اخبار داغ

در میزگرد«بایسته های تحقق اقتصاد مقاومتی» تاکید شد؛

توجه به تولید داخلی و استفاده از کالای ایرانی یک ضرورت است

توجه به تولید داخلی و استفاده از کالای ایرانی یک ضرورت است
میزگرد«بایسته های تحقق اقتصاد مقاومتی» با هدف بازخوانی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بررسی دلایل ناکارآمد بودن سیستم اقتصادی ایران، آسیب شناسی عملکرد فعالان اقتصادی و توجه به اقتصاد اسلامی با حضور جمعی از اساتید و صاحب نظران اقتصاد به همت این پایگاه خبری برگزار شد.
[

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از  دیار آفتاب، اساتید دانشگاهی حاضر در این میزگرد به ارائه نظرات کارشناسی در خصوص راه های تحقق اقتصاد مقاومتی پرداختند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

 

,

1-یونسی:ضرورت توجه بیشتر به تولید داخلی/فرهنگ استفاده از کالای ایرانی نهادینه شود

,

 

,

, ,

اقدامات نمایشی در حوزه اجرای اقتصاد مقاومتی،نحوه مقابله با تحریم ها،فرهنگ سازی پرداخت مالیات و ساماندهی قانون مالیاتی و ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی از جمله محورهای مورد بحث در میزگرد بایسته های اقتصاد مقاومتی بود.

,

 دکتر علی یونسی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به سالروز ابلاغ فرمان رهبری درباره اقتصاد مقاومتی گفت:متاسفانه در طول یک سال گذشته بیشتر کارها در زمینه اقتصاد مقاومتی معطوف به نصب بنر و سربرگ نامه شده و باید اساتید اقتصادی دانشگاه ها ساماندهی شده و به عنوان یک بازوی اقتصادی،دولت را در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی یاری دهند.

یونسی با اشاره به تحریم بانک مرکزی اظهار کرد:متاسفانه با تحریم بانک مرکزی اقتصاد کشور نمی تواند به پویایی لازم برسد و باید با توسعه صادرات، به دست آوردن بازار های اقتصادی منطقه و برپایی نمایشگاههای متعدد در کشور های دیگر مشکلات تحریم بانک مرکزی را حل کنیم.

وی با تاکید بر تشکیل یک گروه بازاریابی خارجی در  اقتصاد ایران افزود:یکی از راههای در آمد زایی دولت دریافت مالیات بیشتر از مردم است که در شرایط رکود اقتصادی فعلی این حرکت فشار زیادی را متوجه مردم می کند.

,
,
,
,
,

 
این استاد دانشگاه مالیات بر ارزش افزوده را یکی از راههای درآمد دولت دانست و با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی پرداخت مالیات بیان کرد:اکنون درآمد بر ارزش افزوده دولت ۸ درصد است که دولت به دنبال تبدیل آن به ۱۰ درصد است و از آنجائی که فرهنگ سازی در زمینه دریافت مالیات صورت نگرفته ،دریافت مالیات از مردم به زمینه دریافت اجباری درآمد مردم تلقی می شود.

یونسی با اشاره به اینکه مصرف کالای ایرانی برای برخی افتخار حساب نمی شود افزود:متاسفانه این نگاه مردم باید اصلاح شود وبرای اینکه کالاهای ایرانی مورد استفاده قرار بگیرد رسانه ملی و دستگاههای فرهنگی کشور باید در این زمینه تلاش ویژه کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت باید از تفکر نفتی پرهیز کند ادامه داد:اگر دولت به جای تلاش برای برداشتن تحریم ها در مذاکرات به دنبال توسعه توانمندی بخش خصوصی و متکی به توان داخلی کشور بود ما با سرعت خیلی بیشتری به رشد اقتصادی می رسیدیم.

وی به لزوم تکریم تولید کنندگان داخلی اشاره کرد و افزود:اگر ما به جای تلاش در رفع تحریم از طریق مذاکرات، از ظرفیت های داخلی و دانشگاههای کشور استفاده کرده وبه آنها بها دهیم دیگر تحریم ها اثری در کشور ما نخواهد داشت.

یونسی همچنین به لزوم تشکیل سازمانی برای ساماندهی فارغ التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و گفت:با فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی و تبیین ضرورت آن برای مردم،از ورشکستگی واحدهای تولیدی داخلی جلوگیری شده،فارغ التحصیل دانشگاهی ما بعد از اتمام تحصیل در رشته مورد نظر خود مشغول به کار یا کارآفرینی شده و به تولید داخلی کمک می کنند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


این کارشناس مسائل اقتصادی بر لزوم دشمن شناسی در بحث اقتصاد اشاره و خاطر نشان کرد:با نگاه عمیق به این مسئله که اگر ما بخواهیم قطعات یک کالا را وارد کنیم دچار تحریم می شویم ولی اگر بخواهیم خود کالا را وارد کنیم اصلا تحریم نمی شویم وخیلی راحت اجازه ورود کالاهای خارجی را به ما می دهند به عمق اهداف تحریم پی می بریم.

,
,

 2-گودرزی:اجرای صحیح قانون مالیاتی یکی از پایه های تحقق اقتصاد مقاومتی است

,

 

,

, ,

 

,

گودرزی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در این میزگرد با اشاره به اینکه از سال ۸۸ تا کنون همه سال ها با نام اقتصاد نامگذاری شده است، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون کشور ما در سه مرحله نظامی، فرهنگی و اقتصادی قرار گرفت. با اینکه اقتصاد و فرهنگ دوبال پیشرفت یک کشور محسوب می شوند اما مشکلات اقتصاد بسیار حیاتی تر از فرهنگ است.

,

 
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری حرکت در راستای برنامه، جلوگیری از تصمیمات خلق الساعه، کاهش اسراف، کاهش وابستگی به خارج، کاهش وابستگی به نفت، عدم نگرش زودگذر به شعار سال وتوجه ویژه به شرکت های دانش بنیانوداشتن رشد وشکوفایی در شرایط تحریم را مهم ترین مولفه های اقتصاد مقاومتی دانستند، اظهار کرد: ایشان در ۲۹ بهمن ۹۲ با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی ۲۴ بند را تبیین کردند که متاسفانه در طول این یک سال کار خاصی در این زمینه انجام نشده است که با این وضع ما به اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ نخواهیم رسید.

این کارشناس مسائل اقتصادی تنها راه رسیدن به اهداف ۱۴۰۴ را اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: طبق شاخص بندی های موجود که از اقتصاد شده است میزان تاثیر پذیری اقتصاد ایران با رشد ۵ درصدی مواجه شده است که تا رسیدن به اهداف عالی نظام فاصله زیادی داریم.

,
,
,
,

 

,

, ,

 

,

گودرزی با اشاره به اینکه دولت به تنهایی نمی تواند سیاست های اقتصاد مقاومتی را پیش ببرد، بیان کرد: اگر دولت، مجلس و مردم حرکتی جهاد گونه داشته باشند می توانیم امیدوار باشیم که تا ۷ سال آینده به تمام اهداف اقتصاد مقاومتی که همان ۲۴ بند تبیین شده است برسیم.

وی با تاکید بر اینکه در افق ۱۴۰۴ باید به رشد اقتصادی ۸ درصد و رشد بهره وری ۵/۲ درصد برسیم، ادامه داد: متأسفانه الان رشد اقتصادی ما 0.5 درصد و رشد بهره وری ما ۷/۰ است که نشان می دهد که برای رسیدن به اهداف عالی نظام خیلی فاصله داریم و باید ۸ برابر بیشتر تلاش کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی به قانون اصلاح نظام در آمدی دولت با افزایش مالیات برارزش افزوده اشاره کرد و گفت: مالیات بر ارزش افزوده ایده جالب و خوبی بود ولی متاسفانه درست اجرا نشد. این قانون نیاز به بازنگری جدی دارد که باید در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

گودرزی با بیان اینکه در سال ۹۲، ۶۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته ایم، مطرح کرد: یکی از مهم ترین پایه های تحقق اقتصاد مقاومتی اجرای درست قانون های مالیاتی است. این قانون باید به نحوی اجرا شود که با افزایش مالیات شاهد افزایش رفاه مردم نیز باشیم.

,
,
,
,
,
,
,

 

,


این استاد دانشگاه توسعه کار آفرینی را یکی از راه کارهای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: کارآفرینی و اشتغال دو فاکتور مهم در جذب مشارکت های مردمی برای توسعه اقتصاد مقاومتی است که در کشور های توسعه یافته فارغ التحصیلان دانشگاهی به محض اتمام تحصیل جذب کارگاه های کارآفرینی می شوند که این امر سبب شده تا کشور های پیشرفته رشد اقتصادی خیلی بالایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه توسعه کارآفرینی بحث اشتغال و شرکت های دانش بنیان را در کشور حل می کند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در ایران افرادی که به دنبال کارآفرینی می روند یا منصرف می شوند و یا مسیر خود را عوض می کنند و تنها درصد کمی به موفقیت نهایی می رسند.

,
,
,
,

 

,

3-قمشه:الگو سازی بزرگترین راه حل مشکلات اقتصادی /مالیات بر ارزش افزوده،فشار بر قشر کم درآمد را کاهش می دهد

,

 

,

, ,

اقتصاد مقاومتی بهترین الگوی حل مشکلات اقتصادی است و باید برای تحقق آن با کمک رسانه ملی الگوهای رفتاری صحیح را در جامعه ایجاد کرده و گسترش داد.

,

 قمشه کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه با اشاره به پایه های مالیاتی متفاوت در اقتصاد کشور گفت:پایه های مالیاتی کشور هم اکنون برروی اصناف و حقوق کارمندان دولت پایه گذاری شده است که باید بر روی مصرف معطوف باشد.

,


وی با تاکید بر اینکه مالیات باید از کالاهای لوکس گرفته شود اظهار کرد:اگر دریافت مالیات برپایه خرید از کارتخوان ها باشد یابر اساس کسر حقوق، آنگاه مردم با اشتیاق مالیات خود را پرداخت می کنند و باید مالیات دریافتی از مردم بر پایه مالیات بر ارزش افزوده باشد.

وی دریافت مالیات از کالاهای لوکس را سبب کاهش دریافت مالیات از قشر کم درآمد جامعه دانست و افزود:در این طرح افرادی که قدرت خرید کالاهای لوکس را دارند از طریق خرید، مالیات آن را هم پرداخت می کنند که این امر سبب می شود افرادی که قدرت خرید ندارند کمتر مالیات پرداخت کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه برای خرید کالا باید نرخ مالیات تصاعدی گرفته شود افزود:باید متناسب با خرید کالا مالیات بر ارزش افزوده آن نیز افزایش یابد تا افراد ثروتمند بیشتر از افراد کم در آمد مالیات پرداخت کنند.

قمشه با تاکید بر اینکه درآمد کشور ما متکی به نفت است،گفت:در کشور فرانسه درآمد مالیاتی ۵۰ درصد است ولی در ایران این درآمد فقط ۵ درصد است که باید بیشتر شود.

وی الگو سازی را بزرگترین راه حل رسیدن به اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد:اگر دستگاههای فرهنگی کشور و اشخاص تاثیرگذار به دنبال فرهنگ سازی و الگو پذیری در استفاده از کالاهای داخلی باشند توجه مردم به تولیدات داخلی گسترش یافته وسبب حل بسیاری از مشکلات اقتصادی می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه تبلیغات بزرگترین تاثیر صدا و سیما در بحث اقتصاد مقاومتی است خاطر نشان کرد:صدا و سیما باید با تبلیغ مناسب کالاهای داخلی و فرهنگ سازی و الگو سازی صحیح با استفاده از افراد مشهور و تاثیر گذار،اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت جدا کند و برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی کمک دولت و مردم باشد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

4-حسینی:صداسیما در ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی کمک کند/مکانیزه کردن سیستم اظهار نامه مالیاتی باید اجرایی شود

,

 

,

, ,

با ایجاد فضای آموزش رایگان و تخصصی کار آفرینی،حمایت از صنایع نوزاد و ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان می توان گامهای مهمی در تحقق اقتصاد مقاوتی برداشت.

,

 حسینی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در میزگرد اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی تفاوت دارد گفت:وقتی دولت دچار کسری بودجه می شود برای رفع این کسری با دریافت مالیات بیشتر به مردم فشاری می آورد که به آن ریاضت اقتصادی گفته می شود ولی در اقتصاد مقاومتی استعداد ها و ظرفیت های داخلی را شناسایی کرده و به آنها بها داده می شود تا تولید داخلی افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی جایگزین واردات نیست اظهار کرد:در اقتصاد مقاومتی با توجه به ظرفیت های داخلی اقدام به توسعه صادرات برای حمایت از تولیدات داخلی می کنیم پس در واقع  باید گفت اقتصاد مقاومتی همان توسعه صادرات است.

این کارشناس اقتصادی به لزوم اصلاح قوانین صادرات و واردات در کشور اشاره کرد و افزود:ما باید کالاهای مورد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم و فقط در صورتی مجازبه وارد کردن کالا هستیم که هزینه واردات آن کالا بسیار کمتر از هزینه تولید آن در کشور باشد.

حسینی به طرح جامع اطلاعاتی بودجه دولت اشاره و بیان کرد:دولت به تنهایی نمی تواند این طرح را اجرایی کند؛ مردم باید همکاری لازم را با دولت داشته باشند و از آنجایی که بودجه کشور نباید به نفت وابسته باشد پس مالیات می تواند یک روش جایگزین مناسب برای درآمد دولت باشد.

,
,
,
,
,
,
,

, ,


وی به مکانیزه کردن سیستم اظهار نامه مالیاتی اشاره کرد و افزود:در این طرح اگر کسی اظهار نامه مالیاتی خود را به اشتباه وارد کند سیستم اظهارنامه آن را قبول نمی کند و مردم در این سیستم متوجه می شوند که مالیات های پرداختی به دولت در کدام قسمت ها هزینه می شود و تشویق می شوند برای آبادانی شهر و کشور خود مالیات بدهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی به فرار مالیاتی و اقتصاد زیر زمینی اشاره و بیان کرد:با اجرای طرح مکانیزه کردن سیستم اظهار نامه مالیاتی جلوی فرار مالیاتی گرفته می شود و مردم و دولت باید با کمک یکدیگر برای اجرای این طرح تلاش کنند.

حسینی با تاکید بر اینکه طرح جامع اطلاعاتی سبب اصلاح قانون دریافت مالیات می شود افزود: فرهنگ اسلامی ایرانی باید جایگزین فرهنگ مصرف گرایی شود زیرا فرهنگ مصرف گرایی سبب شده تا ما به سمت کالاهای وارداتی کشیده شویم و از کالاهای تولیدی دوری کنیم.

وی با تاکید بر افزایش کیفیت کالاهای داخلی گفت: دولت باید فرهنگ سازی جامعی درباره فرهنگ ایرانی اسلامی انجام دهد و با بالا بردن کیفیت کالاهای داخلی زمینه را برای از بین بردن فرهنگ مصرف گرایی ایجاد کند.

این استاد دانشگاه مصرف انرژی در ایران را بسیار بالاتر از حد جهانی عنوان و بیان کرد:متاسفانه در کشور ما انرژی های مورد نیاز خیلی راحت هدر می رود که این امر ممکن است در آینده موجب واردات آن انرژی و سبب ضربه زدن به اقتصاد کشور شود که باید فرهنگ سازی های لازم صورت بگیرد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


حسینی با اشاره به اینکه صدا و سیما با تولیدات منفی خود مصرف گرایی را در جامعه گسترش داده است افزود:متاسفانه صدا و سیما با تولید سریال ها و تبلیغات متعدد سبب شده تا مردم به سمت خرید کالاهای لوکس و خارجی کشیده شوند و از خرید کالاهای داخلی صرف نظر کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی  با اشاره به اینکه متاسفانه در ایران جایی برای آموزش طرح های کارآفرینی نیست خاطر نشان کرد:دولت باید با ایجاد فضای آموزش رایگان کارآفرینی و حمایت از صنایع نوزاد و ایجاد حس رقابت در بین تولید کنندگان به توسعه کارآفرینی در کشور کمک کند.

,
,
,
,

 

,

5-امینی: مردم باید آموزش های اقتصادی را فرا بگیرند/دولت از کارآفرینان حمایت کند

,

 

,

, ,

موانع زیاد بر سر وام گرفتن، مالیات سنگین و عدم حمایت تولید کننده ها از جمله مهم ترین آسیب هایی است که بر سر راه کارآفرینی قرار دارد و سبب شده مردم به دنبال کارآفرینی نباشند.

,

 امینی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در این میزگرد با تأکید بر اینکه باید اطلاعات اقتصادی مردم بالا رود، گفت: اگر اطلاعات اقتصادی مردم در خصوص روش های صحیح پس انداز کردن، خرج کردن و قرض الحسنه بالا برود به چرخه اقتصادی کشور کمک شایانی می شود.

امینی آموزش مسائل اقتصادی به مردم را حیاتی دانست و اظهار کرد: دولت باید با کمک اساتید اقتصادی دانشگاه ها به دنبال یک راه حل برای آموزش صحیح شیوه پس انداز کردن و فرهنگ سازی در این زمینه باشد تا بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم حل شود.

وی با تأکید بر اینکه نقش مردم در اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است، افزود: مردم با داشتن اطلاعات اقتصادی صحیح، کارآفرینی، ایجاد بستری راحت برای کسب و کار اقتصادی و کمک به دولت در جهت افزایش تولیدات داخلی می توانند نقش مهمی در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ایجاد کنند که لازم است در این زمینه دولت چرخه اعطای وام بانکی را برای اقشار مردم سهل کند.

استاد دانشگاه موانع دولتی را مهم ترین عامل شکست طرح های کارآفرینی مردم دانست و گفت: موانع زیاد بر سر وام گرفتن، مالیات سنگین و عدم حمایت تولید کننده ها از جمله مهم ترین آسیب هایی است که دولت بر سر راه کارآفرینی قرار داده که سبب شده مردم به دنبال کارآفرینی نباشند.

کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از اینکه متأسفانه مالیات ها بیشتر از قشر کم درآمد جامعه گرفته می شود، افزود: دولت باید برنامه هایی برای کاهش فشار بر روی افراد کم درآمد جامعه در نظر بگیرد وبا وضع قوانین صحیح اقتصادی مالیات را بر روی قشر پر درآمد جامعه معطوف کند.

امینی با تاکید بر اینکه مردم اعتمادی به دولت ندارند، خاطرنشان کرد: دریافت مالیات از مردم باید به گونه ای باشد که مردم نمود بیرونی آن را ببینند و تا زمانی که ملت مالیات بدهد ولی نداند مالیات پرداخت شده در کجا هزینه می شود آن اعتماد متقابل به دست نمی آید.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

6- خداشناس :فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی باید از خانواده ها شروع شود/دولت کارآفرینی را جدی بگیرد

,

 

,

, ,

بسیاری از کالاهای خارجی موجود در بازار ایران ،تولید داخل با نام خارجی هستند. می توان با ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی،تولیداتمان را با افتخار و با نام ایرانی عرضه کنیم.

,

 خداشناس کارشناس مسائل اقتصادی و استاد با اشاره به اینکه متاسفانه ما به تولیدات داخلی باور نداریم گفت:متاسفانه مردم رقبتی برای خرید کالاهای ایرانی ندارند و این در حالی است که کالاهایی که با مارک خارجی در ایران هستند اکثرا ایرانی بوده و در داخل تولید شده اند.

خداشناس با اشاره به اینکه ۸۰ درصد کالاهای موجود در بازار ایرانی هستند اظهار کرد:اگر ما تولیدات داخلی خود را باور نداشته باشیم و فرهنگ سازی استفاده از تولیدات داخلی را در خانواده و سپس در مدرسه و دانشگاه نهادینه نکرده باشیم آنوقت این تفکر غلط که کالاهای ایرانی خوب نیستند در ذهن فرزندان ما تا ابد حک خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هر فرد باید برای ترویج فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی تلاش کند افزود:نباید فرهنگ سازی را فقط وظیفه صدا و سیما بدانیم و هرکس با هر عنوان و سمتی که دارد باید تلاش کند تا فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی ترویج پیدا کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کارآفرینی مهم ترین بحث اقتصاد مقاومتی است بیان کرد:متاسفانه در کشور ما فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل نبود ایده و مشکلات مالی به سمت کارآفرینی نمی روند و این دلایل سبب شده تا دانشجویان پس از فراغت از تحصیل به جای فرصت سازی ،زمان خود را برای یافتن شغلی آماده سوخت کنند.
 
خداشناس با تاکید بر اینکه فرهنگ کارآفرینی باید از دوران ابتدایی به دانش آموزان آموزش داده شود خاطر نشان کرد: کشور های پیشرفته دنیا کارآفرینی را از کودکی به فرزندان خود آموزش می دهند تا در دانشگاه آن فرد به یک کارآفرین قوی تبدیل شده و با کمک دولت بتواند پایه های اقتصاد و تولید داخلی کشور را محکم سازد ولی در ایران به کارآفرینی اهمیت چندانی داده نمی شود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

انتهای پیام/ش

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه