اخبار داغ

بر اساس مطالعات؛

رتبه اول ایران در نوآوری و مهندسی معکوس پهپادها در جهان

رتبه اول ایران در نوآوری و مهندسی معکوس پهپادها در جهان
حسن اکبری لایق نخبه بسیجی که طراح چندین پهپاد پیشرفته در کشورمان از جمله پهپاد موشک گریز بی نظیر در دنیا می باشد در تحقیقی جامع و مستند رتبه بندی کشورهای دنیا در ساخت پهپاد ها انجام داده است که بصورت خلاصه در ارائه می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،به نقل از سایت پیام مرند، این محقق و مبتکر جوان نوشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نخبگان جوانی که در حال تحصیل در کشورهای امریکایی بودند به وطن خود برگشتند و در مراکز علمی و دانشگاهها و پژوهشکده ها فعالیت کردند ، دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۶۷ تاسیس شد و در بخش هوافضا دانشجویانی جذب کرد که دانشجویان آن دوره امروز در بخش های مختلف ساخت پهپاد ها افتخارات جهانی برای کشور ما به ارمغان آورده اند.
در حال حاضر کشورهای ایران، آمریکا، روسیه مهمترین رقبای هم هستند که در بخش های ساخت پهپادهای مدرن قدرت جهانی دارند. در این تحقیق به بررسی معیار های نوآوری و مهندسی معکوس و ساخت پیشرفته ترین پهپاد های صلح آمیز دنیا پرداختیم که ایران رتبه اول و آمریکا  و روسیه به ترتیب رتبه دوم و سوم دارند.
امریکا با طراحی پهپادهایی با بودجه های کلان هنوز موفق نشده است از اسیر شدن و به دام افتادن آنها جلوگیری کند و در آخرین پهپاد فوق پیشرفته ای که اسیر ایران شد آمریکا آخرین تکنولوژی دانشمندان خود را بکار برده بود ولی ایران علاوه بر مهندسی معکوس این پهپاد امکانات بیشتری در روی آن اجرا و نوآوری و خلاقیت در کاربری پهپادها را بالا برد که پهپاد اسیر شده امریکا در سطح پایین تری از این قرار دارد.
در بخش مهندسی معکوس ایران با مهندسی معکوس پهپاد RQ170 اولین کشور جهان است که موفق شد پهپاد فوق پیشرفته آمریکا را رمز گشایی کرده و نمونه پیشرفته تر از آن را بسازد.
ایران موفق به ساخت دیوار آهنین دفاعی شد که در صورت ورود هر گونه پهپادی به کشور آن را نابود میکند.
آمریکا، روسیه، فرانسه و انگلیس در ساخت پهپادهای تحقیقاتی و جاسوسی تا اکنون فعالیت های زیادی داشتند که ایران با ساخت اولین پهپاد موشک گریز جهان همچنان در رتبه اول جهان در ساخت فوق پیشرفته ترین پهپاد های دنیا قرار دارد.
معیارهای ارزیابی در بین کشورها در نوآوری در ساخت پهپادهاشامل مهندسی معکوس در پهپادها، ساخت پهپادهای فوق پیشرفته و همچنین صلح آمیز بودن پهپادها می باشد که منابع این تحقیق از منابع علمی تحقیقاتی آمریکا و روسیه و ایران گرد آوری شده و دامنه زمانی این مطالعه مربوط به ۵ سال اخیر است که تعداد ساخت پهپادهای فوق پیشرفته با هدف صلح آمیز بودن و فوق پیشرفته بودن و مهندسی معکوس شده از مهمترین ملاک های امتیاز دهی به کشورها بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سایت پیام مرند,
,
,
,
,
,
,

جداول رتبه بندی به شرح زیر است.

,


رتبه ایران در پهپاد

,
, رتبه ایران در پهپاد,

تحلیل جدول فوق: قسمت آبی رنگ در نمودار مربوط به کشور ایران، قرمز رنگ مربوط به آمریکا و رنگ مشکی مربوط به کشور روسیه است. میزان سهم هر کشور در این نمودار متناسب با تعداد پهپاد های ساخته شده و اعلام شده در سایت های رسمی آمریکا و روسیه و ایران و نظر کارشناسان هوافضا در قالب پرسشنامه ای و مصاحبه ای و اطلاعات آماری اعلام شده توسط خود کشورها مشخص شده است.
طبق نظارت کارشناسان ایران در موارد نوآوری و مهندسی معکوس و اولین پهپاد های فوق پیشرفته و صلح آمیز بودن رتبه اول جهان را کسب کرده که در این تحقیق نظرات کارشناسان آمریکا و روسیه که در سایتهای مورد تایید این کشورها اعلام شده است اعمال شده است.
کشور ایران با منابع علمی و مورد تایید مقامات و کارشناسان داخلی و خارجی در رتبه نخست جهان قرار دارد از ویژگی های مهم پهپادهای ایران اسلامی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– هزینه پایین ساخت و اجرای پهپادها در رقابت با کشورهای دیگر
– نوآوری های بکار رفته در سیستم های پهپادها
– کاملا استفاده صلح آمیز و رعایت قوانین بین المللی استفاده از پهپادها
– قابلیت دفاع بالا در برابر سیستم های موشکی دشمن
– بومی بودن پهپادها
– بالاترین ارتفاع ثبت شده توسط پهپادهای ایران
– دارای اولین سیستم جلوگیری از سقوط پهپادها

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

شکل زیر: روند رشد بودجه‌ اختصاص‌یافته برای توسعه‌ی هواپیماهای بدون سرنشین در ایالات متحده آمریکا

,

بودجه برای پهپاد

, بودجه برای پهپاد,

شکل زیر:  پراکندگی کشورهای تولیدکننده هواپیماهای بدون سرنشین

,

کشورهای دارای پهپاد

, کشورهای دارای پهپاد,


امروزه هواپیماهای بدون سرنشین و تسلیحات کنترل از راه دور بیش از پیش جای خود را در جنگ افزارهای مدرن باز کرده اند. تجهیزات هوایی بدون سرنشین که از آن به عنوان پهباد یاد می شود به هواپیماهای بدون خلبان اطلاق می گردد که هدایت آنها توسط سیستمهای کامپیوتری نصب شده دردرون هواپیما و یا کنترل از راه دور انجام می پذیرد.  امروزه طیف گسترده ای از سامانه های هوایی بدون سرنشین دراندازه،شکل و ویژگیهای مختلف تولید می شوند که معمولاً در جهت کاربردهای نظامی و عملیاتهای ویژه مورد استفاده قرار می گیرند.  اینگونه پهبادهای جنگی در بیشتر مواقع مسلح و اغلب در ماموریت های خطرناک بر هواپیماهای سرنشین دار ترجیح داده می شوند. ناگفته نماند که این نوع هواپیماها در مقیاس کوچکتر و البته رو به گسترش برای مقاصد غیرنظامی همچون خاموش کردن آتش سوزی ها، کنترل پلیس در ناآرامی ها و صحنه های جرم و اقدامات امنیتی مانند نظارت بر خطوط لوله به کار می روند .استفاده روزافزون از پهبادها برای ماموریت های انکشافی و تهاجمی، برخی پرسش های اخلاقی و حقوقی را به وجود آورده وحامیان و مخالفان استفاده از این تسلیحات نظرات مختلفی دارند .

,
,

کارشناسان امور استراتژی جنگ و سیاست خارجی به تکنولوژی هواپیمای بدون سرنشین به عنوان یک ابزار ضروری جنگی می نگرند. آنان می گویند که هواپیمای بدون سرنشین امکان تجسس نظامی در مناطق دشوار را افزایش می دهد و خطر زخمی یا کشته شدن نیروهای نظامی را در جنگ زمینی کاهش می دهد .درمقابل، مخالفان هواپیمای بدون سرنشین را خطری برای غیربشری ساختن جنگ و افزایش خسارت مادی می دانند .ایالات متحده به طورگسترده و موفق یت آمیز از پهبادها در افغانستان، پاکستان و یمن به منظور هدف ق رار دادن مظنونان به تروریسم استفاده می کند. این درحالی است که در اروپا بسیاری از این مساله ناخشنود و انتقاداتی را بر آن وارد می سازند. منتقدین بر این باورند در استفاده از تکنولوژی هواپیمای بدون سرنشین این گونه وانمود می شود که گویا در جنگ علیه ترویسم به کار می رود، اما در عملیاتهای ویژه نه فقط افراد مورد نظر بلکه تمام افرادی که متعلق به گروهی مشخص هستند از بین می روند.

,

سیاست آمریکا در کاربرد پهباد
طی یک دهه گذشته استفاده از سامانه های هوایی بدون سرنشین موسوم به پهباد توسط دولت ایالات متحده به طور فزاینده ای درحیطه عملیاتی رو به گسترش نهاده است. از سپتامبر ۲۰۰۱ تا آوریل۲۰۱۲، ارتش ایالات متحده موجودی پهبادهای خود را از ۵۰ فروند به ۷۵۰۰ افزایش داده که درحدود ۵درصد از آنها می توانند مسلح باشند. (Hennigan, 2012) علیرغم افزایش بی سابقه ناوگان پهبادها و همینطور ماموریت آنها، دولت ایالات متحده تاکنون توضیح شفافی درباره چگونگی هماهنگی حملات پهبادها در عرصه غیر نظامی با اهداف گسترده تر سیاست خارجی ، حیطه اهداف مشروع و همچنین چارچوب حقوقی ارائه نداده است.

,
,

پهپادها ابزاری حیاتی در مبارزه ضد تروریسم محسوب می شوند که منافع ایالات متحده را در سراسر جهان به پیش می برند اما فقدان شفافیت در این زمینه، آزادی عمل ایالات متحده را تهدید و گسترش فن آوری پهبادهای جنگی بدون چارچوب هنجاری مورد نیاز را با مخاطره مواجه می کند(Zenko, 2013) تداوم شیوه های موجود دو خطر عمده را برای منافع ایالات متحده به دنبال دارد که به احتمال زیاد در طول زمان نیز تشدید خواهد شد . مورد اول به محدودیتهای عملیاتی پهبادها به دلیل فشارهای بین المللی و داخلی مربوط می شود . در ایالات متحده مردم و سیاستمداران از عدم شفافیت لازم در خصوص مساله قتلهای هدفمند دل خوشی ندارند.

,

در صورت ادامه مسیر کنونی، ممکن است پهبادها نیز به سرنوشت مشابه روشهای بازجویی و شنود بدون مجوز دوره بوش پسر دچار شوند که افزایش نارضایتی عمومی و غیر قانونی بودن در نهایت به تغییر سیاست انجامید.  در سطح بین المللی هم اعتراض کشورهای میزبان و دیگر متحدان آمریکا در مبارزه با تروریسم می تواند کارایی پهبادها را تحت تاثیر قرار دهد.  کشورهای میزبان از این سیاست آمریکا دچار سرخوردگی شده اند در حالی که مخالفت متحدان آمریکا می تواند محدودیت های بیشتری را در کاربرد پهباد ها تحمیل کند.  بازنگری در سیاست حمله پهباد ها می تواند نگرانی های بین المللی را با حمایت از این مساله که قتلهای هدفمند تحت رژیم های حقوقی بین الملل که ایالات متحده به شکل گیری آ ن کمک کرده قابل دفاع می باشد و اجازه دادن به مقامات برای پرداختن به نگرانی ها به طور آشکار و مقابله با اطلاعات نادرست به طور قابل توجهی کاهش دهد(Ibid) . دومین خطر عمده به گسترش اینگونه تسلیحات باز می گردد.

,

طی دهه آتی، انحصار نسبی ایالات متحده در استفاده از پهپادهای جنگی از تضعیف خواهدشد چراکه کشورهای بیشتری قابلیت توسعه و استفاده از این سامانه به دست می آورند . مزایا و کارایی پهبادها در هدف قراردادن اهداف مهم و غیر قابل دسترس بسیاری از کشورهای را متقاعد کرده که بصورت بومی یا از طریق خرید سامانه های هوایی بدون سرن شین به اینگونه تسلیحات دست یابند.  سیاست ایالات متحده ارائه دهنده سابقه قدرتمندی برای دیگر کشورها و بازیگران غیر دولتی است که این سامانه ها را به طور فزاینده ای با توجه به پیامدهای بالقوه خطرناک مورد استفاده قرار دهند. آمریکا با اصلاح سیاست خود می تواند دوباره اعتبار و اقتدار اخلاقی خود را در برخورد با دیگر کشورها به دست آورده و با جامعه بین المللی در شکل دادن به هنجارها برای استفاده مسئولانه از پهپاد ها همکاری کند . با ادامه مسیر کنونی، پهباد ها در معرض خطر تبدیل شدن به وسیله ای غیرقابل کنترل و غیر پاسخگو برای دولتهایی می شوند که درراستای مقاصد مخرب و با مصونیت از آن استفاده کنند(Ibid) .

,

حسن اکبری لایق

,

انتهای پیام/گ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه