اخبار داغ

امام جمعه فریدونشهر پاسخ می‌دهد؛

تکلیف ما در تقارن نوروز ۹۴ و فاطمیه چیست؟

تکلیف ما در تقارن نوروز ۹۴ و فاطمیه چیست؟
ما در هر جا که باشیم شادی‌های بدون گناه، ایاب و ذهاب‌ها، مسافرت‌های نوروزی، خریدها، خانه تکانی‌ها و به خصوص صله‌ی ارحام را داشته ولی در کنار این مسائل از عزاداری‌ها هم غافل نباشیم
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پونه زار، حجت الاسلام و المسلمین اباصلت غفاری، امام جمعه فریدونشهر، در گفتگو با خبرنگار پونه زار به سؤالات این خبرنگار در رابطه با تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) و دهه‌ی فاطمیه و تکلیف مسلمین در تقارن ایام فاطمیه با عید نوروز پاسخ داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پونه زار,

حجت الاسلام غفاری ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) در مورد تاریخ شهادت این حضرت بیان داشت قول‌های متعددی وجود دارد که دو قول از بقیه مشهورتر و قوی‌تر هستند. یکی از آن‌ها شهادت حضرت زهرا(س) را ۷۵ روز بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) یعنی ۱۳ جمادی الاولی و دیگری ۹۵ روز بعد از رحلت پیامبر یعنی ۳ جمادی الثانی دانسته است و مراجع ما بیشترشان روی قول دوم تکیه دارند.

,

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایام فاطمیه مثل دهه‌ی محرم ده روز قبل از شهادت باشد یا ده روز بعد از آن و یا طور دیگری باشد؟ گفت در این رابطه هیچ روایت یا فتوایی وجود ندارد ولی از حدود ۲۰ سال قبل نظری بوده که با مراجع و بزرگان دین در میان گذاشته شده که بهترین وجه برگزاری دهه‌ی فاطمیه این است که از پنج روز مانده به شهادت حضرت زهرا(س) عزای این بانوی مکرم را برپا کنیم تا پنج روز بعد از شهادت که جمعاً می‌شود ۱۰ روز.

,

امام جمعه فریدونشهر افزود چون مملکت، اسلامی و شیعه نشین است و همه مشتاق اهل بیت هستند کسانی که عروسی و در کنار آن جشن‌هایی دارند از ما سؤال می‌کنند که دهه‌ی فاطمیه چه زمانی است و حتی اگر در عروسی، جشن و عقد گناهی هم باشد آن قدر مردم معتقدند که می‌خواهند آن گناه در دهه‌ی فاطمیه اتفاق نیافتد و در این مطلب نکته‌هاست.

,

حجت الاسلام غفاری در مورد تقارن نوروز سال ۱۳۹۴ با دهه‌ی فاطمیه اظهار داشت چون امسال شهادت حضرت مصادف شده است با ۴ فروردین لذا بخشی از دهه‌ی دوم که از شب ۲۸ اسفند تا شب ۸ام فروردین هست متقارن می‌شود با ایام نوروز و آغاز سال ۱۳۹۴٫

,

وی در مورد تکلیف مردم در عید نوروز ۹۴ با توجّه به این که مردم همیشه این عید باستانی را جشن می‌گرفتند ضمن بیان این که این شادی نباید محو شود و همچنین نبایستی از شهادت حضرت زهرا(س) غافل شویم گفت مردم اگر می‌خواهند جشن بگیرند و یا شادی داشته باشند، تند و تیز نباشد و به نظر می‌رسد بهترین وجه این باشد که ما در هر جا که باشیم شادی‌های بدون گناه، ایاب و ذهاب‌ها، مسافرت‌های نوروزی، خریدها، خانه تکانی‌ها و به خصوص صله‌ی ارحام  را داشته ولی در کنار این مسائل از عزاداری‌ها هم غافل نباشیم؛ مخصوصا شب‌ها در مراسم شرکت کنیم و چه اشکالی دارد مسافر که در مسافرت است خوشی‌هایش را داشته باشد ولی در شب شهادت حضرت زهرا(س) که در همه‌ی مساجد مراسم عزاداری برگزار می‌شود شرکت کند.

,

امام جمعه‌ی فریدونشهر گلایه‌ای هم از صدا وسیما داشت که تلویزیون چند روزی است در حال پرداختن به نوروز است و از شادی‌های نوروز برنامه پخش می‌کند بدون این که اشاره‌ای هم به ایام فاطمیه و تقارن آن با نوروز داشته باشد. وی ادامه داد شایسته است که تلویزیون علاوه بر مطرح کردن این شادی‌ها، شهادت حضرت زهرا(س) را هم مطرح کنند که مردم از آن غافل نباشند و بتوانند برای جشن‌ها و مراسمات خود برنامه‌ریزی کنند.

,

نماینده ولی فقیه در فریدونشهر اضافه کرد جشن‌های عقد و عروسی و جشن تولدها که در تعداد کمی از آن‌ها هم همه مسائل شرعی رعایت می‌شود در این ده روز برگزار نشوند و البته بدین معنی نیست که کسی جشن عقد نگیرد بلکه حتی در شب شهادت و حتی در روز شهادت گرچه خیلی مناسب نمی‌دانیم هم اگر بفهمند دختر و پسری به گناه می‌افتند هیچ اشکالی ندارد عقدشان را ببندند چرا که حضرت زهرا برای احیای دین و جلوگیری از معصیت بودند. عروسی را اگر بدون  اسباب گناه و ناچارند که بگیرند گرچه میمنت ندارد ولی اشکال ندارد که اگر می ترسند به گناه بیافتند بگیرند منتها در آن گناه نباشد.

,

حجت الاسلام غفاری به حدیثی هم در رابطه با نوروز و اهل بیت(ع) اشاره کرد که حدیث است یکی از ایرانی‌ها در اول فروردین شیرینی تهیه و خدمت امیرالمؤمنین(ع) رسید و شیرینی را تقدیم حضرت کرد. حضرت پرسید این را برای چه و به چه مناسبتی آوردی؟ مرد ایرانی گفت ما ایرانی‌ها جشن نوروز داریم و امروز نوروز ماست. حضرت مزاحی کردن و گفتند اگر شما در نوروز تان شیرینی می دهید الهی هر روزتان نوروز باشد.

,

این روحانی در پایان سخنانش توصیه‌ای هم کرد و گفت همان طور که حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) به فکر خانواده‌های محروم بودند إن‌شاءالله مردم هم در نوروز از خانواده‌های محروم غافل نشوند.

,

انتهای پیام/ر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه