اخبار داغ

قسمت اول؛

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران
به مناسبت دهه مبارک فجر قصد داریم در سلسه مقاله‌هایی به دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران در عرصه داخلی و خارجی بپردازیم، پس با ما همراه باشید....
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از جویباران، هر انقلابی برای دست یافتن به مجموعه از اهداف، آرمان ها، ارزش ها و... رقم می خورد، انقلاب اسلامی ایران دربهمن 1357 نیز برای دست یابی و محقق شدن این عوامل شکل گرفت، انقلابی که برخلاف سایر انقلاب ها با روشنگری های مردی  از جنس نور و معنویت  آغاز شد و با ایدئولوژی اسلامی حقانیتش ثابت شد و با حضور مردمی گسترش یافت و به پیروزی رسید. انقلاب اسلامی که مهم ترین رویداد تاریخ معاصر ایران و یکی از تاثیر گذار ترین پدیده های عصر حاضر جهان است ،دستاوردهای بسیار گسترده ای برای میهن ما و کل جهان اسلام داشته است . انقلابی که معادلات جهانی را تحت تأثیر خود قرار داد و وقایع و تحولات آن بسیاری از تحلیل‌گران را شگفت‌زده نمود. درمورد انقلاب اسلامی تحلیل های فراوانی شده بطوری که اندیشمندان غرب و شرق را به واکنش درآورد که چند مورد آن را  بصورت خلاصه ذکر می کنیم:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جویباران,

*نوام چامسکی متفکر معاصر آمریکایی از انقلاب اسلامی ایران این گونه یاد می‌کند که انقلاب اسلامی ایران اولین عبور از خط قرمز آمریکا بود و ایران در سال 1979 از خط قرمزها گذشت، سرپیچی کرد و مستقل شد. (روزنامه رسالت)

,

*ساموئل هانتینگتون می‌گوید: پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 در ایران می‌تواند به عنوان نقطه آغاز جنگ پنهان تمدن‌های غرب و اسلام در نظر گرفته شود.(همان)

,

*رابرت کالستون دانشمند کانادایی دراین باره می نویسد: از نظر من که یک غربی و فرد غیر مسلمان هستم این معجزه است که یک انقلاب مکتبی و الهی بتواند در جهان امروز این طور تحقق پیدا کرده و در جهت استقرار عدالت به پیش برود، این انقلاب بدون شک از جانب خداوند حمایت می‌شود.(حاجتی،1391 :33)

,

*میشل فوکو انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب فرامُدرن خوانده و هم‌چنین معنویت گرایی سیاسی را قلب تحلیل خود از انقلاب اسلامی قرار داده است و می‌گوید: حکومت اسلامی از یک طرف، حرکتی برای ارائه نقش دائمی و تعریف شده به ساختارهای سنّتی جامعه اسلامی و از جانب دیگر، راهی برای وارد کردن ابعاد معنوی در زندگی سیاسی بود.( انقلاب اسلامی و چرایی و چگونگی رخداد آن،1380: 14)

,

* مایکل فیشر هم انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب معنوی می داند و می‌نویسد: برای ایشان (امام خمینی) انقلاب صرفاً یک انقلاب سیاسی و یا اقتصادی نبود، بلکه یک انقلاب معنوی هم بود که می‌بایست ارزش‌ها و معیارهای حاکم بر دولت و رفتارهای اجتماعی را تغییر دهد. (محمدی،1391: 160)

,

* تدا اسکاچپول می‌نویسد: سقوط رژیم شاه و آغاز نهضت انقلابی ایران از 1977 تا 1979، یک شگفتی ناگهانی برای ناظرین خارجی بود. از دوستان شاه گرفته تا رونامه‌نگاران و دانشمندان علوم سیاسی و اجتماعی و... همه ما حوادث انقلاب با حیرت و ناباوری نظاره می‌کردیم، بالاتر از همه انقلاب ایران پدیده‌ای کاملاً خلاف قاعده و طبیعت بود. ( انقلاب اسلامی و چرایی و چگونگی رخداد آن،1380: 148-149)

,

*مرحوم حمید عنایت از اساتید برجسته ایرانی نیز در مورد انقلاب اسلامی چنین می نگارد: اسلام شیعی منبع اصلی و زمینه‌ساز انقلاب اسلامی‌ بوده است و لذا تشیع را می‌توان همان عنصری دانست که انقلاب ایران را از سایر انقلاب‌های عصر ما متمایز می‌کند و به همین علت باید ویژگی‌های آن را در همین امر جستجو کرد.

,

*حامد الگار می‌گوید می‌بینم که تمام حوادثی که در پیشبرد انقلاب مؤثر بوده است جنبه اسلامی و دینی داشته و اطاعت اکثریت قاطع مردم از دستورهای حضرت امام راحل بی‌نهایت مهم بوده است... و یکی از علل این‌که انقلابی شبیه انقلاب ایران را تا به حال در هیچ کدام از کشورهای اسلام شاهد نبوده‌ایم وجود همین رهبری و نقش رهبری علماء و روحانیون بوده است، یعنی در مکتب تشیع مسأله تقلید و اطاعت از مرجع جامع‌الشرایط البته در مسائل دینی بسیار مهم است( الگار:48)

,

* دکتر منصور معدل استاد دانشگاه انگلستان معتقد است که: ویژگی اصلی انقلاب ایدئولوژی است. تصور انقلاب ایران بدون توجه به نقش اسلام شیعی در ایجاد و تداوم جنبش انقلابی 57 و تأثیر آن در شکل‌گیری پیامدهای انقلابی بسیار مشکل است. (معدل،1382: 75)

,

همانطور که در ابتدای بحث گفته شد تحلیل ها وبررسی های فراوانی در مورد انقلاب اسلامی از سوی متفکران شرقی و غربی انجام شد. اما منظور این مقاله تعریف انقلاب اسلامی ایران نیست بلکه جواب دادن به این سوال که دستاورد انقلاب اسلامی ایران در این 36 سال چه بود؟ آیا در عرصه های متعدد علمی، سیاسی، اقتصادی و... صعود کردیم یا سقوط؟ این یادداشت براین است تا به سوالات پاسخ دهد و در جهت تبیین آن برآید. بطور کلی دستاوردهای انقلاب اسلامی را می توان در دو سطح داخلی و بین المللی ارزیابی کرد که به بررسی هر یک می پردازیم.

,

الف) دستاوردهای انقلاب اسلامی در سطح داخلی:

,
  1. عرصه سیاست
,
  • عرصه سیاست
  • ,

                 1-1- مشارکت مردم درامور حکومتی:

    ,

     حاکمیت طولانی مدت نظام شاهنشاهی بر ایران معیار هایی را بر این کشور حاکم ساخته بود که سعادت، عزت و سربلندی ملت در آن جایی نداشت. نظام پادشاهی که  همواره با زر و زور و تزویر و فساد، حق کشی و بی عدالتی بر کشور حکومت می کرد. اولین دستاورد سیاسی مبتنی بر اراده مردم، پس از سقوط و حذف رژیم ستم شاهی و نقطه آغازین مشارکت مردم در اداره امور حکومتی و در واقع اولین گام از مراحل ایجاد نظام مردم سالاری دینی محسوب می‌شود و این دستاورد با احیای روحیه خودباوری در میان توده‎های مردمی و توجه جدی به حقوق سیاسی و اجتماعی زنان و احیاء شأن و منزلت معنوی جامعه، استحکام بیشتری یافت. بالندگی سیاسی مردم و مشارکت در حوزه ‎های گوناگون سیاسی و برگزاری بیش از 35 انتخابات در6 موضوع مختلف از جمله؛ انتخابات تعیین نوع نظام حکومتی، انتخابات قانون اساسی، انتخابات مجلس خبرگان، انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، بیانگر اوج مشارکت مردم در اداره امور حکومتی و دستاورد استثنایی دیگری است که کمتر کشوری از آن برخوردار است.

    ,

    2-1- تغییر اصول سیاست خارجی از هژمونی پیرو به سیاست خارجی مستقل نه شرقی نه غربی :

    ,

    ایران همواره در دوران معاصر زیر نفوذ قدرت های استعماری و بیگانه بوده است. پس از جنگ جهانی دوم و صف بندی بلوک غرب و شرق، آمریکا به صورت قدرت خارجی بی رقیب در عرصه سیاست و اقتصاد ایران در آمد، به گونه ای که سفیر آمریکا در ایران به مشاور شاه و دربار بدل گردید. امام (ره) درباره دولت شاهنشاهی فرمود:یک مملکتی که استقلال ندارد و وابسته به غیر است و همه اش به عمل ایشان ]شاه[ وابسته به غیر شده، به این نمی شود گفت یک مملکت متمدن.(صحیفه نور)

    ,

    پس از پیروزی انقلاب آرمان استقلال طلبی مردم در کلام امام (ره) و متن قانون اساسی نمودار شد.

    ,

     سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هرگونه سلطه جویی و سلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت های سلطه گر و روابط صلح آمیز با دول غیر محارب استوار است. (قانون اساسی، اصل 152)

    ,

    3-1- در بعد نظامی:

    ,

    ساخت انواع سلاح ها و تجهیزات نظامی از جمله: ساخت انواع هواپیما و جت های جنگنده مافوق صوت رادارگریز (مانند؛ صاعقه و آذرخش)، آموزشی (مانند؛ پرستو، درنا، سیمرغ، شفق، تندر)، خودکفایی در تولید و ساخت انواع هواپیماهای بدون سرنشین مدرن، ساخت انواع بالگرد(مانند، بالگردهای شاهد، شباویز 2075 و2061 و بالگرد ضد تانک 2091) و تعمیر انواع هواپیما و بالگرد با کسب رتبه پنجم جهانی بخشی از دستاوردهای صنعت هوایی است.

    ,

    پیشرفت ایران در زمینه ساخت و تولید انواع موشک های بالستیک، دور برد زمین به زمین، زمین به هوا و انواع موشک های دریایی (مانند: موشک ماهواره بر سفیر، شهاب، سجیل، موشک کروز) بقدری شگفت انگیز بوده، ایران را در ردیف معدود کشورهای دارنده تکنولوژی ساخت موشک های فوق دقیق سطح به سطح قرار داده است، همچنین ساخت انواع رادار با بُرد بیش از یک هزار کیلومتر و پرتاب چندین ماهواره با سرنشین و بدون سرنشین به فضا از جمله مواردی هستند که کسب رتبه هفتم جهان در سامانه کامل پرتاب ماهواره و رتبه دوازدهم جهان در طراحی و ساخت ماهواره را برای یازدهمین عضو باشگاه فضایی جهان یعنی ایران به ارمغان آورده است.

    ,

    ساخت زیر دریایی، ساخت و تعمیر انواع ناو و ناوچه ساخت هاور گرافت(قایق های دوزیست) ساخت انواع قایق های تندرو و قایق پرنده، ساخت و تعمیر انواع زره پوش و تانک و خودکفایی در ساخت انواع تجهیزات و سلاح های سبک، نیمه سنگین و سنگین مانند: انواع خمپاره انداز و توپ های مدرن، انواع سامانه‌ها و سلاح های پدافند ضد هوایی و مهمات سبک و سنگین و توسعه صنایع مخابراتی و ساخت انواع بی سیم و تقویت و توسعه صنایع اپتیک و ساخت انواع دوربین های معمولی و دید در شب و صدور برخی از این محصولات به 32 کشور جهان از دیگر دستاوردهای صنایع نظامی محسوب می شوند.

    ,

    این درحالی است که قبل از انقلاب ما بزرگترین وارد کننده تجهیزات نظامی از ایالات متحده و دول اروپایی بوده ایم اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی و تکیه و اعتماد به جوانان عزیز کشورمان یکی از مدعیان قاطع  تولید تجهیزات نظامی در جهان هستیم.

    ,

    ادامه دارد....

    ,

    -----------------------------------------------------------------------------------

    ,

    محسن رحمانی واسوکلایی - کارشناس ارشد مطالعات منطقه‌ای

    ,

    -----------------------------------------------------------------------------------

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه