اش 21 میلیارد دلار است که معادل با در آمد ناخالص ملی 21 کشور فقیر جهان است.

 

مغز شاه از کار افتاده/ 7 اسفند 57

نیوزویک در شماره این هفته خود نوشت: شاه سابق ایران دچار فرسودگی اعصاب شده  و سلامت مغزی اش پیوسته روبه تباهی می رود. نیوزویک اشاره کرده است که این نا توانی مغزی ممکن است علت بی تصمیمی شاه قبل از خارج شدن از تهران و انزوا و گوشه نشینی کنونی او باشد. شاه از هنگامی که وارد رباط شده است درها را به روی خود بسته و گرفتن هرگونه تصمیم مربوط با خانواده را به همسرش واگذار کرده است.

شکل رفراندوم تعیین شد/ 9 اسفند 57

امروز اعلام شد رفراندوم به طور قطع روز جمعه 10 فروردی سال آینده(1358) انجام خواهد شد. در ورقه رفراندوم سوال شده با تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی که قانون اساسی آن از تصویب ملت خواهد گذشت موافقید یا نه؟ جواب: آری یا نه. پیش بینی شده که قریب 18 هزار انجمن نظارت در سطح شهر و روستا تشکیل شود.

سقوط پایگاه جاسوسی آمریکا در ایران/ 10 اسفند 57

دولت آمریکا در واشنگتن اعلام کرد یکگروه چریکی به یک ایستگاه عمده جاسوسی آمریکا در شمال شرقی ایران حمله کرد، لیکن ایستگاه جمع آوری اطلاعات جاسوسی مجدداً  به تصرف نیروهای دولتی ایران در آمد. ایستگاه مورد بحث آخرین پست از تاسیسات کاملا سری آمریکا در خاک ایران است که به منظور استراق سمع از جریانات ازمایش های موشکی شوروی تعبیه شده است. ایستگاه دیگر در اوج نا آرامی های سیاسی برای برانداختن رژیم شاه برچیده شده بود.

سوئیس اموال شاه را پس نمیدهد/ 15 اسفند 57

دولت سوئیس دیروز درخواست دولت ایران مبنی بر مسدود کردن حساب های بانکی شاه سابق و خانواده اش در سوئیس را رد کرد.  بانک ملی سوئیس گفته است از میزان دقیق سرمایه گذاری ایرانیان در کشور اطلاعی ندارد زیرا ممکن است بخشی از این سرمایه گذاری با واسطه شخص سوم هایی از کشورهای دیگر انجام شده باشد.

انعکاس جهانی رفراندوم/ 11 فروردین 58

تمامی خبرگزاری های بین المللی از نحوه برگزاری رفراندوم و استقبال مردم در نخستین روز برگزاری آن خبرهای مفصلی مخابره کرده اند. پیش بینی ها مبنی بر این است که اکثریت عظیمی از رای دهندگان به جمهوری اسلامی رای خواهند داد و باین ترتیب طومار رژیم سلطنتی که با قیام مردم در هم پیچیده شد برای همیشه بسته خواهد شد.

20 میلیون و 288 هزار و 21 نفر در رفراندوم شرکت کردند/ 15 فروردین 58

آمار رفراندوم تغییر رژیم ایران به جمهوری اسلامی اعلام شد و بر اساس این آمار 20 میلیون و 288 هزار و 21 نفر در رفراندوم شرکت کردند. از این عده 20 میلیون و147 هزار و 55 نفر به جمهوری اسلامی ایران رای "آری"  و 140 هزار و 966 نفر رای "نه" داده اند.

 

انتهای پیام/پ

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه