اخبار داغ

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی:

سمنوی درق 2 سال ماندگاری دارد / مراسم سمنوپزان ثبت ملی می‌شود

سمنوی درق 2 سال ماندگاری دارد / مراسم سمنوپزان ثبت ملی می‌شود
معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی ماندگاری 2 ساله را وجه تمایز سمنوی شهر درق با سایر سمنوهای موجود دانست و افزود: ثبت ملی سمنوپزان در خراسان شمالی در دست انجام است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری گرمه، وحدتی معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی در حاشیه دومین جشنواره سمنوی شهر درق گفت: سمنو یکی از سین‌های سفره هفت‌سین است که نشانه حلاوت، سرزندگی و شیرینی است و مراسم پخت آن را به‌عنوان یکی از آیین‌های مربوط به جشن نوروز می‌دانیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری گرمه,

وی با اشاره به اینکه پخت سمنو در شهر درق با اجرای یک سری آداب‌ورسوم برگزار می‌شود، افزود: این امر موجب شده تا مسئولان به دنبال ثبت این مراسم به‌عنوان یکی از آیین‌های معنوی خراسان‌شمالی باشند.

,

علی‌اکبر وحدتی ادامه داد: به‌صورت شفاهی نقل شده است که سمنو ولیمه عروسی حضرت فاطمه (س) به دلیل سادگی آن که فقط از گندم و آرد تهیه می‌شود، بوده است، به همین منظور این غذا در نقاط مختلف کشور به‌عنوان یک غذای نذری تلقی می‌شود، اما در منطقه درق به‌هیچ‌عنوان جنبه نذری ندارد و فقط هنگام فرارسیدن نوروز و برای شادی‌ طبخ می‌شود.

,

وی ماندگاری 2 ساله را وجه تمایز سمنوی شهر درق با سایر سمنوهای موجود دانست و افزود: سمنویی که در نقاط مختلف کشور پخت می‌شود، مدت ماندگاری آن به بیش از دو، سه ماه نمی‌رسد، اما سمنوی درق تا دو سال و بدون نگهداری در یخچال خراب نمی‌شود.

,

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی اظهار داشت: چون پخت سمنو در خراسان شمالی و شهر درق با اجرای یک سری آداب‌ورسوم برگزار می‌شود ثبت ملی سمنوپزان در خراسان شمالی در دست انجام است.

,

خاطرنشان می‌گردد پخت سمنو در شهر درق به‌صورت مشارکتی برگزار می‌شود و مردم شهر به‌عنوان یاور و برای گفتن خدا قوت به کمک افرادی که آن را طبخ می‌کنند، می‌روند.

,

همچنین سخنرانی، اجرای موسیقی، مولودی و اجرای تولیدات زنده صنایع‌دستی، برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و گیاهان دارویی ازجمله برنامه‌های دومین جشنواره سمنوی شهر درق بود.

,

انتهای پیام/ش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه