اخبار داغ

دبیر شورای علمی پژوهشکده رویان:

مزیت‌های تکثیر گیاهان از طریق کشت بافت/تولید پایه‌های جدید درختان GF و GN در کشور

مزیت‌های تکثیر گیاهان از طریق کشت بافت/تولید پایه‌های جدید درختان GF و GN در کشور
دبیر شورای علمی پژوهشکده رویان گفت: از مزایای مهم تکثیر گیاهان از طریق روش کشت بافت، ازدیاد گیاهان و درختان با خصوصیات مطلوب و برتر است که منجر به ایجاد باغات یکدست می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، دکتر عباس یداللهی، دبیر شورای علمی پژوهشکده رویان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در خصوص کشت بافت نهال گفت: کشت بافت نهال عبارت است از کاربرد روش‌های زیست فناوری (بیوتکنولوژی)، شامل روش های آزمایشگاهی  درون شیشه‌ای برای تکثیر گیاهان در مقیاس وسیع و در زمان بسیار کوتاه .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان داشت: از ویژگی‌های گیاهان و یا درختان تولید شده از این روش تشابه کامل  آنها در صفات (تشابه ژنتیکی ) بوده، که نهایتاً موجب ایجاد باغات کاملاً یکنواخت و یکدست خواهد شد.

,

 

,

یداللهی تصریح کرد: استفاده از این در روش از سال 1380 در کشور ما مرسوم شده و برای تشویق کشاورزان و ترویج استفاده از این نهال‌ها، ایجاد باغات الگویی، برنامه‌های تلویزیونی و نشریات ترویجی بسیار مفید است.

,

 

,

استاد دانشگاه بیان کرد: باید در مناطق مختلف کشور باغات الگویی با استفاده  از این نهال‌ها ایجاد شود تا کشاورزان با مشاهده آن از نهال های تولید شده با روش‌های مذکور آشنا شوند.

,

 

,

وی اظهار داشت: از مزایای مهم تکثیر گیاهان از طریق روش کشت بافت، ازدیاد گیاهان و درختان با خصوصیات مطلوب و برتر است که منجر به ایجاد باغات یکدست می‌شود.

,

 

,

دبیر رسمی شورای علمی پژوهشکده رویان،آمار منتشر شده در مورد جایگاه ایران در استفاده از روش های کشت بافت نهال را مطلوب ندانست و افزود: برای فرهنگ سازی استفاده از این نوع تکنولوژی قدرتمند بصورت تجاری نیاز به حمایت‌های بیشتری وجود دارد.

,

 

,

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در مورد تفاوت بین روش پیوند و کشت بافت نهال اینگونه عنوان کرد: در روش پیوند قسمتی از گیاه را به گیاه دیگری پیوند زده و متصل می‌کنیم اما در کشت بافت، تکثیر یک گیاه به روش‌های آزمایشگاهی و درون شیشه صورت می‌گیرد.

,

 

,

یداللهی تصریح کرد: با توجه به اینکه میوه‌ها در سبد غذایی مردم از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، و تولید آن نیازمند صرف هزینه و نهاده‌هایی همچون آب وکود است  در صورتی که باغات میوه خود را با استفاده از روش‌های نوین به روز نماییم، باعث کاهش هزینه‌هایی همچون مصرف آب و سایر نهاده‌ها می‌شود وگامی موثر در جهت بهروری، تولید بالا و بویژه اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

,

 

,

این استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر در کشور پایه‌های جدید درختان میوه به نام‌های GFو GNرا دارا هستیم که گیاهانی دو رگ بوده و نسبت به تنش‌های محیطی و زیستی مقاوم شده‌اند.

,

 

,

یداللهی در پایان خاطر نشان کرد: این درختان، گیاهانی هستند که نسبت به خشکی و شوری مقاوم‌اند و از روش کشت بافت تکثیر می‌شوند و قابلیت زیاد شدن از روش‌های سنتی را ندارند همچنین نهال آن حتماً باید از مراکز معتبر و دارای مجوز تهیه شود.

,

 

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه